Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN 10/12
Fre 10/12-2010 10.00

Dagen hedder "Judith". Judith frelste byen Bethulis ved at halshugge holofernes anfører, som var dybt betaget af samme Judith.
1520: Martin Luther brænder pavelig bandbulle på torvet i Wittenberg. Bullen forkynder hans udstødelse af den katolske kirke.
1621: Første forordning om lærlingeforhold udstedes.
1770: Struense begår statskup ved at afskedige alle kongens ministre, hvorved han selv får den reelle magt.
1896: Den svenske kemiker og opfinder Alfred Nobel dør.
1898: Filippinerne afstås til USA samtidig med at den spansk-amerikanske krig afsluttes.
1903: USA indgår aftale med Cuba om langtidsleje af Guantanamo Bay.
1948: FN vedtager menneskerettighedserklæringen
1964: Jean-Paul Sartre afslår at modtage Nobels litteraturpris
1970: Alexander Solsjenitsyn meddeler at han ikke kan deltage i nobelfesten fordi han ikke kan få udrejsetillaldelse.
1975: Den russiske borgerretsforkæmper Sakharov modtager Nobels fredspris.
1994: Den russiske hær indleder massive angreb på udbryderrepublikken Tjetjenien.

CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen - ferie til 20/12
Ole Strandberg - 12.00 Min A-kasse
Susanne Holmblad – sygemeldt til og med 10/12

FRA MEDIER

IMB Live Piracy update
8/12 17.05 UTC psn 10:14.52N 107:04.81E Vung Tau red, Vietnam
Vagthavende matros på et containerskib på reden observerede fire røvere forskibs. Vagthavende officer varskoet, der blev slået alarm og besætningen mønstret. Ved synet af den alarmerede besætning forsvandt røverne i to ventende både. Ved nærmere eftersyn viste det sig at der var brudt ind i malershoppen og skibsstores stjålet.
ICC Commercial Crime Services, 9/12, http://www.icc-ccs.org/index.php?option=com_fabrik&view=table&tableid=534&calculations=0&Itemid=82

NAVFOR informerer
Den 7/12 blev den saudiarabiske produkttanker MV "Al Nisr Al Saudi" frigivet. Skibet blev kapret på vej til Jeddah med 14 besætningsmedlemmer ombord d. 3/3-2010. Kaptajnen ombord er græker og resten af besætningen fra Sri Lanka.

Velkommen til spanske SPS "Patino"
Den 8/12 ankom det spanske forsyningsskib. Skibet er 170 meter langt og har en besætning på 148. "Patino" vil huse EUNAVFOR's hovedkvarter i den næste periode. Besætningen overtager kommandoen d. 14/12.

Afsluttet tjeneste
Den 8/12 afsluttede det spanske krigsskib SPS "Infanta Cristina" sin fire måneder tjeneste i operation "Atalanta". Under tjenesten har "Infanta Cristina" eskorteret tre skibe som har været chartret af WFP. Skibene har udlosset 9.558 tons fødevarehjælp til Somalia. Herudover har "Infanta Cristina" escorteret et logistik-skib fra African Union Mission, samt udført flere operationer til afværgelse af piratvirksomhed.
EU NAVFOR Somalia, 9/12, http://www.eunavfor.eu/

Rigsadvokaten lukker sagen om "Scandinavian Star"
Nye oplysninger om branden på "Scandinavian Star" i 1900 som kostede 158 mennesker livet, omhandler en norsk dom i en erstatningssag samt norske og svenske udtalelser vedrørende brandtekniske forhold. Oplysningerne har udvirket at Rigsadvokaten nu i et nyt notat afviser at der er grundlag for at genoptage efterforskningen.

