Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN 10/3
Ons 10/3-2010 10.00

CO-SØFART KALENDER

OK-forhandlinger i forligsinstitutionen - Bilfærgernes Rederiforening (JI + KØ)
Ole Philipsen - Hovedbestyrelsesmøde i STA
Ole Strandberg - Møde på Bornholm

FRA MEDIER

Mærsk
Salget af Rosti lukket
A.P. Møller - Mærsks salg af plastikvirksomheden Rosti til Stella Plastic Holding, der er en del af det svenske familiekonglomerat Nordstjernan, har fået alle de nødvendige myndighedsgodkendelser og er nu en realitet. Det meddeler A.P. Møller - Mærsk, der i december sidste år offentliggjorde, at der var indgået en aftale om salg af samtlige aktier i Rosti. Der oplyses ingen pris for salget.
Nyhedsbureauet Direkt 10/3, 21:00, http://borsen.dk/investor/nyhed/178437/

Kigger angiveligt på DryShips
Mærsk, efter sigende, skulle  være interesseret i at købe det græske rederi og borerigselskab DryShips.
Rygtet fik aktien i DryShips op på 7,6 % mandag aften, det skriver Bloomberg News. Et køb af DryShips undrer flere analytikere, da DryShips gør sig i tørlastskibe, som rederiet ikke er inden for i forvejen. Ledelsen på Esplanaden har desuden talrige gange understreget, at opkøb inden for tørlast ikke er aktuelt. Borerig-delen kunne derimod bedre appellere til virksomheden, som gerne vil investere yderligere inden for olieaktiviteter.
Nyhedsbureauet Direkt, 10/3, 7:48, http://borsen.dk/transport/nyhed/178356/

Vil tjene mere på mindre
En stor del af det tab af markedsandele, som Maersk Line har haft i USA, er sket på urentable laster, vurderede investeringsbanken Carnegie tirsdag. Men samtidig skønnes markedet at vende, skriver Børsen. Maersk Lines markedsandel i USA var oppe på 17-18%, umiddelbart efter, at rederiet overtog konkurrenten P&O Nedlloyd i 2005.
Den problemfyldte fusion betød faldende markedsandele, blandt andet fordi man var nødsaget til at omlægge ruteprogrammet og opgive en del af den mindre rentable trafik. I dag ligger markedsandelen på ca. 11 %. Det er især schweiziske MSC der har presset sig ind, med en andel på 9% på det amerikanske marked. Mærsk satser endvidere på, at det vil lykkes IMO at indføre en bindende CO2-afgift for hele shippingbranchen. Man har allerede investeret i at nedsætte brændstofforbruget og har nedbragt CO2 udslippet per container med 15 pct. i perioden 2002-2006 og den fulde fordel i den investering venter stadig på en universal afgift.
Et møde i den Internationale Maritime Organisations komite for miljøbeskyttelse er berammet til mellem den 22 og 26 marts.
Børsen 10/3, side 6

Danmark vil sikre sejlads i Arktis
Danmark og Søfartsstyrelsen sætter sig nu i førersædet for at skabe mere sikker sejlads i de arktiske farvande. Sker der en ulykke i de arktiske farvande, er der en række særlige forhold, som kan gøre ulykken værre, end hvis den var sket andre steder på kloden.
Der er ofte meget langt til nærmeste redningsstation eller nødhavn, og de arktiske egne er særligt følsomme over for forurening. Derudover sejler der endnu ikke mange skibe i området. Et skib, der er udsat for en ulykke, vil derfor i ringere grad kunne blive hjulpet af andre skibe i nærheden. Derudover er vandet iskoldt, og det stiller større krav til det redningsudstyr, der skal være om bord på skibene. Derfor skal der sættes ind med forebyggende tiltag af hensyn til sikkerheden for skibet, dets besætning og af hensyn til miljøet. Søfartsstyrelsen arbejder for at skabe bedre og mere sikre sejladsforhold i Arktis. Arbejdet foregår internationalt - primært i FN's internationale søfartsorganisation, IMO. Ved et møde i slutningen af februar blev det blandt andet besluttet at tage udgangspunkt i en dansk risikoanalyse, der udpeger de emner, der er særligt vigtige at regulere for skibe, der sejler i Arktis. Risikoanalysen og andre tidligere danske forslag anviser også veje til, hvordan man bedst muligt sikrer skibe og uddanner mandskab, så de kan sejle sikkert i farvandene. Der var bred enighed blandt landene i den arktiske region om at bruge den danske risikoanalyse i det videre arbejde.
Søfartsstyrelsen regner med, at regelsættet for mere sikker sejlads i Arktis, kaldet polarkoden, vil være færdig i 2011.
Søfartsstyrelsen, 10/3, 6:00, http://www.sofartsstyrelsen.dk/Nyheder/Sider/Danmarkg%C3%A5rforanArktis.aspx

Færger skal sejle på affald
Sådan lyder i hvert fald et forslag fra skånske fortalere for biogas. Det skriver den svenske avis Ystads Allehanda ifølge Bornholms Tidende. Affald skal bruges til at fremstille det brændstof, der bruges af de færger, som i dag sejler til og fra Ystad. Erhvervsstrategen og forslagsstilleren Henrik Berven, vurderer at man kan høste enorme miljøgevinster, hvis man kan få Nordic Ferry Services, Polferries og Unity Line med på idéen. Det er de rederier, der i dag, anvender havnen i Ystad.
Planen er at færgerne skal kunne "tanke affald" i både Ystad, Polen og på Bornholm. Initiativtageren har dog endnu ikke haft kontakt til de berørte rederier.
Bornholms Tidende, 10/3, 16:43, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=7357

SamsøTrafikken svarer igen på kritik
Som kommentar til en artikel i Samsø Posten, hvor Samsøs borgmester betegner det som ’stærkt utilfredsstillende’ at tillægsaftalen ikke er overholdt, svarer SamsøTrafikken nu igen. Til avisen skriver rederiet: "Hver gang der bliver lavet en aftale, kan der opstå tvivl om, hvordan aftalen skal fortolkes og forstås. Indlægget ”Stærkt utilfredsstillende” (Samsø Posten 5. marts) viser, at det også skete omkring den tillægsaftale, der blev indgået mellem Samsø Kommune og NFS/Samsøtrafikken"
Uenigheden har dog ikke været stor. I hvert fald ændrede NFS/Samsøtrafikken priserne allerede mandag – altså fire dage før Samsø Posten var ude med sin kritik: Der vil nu blive givet 50 procent rabat på alle afgange klokken 23.30 og 00.45 i juni, juli og august. Undtaget fra denne rabat er kun de sene afgange den 18. og 19. juli, der falder omkring Samsø Festival. Rabatten vil også fremgå af det næste oplag af fartplanen, der er på gaden om cirka 14 dage.
Samsøtrafikken, 9/3, 14:54, http://www.samso.dk/Np.asp?Id=4354

Dansk Industri afviser at forhandle med HK
Forhandlinger mellem HK/Privat og DI om ny overenskomst på kontor- og lagerområdet blev aflyst, nærmest fra start, tirsdag.
Ifølge HK/Privat afviste DI at forhandle, så længe HK insisterer på at ville afskaffe den såkaldte 50 %-regel. 
HK/Privat har tidligere været i forhandlinger med Dansk Erhverv, men der arbejdes videre i regi af forligsmand Asbjørn Jensen.
HK/Privat ønsker at få fjernet 50 procentreglen, der ifølge fagforbundet forhindrer 100.000 i HK-job i at få gavn af en overenskomst.
Reglen betyder, at et HK-medlem kun kan blive omfattet af overenskomsten på området, hvis mere end halvdelen af kollegerne melder sig ind i HK. Denne regel eksisterer kun på HK-området.
DI-forhandlingerne vedrører godt 20.000 ansatte, hovedsagelig i transportsektoren.
Ritzau, 10/3, 7.15, http://borsen.dk/okonomi/nyhed/178421/

BALTIC DRY INDEX
3.210 (-49) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 10/3, http://www.dryships.com/pages/report.asp

BANKENS - SALGSKURSER
100 USD = 536,30 DKK
100 Euro = 734,13 DKK
Danske Bank, 10/3, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx

AKTIEKURSER - KØBSKURSER
APM A-aktie: 40.380 (-340)
APM B-aktie: 42.290 (-480)
D/S Norden: 241,30 (-9,70)
D/S Torm: 58,50 (-0,50)
DFDS: 414 (+4)
Mols-Linien: 53 (-1)
Børsen, 10/3

(Barno)

THORA LUND

Image28938__fieldImage



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Gratis onlinekurser for medlemmer

Bliv klogere hjemme i sofaen og få papir på din viden. Dansk Meta ...

"DIS-regnemaskine" opdateret på hjemmesiden

Dagpenge- og DIS til brutto-beregnerne her på hjemmesiden er opda ...
bottom banner1