Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Kommentar: Fejlbehæftet makværk i Børsen

CO-Søfart - 18. december 2014

CO-Søfart kommentar: Fejlbehæftet makværk i Børsen

Hvor er dokumentationen på, at den danske udlændingelov koster værfterne arbejde? Vi har tidligere efterlyst dokumentationen og gør det igen.

Af Ole Philipsen, formand CO-Søfart

Lidt nyt, lidt gammelt og noget lånt. Det hele tilsat en overskrift om, at lovteknik koster danske arbejdspladser. Værsgo. Så har vi et helt opslag i Børsen.

Børsen har i denne uge sat endnu en rekord i disciplinen journalistisk makværk. Bundniveauet er nået med artiklerne om den danske undtagelsesregel om maksimum 25 årlige anløb af dansk havn for skibe i Dansk Internationalt Register med udenlandske søfarende.

Avisen har totalt ukritisk ladet sig spænde for spin-vognen fra Danske Maritime, der de seneste par år har benyttet enhver given lejlighed til at fremture med sangen om, at 25-anløbs reglen koster arbejdspladser på værfterne. Organisationen vil have loven ændret.
Rederiforeningen af 2010 har i år meldt sig i koret.
Men ingen – hverken Danske Maritime eller Rederiforeningen af 2010 – har hidtil dokumenteret påstandene.
Det gør de heller ikke i Børsen-artiklerne.
Påstandene om, at danske rederier med skibe i DIS og udenlandske søfarende om bord fravælger danske værfter på grund af udlændingelovgivningens 25-anløbs-regel hænger svævende og uden underbyggende fakta.
En advokat, der har sit økonomiske udkomme gennem opgaver for blandt andre rederierne, er i artiklerne ophøjet til ”sandhedsvidne.”

Misvisende dokumentation

Som dokumentation for lovgivningens påståede konkurrenceforvridende effekt bringer Børsen en artikel om Stevns Shipping og Nordane Shipping, der tidligere har fået bøder for overtrædelser af udlændingeloven.
Sagerne har intet med materien i 25-anløbs reglen at gøre, da ingen af skibene er registreret i DIS. Begge skibe er i det almindelige danske register. Begge sager var klokkeklare overtrædelser af udlændingeloven, idet de ombordværende udenlandske søfarende var uden arbejds- og opholdstilladelser. Og begge sager var tydelige eksempler på, hvad er vil ske med danske jobs til søs, hvis reglen ændres. Billigere udlændinge vil overtage jobbene – også når det gælder isbrydning i lokale farvande eller bemanding af en slæbebåd i Randers Havn.

Uetisk sammenklip

Et halvandet år gammelt høringssvar fra Dansk Metal fremstilles i artiklen som et helt nyt tiltag, hvor forbundet lægger pres på beskæftigelsesminister Henrik Dam Kristensen for at få 25-anløbs reglen ændret. Det gamle høringssvar krydres med en aktuel kommentar fra Dansk Metal, der sættes ind i en anden kontekst, end den var ment.
Det nærmer sig ganske enkelt det uetiske.

Vi gentager her konklusionen fra Lederen i Fagbladet CO-Søfart nr. 3 fra i år.  Under overskriften: ”Reder-drøm - et mareridt for danske job” konstaterer vi i CO-Søfart følgende:
”Behøver vi at gentage, at rederiforeningens ønske hverken har eller får vores opbakning, og at vi aktivt vil bekæmpe dette.
For i virkelighedens verden er der slet ikke tale om en "revision". Der er tale om en bortskaffelse af fundamentet for, at den danske søfartsnation fortsat har danske søfarende.”

Notat på vej til ministeren fra CO-Søfart

Fra CO-Søfart sender vi nu et notat til beskæftigelsesminister Henrik Dam Kristensen, hvor vi berigtiger de faktuelle fejl og forvanskninger, som præger Børsens artikler.


I kommentaren henvises til Lederen i Fagbladet CO-Søfart nr. 3, 2014
Reder-drøm - et mareridt for danske job
Læs Lederen – Klik her…