Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.

Nyt uddannelsestilbud i Frederikshavn mærkes i Svendborg

Metal Maritime - 02. januar 2018
Nyrenoverede 2-mands værelser står klar hos MARTEC til eleverne på den nye maritime basisuddannelse i Frederikshavn. Foto: MARTEC
Nyt uddannelsestilbud i Frederikshavn mærkes i Svendborg
Nyindrettede værelser står klar i Frederikshavn til de første elever på MARTECs nye maritime basisuddannelse. Til gengæld mangler Svendborg Søfartsskole en hel klasse og drosler ned fra tre til kun to klasser til studiestart her januar.
Af Hanne Hansen

I Frederikshavn starter det første hold på MARTECs nye basisuddannelse 8. januar med 16-18 elever. I den anden ende af landet mærker Svendborg Søfartsskole konkurrencen fra nord, og må indlede det nye år med en klasse færre end normalt.

Alt i alt er det samlede antal af elever til studiestart som ubefarne skibsassistenter i januar dermed som tidligere på knap 50 – sådan cirka. 

I Metal Maritime påpeger sekretariatschef John Ibsen behovet for større fokus på den brede palet af maritime uddannelser i rekrutteringskampagner.

-Vi er klar til at bakke nye initiativer op. Og de seneste meldinger fra rederierne om praktikpladsgaranti og jobs til danske søfarende vil, set med vore øjne, være helt centrale i at få vendt den negative spiral, som erhvervet har været inde i alt for længe i forhold til rekrutteringen, siger John Ibsen.

 

Tilfredshed i Frederikshavn

På MARTEC er uddannelseschef Kenneth Ø. Kirkegaard tilfreds med rekrutteringen til skolens nye tilbud:
-Vi glæder os som til juleaften, lyder hans umiddelbare udbrud.

En gennemrenoveret værelsesfløj står klar til at tage imod de nye elever, der skal bo på skolen som led i uddannelsen.
-Alt er toptunet og klar til at tage imod, siger Kenneth Ø. Kirkegaard.

 

Bekymring i Svendborg

På Svendborg Søfartsskole er forstander Jens Frederiksen bekymret for udsigterne.
-På brættet umiddelbart har vi ganske vist 41 elever skrevet op. Men flere har vi ikke hørt fra med bekræftende tilmelding og dertil er et par stykker tvivlsomme. Så vi står med 32-35 til start her i januar, hvor vi gerne skulle have haft 45 plus, siger Jens Frederiksen.

Han tilskriver tilbagegangen to hovedårsager.
-Dels kan vi jo mærke, at der er kommet konkurrence fra tiltaget i Frederikshavn. Og dels tror jeg, at den negativitet, som en del ældre i erhvervet er meget fremme med på diverse sociale medier afskrækker de unge fra at gå ind i erhvervet. Det er er bare rigtig, rigtig ærgerligt, for det er jo usaglige ting, de kommer med, forklarer Jens Frederiksen.

De sociale medier har Svendborg Søfartsskole efter råd fra professionelle PR-folk selv taget kraftigt i brug.

-Vi havde så til gengæld droslet ned på tilstedeværelse på skoler, uddannelsesmesser og lignende. Men det har vi skruet op for igen, fortæller Jens Frederiksen og tilføjer:
-Og her i foråret sætter vi fuld kraft på reklame-trommerne med skolebesøg og uddannelsesmesser.

 

Rekruttering har haft slagside

Skolen i Svendborg er i gang med etablering af helt nye og større værkstedsfaciliteter.

-Generelt tror jeg, at vi i erhvervet nu ser resultatet af, at rekrutteringen gennem flere år har haft en kraftig slagside med fokus på de akademiserede uddannelser til hhv. maskinmester og skibsfører/styrmand, siger Jens Frederiksen og tilføjer:

-Den samlede fødekæde har været ude af fokus, og dermed er fødekæden også knækket. Det skal der  efter min overbevisning ændres på, når det gælder Det Blå Danmarks samlede rekrutteringskampagne. 

 

Fuldt hus i Frederikshavn – godt og vel

I Frederikshavn er MARTEC med fuld aktivitet også i kursusafdelingen kommet i pladsnød og har måttet booke indkvartering på det lokale vandrerhjem.
-Vi er i gang med at renovere den gamle forstanderbolig, hvor der indrettes tidsvarende indkvartering. Når renoveringen er klar midt i marts, råder vi over indkvartering til 100 i alt, fortæller Kenneth Ø. Kirkegaard.

Til sommer er målet for MARTEC at starte to klasser på den maritime basisuddannelse.
-Det mål når vi også. Vi har her i efteråret kun kørt en meget kort kampagne for at reklamere for det nye tiltag. Vi har målrettet besøgt efterskoler og produktionsskoler, og det har givet rigtig god respons, fortæller Kenneth Ø. Kirkegaard.

 

Fra hele landet til Frederikshavn

Om et år forventer Kenneth Ø. Kirkegaard, at MARTEC på årsbasis kan have i alt fire klasser på den maritime basisuddannelse – der vel at mærke kører isoleret fra basisuddannelses på skoleskibet ’Danmark’.

Eleverne, der her 8. januar starter på MARTEC kommer fra hele landet.
-Der er især elever her fra det nordlige Jylland, men ellers kommer eleverne fra Grønland, Assens, Kastrup og Hadsten f.eks. remser Kenneth Ø. Kirkegaard op og tilføjer:

-Vi er overvældede over interessen for uddannelsen og den positivitet, som vi har mødt rundt omkring, når vi har fortalt om den. Og jeg er slet ikke i tvivl om, at vi når målet med fire klasser på årsbasis, når vi kommer frem til 2019.

 

Metal Maritime: -Praktikpladsgaranti og jobs lover godt

I Metal Maritime udtrykker sekretariatschef John Ibsen håb om, at rekrutteringskampagnen til Det Blå Danmark får et boost med rederiernes løfte om uddannelsespladser og erklæring om fremtidige jobs til danske søfarende.
-Vi bakker fra Metal Maritime op om ethvert tiltag på rekrutteringssiden fra rederierne, siger John Ibsen.

-Når der er uddannelsespladser og jobs forude, står vi parate til at indgå i tæt samarbejde om rekrutteringen. Det skal der ikke herske den mindste tvivl om. Vi har de seneste måneder ved høringer på Christiansborg om netop denne problemstilling påpeget, at den svigtende rekruttering kan hænge sammen med den ånd af negativitet, som har været trenden i avisoverskrifter og debatter. Den spiral kan kun vendes med positive tilkendegivelser og en konkret positiv udvikling i form af uddannelsespladser og jobs, siger John Ibsen.

 

-Rekrutteringskampagne med bredere fokus

-Vi ser frem til at rederiernes positive løfter indfries i det nye år. Og vi vil i høj grad arbejde på, at den fælles rekrutteringskampagne til Det Blå Danmark får et bredere fokus til også at omfatte de menige. Den samlede fødekæde skal genetableres, siger John Ibsen.