Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.

Maersk Line: Autonome skibe er ikke lig med ubemandede

CO-Søfart - 06. juni 2017
“Autonom teknologi for Maersk Line betyder ikke ubemandet,” påpegede Ole Graa Jakobsen, Vice President og Head of Fleet Technology i sit oplæg på ITF Kongressen i Syd Afrika i går. Illustration: Slide fra Ole Graa Jakobsens Powerpoint-præsentation
Maersk Line: Autonome skibe er ikke lig med ubemandede
ITF afholder i denne uge kongres for søfarende og havnearbejdere i Cape Town. Den autonome fremtid var i går på dagsordenen med oplæg fra bla. Vice President fra Maersk Line, Ole Graa Jakobsen, Head of Fleet Technology.
Af Hanne Hansen

I et tæt pakket program med aktuelle emner for verdens søfarende og havnearbejdere, var der i går på ITF-søfartsmøderne fokus på den digitale udviklings konsekvenser og fremtidsudsigterne for autonome skibe - og dermed fremtidsudsigterne for verdens søfarende.

Fra Maersk Line forestod Vice President Ole Graa Jakobsen et af oplæggene, hvor han præsenterede Maersk Lines igangværende projekter. Fremtidsvisionen hos Maersk Line afviger på flere punkter fra de fremtidsperspektiver, som blandt andre Rolls Royce opererer med i form af autonome - og ubemandede - skibe.
Hos Maersk Line er der ikke lighedstegn mellem automatiseringen og bortskaffelse af al bemanding.
-Det er vigtigt at præcisere, at vi i Maersk Line ikke sætter lighedstegn mellem autonome skibe og ubemandede fartøjer, sagde Ole Graa Jakobsen blandt andet i oplægget.

Projekt uden tidslinje

Rederiet har proaktivt iværksat projektet med den digitale transformation, men ubemandede skibe indgår ikke i fremtidsperspektiverne.
Transformationen er også uden tidslinje, hvilket ellers er obligatorisk i ethvert udviklingsprojekt.
Ifølge Ole Graa Jakobsen er fokus nu, at få første step, The Connected Vessel, godt i gang. Dette projekt er at få skibets systemer forbundet med landsiden, hvor indsamling af data og udveksling af data mellem land og skib skal optimere driften.
Dette projekt vil naturligt følges af øget digitalisering, men Ole Graa Jakobsen understregede, at så langt Maersk Line ser for nuværende, vil teknikken alene skulle optimere sikkerheden og driften ved at supportere den ombordværende besætning i dens arbejde og beslutninger.

På sigt vil automatiseringen resultere i en reduktion af besætningernes størrelse.
Men uberørt af menneskehånd, det bliver skibene i Maersk Line ikke - så langt visionerne rækker for nuværende.

CO-Søfart: -Behov for uddannelse

Ole Graa Jakobsens oplæg blev fulgt med stor interesse, fortæller formand for CO-Søfart og Metal Maritime, Ole Philipsen.
-Oplægget understreger, hvad vi har fremhævet ved møder med både Søfartsstyrelsen og erhvervsministeren. Der er i høj grad behov for at både uddannelserne og uddannelsessystemerne i Det Blå Danmark optimeres, så søfarende er klar til denne teknologiske udvikling, siger Ole Philipsen og fortsætter:
-At teknologiens udvikling vil give mulighed for førerløse skibe i world wide trade, ligger meget, meget langt ude i fremtiden. Det bekræftede oplægget også - vel at mærke fra et af verdens største containerrederier. Ubemandede skibe er ikke aktuelt. Det er til gengæld stærkt uddannede søfarende i en rivende, teknologisk udvikling.

ITF-søfartsmøderne i Syd Afrika fortsætter med møder i både MSC Steering Group (Maritime Safety Committee) og FPC Steering Group (Fair Practices Committee) de kommende dage.

Interview online med Ole Graa Jakobsen

Se interview med Ole Graa Jakobsen om Maersk Lines autonome fremtidsvision på ITF’s Facebookside:

"We have a long term vision to run autonomous ships"

When will autonomous ships start affecting seafarers? What can #ITFseafarers' unions do now to prepare? Ole Graa Jakobsen, Maersk Line, and Armando Graziano, World Maritime University - headquarters, offer their perspectives. If you are a seafarer affected by automation, please contact Armando Graziano (agr@wmu.se) and Dr Xiaoning Shi (xs@wmu.se) #WeAreITF #automation

Opslået af International Transport Workers' Federation på 6. juni 2017