Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Forårets og sommerens medsejladser og skibsbesøg er i gang

Kalenderen er de seneste år blevet fyldt med flere og flere skibs ...

Begrænsning af sømandsfradrag i stærk modvind i Folketinget

Metal Maritime - 15. marts 2018

Metal Maritime har indgivet et stærkt kritisk høringssvar på forslag om at begrænse sømandsfradraget. Forslaget mødte også stærk modvind under førstebehandlingen i Folketinget.

Begrænsning af sømandsfradrag i stærk modvind i Folketinget

Førstebehandlingen af en større skatterelateret lovpakke i Folketinget bekræftede, at et bredt politisk flertal bakker op om udvidelsen af DIS til at omfatte en række specialskibe. Men lovpakkens forslag om at begrænse det forhøjede sømandsfradrag til kun at omfatte sejlads i skibe i EU/EØS stødte på udbredt modstand.

Af Hanne Hansen

Med enighed mellem Dansk Metal, Danske Rederier og Rederiforeningen af 2010 om at sikre danske arbejdsvilkår og danske jobs i DIS-Offshore, var der forud for førstebehandlingen i Folketinget i tirsdags også sikret opbakning fra Socialdemokratiet til den del af lovforslaget, der omhandler udvidelsen af DIS.

Lovforslaget fra skatteministeren er dog en del af en større lovpakke med forslag, der berører en lang række andre områder, der udspringer af regeringens vækstpakke, som i november sidste år blev forhandlet på plads med Dansk Folkeparti og Radikale Venstre.

 

To alvorlige knaster

Men lovpakken har to knaster, som blev problematiseret af flere partier.
Flere partiers støtte til udvidelsen af DIS er betinget af, at DIS-loven ændres i overensstemmelse med det forslag, som rederiforeningerne og Dansk Metal har udarbejdet i fællesskab. Og det lovforslag, som skal komme fra erhvervsministeren, foreligger ikke endnu. Indtil videre foreligger kun den skattemæssige del af DIS-Offshore regelværket.

Den anden knast bliver ifølge flere politiske ordførere central i udvalgsarbejdet. Begrænsningen af det forhøjede sømandsfradrag på 105.000 kr. til kun at kunne benyttes ved sejlads i skibe under EU/EØS-flag stødte på udbredt modstand – også fra både Dansk Folkeparti og Radikale Venstre, som ellers begge er aftalepartnere bag vækstpakken.

-Jeg må indrømme, at jeg studsede lidt, da jeg så det, bemærkede skattepolitisk ordfører fra Dansk Folkeparti Pia Adelsteen. Hun henviste til, at dette forslag ikke indgik i den aftale, som partiet indgik med regeringen i november.
-Det er i hvert fald noget vi vil spørge ind til fra Dansk Folkepartis side, tilføjede Pia Adelsteen.

 

Kritik fra Metal Maritime

Fra Metal Maritime er der i høringssvaret fremsat stærk kritik af de foreslåede ændringer af sømandsfradraget. Med et forestående Brexit, vil det f.eks. ramme alle de danske søfarende, der flyttede med under Maersk Supply Services omfattende udflagning til UK og Guernsey-flag.

Fra regeringspartiet Venstre, forklarede skattepolitiske ordfører Louise Schack Elholm, at den foreslåede begrænsning af sømandsfradraget ikke er et Venstre-ønske men en ændring, der bunder i et krav fra EU.

At EU blander sig i, hvilke skattefradrag danske skatteydere har, stillede flere ordførere dog spørgsmål ved.

 

Udtalt modstand mod begrænsning af sømandsfradrag

Der var således udtalt modstand mod at begrænse sømandsfradraget fra Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Enhedslisten – frustration over forslaget fra Det Konservative Folkeparti, og fra skatteministeren selv ærgrelse.
-Jeg synes det er – for at sige det på jysk – træls, bemærkede skatteminister Karsten Lauritzen (V) og tilføjede forklaringen om, at ændringen bunder i EU-regler.

Fra både Socialdemokratiet og Enhedslisten blev der boret flere gange i logikken bag ændringen af sømandsfradraget, og der blev under debatten også henvist til de kritiske høringssvar – herunder fra Metal Maritime.

Det forhøjede sømandsfradrag på 105.000 kr. kom i stand som en del af et politisk forlig i 2011, hvor de søfarende fik fradraget mod der til gengæld blev lempet på nationalitetskravet til skibsførere. En noget-for-noget-aftale.

Socialdemokratiets skattepolitiske ordfører, Jesper Petersen, fandt det kritisabelt, at regeringen ikke allerede havde været mere kritisk overfor et evt. EU-krav om ændring af reglerne. Og fra Enhedslisten opfordrede Rune Lund skatteministeren til at finde løsninger, der kunne fastholde fradraget.
-Jeg kan høre, at Socialdemokratiet er utilfredse, jeg kan høre at Dansk Folkeparti er utilfredse, og hvis vi tæller Enhedslisten med, er vi over de 90 mandater, noterede han.


DIS-Offshore med danske arbejdsvilkår

Det skortede ellers ikke på de rosende ord til DIS-Offshore under debatten. Og især fremhævede både Socialdemokratiet og Enhedslisten, at et DIS-Offshore på de betingelser, som Dansk Metal og rederiforeningerne i enighed har foreslået, har deres opbakning.
-Jeg synes, det er rosværdigt, at vi på den måde kan have en kontakt med branchen og sige: I må forliges og blive enige om, hvordan vi kan gøre det her, og så vil vi godt politisk arbejde med. Det har de leveret på, og jeg synes, det er konstruktivt, sagde Jesper Petersen (S).

I det hele taget var DIS-Offshore delen af lovforslaget så positivt omtalt under debatten, at selv Alternativet vil overveje at stemme for. Partiet forbeholder sig dog endnu nogen betænkningstid.

Det samlede lovforslag sendes nu til udvalgsbehandling, inden det kommer retur til 2. behandling i Folketinget.


Læs også:


Enighed om danske arbejdsvilkår i nyt DIS-Offshore

Nyt skatteudspil vil begrænse mulighederne for at sejle på fremmede flag