Vedrørende påstandene om muligt forsikringsbedrageri som baggrund for branden (brandene) udtaler Rigsadvokaten, at det vel næppe er tænkeligt at nogen skulle planlægge at nedbrænde et skib på åbent hav med 500 mennesker ombord. De nye brandtekniske udtaleser er videresendt til de norske myndigheder, som har haft ansvaret for undersøgelse af branden. Mike Axdal som har kæmpet for sagen "Scandinavian Star" siden branden i 1990, kalder Rigsadvokatens afgørelse for et "nederlag for demokratiet". 
Avisen.dk, 9/12 18.57, http://avisen.dk/dropper-ny-sag-om-scandinavian-star_138362.aspx

Julefrokost for hjemløse på "Pearl"
Torsdag d. 9/12 havde DFDS i praktisk samarbejde med "Missionen blandt Hjemløse", inviteret 250 hjemløse til julebuffet med øl og snaps under skibets ophold i København. Der kom nu kun 125 af de 250 inviterede så alt var i overflod - også øl og snaps til stor glæde for de fremmødte. Som det blev udtalt fra missionen, så måtte man blandt de inviterede altid regne med et større frafald når et aftaletidspunkt slog i hak. Niels Smedegaard holdt tale for gæsterne, og lovede at man ville overveje at gøre historien til en årligt tilbagevendende begivenhed.

DFDS havde i dagens og årstidens anledning, lukket op for rygning i diskoteket ved siden af Seven Seas, i god forståelse af at blandt samfundets ”svage” er rygning ikke ligefrem et tabu. Han henstillede til gengæld venligst til at der ikke blev røget i restauranten. Der var en livlig trafik til diskoteket hvor for få opstillede askebægre gav klumpvis trængsel, og her kunne man fint opfange de hjemløses kommentarer til begivenheden.

Der var overstrømmende tilfredshed med arrangementet og ingen tvivl om at rygtet vil brede sig og de 250 pladser nok blive besat til næste jul, hvis det altså gentages. Der var også fine ironiske kommentarer om det store presseopbud som ikke ligefrem var udstyret med mobiltelefonkameraer. Repræsentanten for "Missionen blandt Hjemløse" forsikrede, at alle på forhånd var oplyst om at de kunne afvise at blive fotograferet, - men, det ville have klædt husværten, sideordnet med udtalelsen om tobak ved spisebordene, at have sat en streg i sandet for fotograferne, og sagt hertil og ikke længere.

Den deltagende journalist fra CO-Søfart havde nok medbragt sit kamera, men blufærdighed tillod ikke at filme hjemløse fra et ellers overstadigt dejligt arrangement. Gæsterne var glade og de DFDS-ansatte som deltog i betjeningen arbejdede som verdensborgere på højt niveau. Hele arrangementet var en udvikling af et længe eksisterende samarbejde med "Missionen blandt Hjemløse" med overlevering af brugte madrasser, og frokostbordet gentages på "Crown" i Oslo om en uges tid.
CO-Søfart, 9/12



Oplysninger om atomaffald tilbageholdes af hensyn til terrorrisici
I forbindelse med opankringen af det danske fragtskib ”Puma” udfor Skagen oplyser Statens Institut for Strålebeskyttelse, at være præcist informeret på en tiendedel milligram om atomaffaldet ombord. Når oplysningerne ikke bliver givet videre, skyldes det faren for at det pågældende skib bliver udset til terrormål. Chefkonsulenten fra instituttet oplyser imidlertid at sikkerheden ombord er fuldt tilfredsstillende. Danmarks Naturfredsforening mener stadig offentligheden burde vide besked, og i øvrigt ønsker man en diskussion af hvilke farlige stoffer som må være handelsvarer. Fragtskibet fortsatte torsdag sin rute langs Norges kyst til Murmansk.
Maritime Danmark/nordjyske.dk, 10/12 08.13, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=9571

Panama-kanalen genåbnet
Panama-kanalen blev onsdag lukket på grund af voldsom regn, men er nu genåbnet. Det er første gang kanalen har været lukket siden 1989. Kanalen blev lukket for at kunne åbne dæmninger ved to søer hvor vandstanden var historisk høj. Hvert år passerer 5% af al verdens handel gennem den 80 km lange kanal.
Euroinvestor/RB-Børsen, 9/12 13.13, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11475079

