Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Uddannelsen til skibsmaskinist opdateres til fremtiden

Uddannelsen til skibsmaskinist på MARTEC har igennem de seneste p ...

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...
DAGEN 2/5
Tor 2/5-2013 10.00

CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen - Ferie
Hanne Hansen - Ferie
John Ibsen - Møde m. Dansk Metal kl. 9.00 - 10.30
Barno Jensen - Møde kl. 15.00 - 16.00

DET SKETE OG SKER OG BLEV SAGT

1942: I farvandet nord for Norge sænkes den engelske krydser "Edinburgh" med fem tons guldbarrer i lasten.
1952. Verdens første jettrafikfly, britiske Comet, foretager den første kommercielle, jetdrevne passagerflyvning. Den reducerer rejsetiderne drastisk, fx bliver flyvetiden Tokyo-London reduceret fra 86 til 36 timer. I 1953-54 sker der flere nedstyrtninger, hvilket medfører flyveforbud. Opklaringsarbejdet sætter programmet langt tilbage, og i mellemtiden overtager bl.a. Boeing markedet for jettrafikfly.
1965: Den engelske satellit 'Early Bird' begynder at sende TV programmer.
1969: Lineren Queen Elisabeth II på sin jomfrurejse.
1982: Britisk ubåd sænker den argentinske krydser 'Belgrano' i Falklandskrigen.

Sol op 05:25 sol ned 20:50

PIRATERI

Frigivelsen af Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez
Begivenheden fejret med champagne og irsk stuvning
Søren Lyngbjørn blev sat fri sidst på eftermiddagen sammen med et andet dansk gidsel, Eddy Lopez, og fire phillippinske søfolk fra skibet ’Leopard’, der blev kapret den 12. januar 2011. Forældrene fik meddelelsen af journalist Katrine Reinert, der var taget til Augustenborg for at lave en reportage til TV 2, og så var der fest med champagne og irsk stuvning. Kort efter fik de den første opringning fra en søn på fri fod. Søren Lyngbjørn kunne fortælle, at han ikke havde det alt for godt men blev tilset af en læge og en sygeplejerske. Han fortalte også, at en journalist fra Ekstra Bladet havde hjulpet rederiet Shipcraft, som ejer ’Leopard’, i forhandlingerne med piraterne - som fik en løsesum på ca. 40 millioner kroner. TV Syd sendte tirsdag aften et uddrag af telefonsamtalen mellem Søren Lyngbjørn og forældrene. Under samtalen lagde Søren ikke skjul på, at han er sømand. Han ville gerne vide, om der var passet godt på hans fiskekutter på Ærø.
Tvsyd.dk, 01/05, 08:22, http://www.tvsyd.dk/artikel/197721:Fest-efter-soennen-blev-sat-fri?rss

Lettede gidsler på dansk fregat: Varmt bad, rent tøj og rundstykker til morgenmad
Da de seks søfolk, der var piraternes fanger i 838 dage i Somalia, endelig kravlede ud af helikopteren og ud på dækket af fregatten ’Iver Huitfeldt’, lyste glæden og lettelsen ud af dem. Det fortæller kommandørkaptajn Carsten Fjord-Larsen i en telefon fra fregatten, der befinder sig et sted ud for Somalia kyst. De frigivne gidsler blev straks mødt af et hold af læger, sygeplejersker, en præst og folk fra besætningen, der det første døgn var deres primære kontaktpersoner. - I første omgang er det de ting, vi andre tager for givet, der har fyldt døgnet. Et varmt bad, rent tøj og sengetøj, en kop kaffe og et rundstykke til morgenmad, fortæller Carsten Fjord-Larsen.
Fyens.dk, 01/05, 18:51, http://www.fyens.dk/article/2292358:Indland-Fyn--Lettede-gidsler-paa-dansk-fregat--Varmt-bad--rent-toej-og-rundstykker-til-morgenmad

