Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Maritim konference uden et ord om søens folk

CO-Søfart - 27. november 2015

Vækst - et fælles ønske i Det Blå Danmark. Tilsyneladende er danske søfarende ikke en del af væksten, konstaterer John Ibsen i denne kommentar efter konferencen i går på Christiansborg.

Maritim konference uden et ord om søens folk

CO-Søfart lyttede med under den maritime konference på Christiansborg i går, hvor væksten i de maritime virksomheder var på dagsordenen. Danske søfarende blev ikke nævnt med et ord.

Kommentar af John Ibsen, sekretariatschef

Fra minister til virksomhedsrepræsentanter genlød ordet “vækst” igen og igen på konferencen “Vækst i vandkanten” i går.
Hvorvidt denne vækst omfatter danske søfarende står hen i det uvisse, da søens folk ikke blev nævnt med et eneste ord.
Det gjorde til gengæld rammebetingelser, tonnageskat, internationale konjukturer og DIS.

Konferencen var arrangeret af Danmarks Rederiforening, Danske Maritime og CO Industri. Og det var tydeligt i budskaberne fra talerstolen, at konferencen basalt skulle bære erhvervets ønske om en udvidelse af lempeligere skatteforhold til også at omfatte montører. Skønt bøjet i neon, fik det dog ikke erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen til at afgive løfter om udvidede rammebetingelser ud over, at regeringen i 2016 vil barsle med en vækstplan for det maritime område.

Større problemer end rammebetingelser

At væksten i de landbaserede, maritime virksomheder står overfor alvorligere udfordringer end de basale rammevilkår, understregede næstformand i Dansk Metal, Henrik Kjærgaard. Prognosen for antallet af faglærte går nemlig kun én vej. Og i 2020 vil der være 20.000 færre faglærte at tage af for de maritime virksomheder og udstyrsproducenter, hvor især jern- og metalfaget har tradition for at være rigt repræsenteret.

Det tager seks år at uddanne en dygtig håndværker. Og tilgangen af lærlinge er på så lavt et niveau, at det burde tænde alle advarselslamper.

-Vores folk er mennesker, der kan bruge deres hænder og samtidig har et godt hoved, påpegede Henrik Kjærgaard og understregede, at det er ligegyldigt at diskutere, hvad der skal prioriteres i deres uddannelse, hvis der ikke er nogen på uddannelsen.

Start væksten - ansæt en lærling

Flaskehalsproblemet er blandt andet manglende lærepladser.

Mens de maritime produktionsvirksomheder ikke umiddelbart kan gøre noget ved internationale konjukturer, dollarkurs og oliepris, så har de til gengæld den fulde magt til hver især at gøre noget ved manglen på lærepladser.

En lærling kan ansættes allerede i morgen. Dermed vil virksomheden have taget det første skridt imod den ønskede vækst.

Dansk flag ja tak - men til halv pris

Den store uenighed dagens talere imellem var der ikke. Talerne omfattede blandt andre formand for Danmarks Rederiforening, Claus V. Hemmingsen fra Maersk Drilling, teknisk direktør Peter Nørgård fra Vestergård Marine og CEO Per Lange fra Ultrabulk Shipping. Alle er enige om, at ønsket er vækst.

Et ønske, der også er politisk opbakning til.

Virksomheder og rederier vil også gerne vise det danske flag. Det kniber til gengæld mere med at betale det, som det så koster at kunne iklæde sig de rød-hvide faner.

Er søfartsnationen gået i land?

Set fra søsiden her i CO-Søfart understregede konferencen bekymringen for, at den danske søfartsnation og “Det Blå Danmark” er gået i land.

Antallet af danske søfarende daler i takt med, at flåden bliver større. Og en maritim konference i den såkaldte danske søfartsnation uden et ord om danske søfarende, bekræfter på bekymrende vis vendingen: Ude af øje ude af sind.