Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

400 varsles opsagt i ny fyringsrunde i Maersk Supply Service

DMMA - 18. august 2016

DMMA's forhandlinger med Maersk Supply Service omfatter navigatører, hovmestre, skibsassistenter og skibsmekanikere samt menige i catering. Arkivfoto: Julie Broberg

400 varsles opsagt i ny fyringsrunde i Maersk Supply Service

DMMA i direkte forhandlinger med Maersk Supply Service om den voldsomme nedskæring for at reducere omfanget og konsekvenserne for medlemsgrupperne mest muligt.

Af Hanne Hansen

Krisen i Maersk Supply Service blev ikke tilstrækkeligt imødegået i fyringsrunden i november sidste år, og rederiet har i dag orienteret skibe og besætninger om, at 400 opsigelser er på vej. De forventes udsendt inden udgangen af september.

-Det er dybt bekymrende og en meget trist dag for danske søfarende, siger Ole Philipsen, formand for Dansk Metals Maritime Afdeling / CO-Søfart.

DMMA i nærmere forhandlinger

DMMA blev i fortrolighed informeret om de kommende tiltag for ca. 2 uger siden og er, efter et orienterende møde i rederiet først på ugen, forberedt på at indgå i nærmere forhandlinger for at nå det bedst mulige for medlemsgrupperne i situationen.

-Markedet offshore er i dyb krise. Rederiet står uden beskæftigelse til en lang række skibe og vil få nybygninger, der går direkte fra værft og til oplægning. Samtidig omflager Maersk Supply Service aktive skibe fra DIS til Isle of Man. Vi er i DMMA dybt bekymrede for udsigterne til beskæftigelsen af danske søfarende fremadrettet – ikke kun hos Maersk, men i hele offshore-sektoren, siger Ole Philipsen og fortsætter:

-Men vi forventer, at Maersk Supply i processen udviser respekt for det samfund, der har givet dem rammevilkårene og begrænser opsigelserne af danske søfarende mest muligt. Samtidig forventer vi, at rederikoncernen A.P. Møller-Mærsk som helhed løfter ansvaret og ansætter danskere, når der er ledige stillinger. 

Opsigelserne rammer bredt

Ifølge rederiets orientering til DMMA omfatter de planlagte opsigelser alle besætningsgrupper.

Ved forhandlingerne om effektueringen af fyringsrunden forhandler DMMA for de medlemsgrupper, som er overenskomstdækket i organisationen. Forhandlingerne omfatter derfor navigatører, hovmestre, skibsassistenter og skibsmekanikere samt menige i catering.

-Rederiet har givet tilsagn om et tæt samarbejde i forbindelse med fyringsrunden denne gang, og vi ser frem til konstruktive forhandlinger, siger Ole Philipsen med henvisning til forløbet i november 2015, hvor DMMA kritiserede Maersk Supply Service og fremgangsmåden ved den daværende sparerunde i rederiet.

-De skal have stor ros for at have taget kritikken til sig konstruktivt, tilføjer han. 

Overenskomster for menige sikrer efteruddannelse

-Alle berørte er i vores overenskomster omfattet af klare regler for både varsler og godtgørelser. Og i overenskomsterne for de menige søfarende er der klart definerede regler for efteruddannelse, uddyber Ole Philipsen.

-Vi vil opfordre vore menige medlemmer i MSS til allerede nu at overveje muligheder for efteruddannelse for at være så godt forberedt som muligt. DMMA har et tæt samarbejde med kursus-udbyderne, og vi vil afsøge mulighederne for at kunne oprette specifikke kurser målrettet en bestemt gruppe, hvis der bliver behov for det, fortsætter han.

Medlemsmøde

DMMA indkalder så hurtigt som muligt til medlemsmøde for de berørte medlemmer i MSS.

-Vi afventer dog, at vi får konkrete detaljer på plads med Maersk Supply Service, for at have så godt et grundlag som muligt at informere ud fra, siger Ole Philipsen.

DMMA inviterer samtidig alle berørte navigatører i Maersk Supply Service til dialog for at afklare specifikke ønsker i forhold til DMMA’s forhandlinger med MSS om opsigelserne.

 

For yderligere oplysninger kontakt
John Ibsen, sekretariatschef i DMMA / CO-Søfart
tlf. 36 36 55 85

 

 

FAKTA

Opsigelsesvarsler, godtgørelser og efteruddannelse

 

Navigatører

Navigatører i Maersk Supply Service er siden 4. marts i år overenskomstdækket af Dansk Metal via OK-aftalen mellem Danmarks Rederiforening og Dansk Metals Maritime Afdeling.

Rederiets opsigelsesvarsel
Opsigelsesvarslet for navigatører er ifølge overenskomstens §1:
ansættelse i 0-1 år / varsel 1 måned
ansættelse i 1-4 år/ varsel 3 mdr.
ansættelse i 5-7 år/ varsel 4 mdr.
ansættelse i 8-9 år/ varsel 5 mdr.
ansættelse i 10 år/ varsel 6 mdr.

