'Atlantic Carrier' var uden hyrekontrakter, da Søfartsstyrelsen i september sidste år inspicerede skibet under en havnestatskontrol. Skibet blev det første, der blev tilbageholdt på grund af brud på MLC. Foto: Grahame Hewitt / http://www.g4ivn.co.uk
ParisMou har nu opgjort tallene i den omfattende inspektionsdatabase for MLC's første år. MLC trådte i kraft 20. august sidste år. Søfartsstyrelsen trak internationale overskrifter, da Danmark som det første land med MLC-kravene i hånden tilbageholdt et offshoreskib i Esbjerg på grund af brud MLC-kravene. Det liberia-flagede offshore supplyskib 'Atlantic Carrier', blev tilbageholdt et døgn i Esbjerg først i september 2013, da mandskabet var uden hyrekontrakter.
Manglende hyre - udbredt årsag til tilbageholdelse
Af de 113 tilbageholdelser i MLCs første år, er langt størstedelen relateret til hyren, idet knap 40 pct. af tilbageholdelserne skyldtes manglende, udbetalt hyre til besætningerne. Nr. to på listen er brud på bemandingsreglerne, mens "sikkerhed og sundhed", "kost og catering" samt "opholdsarealer" er områder, hvor inspektørerne ofte finder manglende opfyldelse af kravene i MLC.
7,4 pct. af tilbageholdelserne skyldes brud på MLC
I det samlede billede udgør brud på MLC 7,4 pct. af alle "fejl og mangler", som inspektørerne i ParisMou støder på. I tal udgør de i alt 3.447 brud på MLC, hvoraf de 160 var så alvorlige, at de gav grund til tilbageholdelse. Enkelte skibe havde således flere alvorlige brud på kravene i MLC med et totalt antal af tilbageholdte skibe på 113 relateret til MLC.
Herhjemme var tilbageholdelse nummer to relateret til MLC-brud det græskejede stykgodsskib 'Mermaid', der i foråret blev tilbageholdt i Aabenraa - også på grund af manglende hyrekontrakter. For 'Mermaid' blev tilbageholdelsen en dyr affære, idet skibet i juli sidste år også havde været tilbageholdt - den gang i Tyskland. Med tilbageholdelsen i Aabenraa blev skibet banned og kunne dermed ikke i tre måneder anløbe havne i EU. Efter flere ugers tom sejlads ned gennem Den Engelske Kanal og siden for ordre ud for Spanien forlagde skibet til sejlads på Vestafrika.