Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

ITF-inspektion afslører dobbelt bogføring på svensk skib i Kolding Havn

CO-Søfart - 22. oktober 2016

Det svenske rederi, Lupin Shipping, blev i går ved en ITF-inspektion i Kolding Havn afsløret i at underbetale den østeuropæiske besætning om bord på 'Lavinia’. Foto: Morten Bach, ITF

ITF-inspektion afslører dobbelt bogføring på svensk skib i Kolding Havn

Den østeuropæiske besætning om bord på det svensk ejede skib ’Lavinia’ snydt for løn i månedsvis og får nu efterbetalt knap 300.000 kr.

Af Hanne Hansen

Stykgodsskibet ’Lavinia’ på 2.400 tons dødvægt blev i går fredag tilbageholdt i Kolding af Søfartsstyrelsen for brud på MLC (Maritime Labour Convention).

Søfartsstyrelsens inspektion og efterfølgende tilbageholdelse fulgte i kølvandet på en uanmeldt ITF-inspektion i går morges, hvor ITF-inspektør Morten Bach afslørede rederiet i alvorlig underbetaling af den syv mand store besætning fra hhv. Litauen og Rusland.

Den ombordværende besætning efterbetales nu, og får samlet overført 42.682 USD, hvilket svarer til knap 300.000 danske kr.

... artiklen fortsætter under billedet...

artimg lavinia 800pxlres

Underbetalingen af besætningen om bord på 'Lavinia' blev holdt skjult ved dobbelt bogføring. Foto: Morten Bach, ITF

Svensk-ejet skib under bekvemmelighedsflag

’Lavinia’, der ejes af det svenske rederi Lupin Shipping i Varberg, sejler under bekvemmelighedsflag, St. Vincent and Grenadine, og har hjemmehavn i Kingstown. Besætningen om bord består af tre officerer og fire menige, heraf er de seks fra Litauen, mens en enkelt er russer.

Dobbelt bogføring afsløret

På overfladen var alt om bord tilforladeligt med indgåede overenskomster og udbetaling af hyre i overensstemmelse med ITF’s TCC-aftaler (Total Crew Cost).

En gennemgang af skibets regnskaber afslørede dog, at besætningen slet ikke fik udbetalt den overenskomstmæssige hyre. Når det af det officielle regnskab fremgik, at et besætningsmedlem f.eks. fik udbetalt den overenskomstmæssige månedsløn på 18.000 svenske kr., fik han i virkeligheden kun udbetalt 11.000 kr.
Hvor de resterende penge er blevet af, står hen i det uvisse.

-Min mistænksomhed blev vakt, da det fremgik, at lønnen blev udbetalt kontant og i US-dollars, og det så viste sig, at skibet slet ikke havde US-dollars om bord i kontanter, fortæller ITF-inspektør Morten Bach.
Besætningen bekræftede, at den reelle løn var mindre, end hvad der fremgik af de officielle regnskaber.

… artiklen fortsætter under billedet…

artimg mb 800pxlres

ITF-inspektør Morten Bach. Arkivfoto CO-Søfart

Søfartsstyrelsen rykkede hurtigt ud

-Forholdet var simpelthen så grelt, så jeg kontaktede Søfartsstyrelsen og anmeldte skibet for overtrædelse af MLC, fortæller ITF-inspektør Morten Bach.
-Og Søfartsstyrelsens MLC/PSC-enhed var hurtig til at rykke ud til Kolding Havn, hvor skibet blev tilbageholdt. Det er vigtigt, at de her sager, der er helt uhyrlige, får konsekvenser for rederiet, og derfor er der også stor ros til Søfartsstyrelsen for at reagere med det samme, bemærker Morten Bach.

-Rederiet var klar til at godtgøre besætningen med kontante penge, hvilket jeg i situationen afviste. Jeg har tidligere oplevet, at besætningen har måttet aflevere kontante penge igen, når jeg efter en inspektion har forladt skibet. Det kan lyde groft, men det er, hvad der foregår. Det ved jeg. For at vi kan være sikre på, at pengene reelt udbetales til den enkelte, så skal de overføres til vedkommendes bank-konto. Rederiet har bekræftet, at de er klar til at overføre pengene på mandag, så det forventer jeg også sker, siger Morten Bach.

’Lavinia’, der ankom Kolding Havn torsdag aften med en last foderstoffer fra Klaipeda, kan først påbegynde losningen, når Søfartsstyrelsen frigiver skibet.
-Det forventer jeg vil ske, når vi har fået bekræftet, at den manglende hyre er gået ind på besætningsmedlemmernes lønkonto, siger Morten Bach. 

Sagen overdrages til svenske SEKO

Den igangværende efterbetaling omfatter den ombordværende besætning.

Hvorvidt dobbeltbogholderiet og dermed underbetalingen af mandskabet har stået på også i tidligere år, har ITF ved inspektionen ikke mulighed for at dykke ned i.

-Jeg har overdraget sagen til det svenske fagforbund SEKO, som har indgået ITF-overenskomsterne med rederiet. Så er det op til SEKO at varetage sagen herfra, siger Morten Bach. 

Rederi med tidligere skattesag

Det er ikke første gang det svenske rederi Lupin Shipping er i myndighedernes søgelys. Rederiet, der ifølge internationale registeroplysninger ejer eller opererer i alt seks skibe – alle af ældre dato –, fik i 2013 et større skattesmæk af de svenske skattemyndigheder. Ifølge en artikel i Sjöfartstidningen blev rederiet den gang pålagt at betale godt 3 mio. svenske kroner ekstra i skat for årene 2007-2009. Skattesagen opstod, da rederiet ifølge Sjöfartstidningen ikke selv indleverede skatteoplysninger for perioden.

CO-Søfart: -Glædeligt at MLC virker

I CO-Søfart roser formand Ole Philipsen indsatsen fra både ITF-inspektør Morten Bach og Søfartsstyrelsen.
-ITF-inspektørerne, i dette tilfælde Morten Bach, udfører et vigtigt og helt igennem flot arbejde. Samtidig er der kommet et godt samarbejde i stand med Søfartsstyrelsen, der også i dette tilfælde reagerede både effektivt og hurtigt, siger Ole Philipsen.

-Det er rystende, at disse stærkt kritisable forhold finder sted i et skandinavisk rederi, siger Ole Philipsen og fortsætter:
-Det er glædeligt, at MLC, der trådte i kraft i 2013 for at sikre søfarendes arbejds- og levevilkår, virker. Sagen bekræfter, at det omfattende arbejde, der gik forud for konventionens tilblivelse, har et formål – også når vi taler om rederier, der drives på vore egne breddegrader.

-Jeg håber, at vore kolleger i det svenske forbund SEKO vil følge op på sagen overfor rederiet og få undersøgt til bunds, hvor længe underbetalingen om bord på ’Lavinia’ har stået på, og om andre af rederiets skibe er omfattet af samme kreative regnskabsprincipper, når det gælder aflønning af de internationale besætninger, siger Ole Philipsen.