Shipcraft afviste vi lavere bud i 2011
Det 838 dage lange mareridt, som de danske gidsler Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez har været udsat for i Somalia, kunne have været væsentligt kortere, skriver Ekstra Bladet. Avisen henviser til, at Shipcraft allerede i marts 2011 - kun to måneder efter kidnapningen - afviste at give et bud på omkring tre millioner dollars, som de somaliske pirater krævede. Et beløb, der ligger væsentligt under den pris på 6,9 millioner dollars, som rederiet angiveligt endte med at måtte slippe for at få de to danske gidsler og fire filippinske besætningsmedlemmer frigivet. Shipcraft valgte at sige nej tak til tilbuddet efter at have konsulteret sit britiske rådgivningsfirm, og derefter fulgte en voldsom stigning i piraternes krav - helt op til 36 millioner dollars. Shipcrafts administrerende direktør Claus Bech bekræfter avisens oplysninger over for TV 2, men forklarer, at buddet blev afvist af frygt for, at piraterne ville tage pengene og beholde gidslerne.
Nyhederne.tv2.dk, 02/05, 06:51,http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-67825696:shipcraft-derfor-afviste-vi-lavere-bud-i-2011.html

Rederiet Shipcraft er smidt ud af Rederiforeningen af 2010 som følge af gidselsagen
Shipcraft havde ganske enkelt ikke levet op til foreningens betingelser i forbindelse med gidseltagningen, meddelte foreningen på et pressemøde tidligere tirsdag. Nu vil Shipcraft have en mere uddybende forklaring på, hvorfor de er smidt ud.
Nyhederne.tv2.dk, 30/04, 21:05, http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-67782931:rederi-smidt-ud-vi-forlanger-en-forklaring.html

Live piracy report
091-13 30.04.2013: 2000-LT: 03:47.30 N - 098:42.11 E Belawan port, Indonesien.
Pirater bordede et anløbet fragtskib, mens besætningen var optaget af told og immigrations væsnet samt at få skibet klar til at aflastning. AB om bord bemærkede røverne på agterdæk og rapporterede straks til DO, der rejste alarm. Da piraterne så besætningens årvågenhed, flygtede de med stjålne skibsstores.
ICC Commercial Crime Services, http://www.icc-ccs.org/piracy-reporting-centre/live-piracy-report

SØFARTS MEDIER - i det sidste døgn

KatExpress 2 indtager Kattegat i dag
Kl. 7.00 sejlede Mols-Liniens nye superfærge, ’KatExpress 2’, ud på sin jomfrutur fra Aarhus til Odden. Det var startskuddet til 24 daglige afgange mellem Jylland og Sjælland og timedrift fra tidlig morgen til sen eftermiddag. I fredags ankom Danmarks nye superfærge til Aarhus efter en rejse, der har strakt sig over 37 dage og 25.000 km fra Tasmanien via Stillehavet gennem Panamakanalen og over Atlanterhavet. Fremover byttes verdenshavene ud med Kattegat, hvor hurtigfærgen skal dele hjemmebane med ’Max Mols’ og søsterskibet, ’KatExpress 1’.
Transporttidende.com, 30/04, 08:26, http://www.transporttidende.com/index.php/dtt/artikel/katexpress_2_indtager_kattegat/

Helikopter måtte hente fuld mand på vandet
Søværnets Operative Kommando måtte onsdag aften i luften for at lede efter en fuld mand, der ikke kunne komme tilbage til land med sin jolle i Præstø Fjord. Den 23-årige mand alarmerede fastlandet omkring klokken 22.30, og så begyndte Søværnets Operative Kommando (SOK) og Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi eftersøgningen. Ved midnat spottede en helikopter jollen, og en båd blev sendt til stedet med en politimand om bord. Manden er i forvejen kendt af politiet, og han bliver nu sigtet for spiritussejlads.
Tv2/Ritzau, 02/05, 07:10, http://www.tv2east.dk/artikler/helikopter-maatte-hente-fuld-mand-paa-vandet

SHIPPINGWATCH

Statoil første kvartal: Lidt ringere end ventet
Den norske oliegigant Statoil kom ud af årets første kvartal med et justeret nettooverskud på 12 mia. nkr. - eller lidt ringere end analytikernes forventninger om et overskud på 13,7 mia. nkr. Det skriver Bloomberg News. I samme periode sidste år var overskuddet på 16,8 mia. nkr.

Hyundai får ordre på to nye 9.000 teu skibe
Hyundai Samho Heavy Industries har modtaget ordre på to nye store containerskibe på hver 9.000 teu fra International Maritime Enterprises.

Befragtere og redere raser over højere priser i Gøteborg
APM Terminals hævelse af havnetarifferne i Gøteborg Havn i år har fået rederne og befragterne til at fare i flint. Nu truer de med at lægge deres ruter om, skriver Lloyd's List.

Nordea: Vigende kinesisk efterspørgsel rammer tørlast
‎Et vigende behov for stål i Kina kombineret med høje priser på jernmalm påvirker aktiviteten på bulkmarkedet, vurderer Nordea i en analyse af shippingmarkedet.

