Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Nordmænd forsvinder fra Norges NIS-register

CO-Søfart - 27. januar 2016

Link til online-udgaven af Maritim Logg nederst her på siden.

Nordmænd forsvinder fra Norges NIS-register

Et NIS-register uden norske søfolk vil fremstå som et hvilket som helst bekvemmelighedsflag, lyder advarslen fra formændene for de tre norske fagforeninger: Det Norske Maskinistforbund, Norsk Sjømannsforbund og Norsk Sjøofficersforbund

Af Hanne Hansen

Færre og færre landsmænd i landets internationale skibsregister er i Danmark ikke nogen nyhed. Herhjemme er tendensen i klare tal senest bekræftet af Danmarks Rederiforenings egne tal fra oktober.

NIS-450pxlres

I Norge er tendensen den samme. I januar-udgaven af Maritim Logg er udviklingen for norske søfarende i NIS-flåden gengivet i såvel tal som søjlediagram.

Maritim Logg udgives af Det Norske Maskinistforbund, Norsk Sjømannsforbund og Norsk Sjøofficersforbund. Og udgiverne konstaterer, at der rent faktisk er flere nordmænd beskæftiget i skibe under fremmed flag end under NIS.

En ændring i det norske regelsæt for NIS betyder, at flere norske rederier vil igangsætte en hjemflagning.

Formændene for de tre organisationer er klare i mælet og enige:

- Vel og bra, siger de til Maritim Logg og tilføjer:

- Men for norske sjøfolk vil et NIS-register uten norske sjøfolk framstå som et hvilket som helst bekvemmelighetsflagg i konkurranse med NOR, siger de tre respektive formænd.

Hege-Merethe Bengtsson (Det Norske Maskinistforbund), Johnny Hansen (Norsk Sjømannsforbund) og Hans Sande (Norsk Sjøoffisersforbund).

Argumentationen og advarslen fra de tre formænd i Norge nikker vi herhjemme også genkendende til:

– Skipsfarten må ha påfyll av norske sjøfolk for å opprettholde og videreutvikle den maritime kompetansen som er så viktig for norsk økonomi, advarer de.

Ifølge NIS-loven skal skibsføreren om bord være nordisk. Men som redaktionen bag Maritim Logg konstaterer, så florerer dispensationerne, idet der kun er norsk skibsfører på hvert tredje NIS-skib.

Maritim Logg kan læses online her…