Vraget af forsvundet kutter fundet efter 3 år
Under rutineopmåling syd for Grenå med inspektionsskibet "Jens Sørensen", fandt Farvandsvæsenet den i tre år sporløst forsvundne kutter "Ida". Dengang blev hverken skipper eller kutter fundet. Først 11 måneder senere fandt man den omkomne skipper ved Gilleleje.
Maritime Danmark/Farvandsvæsenet, 9/12 15.28, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=9567

Hjemflagning sker ikke hurtigt nok i Tyskland
Da Tyskland indførte tonnagebeskatning - som vi har i Danmark - var det målet at bremse udflagning og få et stort antal tyske skibe tilbage under hjemligt flag. Men målet om at få 600 skibe under tysk flag er langt fra nået med de 430 som kan tælles i dag. Derfor ønsker den tyske rederiforening turbo på udviklingen gennem et omkostningsfællesskab, før politikerne mister tålmodigheden og afskaffer tonnageordningen igen.
Transporttidende, 9/12 13.40, http://www.transporttidende.com/index.php/dtt/artikel/tysk_rederiforbund_vil_saette_turbo_pa_hjemflagning/

Rederiet Norden har udpeget adminstrerende Vice President
Peter Norborg tiltræder pr. 1/1-2011. Peter Norborg som er 44 år kommer fra en stilling som manager for Dry Cargo Department hvor han har været en central figur i opbygningen. Fra 2001-2004 var han leder af USA-kontoret.
Norden, 9/12, http://www.ds-norden.com/investor/financialnews/announcements/5646.html

Forestående konkurser i produkttank
Lloyds List citerer en topchef fra Scorpio Tankers om forestående konkurser blandt produkttankrederier. Baggrunden skulle være tabt egenkapital og at bankerne er ved at miste tålmodigheden.
Euroinvestor/RB-Børsen, 9/12 11.39, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11474800

Sidste skib fra Fredericia Værft
Sidst på denne uge sejler "Tambris" fra det svenske rederi Tärntank ud af den sidste flydedok på Fredericia Værft. "Tambris” er DIS-indregistreret og har fået Skagen som hjemhavn. Når skibet forlader flydedokken bliver det - formentlig - slutningen på en 94 år lang historie som skibsværftsby. Flydedokken er endnu ikke solgt og udgør derfor stadig en ekstra kapacitet.
Maritime Danmark/shipgaz, 9/12 16.02, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=9568

Konkurrenter haler ind på Mærsk
Mærsk Line er stadig verdens største containerrederi med en samlet kapacitet på 2,13 millioner TEU, men både schweiziske MSC og franske CMA CGM haler kraftigt ind på Mærsk. MSC har bragt sin kapacitet op på 1,83 millioner TEU og CMA CGM er nu på 1,21 millioner.
Transporttidende, 9/12 13.39, http://www.transporttidende.com/index.php/dtt/artikel/konkurrenter_haler_ind_pa_maersk_line/

Mærsk deltager i udvikling af nye firmaer
Der lægges ikke skjul på at Mærsk skal tænke nyt når Lindøværftet definitivt lukkes om et års tid. Lindø har været med til at sikre Mærsk et forspring gennem nye opfindelser, og nu må der tænkes i fødselshjælp til nye virksomheder som kan være med til at sikre innovation i selskabet. Mærsk er således gået sammen med en partner om selskabet Desmi Ocean Guard, som er i færd med at udvikle et vandrensningssystem til skibenes ballasttanke. Der arbejdes sideløbende med en række ideer som kan føre til nye virksomheder.
Transportmagasinet, 9/12, http://www.transportmagasinet.dk/artikel/VisArtikel.aspx?SiteID=TM&Lopenr=101209002

Ansatte på Mærsk-platforme anklager Mærsk for produktionsgrådighed
Det giftige produktionsvand presses alt for hurtigt gennem rensningsanlæg og leder derfor unødvendigt meget olie ud i havet. Anlægget køres i det røde felt på 120-130% af kapaciteten udtaler en driftschef til Politiken. En anden ansat siger at en anlæg som har kapacitet til 60 kubikmeter vand i timen skal behandle 500 kubikmeter. Mærsk afviser kritikken og svarer at oplysningerne er forkerte.
Borsen.dk/ritzau, 10/12 07.04, http://borsen.dk/nyheder/transport/artikel/1/197251/ansatte_maersks_pres_skyld_i_oliesvineri.html

