Globalt er den norske regering nu også kommet i modvind med forslaget om at lade passagerskibe optage i Norsk Internationalt Skibsregister (NIS).
"Træk forslaget tilbage og gå i stedet i meningsfuld dialog med det norske maritime arbejdsmarkeds parter om vejen frem for den norske færge-sektor," lyder opfordringen fra ITF-kongressen, der blev afholdt i Singapore i sidste uge.
Bag opfordringen står også et samlet Nordisk Transportarbejder Forbund med 45 organisationer fra Norge, Sverige, Island, Færøerne, Finland og Danmark.
Den såkaldte "Color Line sag" risikerer at koste 700 norske søfarende jobbet, idet en omflagning til NIS giver mulighed for at besætte stillingerne med billig arbejdskraft fra f.eks. tredjelande.
Konsekvens i hele Norden
ITF påpeger i sin udtalelse, at ændrede norske NIS-regler vil føre til tab af jobs for norske søfarende, ulige konkurrence og social dumping.
"Forslaget vil højst sandsynligt også få en domino-effekt på hele den nordiske passagerskibssektor, inklusiv Østersøen og Nordsøen," hedder det i udtalelsen, der noterer, at den norske regering end ikke har udført en dybdegående undersøgelse af konsekvenserne for den foreslåede regelændring.
Irettesætter Norges statsminister
ITF påpeger videre, at den norske statsminister Erna Solberg udtalte sig imod internationale konventioner, da hun 10. oktober fastslog, at ingen søfarende vil miste jobs, idet cateringansatte om bord ikke er søfarende.
"Dette er et brud på Maritime Labour Convention, som også er tiltrådt af Norge," konkluderer ITF-udtalelsen, der således henviser til MLC-definitionen af, hvem der omfattes af begrebet "søfarende". Catering-ansatte er ifølge konventionen også søfarende.
ITF-forslag stillet af Dansk Metal
Fra Danmark har CO-Søfart og Metal Maritime støttet de norske søfarendes organisationer i kampen mod forringede vilkår, siden Color Line-sagen dukkede op for nu snart tre år siden.
Igen og igen har advarslen fra Danmark lydt om, at Norge med ændringen af NIS vil starte "et kapløb mod bunden".
Det var også Dansk Metal og CO-Søfart, der var initiativtagere til at bringe problemstillingen på dagsordenen på ITF-kongressen, hvor Ole Philipsen fra Metal Maritime præsenterede forslaget i ITF's Seafarers og Dockers joint Section.
Læs ITF-udtalelsen
og se listen af nordiske faglige organisationer, der enstemmigt støttede forslaget - 45 i alt. Klik her...
Dokumentet er benævnt "Emergency Motion", da forslaget til udtalelse er stillet efter ITF-kongressens deadline for indsendelse af forslag, hvilket var medio juni.
Læs også:
Større artikel i dag i det norske medie "Fri fagbevægelse" med interview af Ole Philipsen:
"Det er livsfarlig for oss alle om dette skjer i Norge. Hvis Color Line får seile med billig utenlandsk arbeidskraft så vil det ikke ta mer enn ett år før skandinaviske redere begynner å klage på at de må bruke dyrere nasjonale sjøfolk. Når rederne går sammen og klager, da vil politikerne endre ting og da er hjulet i gang, sier Ole Philipsen."