Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Uddannelsen til skibsmaskinist opdateres til fremtiden

Uddannelsen til skibsmaskinist på MARTEC har igennem de seneste p ...

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...
DAGEN 16/5
Tor 16/5-2013 10.00

CO-SØFART KALENDER mv 

Ole Philipsen - Manila-møder
John Ibsen - 09.30 møde med medlem. 13.00 møde med Bilfærgernes Rederiforening
Kirsten Østergaard - 13.00 møde med Bilfærgernes Rederiforening
Barno Jensen - 10.30 møde i Min A-kasse
Susanne Holmblad - uddannelsesdag metalskolen Jørlunde
Jens-Fage Pedersen - skibsinspektion og Rødovre

Sol op 04.59 sol ned 21.14
 

PIRATERI 

E-bog om gidslerne fra "Leopard": "De glemte gidsler"
Ekstra Bladet har udgivet en e-bog om gidselhistorien. Den kan købes via linket nedenfor til 29 kroner.

Bogen er på 43 sider.
De tre journalister fra Ekstra Bladet, David Rebouh, Kristian Kornø og Thomas Gösta Svensson, har indiskutabelt leveret et uundværligt indlæg i historien om "Leopard"-gidslerne, deres oplevelser og særlig dramaet om deres frigivelse. Bogen er selvfølgelig også et forsvar for Ekstra Bladets rolle i historien og det er bladets egen udgave af historien. Den samlede udgave af Ekstra Bladets skriverier er også en besnærende historie. Vi får ikke historien, og det gør vi næppe nogensinde. Men vi får blandt andet nogle pikante historier om hovedaktionærerne i Shipcraft, og det er bestemt ikke uden betydning, hvis man vil forsøge at famle sig frem mod en forståelse.

"Blodpengene fra fragterne skal i sidste ende købe Eddy, Søren og de fire filippinere fri af deres fangenskab. Men rederiets stenrige hovedaktionær, John Arne Larsson, er berygtet for sin nærighed. Det kan man se på hans bidrag til den danske statskasse, som de seneste to år har brugt formuer på at assistere rederiet i gidselsagen.

I 2008 og 2009 sejler rederiet 48 millioner kroner hjem til John Arne og de øvrige aktionærer, mens statskassen må nøjes med 72.000 kroner. Den ekstremt lave skatteprocent fremgår af årsregnskaberne og kan kun lade sig gøre, fordi Shipcraft ejes gennem en selskabskonstruktion, som strækker sig fra Cypern til skattelyet Virgin Islands i Vestindien."

"I det nordlige Afrika, 6500 kilometer fra Somalias piratplagede kyst, oplyser i hundredvis af stearinlys den fløjlsbløde, marokkanske aften. For enden af den lange pool ligger ægte tæpper og bunker af puder, hvor Shipcrafts ejer, John Arne Larsson, og hans kone, Lisen Stibeck, hygger om deres gæster.

Luksushotellet DarJL ligger i Marrakesh i Marokko, og på rejsesiden Tripadvisor roser et svensk ægtepar skibsrederparret for deres imødekommenhed og de luksuriøse omgivelser, som DarJL med værelsespriser på omkring 4500 kroner pr. nat kan tilbyde."

https://da.riidr.com/store/ebog/de-glemte-gidsler_david-rebouh
 

EGEN VERDEN
OG UDVALGTE SØFARTSNYHEDER

Fjord Lines hurtigfærge i fart igen
Efter vinterhi hvor HSC "Fjord Cat" er frisket op, er færgen igen i fart på sommerruten mellem Hirtshals og Kristiansand i dag. Forsalget er langt højere end på samme tid i fjor meddeler rederiet. "Fjord Cat" er den hurtigste færge mellem Danmark og Norge med kun 2 timer og 15 minutter til overfarten. Skibet kan medbringe 676 passagerer og op til 180 biler og 4 busser. Siden skibet blev sat ind i 2006, har 1.350.000 passagerer sejlet med færgen over Skagerak.
Maritime Danmark/Fjord Line, 15/5 15.38, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=18938