Mærsk er bedt om være forslagsstiller til plan B for klimaet
FN har bedt Mærsk og en række andre store firmaer om at komme med forslag til bekæmpelse af klimaforandringer, for det tilfælde at der ikke opnås enighed på klimatopmødet i Mexico.
Euroinvestor/RB-Børsen, 9/12 11.51, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11474824

Mærsk-havn i Indien påvirket af chaufførstrejke
Den hurtigst voksende havn i Indien, Chennai, mærker fortsat virkningerne af en tre dage lang strejke blandt chaufførerne.
Epn.dk/RB-Børsen, 12/10 07.55, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2273306.ece

Monitorering af skibstrafikken i Øresund udvider dækningsområdet
Det dansk-svenske samarbejde om Sound VTS som drives af Farvandsvæsenet og det svenske Sjöfartsverk, vil med IMO's godkendelse udvide sit operative område til at dække hele Øresund fra Kullen i Nord til syd for Falsterbo. Sound VTS har fungeret siden august 2007 og udvidelsen sker fra september 2011. Farvandsvæsenet oplyser at systemet har medvirket til at forhindre 200 søulykker. Alene viden om monitoreringen er med til at forebygge ulykker.
Søfartens Ledere, 9/12, http://www.soefartensledere.dk/WEB/Templates/Normal.aspx?Page=5d0be7cd-1805-4589-9bf4-dd8ced11a8a5&Module=09a83502-4949-4c1e-be6e-a0b52438340a&Item=170a7ae7-c358-4de5-832a-945e3dd796aa


Royal Arctic Line mastersejlplan
Mastersejlplanen for RAL 2011 kan downloades fra rederiets hjemmeside:
RAL, 9/12 11.38, http://www.ral.dk/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=1&Itemid=178&lang=da

Nyt nummer af SØVÆRNET
Indhold:
*
Leder: Et søværn i balance
* Nordatlanten
* Minerydning
* Løjtnanter i sejlende tjeneste
* De unge officerers bud på fremtidens søværn
* Et billede af pirater
* Søofficers forsvarer Ph.D.
* Fra Nordatlanten til Afghanistan
* Dobbelt op på dualofficerer
* Dannebroge overdraget til SOK
* Projekt sundt skib
* Nye bøger
SOK, 9/12 14.45, http://forsvaret.dk/SOK/Nyt%20og%20Presse/svnori/Pages/4-2010.aspx

Antal kontanthjælpsmodtagere vokser mest i København og Nordsjælland
Antal kontanthjælpsmodtagere er steget med over 10% i Nordsjælland siden september sidste år. Også i Københavns omegn er antallet steget med mere end 10%. Fyn er den landsdel der har den laveste stigning med 2%.
Antal personer på kontanthjælp hele landet (september 2009 og september 2010):
Ikke-aktiverede: 143.663 152.251
Aktiverede: 50.503 57.225
Revalideringsydelse: 14.133 12.917
Introduktionsydelse: 2.125 2.980
Ledighedsydelse: 13.855 15.036

De samlede udgifter til kontanthjælp steg fra 1.509 millioner kroner i september 2009 til 1.647 millioner i september 2010.
Danmarks Statistik, 9/12, http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2010/NR554.pdf

Fredericia-borgmester: Vælg en billigere fagforening som ikke vil strejke og slås for rød regering
Fredericia’s venstre-borgmester har på facebook meddelt de kommunalt ansatte at "Det man måske skulle overveje blandt de offentligt ansatte var at melde sig ind i en fagforening, der bruger pengene på andet end strejke, demonstrationer, valgkamp til fordel for S og SF". Efter 3F har meddelt de betragter udtalelserne som en organisationsfjendtlig handling har borgmesteren fjernet indlægget fra sin profil og inviteret til en snak om sagn på sit kontor.
3F-nyheder, 9/12 09.37 10.59, http://forsiden.3f.dk/article/20101209/NYHEDER/101209914/2140

