Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Nyt skatteudspil vil begrænse mulighederne for at sejle på fremmede flag

Metal Maritime - 15. februar 2018

Lovforslaget vil med et Brexit ramme rigtig mange danske søfarende i Maersk Supply Service, der har udflaget til blandt andet England og Isle of Man. Foto: Alan Jamieson

Nyt skatteudspil vil begrænse mulighederne for at sejle på fremmede flag

Sømandsskattefradraget er i spil i et nyt lovforslag fra regeringen. Vedtages loven som foreslået, vil fradraget kun kunne benyttes under sejlads i skibe i EU/EØS og det vil ramme en lang række danske søfarende, der er beskæftiget på f.eks. internationale krydstogtskibe, der typisk sejler under Bahamas- eller Panama-flag. Efter Brexit vil også danske søfarende i f.eks. de senest udflagede skibe i Maersk Supply Service blive ramt.

Af John Ibsen, sekretariatschef i Metal Maritime og CO-Søfart

Med regeringens nye forslag, vil danske søfarende ikke længere kunne benytte det forhøjede sømandsfradrag på 105.000 kr., hvis de tager hyre på skibe udenfor EU/EØS.

Forslaget vil medføre, at ikke kun danske søfarende på non-EU-flag nu kan se frem til, at man fremover kun vil kunne benytte ligningsloven 33A, - fradrag på 56.900 kr. -, og dermed skal holde strengt regnskab med deres hjemmeperiode.

Med et Brexit vil forslaget også ramme søfarende på Engelsk eller Guernsey flag, og dermed rigtigt mange danskere ansat i A.P. Møller-Mærsk, – særligt i Mærsk Supply Service.

Det fremgår af forslaget, at ændringerne er påkrævet for at imødekomme EU's regler for statsstøtte, og hermed må der tænkes støtte til danske søfarende, men det virker helt grotesk, når man sammenligner med skatteregler for andre EU-søfarende.

Metal Maritime vil bekæmpe forslaget

I Metal Maritime vil vi bekæmpe forslaget politisk, og har også nu sendt det videre til de andre søfartsorganisationer, da vi konstaterede, at de ikke var på høringslisten.

Det forhøjede sømandsfradrag, som det er i dag, stammer tilbage fra 2011 – hvor det blev til som en del af forhandlingerne om lempelse af nationalitetskravet til skibsførere på danske skibe. En aftale, som Danmarks Rederiforening indgik med en organisation for søfarende officerer. I sidste øjeblik den gang fik Metal Maritime - med hjælp fra Dansk Folkeparti – begrænset antallet af skibe i DIS, som kan bemandes af udenlandske skibsførere.

-Vi fik meget travlt, da vi den gang fik information om, at der var indgået en politisk studehandel udenom os, og så på så vigtigt et område. Hvis vi ikke har dansk skibsfører, er der ingen danskere om bord, siger Ole Philipsen, formand for CO-Søfart og Metal Maritime.

-Det var kun på grund af Dansk Metals store politiske indflydelse og gode kontakter, at vi kunne afbøde det værste. Men det er skuffende, at vi kan konstatere, at regeringen nu løber fra den aftale, som man indgik med de førnævnte parter, siger Ole Philipsen.

Det aktuelle lovforslag blev sendt i høring umiddelbart op til jul.

Forslaget i modstrid med intentionerne om at øge rekruttering

Vi vil i Metal Maritime tage det op med rederne, da vi finder det i direkte modstrid med intentionerne og aktiviteterne i øvrigt, der har til formål at fremme rekrutteringen til erhvervet.

At mulighederne for en international karriere nu stækkes, vil ikke gøre erhvervet mere attraktivt.

-Det er som tidligere nævnt meget positivt med flere garanterede uddannelsesstillinger, men vi tror også, at man skal se på, hvad faget kan tilbyde de unge, og det er heldigvis rigtigt meget. Netop derfor er vi kede af, at både rederierne og de søfarende bliver frataget muligheden for at høste af de erfaringer, som sejlads i andre kulturer og traditioner tilbyder, siger Ole Philipsen og tilføjer:

-Det er jo stik imod anbefalingerne og ønskerne om, at Danmark skal stå stærkere internationalt.