Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Fagbladet CO-Søfart nr. 2 er udkommet

CO-Søfart - 26. april 2018

Læs bladet - se bladre-filen her nederst på siden.

Fagbladet CO-Søfart nr. 2 er udkommet

Endnu en ny udgave Fagbladet CO-Søfart er udkommet og kan læses online eller downloades som pdf her på hjemmesiden.

Af Hanne Hansen

Bladet kan nu læses online her på hjemmesiden. Den trykte version er under omdeling og på vej i postkasserne.

Onlineversionen som "bladre-fil" nederst her på siden.

Leder:
Fremtiden kommer, om vi vil det eller ej

Større automation om bord vil medføre andre stillingsfunktioner og opgaver for de søfarende. Autonome skibe er ikke i overmorgen. Men vil vi i Det Blå Danmark være på forkant med udviklingen, bør erhvervets parter allerede nu tage hul på en fordomsfri dialog om fremtidens sømand anno 2030. Der er behov for afklaring af uddannelse og kompetencer. Den maritime nation, som først kommer i gang med at forudse fremtidens behov og får indrettet sine uddannelser derefter, kommer til at stå stærkt, når fremtidens søfart indhenter os, skriver formand Ole Philipsen blandt andet i bladets leder.


Metal Maritime - status overenskomster

Føljetonen med overenskomstforhandlinger, resultater og status fortsætter også i dette blad.

Bladet som PDF

Kan du ikke åbne Flash-filen med bladet på denne side er der hjælp at hente.

El-færge med bekymrende tynd besætningsfastsættelse

Metal Maritime og CO-Søfart har sammen med FOA Søfart besøgt det flotte el-færgeprojekt ’Ellen’ i Søby, hvor skibet tager form. Besøget bekræftede imidlertid også bekymringerne for den af Søfartsstyrelsen forhåndsfastsatte besætning. Der er gode grunde til CO-Søfarts kritiske høringssvar mht. besætningens størrelse og kvalifikationer.


Nærkontakt med søens folk

Rejsesekretær Barno Jensen fortæller i ord og billeder om medsejladser i februar og marts hos både DFDS og Esvagt.


Skibsmekanikeren spørger: Hvad er det rederne vil have?

I godt 22 år har skibsmekaniker Tom Schjødt Jørgensen sejlet. Livet til søs og afvekslingen mellem at være ude og hjemme i en samlet periode passer ham perfekt. Men han synes, det bliver stadigt sværere helt at finde ud af, hvad det er, rederne gerne vil have. Hvad er det, den menige danske søfarende skal levere, for ikke at være på konstant flugt fra fyringsrunder?


Danske arbejdsvilkår i nyt DIS-Offshore

En vigtig milepæl blev nået først i februar for fortsat – og muligvis øget - dansk beskæftigelse i offshore-sektoren på dansk sokkel. Dansk Metal og de to rederiforeninger, Danske Rederier og Rederiforeningen af 2010, nåede efter et længere forhandlingsforløb til enighed om en løsning, der sikrer en udvidelse af DIS-ordningen til at omfatte offshore, men med lovgivningsmæssigt krav om danske arbejdsvilkår.

 

Afvist på Kogtved Søfartsskole - Du er for lille

Ny artikelserie: Vis mig din søfartsbog
Hovmester og navigatør John Marius Jørgensen har modigt stillet sine søfartsbøger til rådighed for redaktionen. Et langt liv til søs fortælles i portrætfotos og fragmenter fra bøgerne.

 

Redaktionen har også denne gang betræbt sig på at sammensætte bladet med varieret indhold, og det rummer således faglige sager, reportager og interviews mv.

Kommentarer og ideer er velkommen

Har du kommentarer til bladet, indholdet eller ideer til artikler til kommende blade, så kontakt Hanne Hansen hos CO-Søfart, hh@co-sea.dk