Svendborg aktiverer dobbelt så mange syge som tidligere
Stigningen sker efter et samarbejde med de private firmaer Falck Jobservice og Quick Care, efter regler der belønner kommunerne. Mange skal aktiveres i et fitnesscenter og hvis de afslår kan de miste deres sygedagpenge. I februar var 63 af kommunens sygemeldte i aktivering, i marts 147 og i maj var antallet steget til 217. Jobcenteret ønsker ikke at diskutere opfattelsen af Falck Jobservice og Quick Care med 3F-nyheder.
3F-nyheder, 9/12 12.19, http://forsiden.3f.dk/article/20101209/NYHEDER/101209926/2140

SØFART
Indhold i nr. 49:
Fuldt hus til rekrutteringsevent
Over de seneste par uger har rundt regnet 150 unge fra gymnasiale uddannelser stiftet nærmere bekendtskab med fremtidsmulighederne i Det Blå Danmark. Forrige uge trak den såkaldte "Trade Event" fuldt hus og mere til i lokalerne hos Danmarks Rederiforening. Flere end de tilmeldte 65 unge trodsede sne og ufremkommeligt føre og mødte op til heldagsarrangementet, der præsenterede mulighederne med en shippinguddannelse. Ugen før var knapt 80 deltagere med på den tilsvarende "Ship Event" om bord på »Crown of Scandinavia«.

Baltic Dredging dumpet i audit
Efter en audit hos rederiet Baltic Dredging i Rødvig har Søfartsstyrelsen frataget rederiet det såkaldte DOC, Document of Compliance, og rederiet er dermed frataget retten til selv at forestå sikkerhedsledelsen om bord på det dansk-flagede uddybningsfartøj »Kristina Høj«, der er i Dansk Internationalt Skibsregister. »Kristina Høj« er sammen med rederiets to fremmedflagede skibe, »Lesse« og »Lisa«, tilbageholdt af Søfartsstyrelsen i Odense.

Første trykskib leveret til Lauritzen Kosan
Efter flere års erfaring med second hand tonnage har Lauritzen Kosan nu taget levering af sit første nybyggede trykskib af eget design. Nybygningen, der er navngivet »Helle Kosan«, er den første af seks fra det kinesiske værft Yangzhou Kejin. Muligheden for at benytte eget design har været helt central i processen. Med nybygningerne har rederiet nemlig ønsket at differentiere sig fra den standardtonnage fra japanske og koreanske værfter, som dominerer trykskib-markedet i Fjernøsten. Her er Lauritzen Kosan blandt de største spillere.

Nybygninger og ny stor kontrakt til D/S Norden
D/S Norden har udvidet sit nybygningsprogram med yderligere fire handysize-nybygninger fra værfter i Japan og Vietnam. De to skibe fra Japan skal bygges på Onomichi Dockyard og er på forhånd afsat på en længerevarende charteaftale til mine-giganten Rio Tinto. Der er tale om isforstærkede skibe på 37.000 t.dv., som bliver specielt designede til at håndtere transport af alumina fra Latinamerika til det østlige Canada.

Rohde Nielsen på indkøb i England
Rederiet Rohde Nielsen A/S har overtaget Trailing Suction Hopper Dredger'en »Ukd Dolphin« fra britiske UK Dreding og indskrevet den i egen flåde under navnet »Idun R« - og under hollandsk flag. Skibet, der er et søsterskib til »Thor R«, som Rohde Nielsen overtog som »Whale« i 1990, er bygget i 1984 på hollandske IHC Sliedrecht og er på 2.031 t.dv.

DFDS halverer på Irland
DFDS har solgt to ro/ro-skibe og to ruter på Det irske Hav til Stena Line. Samtidigt overtager Stena Line charteraftalen på to ro/pax-færger og overtager driften af tre havneterminaler. Konkret indbefatter salget ruterne Belfast - Birkenhead og Belfast - Heysham og de to ro/ro-skibe »Hibernia Seaways« og »Scotia Seaways«. Skibene og ruterne indgik i DFDS' køb af Norfolkline tidligere i år. Salgssummen udgør 345 mio. kr. og vil give DFDS en regnskabsmæssig avance på 185 mio. kr.

VSAT - det store overblik
VSAT - bredbånd til søs - er ikke at kimse af. Men hvad kræver VSAT, hvem tilbyder det, hvad koster det og hvad er status på den meget afgørende regionale dækning? Tja, prisen afhænger af den fastprisaftale, rederiet kan få forhandlet i land. Så langt kan man komme med det spørgsmål. Men de andre er til at få svar på. Aktuelt ved hjælp fra firmaet Seasat, der bl.a. er leverandør af den VSAT-løsning, som rederiet Esvagt benytter.

DNV udvikler fremtidens supertanker
Fremtidens VLCC'er bruger LNG som den primære bunker, har et skrog, der i ballast ikke behøver ballastvand og som lastet udnytter fordampning fra lasten. Samtidigt vil skibet gennem en gennemsnitlig livscyklus give rederen en 25 pct. driftsbesparelse sammenlignet med nutidens supertankere. Således lyder fremtidsvisionen fra DNV.

Nye slag for klimaet sat i søen
Renere skibsfart er oppe i tiden - stadigvæk, hvis nogen skulle være i tvivl. Det ses bl.a. tydeligt på form, antal og indhold af de konferencer, der afholdes om emnet. Med den internationale konference Cleaner Shipping i København sidste mandag som tydeligt eksempel.

»Wind Transporter«
DONG Energy fortsætter nybygningsprogrammet med »Wind Transporter« - et tredje specialdesignet fartøj til servicering af havvindmølleparker. »Wind Transporter« er en nedskaleret version af den innovative »Wind Supplier«, der blev leveret i januar i år, og som bød på en række nye features målrettet havvindmølleindustrien. »Wind Transporter« er bygget på Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri.

Portræt af en nybygning i denne uges Søfart
Søfart, 10/12

FRA FOLKETINGETS DAGSORDEN fredag
13) 2. behandling af lovforslag nr. L 8:
Forslag til lov om ændring af lov om sygedagpenge. (Ændring af beskæftigelseskravet, afskaffelse af ret til sygedagpenge på søgnehelligdage m.v.).
Af beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg).
(Fremsættelse 06.10.2010. 1. behandling 12.10.2010. Betænkning 17.11.2010).

14) 2. behandling af lovforslag nr. L 9:
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om fleksydelse og lov om seniorjob. (Afskaffelse af feriedagpenge til dimittender m.fl., afvikling af statsligt tilskud til ATP-bidrag af efterløn og fleksydelse m.v.).
Af beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg).
(Fremsættelse 06.10.2010. 1. behandling 12.10.2010. Betænkning 17.11.2010).           

16) 2. behandling af lovforslag nr. L 43:
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik og lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats. (Sanktion for manglende deltagelse i læse- og skrivetest for kontant- og starthjælpsmodtagere over 30 år, ophævelse af flaskehalsbevillingen m.v.).
Af beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg).
(Fremsættelse 27.10.2010. 1. behandling 09.11.2010. Betænkning 01.12.2010).
Folketinget, http://www.ft.dk/Aktuelt/Kalender/Folketingssalen.aspx?from=10-12-2010
 
BALTIC DRY INDEX
2.144 (-29) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 8/12, http://www.dryships.com/pages/report.asp

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 579,73 DKK
100 Euro = 758,60 DKK
Danske Bank, 10/12, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER

APM A-aktie: 47.870 (-770)
APM B-aktie: 49.420 (-780)
D/S Norden: 188,20 (-2,80)
D/S Torm: 42,06 (-0,76)
DFDS: 404,5 (-1)
Mols-Linien: 29 (-0,60)

Børsen, 10/12

OleS
 

THORA LUND

053-brugt



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Slår et ekstra slag for skibsmekaniker-uddannelsen i høringssvar

Omlægningen af uddannelserne til sætteskipper- og skibsfører, hvo ...

-Velfortjent IMO-pris til Birgit Sølling Olsen

-Det er mere end velfortjent, at Birgit Sølling Olsen modtager IM ...
bottom banner1