Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Halloooo – er der nogen?

DMMA - 06. december 2016

DMMA-medlemmer fra Maersk Supply Service fik i går svar på en række konkrete spørgmål på medlemsmødet, som blev afholdt i Odense. Foto: CO-Søfart

Halloooo – er der nogen?

-En rigtig godt møde, hvor jeg har fået klare svar på alle mine spørgsmål, lød det i går, da medlemsmødet for opsagte i Maersk Supply Service var nået vejs ende.

Af Hanne Hansen

Flere medlemmer fra Maersk Supply Service berettede i går på medlemsmødet i Odense om store problemer med at komme i kontakt med rederikontoret.
-Man kan skrive mails og ringe i en uendelighed uden at komme i kontakt med nogen. Det er under al kritik, kommenterede én, mens en anden tilføjede konkluderende:
-Det sejler fuldstændig inde på det rederikontor.

12 medlemmer deltog i mødet, som blev afholdt i lånte lokaler hos Metal Odense.
Spredt fra hele landet var medlemmerne mødt op i god tid, og mødet kunne således gå i gang før den planlagte tid.

Og spørgelysten var så stor, at mødet også strakte sig en halv time længere end oprindeligt planlagt.
Fra kontoret i Dansk Metals Maritime Afdeling deltog sekretariatschef John Ibsen, faglig konsulent Kirsten Østergaard og kasserer Susanne Holmblad fra Metals A-kasse. 

Efteruddannelse, ledighedserklæring og procedurer

Spørgsmålene cirklede især om mulighederne for efteruddannelse, som er indeholdt i DMMA’s overenskomster, mulighederne for job, proceduren ved ledighed – og i forbindelse med sidstnævnte, forholdene omkring optjente fridøgn og udbetalt godtgørelse.

-Det er f…. godt nok indviklet det her, kommenterede et af medlemmerne, hvis situation er yderligere presset af et kort opsigelsesvarsel.
-Når jeg ikke kan komme i kontakt med rederiet, hvordan kan jeg så få givet besked om, hvilke kurser jeg gerne vil have, uddybede han.

Faglig konsulent Kirsten Østergaard bekræftede, at faglig afdeling gør alt, hvad der er muligt, for at komme i kontakt med rederiet.
-Men det er op ad bakke i og med, at store dele af den landbaserede organisation også er enten opsagt eller overgået til andet job. Men I kan være helt sikre på, at vi gør, hvad vi kan, sagde Kirsten Østergaard.

Blandt de mange årsager til, at faglig afdeling forsøger at komme i forbindelse med Maersk Supply Services er forkerte lønsedler for november for de, der har valgt frivillig fratrædelse.
-Vi er blevet gjort opmærksomme på, at flere fejlagtigt er trukket for fridøgn i november. Så tjek jeres lønsedler, opfordrede Kirsten Østergaard. 

Danskere erstattes af bl.a. filippinere

Frustrationen over de store kommunikationsmæssige problemer med rederiet er dog for intet at regne sammenlignet med vreden over Maersk Supply Services helt åbenlyse ageren ved at erstatte de opsagte danske søfarende med udenlandsk arbejdskraft – først og fremmest filippinske søfarende.

Medlemmer berettede således om, hvordan de direkte i skrivelser fra rederiet er blevet bedt om at oplære deres udenlandske afløsere.

-Det er så, hvad man får efter at have været ansat i årevis og været loyal. Ti kolde tæer og besked om at lære filippineren op, som skal overtage mit job, lød én af bemærkningerne.

Sekretariatschef John Ibsen opfordrede mødedeltagerne til at sende faktuel information til Dansk Metals Maritime Afdeling om skibe, hvor opsagte påviseligt erstattes af f.eks. filippinske søfarende.

-For at vi kan gå videre med sagen i f.eks. Arbejdsretten, så skal vi have dokumentation. Hvis det, jeg hører her, er korrekt, så er der belæg for at rejse sagen. Det triste er bare, at en evt. sejr ikke vil give jer, jeres job tilbage, sagde John Ibsen.

 

Konkrete spørgsmål til egen situation

Langt de fleste fremmødte medlemmer havde konkrete spørgsmål relateret til egen individuelle situation. At det var muligt på mødet også at få konkrete og klare svar på disse spørgsmål, satte mødedeltagerne stor pris på.

Som én bemærkede:
-Man kan jo godt læse sig til det hele. Men det er altså indviklet. Og det er noget helt andet at kunne spørge uddybende til netop ens egen situation.

Generelt var der som på det første møde for opsagte i Maersk Supply Service i oktober, stor tilfredshed blandt de fremmødte med såvel mødets afholdelse som indholdet.
-Jo, det har helt bestemt været umagen værd at deltage. Når det er så svært at komme i kontakt med rederiet, så er det guld værd, at I holder disse møder. Ellers var vi da helt på den, lød én af kommentarerne.

 

MSS dec16 1054 1200pxlres