Skatteregler kan hindre investeringer
Tyske Bayerngas er klar til at stoppe investeringer for 2,4 mia. kr., mens det amerikanske olieselskab Hess varsler neddrosling på det danske Syd Arne-felt.

Maersk Tankers med ryggen mod muren
Hanne B. Sørensen har siddet omkring et år som CEO for Maersk Gruppens smertensbarn Maersk Tankers, der har tabt 2,5 mia. kr. de seneste to år. Rederiet må kæmpe hårdt for at overbevise Esplanaden om sit værd. Læs ShippingWatchs interview med rederiets CEO.

Torms tidligere CEO Klaus Kjærulff i Nordic Tankers bestyrelse
En af de seneste års mest fremtrædende personer inden for dansk shipping, tidligere adm. direktør i Torm, Klaus Kjærulff, er valgt som medlem af den nye bestyrelse for Nordic Tankers AB. Triton sætter sig på formandsposten.

CSAV planlægger stor aktieudstedelse
Chilenske CSAV, der er en af parterne i krigen om fremtidens kæmpecontainerskibe, vil hente 500 mio. USD ved et aktiesalg i løbet af det kommende år.

Studiejob skal skaffe flere maritime ingeniører
En ny studiejobordning mellem blandt andet Force Technology, Maersk Maritime Technology og MAN Diesel & Turbo skal øge interessen for den maritime branche blandt kommende ingeniører, fortæller idémanden bag, Magnus Gary, til ShippingWatch.

Regeringen vil styrke DIS for at trække rederier til Danmark
Sagen om Evergas - indtil videre - mislykkede forsøg på at få skibe registreret under DIS får nu regeringen til at handle. Målet er, at reglerne skal ændres, så ejerne ikke nødvendigvis skal være etableret i Danmark.
http://shippingwatch.dk/

MARITIME DANMARK

Ny vejledning udsendt til mindre skibe
‎APM Terminals skaber vrede i Gøteborg
Piraterne har tjent over 2 milliarder kr.
‎Stort flådemøde i Göteborg
17 reddet fra synkende tankskib
‎Suez Kanal takster stiger 5 procent
‎Nu mangler der kun 14 vindmøller
Dansk operatørselskab har drejet nøglen
‎Danmarks Marineforening 100 år
Algoma Tankers vinder kamp mod værft
‎Iver Huitfeldt hentede gidsler i Somalia
‎Bank tvivler på højere containerrater
Rederi efterlyser årsag til eksklusion
‎Frigivne søfolk har det relativt godt
Vilhelmsen: Vi skal lære af Leopard
‎Udenrigsminister Villy Søvndal: Endelig!
‎CO-Søfart: Velkommen tilbage i friheden
3F Sømændene: Stram lovgivningen
Shipcraft ekskluderet af rederiforening
‎Jubel i Lopezs familie over frigivelse
Rederiforeningen: Lettelse og glæde
‎Shipcraft er lettet over frigivelsen
Lettelse og glæde blandt navigatørerne
‎Leopards besætning frigivet
DUC-produktion faldt som ventet i marts‎
Stena katamaran sendes til ophugning
Første komplette vindmøller udskibet
‎M/S Museet for Søfart får ny direktør
‎Overlever på plankton og ekskrementer
Russiske anklager mod norsk fisk
‎‎http://www.maritimedanmark.dk/




ARBEJDSMARKEDSNYHEDER 

1. maj
Statsministeren buet ud i Aarhus
Socialdemokraternes formand, statsminister Helle Thorning-Schmidt blev mødt af en pibekoncert og øv råb, da hun talte ved et 1. maj-arrangement i Aarhus. Den politik, de har ført, har betydet, at man har givet pisk til de arbejdsløse og til kernevælgerne og gulerødder til de rige. Det er bare en politik, der er uhyggelig svær at forklare den 1. maj, siger Politikens analytiker Sigge Winther. Også overborgmester Frank Jensen blev forsøgt buhet ud fra podiet i Fælledparken i København. Tilråbene prellede dog af på overborgmesteren, der stilfærdigt sendte dem videre til partitoppen med ordene: »Det er regeringen, de råbte ad«.
Politiken.dk, 01/05, 19:31, http://politiken.dk/politik/ECE1959003/de-her-billeder-kan-blive-ikoniske-paa-den-rigtig-ufede-maade/

