Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN 1/3
Tir 1/3-2011 10.00

Dagen hedder ”Albinus" efter en biskop i Angers fra år 529. Han var så godgørende, at han ellerede kort efter sin død blev ophøjet til helgen.

1498: Vasco da Gama opdager Mozambique i Sydøstafrika.
1780: Pennsylvania afskaffer som den første stat i USA slaveriet.
1806:  Den københavnske fodpost udbringer sine første breve.
1896: Becquerei opdager radioaktiviteten, da han fremkalder en fotografisk plade og opdager spor af uran-krystaller som befandt sig på pladen.
1919: Kaptajn Lorck udsendes som første marineattache ved det kgl. Gesandtskab i London
1949: Joe Louis trækker sig tilbage som verdensmester i sværvægtsboksning efter at have beholdt titlen ubesejret siden 1934.
1954: Brintbomben med kodenavnet ”Bravo” bringes til sprængning over Bikini atollen i Stillehavet. Efterfølgende radioaktivitet medførte betydelige skader på miljøet.
1959: Sjællandsbroen mellem Sjælland og Amager indvies.
1996: Undervisningsministeriet stopper tilskud til en del af Tvind-imperiet.
2007: Otto Brandenburg dør efter længere tids sygdom, 72 år gammel.

Sol op 07.03 sol ned 17.42


CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen – ITF Maritime Forum (Manila)
John Ibsen – 08.00 morgenmøde med Dansk Metal - 10.00 møde med Fjord Line
Christian Petersen – 10.00 møde med Fjord Line
Bjarne M. Olsen – 14.00 møde her
Jens Fage-Pedersen – ITF-inspektørpraktik i Dunkerque

Henrik Mikkelsen – ombord ”Crown” i Oslo

FRA MEDIER

Pirateri
Dansk sejlskib kapret
Et dansk sejlskib på jordomrejse med en dansk børnefamilie og to hjælpere, er blevet kapret ud for Afrikas Horn. SOK modtog 24. februar nødopkald fra skibet som befandt sig i Det Indiske Ocean. Det er bekræftet at skibet er kapret og nu er på vej mod Somalias kyst. Udover forældrene og de to hjælpere er der tre børn ombord. Familien sejlede fra Danmark i august 2009 og var forventet hjem i sensommeren 2011 efter to års jordomsejling. Børnene er 17, 15 og 13 år.

Danmarks Rederiforening advarer alle sejlskibe mod at sejle i de pirattruede områder, uden pigtråd og alle de forholdsregler større handelsskibe kan tage.

Danskerne har skrevet på en blog at de havde en plan hvis de skulle blive truet af pirater, og risikoen rumsterede i tankerne. Den 23. februar skrev de for sidste gang på deres blog. Den 20. februar hørte de om den amerikanske sejlbåd som var blevet kapret 240 sømil fra Oman, men beroligede sig med at det var mere end 1.000 kilometer væk. Senere kom et fly ind over mastetoppen og bad om identification og det var beroligende. Den 19. februar skrev familien at forlisplan var blevet opdateret og der var udfærdiget en piratplan hvis de blev angrebet. Position og status sendes dagligt til de væbnede styrker UMKTO og forskellige kontaktpersoner, og nu vil familien bare nyde togtet fordi der heldigvis aldrig har været piratangreb på sejlbåde som har fulgt den anbefalede rute.
Frederiksborg Amts Avis/ritzau, 28/2 20.39, http://www.sn.dk/Rederiforening-Sejlbaade-boer-holde-sig-vaek/Danmark/artikel/115395

"Esbern Snare" er sendt mod positionen:
Det danske krigsskib er på vej til området i Det Indiske Ocean hvor det danske sejlskib er kapret. Søværnet og Forsvarsministeriet afviser at svare på spørgsmål. Tidligere i februar blev fire amerikanske sejlere dræbt, da amerikansk militær ville forsøge at befri dem.
Frederiksborg Amts Avis/ritzau, 28/2 22.17, http://www.sn.dk/Dansk-krigsskib-paa-vej-til-kapret-sejlskib/Danmark/artikel/115401

Sejlerne har gode chancer:
Den britiske maritime sikkerhedsekspert Graeme Gibbon-Brooks mener nok de danske sejlere skal klare sig. Piraterne får ikke noget ud af at skade gidslerne og episoden med de dræbte amerikanske sejlere var meget usædvanlig. Piraterne er ikke specielt på udkig efter sejlbåde, og de danske sejlere har simpelthen været på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt.
Politiken, 1/3 08.11, http://politiken.dk/indland/ECE1209276/piratekspert-giver-danske--lystsejlere-god-chance/

Væld af lystbåde i området:
Talsmand for den europæiske flåde ved Somalia, kaptajn Paddy O’Kennedy, mener ikke der er tale om en ny tendens mod at kapre sejlbåde, men at de seneste kapringer af sejlbåde er en konsekvens af at der netop nu er et væld af sejlbåde i området på grund af tre sejlstævner, og det har piraterne fundet ud af. Hans råd til sejlentusiaster er simpelthen at holde sig væk fra området. I fravær af større tilgængelige fartøjer vil piraterne gå efter sejlbåde. For piraterne er der flere penge i handelsskibe. EU’s flådefartøjer deltager ikke i eskorte af skibe, det er der ikke ressourcer til. Målsætningen for EU er at beskytte fartøjer med nødhjælpsforsyninger til Somalia. O’Kennedy oplyser at mange lystbådsejlere nu er blevet skræmt og mange vælger at få transporteret deres lystbåde væk fra området på forskellige transporter.
Politiken, 28/2 23.45, http://politiken.dk/udland/ECE1209168/talsmand-for-eus-flaade-ved-somalia-hold-jer-vaek/

DF ønsker rejsevejledninger til søs:
Tilsvarende udenrigsministeriet udsteder rejsevejledninger til uroplagede lande, ønsker Dansk Folkeparti at ministeriet skal udstede vejledninger til sejlere/søfolk.
Jyllandsposten, 28/2 21.35, http://jp.dk/indland/article2354601.ece

MV "Dover" kapret
Kl. 0600 28/2 blev græsk-ejede bulkcarrier "Dover", som sejler under panamask flag, kapret ca. 260 nm nordøst for Salalah i Det Arabiske Hav. Skibet var på vej til Saleef i Yemen fra Pakistan da det blev angrebet. Besætningen er på 23 mand, heraf 3 rumænere, 1 russer og 19 filippinere. Der er for tiden ingen kommunikation med skibet.
EUnavfor, 28/2, http://www.eunavfor.eu/2011/02/mv-dover-pirated-in-the-north-arabian-sea/

MV "Izumi" frigivet
Skibet som bærer Panama-flag og har 20 filippinske besætningsmedlemmer, som har været kapret siden 10. oktober 2010, blev frigivet 25. februar. Der er ingen informationer om tilstanden for besætning eller skib.
EUnavfor, 28/2, http://www.eunavfor.eu/2011/02/mv-izumi-released-from-pirate-control/

Italiensk fregat forlader EUnavfor efter 2 måneders deltagelse
Den 28. februar forlod fregatten "Zeffiro" den europæiske mission ved Somalia efter 70 dage med EU-flag.
EUnavfor, 28/2, http://www.eunavfor.eu/2011/02/italian-frigate-zeffiro-leaves-eu-navfor-after-two-months-of-valuable-contribution/

Italienske fregat "Espero" tilslutter sig EUnavfor
Den italienske fregat deltager for første gang i EU-styrken. "Espero" er højteknologisk udstyret og har to AB-212 helikoptere til rådighed. Besætningen er på 229 besætmingsmedlemmer heraf 26 officerer. "Espero" har været del af den italienske flåde siden 1984.
EUnavfor, 28/2, http://www.eunavfor.eu/2011/02/eu-navfor-welcomes-the-italian-frigate-espero/

Spansk patruljefartøj tilslutter sig EUnavfor
Den 26. februar sluttede spanske "Infanta Elena" sig til EUnavfor Task Force 465 ved Somalia. Skibet vil fungere som krigsskib i EU-styrken frem til 20. maj. Skibet har været del af den spanske flåde siden 1978 og har en besætning på 96 mand.
EUnavfor, 28/2, http://www.eunavfor.eu/2011/02/eu-navfor-welcomes-the-spanish-patrol-vessel-infanta-elena/

Mærsk
Mærsk har afbrudt samarbejdet med underleverandør i Australien
Maersk Drilling i Australien anklages af Australian Workers Union for grov udnyttelse af filippinske gæstearbejdere som betales med 3 dollar i timen. Fagforeningen mener tillige filippinerne arbejder uden nødvendige tilladelser.

Filippinerne er ansat af en underleverandør og Mærsk har taget kommentarerne alvorligt og afbrudt samarbejdet med underleverandøren. Samtidig er der indledt en undersøgelse af de pågældendes visa og arbejdstilladelser. Filippinerne udfører malerarbejder på "Maersk Discoverer".
3F-nyheder, 28/2 15.34, http://forsiden.3f.dk/article/20110228/NYHEDER/110229929/2140/NYHEDER

Konkurrenter er ikke begejstrede for kæmpeskibe
En række skibsredere refereres for på en konference i Hamburg, at kritisere Maersk Line for at bestille meget ny kapacitet netop som branchen er ved at rejse sig fra krisen. Topchefen for Neptune Orient Line mener de nye skibe er uforholdsmæssigt store, og den tyske skibsreder Claus Peter Offen advarer om at branchen er ved at overbestille igen.
Epn.dk/RB-Børsen, 28/2 08.32, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2353652.ece

Hutchison Whampoa Ltd vil sælge ud af andele i kinesiske havne
Mærsks største konkurrent som havneterminal-ejer vil sælge andele for 32,6 milliarder kroner i kinesiske havne. Bl.a. skal containerterminaler i Hongkong og Guangdong sælges.
Epn.dk, 28/2 10.45, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2353827.ece

Containerraterne vil blive presset i 2011
Aktieugebrevet vurderer i ny analyse at den store tilgang af tonnage vil presse rederierne på containermarkedet i 2011. Alles kamp mod alle bliver igen den normale situation. Ugebrevet vurderer konkret at Maersk Lines hovedrute Asien-Europa vil opleve ratefald på mere end 15%.
Maritime Danmark/Euroinvestor.dk, 28/2 08.12, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10223

”Leonora Christina” skal hedde ”Leonora Christina”
Bornholms Revision afsluttede mandag optællingen af 9.340 stemmesedler om navngivningen af den nye hurtigfærge. Resultatet blandt de fem navne som var til afstemning blev:
”Leonora Christina” 50,22%
”Marie Kofoed” 27,88%
”Kronprinsesse Mary” 18,46%
”Gertrud Vasegård” 2,14%
”Anne Boel” 1,30%.
Afstemningsreglerne var således at hvis ingen af de fem kandidat-navne opnåede en tilslutning på minimum 50% af stemmerne, skulle der igen stemmes blandt de to navne med flest stemmer. Med over 50% til et af kandidat-navnene er afstemningen afsluttet (men næppe på Bornholm), og ”Leonora Christina” skal altså hedde ”Leonora Christina”.
b.dk, 28/2 14.15, http://www.b.dk/nationalt/bornholmsfaerge-beholder-omstridt-navn

Norden - ugerapport om tilbagekøb af aktier
Norden vil købe egne aktier til en værdi af 170 millioner DKR i perioden 25. januar til 31 marts. Der er på nuværende tidspunkt tilbagekøbt for 86.850.830 danske kroner.
Norden, 28/2, http://www.ds-norden.com/investor/financialnews/announcements/5766.html

Kæmpedrage skal reducere brændstofforbrug
Skysails GmbH skal næste år installere en 320 kvadratmeter stor drage på et fragtskib som skal reducere brændstofforbruget med 35%. Det er det amerikanske selskab Cargills som vil installere dragen på et chartret skib i Handysize-klassen. Dragen bliver installeret i fronten af skibet og vil i en afstand af 100-420 meter bevæge sig i ottetaller. Med ideelle vindforhold vil brændstofforbruget kunne reduceres med de 35%. Skysails har arbejdet med teknikken siden 2001.
Ingeniøren.dk, 28/2 13.22, http://ing.dk/artikel/116891-kaempedrage-paa-320-kvadratmeter-skal-traekke-fragtskib

Ny forstander på Skagen Skipperskole
Fra april vil Anders Christian Toft blive ny forstander for Skagen Skipperskole, efter Jørgen Chr. Jensen som (delvist) træder baglæns mod pensionering.
Søfartens Ledere, 28/2, http://www.soefartensledere.dk/WEB/Templates/Normal.aspx?Page=5d0be7cd-1805-4589-9bf4-dd8ced11a8a5&Module=09a83502-4949-4c1e-be6e-a0b52438340a&Item=8a6e7bda-78c4-428f-b4b9-d5c833c51261

Fokus på færgefart
Europas Maritime Udviklingscenter, Maskinmestrenes Forening, Transportøkonomisk Forening, Transportens Innovationsnetværk og Bilfærgernes Rederiforening inviterer til konference i Køge d. 15. marts med fokus på færger og skibsfart.
* Formand for maskinmestrene, Per Jørgensen, byder velkommen
* Direktør i DI Transport holder indlæg "Jeg elsker de grønne lunde ..."
* Erik Østergaard, adm. direktør i DTL holder indlæg "Hvordan opfylder vi fremtidens transportbehov?"
* Michael Wengel-Nielsen, sekretariatsleder i Bilfærgernes Rederiforening, holder indlæg "Overblik og status på bilfærgerne"
* Kaptajn og direktør i DFDS, Rickard Berg-Larsen, holder indlæg "Effektivisering af DFDS".
* COO i Scandlines, Søren Poulsgaard Jensen, holder indlæg "Hvordan Scandlines vil navigere i fremtidens konkurrencemarked"
* Direktør Thomas Elm Kampmann, Køge Havn og Skandinavisk Transport Center, vil fortælle om hvordan Køge har skabt en af Danmarks hurtigst voksende transportklynger.
* Mogens Schrøder Bech, kontorchef i Søfartsstyrelsen, vil fortælle om arbejdet med at opbygge en maritim LNG-infrastruktur i Nordeuropa.
* Adm. direktør Jens Kirketerp Jensen fra Hirtshals Havn vil fortælle om Hirtshals Havns deltagelse i LNG-projektet.
* Køge Kommunes fng. borgmester Thomas Kielgast vil afslutte konferencen med politisk statement om maritim infrastruktur.
TransportMagasinet, 28/2, http://www.transportmagasinet.dk/artikel/VisArtikel.aspx?SiteID=TM&Lopenr=102280028

Forurenings-udfordring for skibsfarten
IMO har besluttet at alle skibe, nybygninger såvel som eksisterende tonnage, fra 1. januar 2015 skal sejle med brændstof som indeholder mindre end 0,1% svovl når skibene sejler i ECA-farvande, som blandt andet dækker Nordsøen og Østersøen. Regelsættet vil være en stor udfordring for den eksisterende tonnage. Green Ship of the Future har konsekvensmæssigt igangsat et studie omkring teknologier som kan hjælpe skibsfarten til at leve op til IMO-kravet.
Søfartens Ledere, 28/2, http://www.soefartensledere.dk/WEB/Templates/Normal.aspx?Page=5d0be7cd-1805-4589-9bf4-dd8ced11a8a5&Module=09a83502-4949-4c1e-be6e-a0b52438340a&Item=6fc0a57b-788e-45ce-a28a-6f054b41cdbd

Forskningsmidler til udvikling af maritime teknologier
Søfartsstyrelsen deltager i et netværk i Europa om forskning og udvikling af maritime teknologier i EU-regi. Som led i arbejdet er der i januar 2011 åbnet et udbud, hvor der kan dannes tværnationale konsortier om projekter. For finansiering af dansk deltagelse henvises til Den Danske Maritime Fond samt Forsknings- og Innovationsstyrelsen. Udbuddet er åbent i perioden 1. april til 29. april 2011.
Søfartsstyrelsen, 28/2, http://www.soefartsstyrelsen.dk/Nyheder/Sider/Forskningsprojekteromudviklingafmaritimeteknologiersøges.aspx

SOK fraråder al færdsel på isen
Der er stadig is i de hjemlige farvande, men SOK fraråder enhver form for færdsel på isen uanset om det er på havet eller på søer.
SOK, 28/2 09.09, http://forsvaret.dk/SOK/Nyt%20og%20Presse/oevrigenyheder/Pages/SOKfraråderfærdselpåisen.aspx

Det maritime mediehus har etableret sig med Advisory Board
Mediehuset har etableret sig med medlemmer fra toppen af dansk maritimt erhvervsliv. Formanden for bestyrelsen er Klaus Kjærulf, og herudover består bestyrelsen af vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen, adm. direktør Lars Thrane fra Thrane & Thrane, adm. direktør Kurt Skov fra Blue Water Shipping, adm. direktør Bjarne Mathiesen fra Århus Havn, adm. direktør Steen Sabinsky fra Europas Maritime Udviklingscenter og redaktør René Wittendorff.
Havner & Sk,ibsfart, 28/2, http://www.havneogskibsfart.dk/Nyheder/nyhed.aspx?NewsID=9491&Titel=Klaus%20Kjærulff%20i%20spidsen%20for%20Advisory%20Board

A-kasserne mister (fortsat) medlemmer
1. januar 2011 var 2.052.753 danskere medlem af en a-kasse og det er en nedgang på 10.000 medlemmer siden 1. januar 2010. Organisationsgraden er dog steget en smule fra 70% til 71% af arbejdsstyrken siden 1. januar 2009. I 1995 var 80% af alle i arbejdsstyrken medlem af en a-kasse. Eksperter undrer sig over at den økonomiske krise ikke har tilskyndet flere til at blive medlem af en a-kasse. Det er fortsat LO-forbundene som taber terræn.
Avisen.dk, 28/2 13.21, http://avisen.dk/a-kasser-mister-medlemmer_142489.aspx

Forbud mod politiske møder i Post Danmark
Enhedslisten har bedt transportministeren redegøre for Post Danmarks forbud mod politiske ytringer og møder på arbejdspladsen. Post Danmark har nedlagt forbud mod politiske valgmøder, plakater, løbesedler eller trøjer som reklamerer for en politisk holdning. Dansk Folkeparti mener politikken er i orden og at det er virksomheden der bestemmer om de vil have politikere på besøg.
Avisen.dk, 28/2 15.53, http://avisen.dk/el-minister-maa-stoppe-censur-i-post-danmark_142490.aspx

Lønindeks for den private sektor
Lønnen i den private sektor steg 2,2% fra fjerde kvartal 2009 til samme kvartal 2010. Det er 0,1 procentpoint mindre end stigningen på årsbasis i tredje kvartal. Lønstigningen var størst inden for finansiering og forsikring hvor lønstigningen var på 3,9%.
Danmarks Statistik, 28/2, http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2011/NR091.pdf

Konjunktur og arbejdsmarked 28. februar
Indhold:
* Overenskomstforlig på det statslige og kommunale område
* Virksomhedsrettet aktivering får ledige i job
* Markant mere positive forventninger til beskæftigelsen i bygge- og anlægssektoren.
* Svagt stigende tendens i antallet af jobannoncer siden krisens bund i sommeren 2009.
* Mere positivt syn på fremtiden, men et lille flertal forventer stadig højere ledighed om et år.
Beskæftigelsesministeriet, 28/2, http://www.bm.dk/Tal%20og%20tendenser/Konjunktur%20og%20arbejdsmarked/Arkiv/2011/03/Konjunktur%20og%20arbejdsmarked%20uge%209.aspx

Fra Folketingets dagsorden tirsdag
1) Fortsættelse af forespørgsel nr. F 11 [afstemning]: Forespørgsel til statsministeren om Danmarks fremtid.
Af Line Barfod (EL) m.fl.
(Anmeldelse 25.11.2010. Fremme 30.11.2010. Forhandling 24.02.2011. Forslag til vedtagelse nr. V 27 af Orla Hav (S), Steen Gade (SF), Morten Østergaard (RV), Per Clausen (EL) og Christian H. Hansen (UFG). Forslag til vedtagelse nr. V 26 af Peter Christensen (V), Kristian Thulesen Dahl (DF), Carina Christensen (KF), Simon Emil Ammitzbøll (LA) og Per Ørum Jørgensen (KD)).

2) Fortsættelse af forespørgsel nr. F 21 [afstemning]: Forespørgsel til socialministeren om balance mellem familieliv og arbejdsliv.
Af Per Ørum Jørgensen (KD).
(Anmeldelse 27.01.2011. Fremme 01.02.2011. Forhandling 24.02.2011. Forslag til vedtagelse nr. V 28 af Per Ørum Jørgensen (KD). Forslag til vedtagelse nr. V 29 af Louise Schack Elholm (V), René Christensen (DF), Vivi Kier (KF) og Simon Emil Ammitzbøll (LA). Forslag til vedtagelse nr. V 30 af Julie Skovsby (S), Eigil Andersen (SF), Anne Marie Geisler Andersen (RV), Per Clausen (EL) og Christian H. Hansen (UFG)).
Folketinget, 1/3, http://www.ft.dk/Aktuelt/Kalender/Folketingssalen.aspx?from=01-03-2011

BALTIC DRY INDEX
1.251 (+6) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 28/2, http://www.dryships.com/pages/report.asp

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 553,82 DKK
100 Euro = 758,69 DKK
Danske Bank, 1/3, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER

APM A-aktie: 52.100 (+800)
APM B-aktie: 53.650 (+1.000)
D/S Norden: 191,70 (-1,90)
DFDS: 450 (-7)
D/S Torm: 36,70 (-0,10)
Mols-Linien: 28 (-1,40)
Børsen, 1/3

OleS

THORA LUND

024-brugt



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1