Jens Fage-Pedersen er fratrådt som ITF-inspektør og afløses af Peter Hansen. Illustration: CO-Søfart
Efter næsten syv på posten som ITF-inspektør er Jens Fage-Pedersen fratrådt for pension. Hans afløser, navigatør Peter Hansen, har netop i denne uge afsluttet ITF’s inspektøruddannelse i London og er dermed klar til at overtage opgaverne.
Og ifølge Jens Fage-Pedersen, kan Peter Hansen se frem til både et interessant og udfordrende arbejde.
-Krydstogtindustrien er jo i en rivende udvikling. Og selv om skibene sejler under bekvemmelighedsflag, er det min opfattelse, at de er super professionelle, fortæller Jens Fage-Pedersen.
Nysgerrigheden blev trigget
Som fagpolitisk aktiv gennem et langt liv - bl.a. som formand for Søfartens Ledere 1997-2008, har Jens Fage-Pedersen gennem internationale organer været med til at bestemme reglerne og aftalerne for løn- og arbejdsvilkår for flåden under FoC (Flag of Convenience). bekvemmelighedsflag
-Da jeg blev tilbudt jobbet i ITF i 2010, tænkte jeg, det ville være spændende at se, hvordan de regler, jeg havde været med til at bestemme, de fungerede, fortæller han og fortsætter:
-Jobtilbuddet triggede min nysgerrighed. Og jeg er slet ikke blevet skuffet, smiler han.
-Et krydstogtskib er jo et multikulturelt og mulitinationalt foretagende af virkelig store dimensioner. Jeg har oplevet, at besætningen på ét skib består af 65 forskellige nationaliteter. Og jeg er dybt imponeret over, hvordan mange “Staff-Captains” løser deres opgaver. Selv om besætningen er på 1200 i det hele, så kender de hver enkelt, siger han og tilføjer:
-Det internationale samfund kunne lære meget om bord på sådan et skib.
Skal beskytte den søfarende
Grelle eksempler med underbetalte besætningsmedlemmer og overtrædelser af internationale regler, hører absolut ikke til hverdagen på krydstogtskibene.
-Ofte er de samme besætningsmedlemmer om bord i årevis. For nylig mødte jeg en tømrer om bord under en inspektion. Han havde været 27 år i rederiet, fortæller han.
-Oftest ser jeg, at rederiet faktisk betaler mere i løn, end de er forpligtet til i henhold til de internationale aftaler. Bonus til også de lavest rangerende besætningsmedlemmer er ikke noget særsyn. Rederierne vil jo gerne beholde de gode folk, og her er lønnen en motivationsfaktor. Det er heller ikke et særsyn, at rederier betaler ekstra for, at få de søfarende til at vende tilbage til det samme skib efter afmønstring, siger Jens Fage-Pedersen.