CO-Søfart og Metal Maritime takker stråmands-rederiet Sirius Shipping for, at de langt om længe forlader DIS.
Sirius Shipping har været et beskæmmende bekendtskab for dansk søfart, rederiforeningen og Søfartsstyrelsen. Det svenske rederi med skiftende co-adresser i Danmark gennem otte år og skiftende danske stråmands-direktører er nu i gang med at hjemflage rederiets ni danskflagede skibe til Sverige. Det skal de have tak for.
Rederiets ageren har i alle otte år, det har været i Danmark, været en trussel mod DIS. Risikoen for, at DIS internationalt blev kategoriseret som et bekvemmelighedsflag har været latent med Sirius' gøren og laden. Udvandingen af DIS var en realitet.
Stråmands-rederi
Den langstrakte retssag mod rederiet, rejst af 3F, for at have overtrådt dansk udlændingelovgivning førte til en bøde på 1,5 mio. kr. Mens Sirius Shipping har anket dommen, kastede domsafsigelsen og de offentliggjorte vidneafhøringer nyt lys over de dunkle aspekter i rederiets konstellation. Som gengivet i vores fagblad, der udkom i juli her i år, har tidligere direktører i den danske del af rederiet forklaret, at de var stråmænd.
Al rederiaktivitet og drift af rederiet foregik i Sverige.
På lønningslisten i Danmark var kun en stråmand. Rederiets første stråmand har blandt andet forklaret, at han fik 10.000 kr. om måneden og skulle for det beløb gå med en mobil i lommen. Den ringede næsten aldrig.
Det seneste år har rederiet end ikke haft en dansk stråmand, men svensk direktør.
Vi har i CO-Søfart og Metal Maritime gentagne gange stillet spørgsmålstegn ved, hvorvidt Sirius Shipping overhovedet opfyldte lovens krav for at kunne have skibe i DIS.
Jeg er ikke overrasket over, at Sirius Shipping nu forlader Danmark. Udflagningen var ventet efter først en million-bøde for overtrædelse af udlændingeloven og senest myndighedernes interesse for legitimiteten i rederiets danske stråmands-konstruktion.
Jubelen i Sverige over rederiets hjemflagning er stor.
Det er den også her hos CO-Søfart og Metal Maritime.
Udnyttelse af danske rammebetingelser
Rederiet, der har samme navn som himlens klareste stjerne, har ikke kastet noget særligt positivt skær over dansk søfart. Eneste formål med indflagningen i DIS i sin tid var at gøre brug af fordelene i DIS, aldrig at bidrage til samfundet med aktivitet. Det gilde har skatteborgerne betalt.
Rederiforeningens manglende indsats for at holde orden i eget hus er heller ikke nogen strålende historie. Det kan undre, at foreningen har ladet stå til, når det gjaldt stråmandsrederiet Sirius Shipping med øje på, hvad der reelt er på spil for foreningens øvrige medlemmer - danske rederier i DIS og tilflyttede rederier, der fuldgyldigt har indflaget i DIS efter flytning af aktiviteter til Danmark.
Sirius Shippings kapitel i dansk søfart ligger lysår fra begrebet kvalitetsskibsfart og intentionen med DIS: At give lempelige skattevilkår mod til gengæld at skabe danske arbejdspladser.
Sirius Shipping har kun været interesseret i den ene del. At udnytte de danske rammebetingelser.
Læs også:
Sirius Shipping-direktør i retten: - Jeg var stråmand
CO-Søfart & Metal Maritime: Er det kvalitetsskibsfart?
Artikler i Fagbladet CO-Søfart nr. 3, 2018 - Klik her
Dansk lov er en samlet menu - ikke en buffet
Leder om Sirius Shipping i Fagbladet CO-Søfart, nr. 1, 2018 - Klik her