Godtgørelser iflg. Sømandsloven
ansættelse i 12 år/ godtgørelse 1 måneds hyre
ansættelse i 17 år/ godtgørelse 3 måneders hyre (jf. ændring i Sømandsloven pr. 1/7 2016) (se uddybning opdateret 26. august)

Godtgørelse iflg. overenskomsten
Efter fyldt 50 år og mere end ti års uafbrudt ansættelse udbetales yderligere 3 mdr.s hyre i godtgørelse

 

Hovmestre

Hovmestre er ansat på individuelle aftaler, hvor opsigelse og fratrædelse vil ske i forhold til den enkeltes kontrakt, mens de også er omfattet af nedenstående godtgørelser.

Godtgørelser iflg. Sømandsloven:
ansættelse i 12 år/ godtgørelse 1 måneds hyre
ansættelse i 17 år/ godtgørelse 3 måneders hyre (jf. ændring i Sømandsloven pr. 1/7 2016) (se uddybning opdateret 26. august)

Godtgørelse iflg. Rammeaftale
Efter fyldt 50 år og mere end ti års uafbrudt ansættelse udbetales yderligere 3 mdr.s hyre i godtgørelse

 

Menige på dæk og i catering

Aktuelle uddrag fra Hovedoverenskomsterne for menige på dæk og i catering og Særoverenskomsterne mellem DMMA og Rederiet A.P. Møller A/S vedrørende opsigelser, godtgørelser mv.

Rederiets opsigelsesvarsel
Opsigelsesvarslet for skibsassistenter og menigt restaurationspersonale er ifølge overenskomsterne som for officerer:
ansættelse i 0-1 år / varsel 1 måned
ansættelse i 1-4 år/ varsel 3 mdr.
ansættelse i 5-7 år/ varsel 4 mdr.
ansættelse i 8-9 år/ varsel 5 mdr.
ansættelse i 10 år/ varsel 6 mdr.

Godtgørelser
Ifølge Hovedoverenskomstens §1 stk. 12 (skibsassistenter)
Ifølge Hovedoverenskomstens §1 stk. 13 (catering)

ansættelse i 12 år/ godtgørelse 1 måneds hyre
ansættelse i 15 år/ godtgørelse 2 måneders hyre
ansættelse i 18 år/ godtgørelse 3 måneders hyre 

Efteruddannelse
Efteruddannelse mv. ifølge Hovedoverenskomsternes §1 stk. 14 (skibsassistenter samt catering)

Efter uafbrudt ansættelse i mindst et år:
Ret til i alt 4 ugers efteruddannelse
(for at opnå de sidste to ugers efteruddannelse skal den opsagte senest en uge efter opsigelsen varsle rederiet skriftligt om, at retten til disse to ugers uddannelse ønskes benyttet).
(Samtidig er disse sidste to ugers uddannelse betinget af, at rederiet modtager støtte fra kompetenceudviklingsfonden til dækning af den opsagtes lønomkostninger i disse to uger.) 

Andel i finansieringspulje
ifølge Hovedoverenskomsternes §1 stk. 15
+ protokollat 3c (skibsassistenter) + protokollat 2c (catering) (de to protokollater er ens)

Gælder for medarbejdere med mere end 5 års uafbrudt ansættelse.
Rederiet skal ifølge overenskomsterne etablere en finansieringspulje til fordel for de opsagte medarbejdere. Rederiet indbetaler, hvad der svarer til 2 måneders hyre for hver af de opsagte med mere end 5 års uafbrudt ansættelse. 

Protokollat 3c (skibsassistenter) og 2c (catering) lyder i sin helhed:
EFTERUDDANNELSE III
Midlerne i den pulje, der måtte blive etableret i henhold til overenskomstens § 1 stk. 15, anvendes til at finansiere uddannelsesaktiviteter for de opsagte medarbejdere med mere end 5 års uafbrudt ansættelse, i den udstrækning de måtte ønske at videreuddanne sig.
Det påhviler rederiet snarest muligt efter opsigelserne er meddelt at tage initiativ til at afdække de enkelte opsagte medarbejderes uddannelsesønsker. Puljemidlerne kan udbetales som fratrædelsesgodtgørelse eller hvor muligt anvendes i kombination med eller som supplement til andre uddannelsesmæssige finansieringsmuligheder, som fx Statens Uddannelsesstøtte eller Statens Voksenuddannelsesstøtte e.l. Den endelige fordeling af puljemidlerne og uddannelsestilsagn sker efter nærmere aftale mellem rederiet og DMMA.

 

Overenskomster - direkte links

 

Navigatører
Hovedoverenskomsten – direkte link…

Skibsassistenter
Hovedoverenskomsten –  skibsassistenter – direkte link…
Særoverenskomsten – menige dæk & maskine – direkte link…

Catering
Hovedoverenskomsten – menigt restaurationspersonale – direkte link…
Særoverenskomsten – menige catering – direkte link…