Samarbejdet mellem søfarende fra landene rundt om Østersøen og i Nordisk Transportarbejderforbund var i fokus i denne uge i Gdansk i Polen. Fra CO-Søfart og Metal Maritime deltog sekretariatschef John Ibsen. Foto: NTF
Koordinering af samarbejde, kampagner og fælles indsats mod social dumping var blandt emnerne på denne uges møder i hhv. Nordisk Transportarbejderforbund og Conference of Ten - sidstnævnte bestående af søfarendes organisationer fra landene omkring Østersøen.
Fra CO-Søfart og Metal Maritime deltog sekretariatschef John Ibsen i møderne, der blev afholdt i Gdansk i Polen.
Det var kollegerne i Polen, der forestod arrangementet, der blev afviklet i historiske rammer i Sala BHP i Gdansk. Her udfærdigede de strejkende værftsarbejdere i 1980 aftalerne, der førte til etableringen af den uafhængige fagforening Solidaritet - eller Solidarność som det retteligt hedder i Polen.
Med deltagere fra Polen, der aktivt havde været med i Solidarność tilblivelse og oplevet fængslinger i kampen for rettighederne, dannede historiens vingesus en underliggende alvor og aura omkring møderne.
Koordinering og aftaler nødvendige
Mandag afvikledes møder NTF Seafarers og Dockers Section, mens aktiviteterne i Conference of Ten var på dagsordenen tirsdag og onsdag.
Her er bestræbelserne at nå frem til fælles aftaler for at imødegå social dumping ved bla. passagersejlads i Østersøen. En nedsat arbedjsgruppe skal nu se nærmere på, hvordan enkelte elementer som aftaler om f.eks. arbejdstid og ferie kan inddrages i grundlæggende aftaler, ligesom arbejdsgruppen skal undersøge mulighederne for at etablere aftaler de enkelte landes organisationer imellem, når et udenlandsk rederi henvender sig for at ville indgå overenskomster.
-Vi nåede et godt stykke ad vejen med afklaring af de punkter, som vi kan samles om, refererer sekretariatschef John Ibsen og fortsætter:
-Der er helt konkret udfordringer, hvor vi ser f.eks. italienske rederier, der skævvrider konkurrence med ansættelsesforhold, som absolut er laveste fællesnævner. Og der er enighed om, at vi kun kan påvirke udviklingen ved at have et tæt samarbejde landenes organisationer imellem omkring Østersøen.
Fællesskabet og samarbejdet mellem de søfarendes organisationer og i NTF har senest vist sit værd i forbindelse med Color Line-sagen fra Norge, hvor en koordineret og fælles indsats var medvirkende til, at den norske regering i 11. time måtte opgive planerne om at udvide NIS og lade Color Line omflage med mulighed for at erstatte 700 norske søfarende med billig arbejdskraft fra tredjelande.