Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...
MLC seminar
Man 10/6-2013 15.30
-En landvinding for søfarende

CO-Søfart:

MLC en landvinding for søfarende

 

-Det vigtigste tiltag for søfarende siden 2. Verdenskrig.
Sådan betegner formand for CO-Søfart, Ole Philipsen, superkonventionen MLC, der træder i kraft 20. august.
-Det, at MLC pr. 20. august bliver internationalt gældende, betyder, at der ikke er noget nemt gemmested for "Cheap Charlie"-redere, påpegede han blandt andet i sit oplæg om CO-Søfarts forventninger til konventionens effekt.



MLC, Maritime Labour Convention, var i dag centrum for et seminar, som Søfartsstyrelsen afholdt for repræsentanter fra myndigheder og det maritime erhverv. Repræsentanter fra Søfartsstyrelsen orienterede om reglerne, gennemførelse af MLC-syn og processen fem mod 20. august, mens dialog mellem erhvervet og myndighederne var et andet vigtigt punkt på dagsordenen.
Vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Pia Voss, præsenterede forventningerne til MLC, set fra rederiernes synspunkt, mens Søfartsstyrelsen havde bedt Ole Philipsen fra CO-Søfart og DMMA om at præsentere forventningerne set fra den søfarendes side.
-Mit indlæg handler om, hvilke forhåbninger vi har til MLC og - realistisk set - hvad vi forventer, der virkelig sker, præciserede Ole Philipsen indledningsvist.

MLC-brud skal opdages hurtigt
-Det er en væsentlig landvinding, at der nu endelig er kommet en gældende international konvention, som kan og skal håndhæves med det formål at beskytte og sikre de søfarende, når de er på jobbet, påpegede Ole Philipsen og henviste til, at søfarendes forhold om bord ikke hidtil har været en del af inspektørernes opgaver under Port State Control. De søfarendes forhold om bord kan med MLC - hvis de ikke lever op til konventionens krav - medføre tilbageholdelse af skibet.
-Det er min forhåbning, at søfarende - uanset hvilket flag de sejler under - vil opleve en forbedring. Og det er min forhåbning, at brud på MLCs bestemmelser hurtigt opdages og at rederen tvinges til at rette for sig, sagde Ole Phlipsen.

MLC er "flagblind"
At konventionen gælder uanset om den enkelte flagstat har ratificeret MLC eller ej, er ifølge Ole Philipsen et kæmpe gode. Et gode, som han med et nyopfundet ord kalder "Flagblindhed".
-Det betyder, at der ikke er noget nemt gemmested for "Cheap Charlie"-redere. Når skibet kommer i havn i et MLC-land, skal det leve op til bestemmelserne, uddybede han.

Alle om bord bliver søfarende
Set fra DMMA og CO-Søfarts synspunkt er den vigtigste landvinding ved MLC, at alle, der arbejder om bord på et skib, nu bliver søfarende. En landvinding som i høj grad også er aktuel for den danske handelsflåde, hvor alle om bord hermed opnår den beskyttelse, som Sømandsloven giver. En beskyttelse som for eksempel medsejlende male- og svejsegæng ansat af andre end rederen til at foretage vedligehold om bord, ikke tidligere har været omfattet af.
-Det er min forventning, at netop dette spørgsmål vil blive et diskussionsemne i den maritime verden - herunder også i Danmark - de kommende år, sagde han og tilføjede:
-Særlige kategorier vil blive forsøgt undtaget fra at være søfarende, f.eks. teknikere i havvindmølleindustrien.
-Jeg skal straks her gøre det klart, at set fra vores synspunkt, er det et kardinalpunkt, at alle, der arbejder på et skib, uanset om de er damefrisører på et passagerskib eller er vindmølleteknikere på et vindmølleprojektskib, så er de søfarende og skal havde den beskyttelse og sikkerhed, som MLC og sømandslovgivningen giver, understregede Ole Philipsen.
Oplægget afsluttede han med en opfordring til at tage fælles ansvar for at MLC bliver en naturlig del af det at drive dansk skibsfart, så DIS og DAS stadig står som et højkvalitetsfyrtårn i international søfart.



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX