Forhandlingerne har taget urimelig lang tid, hvilket skyldes RALs meget langsomme reaktionstid på henvendelse og stillingstagen til udspil. Man kunne indimellem forledes til at tro, at e-mail er blevet afløst af flaskepost i RAL-hovedkvarteret i Nuuk.
Parterne har fra starten haft meget forskelligt rettede ønsker til aftalen. RAL har bl.a. ønsket ændringer i ude/hjemme periode, lavere aflønning af sætteskippere, prøve-hyre for navigatører, som sejler i højere stilling (f.eks. 1. styrmand som er under prøve som overstyrmand) m.m.
Metal Maritime har fastholdt, at hovedoverenskomsten var den gyldige aftale og alle de hidtidige særlige aftaler i RAL fortsat var gældende. Metal Maritime har afvist rederiets mange ønsker til forringelser.
Aftalen fornyet - regulering med tilbagevirkende kraft
Resultatet er, at aftalen er fornyet og en ny hyretabel er aftalt. Hyren stiger med 6.5 pct. i aftaleperioden. 1,5 pct. pr. 1. april 2017 - 2,5 pct. pr. 1. april 2018 og 2,5 pct. pr. 1. april 2019. Pension m.m. reguleres tilsvarende, som i hovedoverenskomsten.
De ansatte navigatører er her pr. 1. februar blevet reguleret i hyre, så tilgodehavende stigninger fra 1. april 2017 er udbetalt, ligesom evt. sætteskippere er blevet korrekt indplaceret i hyretabellen efter stilling og ikke efter uddannelse.
Se hyretabellen
Hyretabellen er lagt på hjemmesiden – her direkte link til pdf-filen