Bro eller ikke-bro - Scandlines vil fortsætte
Adm direktør for Scandlines anvendte 50-års-jubilæet for Fugleflugtslinjen til at slå fast, at Scandlines-ruten til Puttgarden fortsætter også når der er etableret en fast forbindelse over Femern Bælt. Rederiet vil investere godt 3,7 milliarder kroner i udviklingen af nul-emissions færger, hvis politikerne garanterer en udskydelse af den faste forbindelse til 2030. Det er nødvendigt med mindre politikerne ønsker at spilde skatteydernes penge, udtalte direktøren.
Folketidende.dk, 15/5 18.10, http://folketidende.dk/artikel/lige-meget-hvad-vi-vil-fortsætte-med-sejle


ARBEJDSMARKEDSNYHEDER
 

Dagpengeperiodens historie
-1993: Ubegrænset.
1993: 7 år.
1995: 5 år.
1998: 4 år.
2010: 2 år.
Danmarks Radio, 15/5 14.30, http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/10/24/112621.htm

Finansministeriets pjece om ny reform af dagpengesystemet
På finansministeriets hjemmeside er der udlagt en publikation "Ny og bedre indfasning af dagpengereformen".
I boks 1 samles nogle hovedpunkter i forslaget som følger:
* Den særlige uddannelsesordning forlænges.
* Forlængelsen betyder. at personer der har opbrugt dagpengeretten i 2013, får ret til uddannelsesydelse frem til 31. december 2013.
* Der indføres en ny midlertidig arbejdsmarkedsydelse pr. 1. januar 2014.
* Den midlertidige arbejdsmarkedsydelse udgør 60% af det maksimale dagpengeniveau for ikke-forsørgere og 80% for forsørgere. Arbejdsmarkedsydelsen er ikke afhængig af familie eller formueindkomst.
* Den midlertidige arbejdsmarkedsydelse gives til personer, som har opbrugt dagpengeretten og/eller den særlige uddannelsesordning.
* Personer, der opbruger dagpengeretten i 1. halvår 2014 har ret til arbejdsmarkedsydelsen i op til 1,5 år.
* Den samlede periode, hvor man kan modtage dagpenge, særlig uddannelsesydelse og den nye arbejdsmarkedsydelse kan ikke overstige 4 år.
* Varigheden af arbejdsmarkedsydelsen for personer, der opbruger dagpengeretten frem mod 2. halvår 2016 aftrappes gradvis.
* Den toårige dagpengeperiode er fuldt indfaset for personer, hvis dagpengeperiode udløber i 2017 eller senere.

Herunder 3 diagrammer fra brochuren:


Finansministeriet, 15/5, http://www.fm.dk/publikationer/2013/ny-og-bedre-indfasning-af-dagpengereformen/~/media/Publikationer/Imported/2013/Dagpengereformen/ny%20og%20bedre%20indfasning%20af%20dagpengereformen_web_pdfa.pdf

Umiddelbare bemærkninger til reformforslaget:
* Direktøren for A-kassernes Samvirke har i medierne kommenteret statsministerens bemærkninger til at a-kasse-medlemmerne - helt usædvanligt og på tværs af a-kassesystemets grundlæggende opbygning - selv skal betale for den nye nedsatte ydelse. Statsministeren mener det er helt naturligt man betaler for at få en bedre police. Men som direktøren bemærker, ingen mente "policen" skulle være billigere, dengang man halverede dagpengeperioden og fordoblede optjeningskravet.
* Udover at forslaget vil give anledning til oprettelse af mange nye gadefejer-job (se nedenfor), vil forslaget også medføre megen ny administrativ morskab for a-kasserne, herunder at de skal have styr på medlemmernes forsørgelsessituation (samlivssituation mv).

Kommuner vil blive kvalt i gadefejere
Med det nye forslag til dagpengelov skal de udfaldsramte i nyttejob eller anden aktivering senest en måned efter de er begyndt at modtage den nye ydelse. Nyttejob er typisk at samle skrald eller feje blade sammen, fordi de ikke må erstatte ordinære job. Det er tidligere vurderet at alene kontanthjælpsreformen vil kræve 10.000 nye nyttejob, og med forslaget til ny dagpengereform er der tale om 27.000-32.000 udfaldstruede. Allerede i dag er 6,5% af de kommunalt ansatte i ikke ordinære job. Både Enhedslisten og 3F frygter at de mange som fremover skal ansættes i nyttejob, vil komme til at presse de ordinært ansatte ud i arbejdsløshed.
Avisen.dk, 15/5 06.00, http://www.avisen.dk/kommuner-jagter-nyttejob-kvaeles-i-gadefejere_217937.aspx

Prisen for aktivering af de ledige
Rockwool-fonden har analyseret den danske aktiveringsindsats. Danmark bruger årligt 16 milliarder kroner på at aktivere de ledige og drive de danske jobcentre. Det er tre gange så meget som det gennemsnitlige OECD-land. Men er det pengene værd? En beregning fra Det Økonomiske Råd viser at hvis man reducerede indsatsen med 10%, så ville ledigheden kun stige med 0,05 procentpoint. Det svarer til at en ledig skal tjene en million kroner før det samfundsmæssigt er prisen værd at investere de sidste 10% af budgettet.
Fagbladet 3F, 15/5 11.00, http://www.fagbladet3f.dk/nyheder/076f33945d724046be5e0c5df30cbc46-20130515-aktivering-million-for-hver-ledig-i-job

Fleksibelt dagpengesystem
Både SF og Dansk Folkeparti mener det rigtige bud på fremtidens dagpengesystem, er et fleksibelt system hvor der skrues op og ned for dagpengeperioden og genoptjeningskravet efter konjunkturerne. Også overvismand Jørgen Whitta-Jacobsen har i vismandsrapporten fra november argumenteret for et sådant system. Mette Frederiksen vil ikke tage hul på diskussionen før en kommisionsrapport forventes at forelægge i foråret 2015.
Politiken.dk, 15/5 09.19, http://politiken.dk/politik/ECE1970462/df-og-sf-droemmer-om-fleksibel-dagpengeperiode/

Vikarbureauer sørger for vikarerne ikke bliver fastansatte
Virksomhederne skal betale store, hemmelige, beløb hvis de fastansætter en vikar som er udlånt fra et vikarbureau. Det forhindrer vikarerne i at blive fastansatte og forringer deres retsstilling, mener både LO og FTF. Enhedslisten kræver der skabes åbenhed om honorarerne.
Ugebrevet A4, 16/5, http://www.ugebreveta4.dk/da/2013/201320/Torsdag/Vikarbureauer_laegger_ansatte_i_laenker.aspx

Konjunktur og arbejdsmarked - uge 20
Indhold:
* Danmark har den 7. laveste ledighed i EU27.
* Flere unge gennemfører en uddannelse.
* Antallet af varslede fyringer faldt i april 2013.
* Den danske ledighed er under det svenske niveau.
* Markant fald i konkurser i april 2013.
* Stigning i industriproduktionen i marts 2013.
Beskæftigelsesministeriet, 13/5, http://bm.dk/da/Tal%20og%20tendenser/Konjunktur%20og%20arbejdsmarked/Arkiv/2013/03/Konjunktur%20og%20arbejdsmarked%20uge%2020.aspx

Lønstatistik 2012
Statistikken er baseret på lønoplysninger fra 650.000 lønmodtagere på Dansk Arbejdsgiverforening-området. For alle lønmodtagere under et er den hyppigst forekommende timefortjeneste 220 kroner. Den gennemsnitlige timefortjeneste er 257,51 og halvdelen af lønmodtagerne har en timefortjeneste mellem 185,52 og 292,82.
Dansk Arbejdsgiverforening, 15/5, http://www.da.dk
 

SÆRE OG SKÆVE FORTÆLLINGER
I FRI STREG
 

Livet startede med en promille på 4,5
En baby er født i Polen ved kejsersnit og fik konstateret en alkoholpromille på 4,5 i blodet. Moren kollapsede før fødslen i en spiritusforretning og barnet blev født to uger for tidligt.
Babyen er i overhængende fare for at dø.

Avisen.dk/ritzau/dpa, 15/5 15.26, http://www.avisen.dk/baby-foedt-med-alkoholprocent-i-blodet-paa-45_218312.aspx

Pas på (serie): Ris - særlig fuldkornsris
Fødevarestyrelsen advarer mod kræftrisiko fra ris på grund af uorganisk arsen. Særlig produkter som brune, røde og sorte ris, der er baseret på fuldkornsris, indeholder dobbelt så meget uorganisk arsen som hvide ris. Styrelsen råder alligevel til at spise ris som en del af den samlede kostplan, men fraråder at spise risengrød hver morgen. Det er endnu ikke beregnet hvor længe et riskorn forkorter livet med.
Politiken.dk, 15/5 18.15, http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/forbrugerkemi/ECE1970986/ekspert-fuldkornsris-er-sunde---men-spis-ikke-for-meget-af-det/

Ny anbefaling: Giv ikke børn riskiks og rismæk.
Danmarks Radio, 15/5 12.30, http://www.dr.dk/Nyheder/Levnu/Boern/Artikler/2013/0515100724.htm

Hvordan skulle de ellers i en fart få skudt de rigtige billeder?
En journalist, en fotograf, og deres arbejdsgiver TV2 Østjylland, er anklaget for at have opfordret en ung bilist til at "køre råddent", således at de kunne filme ham mens han kørte råddent i et lyskryds. Optagelsen var del af en nyhedsserie der skulle sætte fokus på rådden kørsel i Østjylland. Sagen kommer for i byretten i Aarhus d. 19. juni.
Politiken.dk, 15/5 10.05, http://politiken.dk/kultur/tvogradio/ECE1970498/tv-folk-tiltalt-for-at-opfordre-bilist-til-at-koere-raaddent/

Sjov i luften: Air India-pilot låste sig ude fra cockpittet
Piloten skulle på toilettet under en flyvning fra New Delhi til Bangalore, men kunne efterfølgende ikke få døren til cockpittet op igen. Andenpiloten fik dog landet flyet sikkert i Bhopal, hvorefter personale fra landjorden fik den genstridige dør op.

I april i år havde Air India også problemer da en pilot havde overladt flyvningen til to stewardesser. Ved en fejl fik en af stewardesserne slået autopiloten fra hvorefter piloten måtte haste tilbage til cockpittet.
Politiken.dk/ritzau, 15/5 07.12, http://politiken.dk/turengaartil/rejsenyt/flyoglufthavne/ECE1970387/tissetraengende-pilot-laaste-sig-ude-af-cockpittet-i-luften/

Effektiv kur mod brede taljer
En amerikansk undersøgelse hvori der er indgået 4.600 mennesker viser, at pot-rygning - selv lejlighedsvis - holder marihuana-brugerne tyndere om taljen end ikke brugere. Forskningen er foretaget på University of Nebraska, Harvard og Beth Israel Deaconess Medical Center. Der er taget højde for faktorer som alder, køn, rygning, alkoholforbrug og motionsvaner.
MetroExpres, 16/5



BALTIC DRY INDEX
861 (-11) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 15/5, http://www.dryships.com/pages/report.asp

AKTIEKURSER - købskurser
APM A-aktie: 38.560 (-720,00)
APM B-aktie: 40.600 (-600)
D/S Norden: 188,70 (-0,40)
Torm: 2,20 (+0,30)
DFDS: 328,50 (-1,50)
Mols-Linien: 28,50 (+2,50)
Berlingske Tidende, 16/5

VALUTAKURSER - når du køber kontanter
100 USD = 595386 DKK
100 Euro = 758,44 DKK
Danske Bank, 16/5, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx


SØFARTS MEDIER

Maritime Danmark
Maritime Danmark, http://www.maritimedanmark.dk/

Søfart
Søfart, http://www.soefart.dk/

ShippingWatch:
Shippingmedie som forudsætter abonnement. Gratis på prøve for private i 40 dage. Gratis nyhedsbreve. Både dansk og engelsk udgave.
ShippingWatch, http://shippingwatch.dk/

Sjöfartstidningen:
Svensk søfartsmedie.
Sjöfartstidningen, http://sjofartstidningen.se/nyheter/

Shipgaz
Svensk søfartsmedie på engelsk med job-sektion.
Shipgaz, http://www.shipgaz.com/news/top20/top1_news.php

Tradewinds
http://www.tradewindsnews.com/ 

OleS







© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Uddannelsen til skibsmaskinist opdateres til fremtiden

Uddannelsen til skibsmaskinist på MARTEC har igennem de seneste p ...

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX