Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

CO-Søfart kommentar: Den 26. gang er lykkens gang

CO-Søfart - 29. januar 2015

Brancheforeningen Danske Maritime har brugt meget tid på at forklare at 25-anløbsreglen koster danske arbejdspladser på værfterne. Vi har endnu ikke set en dokumentation for påstanden. Illustration: Screendump fra Danske Maritimes hjemmeside

CO-Søfart kommentar: Den 26. gang er lykkens gang

Med Beskæftigelsesminister Henrik Dam Kristensens (S) udmelding i Børsen her i dag, ser en dispensationsadgang til værftsophold for DIS-skibe i international fart nu ud til at rykke tættere – et problem Dansk Metal og Dansk Metals Maritime Afdeling har været fokuseret på igennem lang tid.

Af John Ibsen, sekretariatschef i CO-Søfart og DMMA

Traditionen tro, er Dansk Metal, og DMMA repræsenteret alle de steder, hvor vi vurderer, at det er vigtigt, at vores og vores medlemmers holdninger bliver hørt.

Et af de vigtigste steder søfartspolitisk er slaget om havneanløb ved værftsophold. 

Tomme tønder

Danske Maritime, som er en brancheforening for danske leverandører af maritimt udstyr og skibe, har brugt meget tid og mange kræfter på at forklare politikerne, at vi mister danske arbejdspladser på værfterne, hvis man fastholder undtagelsesbestemmelsen på 25 havneanløb for DIS-skibe i international fart.

At det netop skulle være havneanløb nummer 26, eller at der overhovedet er tale om, at DIS-skibe i international fart skulle fravælge danske værfter på denne baggrund, har Jenny Bratt og Co. ganske vist ikke dokumenteret, på trods af flere opfordringer. Heller ikke med Beskæftigelsesministerens udmelding i dag, kan man få anden kommentar fra Danske Maritime, end at ”det er et faktum”.

Det er jo også en måde at argumentere på!

De ”danske arbejdspladser”

Hverken 3F eller Dansk Metal vil gøre andet end at klappe i hænderne, hvis en ændring virkelig skabte arbejde til de danske værftsarbejdere.

Det vigtige for os – de søfarende – er derfor ikke et spørgsmål om, hvorvidt et værftsophold skal tælles med i de 25 anløb, eller om det bare skal være som alle andre steder i Danmark, at udlændinge skal have gyldig arbejds- og opholdstilladelse. For os er det vigtigt, at arbejdskraften og opgaverne på værftet ikke pludseligt overtages af billig, udenlandsk arbejdskraft.

Man kunne jo let fristes til at tro, at ønsket, som vi må betragte som udsprunget af ren fantasi, i virkeligheden er en fiks ide om, at man kan udleje sit værft til et rederi, som så selv kan sejle sin udenlandske arbejdskraft ind i Danmark. 

Møde med ministeriet

Sammen med 3F, har Dansk Metal og DMMA haft et møde i ministeriet, hvor vi har kunnet fremlægge vore bekymringer for søfarten, og få en drøftelse om, hvordan vi undgik, at ordningen skulle blive brugt til social dumping til havs og på værft.

Til stor ros var ministeriet meget lydhør for vore bekymringer og havde et meget realistisk billede af, hvordan en ordning kunne se ud. Samtidig er det særdeles positivt, at vi i de søfarendes organisationer kan samarbejde og opnå opmærksomhed fra politikerne. 

Vi afventer minister Henrik Dam Kristensens (S) udspil i sagen, men kan forstå, at der buldres voldsomt fra politikerne udenfor regeringen på dette område, og at en løsning derfor er lige om hjørnet.

  

Læs mere

Her på hjemmesiden bragte vi 18. december en længere kommentar til samme sag.
CO-Søfart kommentar: Fejlbehæftet makværk i Børsen
Læs kommentaren - Klik her...

I Fagbladet CO- Søfart nr. 3, 2014 var sagen emne for Lederen:
Reder-drøm - et mareridt for danske job
Læs Lederen – Klik her…