Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Besætning uden løn siden april

CO-Søfart - 13. oktober 2017

Produkttankeren ‘Masalli’ er ejet af tyrkiske Palmali, der har forretningsmæssige forbindelser til Rusland. Skibet er under Malta-flag. Besætnignen har nu fået sit tilgodehavende på ca. 134.000 US Dollars. Foto: Morten Bach, ITF-inspektør

Besætning uden løn siden april

Produktankeren ‘Masalli’ undgik i går en tilbageholdelse i Aarhus, da ITF ved en inspektion fik hevet manglende hyre for fem måneder ud af rederen til besætningen på 16 mand. I alt løb tilgodehavendet op i knap 134.000 US dollars.

Af Hanne Hansen

April-hyren var gået ind i juni. Siden da har besætningen om bord på den tyrkisk ejede produkttanker ‘Masalli’ ikke set skyggen af løn.
Det fik ITF ændret effektivt på i går torsdag, da tankskibet anløb oliehavnen i Aarhus for losning.

-Den manglende hyre-udbetaling er et basalt brud på MLC-konventionen og er belæg for tilbageholdelse af skibet, siger ITF-inspektør Morten Bach, der var om bord for at tjekke forholdene for besætningen, der tæller i alt 16 - heraf 9 russere, 6 fra Azerbaijan og 1 fra Ukraine.

Et er reklame - noget andet er virkeligheden

Skibet ejes af det tyrkiske rederi Palmali og har forretningsmæssige forbindelser til Rusland. Således bemandes ‘Masalli’ også gennem rederiets crewingfirma i Rusland.
Her reklamerer firmaet ellers med, at internationale aftaler efterleves. Og på forsiden af crewingfirmaets hjemmeside hedder det, at Palmali anerkender den søfarendes ret til rettidig og fuld lønudbetaling.

Det har det dog knebet gavaldigt med, når det gælder ‘Masalli’.

ITF-inspektør Morten Bach stod klar på kajen i Aarhus, da skibet i går efter nogen forsinkelse ankom.
-Det voldte en del hovedbrud at få overblik over hyrebilagene og de udbetalinger, der rent faktisk var foretaget, fortæller Morten Bach og fortsætter:
-Det viste sig, at den sidst betalte hyre var for april måned. Og den var først blevet betalt i juni. Siden da har ingen fået løn, og folk er mønstret af og rejst hjem uden at have fået, hvad de havde til gode.

Kort betalingsfrist

Søfartsstyrelsen blev orienteret om forholdene, og stod klar til at tilbageholde skibet.

-Rederen fik meget kort frist til at betale, fortæller Morten Bach og tilføjer:
-Jeg blev om bord, indtil det samlede tilgodehavende var tikket ind på besætningsmedlemmernes konti.
I alt havde besætningen 133.985 US Dollars til gode - hvilket svarer til godt 843.000 kr.

-Det er helt tydeligt, at en truende tilbageholdelse fik rederiet til at agere hurtigt. Det beviser igen, at MLC-konventionen er et vigtigt redskab til at sikre de søfarendes helt basale rettigheder som f.eks. betalt løn for udført arbejde, siger Morten Bach.

'Masalli', der sejler under Malta-flag, afgik her sidst på formiddagen i dag Aarhus efter losning.