Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Forårets og sommerens medsejladser og skibsbesøg er i gang

Kalenderen er de seneste år blevet fyldt med flere og flere skibs ...

Nye særoverenskomster på hjemmesiden

Det går stærkt med at få de forskellige særoverenskomster i hus i ...

Tørre tal piller luften ud af Color Lines trusler om udflagning

CO-Søfart - 07. december 2017

Metal Maritime og CO-Søfart støtter de norske søfarendes organisationer i debatten om NIS-ændringerne og deltog også i demonstrationen i Oslo sidst i februar. Arkivfoto: CO-Søfart

Tørre tal piller luften ud af Color Lines trusler om udflagning

Metal Maritime har assisteret Norsk Sjømannsforbund med aktuelle tal for danske lønninger i DIS til beregning af, om Color Lines trusler om at udflage fra Norge til Danmark er holdbare. Color Lines påståede besparelse på 150 mio. norske kr. ved udflagning til DIS er temmeligt overdrevet. Beregninger viser, at besparelsen vil være på kun 6 mio. norske kr.

Af Hanne Hansen

I Norge spøger spillet om ændringer af fartsområdekravene for passagerskibe i NIS (Norsk Internationalt Register) fortsat for at imødekomme Color Line. En ændring vil åbne for, at
Color Lines færger på ruten Oslo-Kiel kan omflage fra norsk register (NOR) til NIS og dermed erstatte 700 norske søfarende med billig, udenlandsk arbejdskraft.

Color Lines argumentation overfor den norske regering har blandt andet været fulgt af trusler om udflagning til Danmark (DIS), hvis ikke NIS-reglerne blev bøjet, som ønsket af rederiet. Og rederiets beregning har lydt på, at besparelsen ville være 154 mio. norske kr. En udflagning, der samtidig ville betyde, at norge mistede 2.500 job til søfarende - ifølge truslerne.

Argumentationen har den norske regering ukritisk adopteret, og næringsminister Monica Mæland har senest angivet risikoen for at miste de 2.500 stillinger som begrundelse for at ændre i NIS-reglerne for passagererskibene.


Luftige 150 mio blev til kun 6 mio. norske kr. i besparelse

En ny rapport fra Samfunnsnøkonomisk Analyse i Norge fastslår dog nu, at den reelle besparelse ved at udflage til DIS vil være 6 mio. norske kr. Det er et noget andet beløb, og luften må siges at være pillet ud af Color Lines trussels-retorik.

-Dette beviser, at Color Line - et rederi som går med 500 mio. kr. i overskud, ikke har økonomisk grundlag for at skifte norske søfarende ud med udenlandske, siger Norsk Sjømannsforbund Johnny Hansen til Dagsavisen.no

Beregningerne, som den norske regering arbejder med, er fra 2013. Siden da er de norske rammebetingelser allerede ændret, ligesom den norske krone i samme periode er blevet billigere. Elementer, der begge gør det mere attraktivt at forblive under norsk flag.

Metal Maritime: Lige konkurrencevilkår

Hos Metal Maritime er sekretariatschef John Ibsen glad for, at Norsk Sjømannsforbund har brugt ressourcer på at udarbejde den nye rapport med håndgribelige beregninger.
-Rapporten viser jo, at rammebetingelserne nu i hhv. Norge og Danmark for passagerskibe er sammenlignelige. Hvis den norske regering fortsætter planerne med at ændre i reglerne er det altså det samme som at starte det, vi kalder “the race to the bottom”. Det giver ingen mening, at de nordiske lande skal konkurrere indbyrdes på rammevilkår, der i den sidste ende koster nordiske arbejdspladser, siger John Ibsen.


Ministeren har ingen kommentar og Color Line afviser de nye tal

Dagsavisen.no har foreholdt næringsminister Monica Mæland tallene fra den nye rapport. Ministeren ønsker dog ikke at kommentere hverken rapporten eller Norsk Sjømannsforbunds pointe om, at Color Lines udflagningstrusler ikke er reelle.

Dagsavisen.no har også forelagt Color Line de dugfriske beregninger. Rederiet afviser dog blankt de nye tal og henviser til, at egne beregninger fra 2013 fortsat står ved magt.

Metal Maritime og CO-Søfart har støttet de søfarendes organisationer i Norge i debatten, der for alvor tog fart umiddelbart efter årsskiftet. CO-Søfart og Metal Maritime deltog således også, da organisationerne i Norge sidst i februar demonstrerede imod den norske regerings planer om ændring af NIS-reglerne.

Læs norske Dagsavisens artikel:
Sparer kun 6 millioner på å flagge ut