Vilhelmsens 1. maj-UPS
En del journalister har garanteret trukket lidt på smilebåndet, da de her til morgen modtog SF-formand Annette Vilhelmsens 1. maj-tale. En tale, som den pressede SF-formand i løbet af dagen skal holde fem gange rundt om i Storkøbenhavn - blandt andet fra den traditionsrige talerstol i Fælledparken. Blandt Vilhelmsens budskaber om solidaritet, venstrefløjspolitik og 'den danske model', kommer SF-formanden nemlig med et opsigtsvækkende budskab: - Jeg forstår godt, at gode folk mener, at prisen for regeringsmagten nogle gange kan være for høj. Men jeg er ikke enig. Det er bedre med SF i regeringen end SF udenfor regering. Vi trækker regeringen til Venstre, slår Vilhelmsen fast. Og ja, der står, Venstre med stort som i partiet med Lars Løkke som formand. Vilhelmsen holdt talen for første gang 8:15 i Rødovre, og fra talerstolen lød det ikke som partiet Venstre, men i stedet retningen venstre. Mon ikke det er det, Vilhelmsen i virkeligheden mener.
Nyhederne.tv2.dk, 01/05, 08:40, http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-67785145:vilhelmsens-1-majups-vil-trække-regeringen-til-venstre.html

Tvivlsom jobeffekt af akutuddannelse
Først blev der sået tvivl om effekten af de personlige jobformidlere og akutjobbene, og nu udsættes også regeringens tredje akutpakke, den særlige uddannelsesydelse, for kritik. Uddannelsesydelsen indebærer, at langtidsledige, der mister dagpengene i første halvår af 2013, kan få en kontanthjælpslignende ydelse i 26 uger. Til gengæld følger de en uddannelsesplan, der skal styrke deres jobmuligheder. Men hos både uddannelsesinstitutioner og i flere fagforbund er der skuffelse over, at mange af de ledige må nøjes med korte og sporadiske tilbud. Fagforbundet 3F har været i kontakt med 54 medlemmer, der begyndte på uddannelsesydelsen i februar. Af dem havde 40 pct. et uddannelsestilbud på mindre end fem uger. »Det er langt under, hvad regeringen stillede de ledige i udsigt. Man laver ikke et sporskifte til en ny branche med én uges uddannelse hver 8. uge, men nogle kommuner sidder desværre meget tungt på pengekassen,« siger Per Christensen 3F, med henvisning til, at de kommunale jobcentre bevilger og betaler uddannelsen.
Epn.dk 1/5 23:45, http://epn.dk/samfund/arbmarked/ECE5400272/tvivlsom-jobeffekt-af-akutuddannelse/

S-politikere vil udvide genoptjeningen til dagpenge
Socialdemokratiets forsvarsordfører, Bjarne Laustsen (S), foreslår på baggrund af et folketingssvar fra beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S), at løntilskudsjob, jobrotation, aktivering og uddannelse i fremtiden bør tælle med i genoptjeningen til dagpenge. »Man har lavet akutpakken og troet, at det var løsningen. Men nu ser vi de barske realiteter, og derfor er der behov for at kigge på noget andet. Jeg spørger bare: Er det ikke et problem, at der falder så mange mennesker ud? Vi skal genskabe trygheden i dagpengesystemet. Det her er en let og elegant løsning,« siger Bjarne Laustsen. Han bakkes op af Boligordfører Jan Johansen (S), fødevareordfører Orla Hav (S) og trafikordfører Rasmus Prehn (S).
Berlingske.dk 2/5 02:30, http://www.b.dk/politiko/s-politikere-vil-udvide-genoptjeningen-til-dagpenge

Arbejdsløse forældre: Vi skammer os
Forældre, der rammes af arbejdsløshed, skammer sig over for deres børn, viser ny undersøgelse. Undersøgelsen er foretaget blandt 761 repræsentativt udvalgte ledige danskere af analyseinstituttet SSI Danmark for Min A-kasse.
Ud af de 761 respondenter har cirka to tredjedele børn
Af dem svarer cirka fire ud af ti, at de i en eller anden grad har skammet sig over deres arbejdsløshed over for deres børn
Hver tredje siger, at arbejdsløsheden har påvirket forholdet til børnene negativt.
Resultaterne i undersøgelsen indgår i bogen "Arbejdsløs - Verdens hårdeste job", som Min A-kasse står bag.
Avisen.dk 2/5 06:00, http://www.avisen.dk/arbejdsloese-foraeldre-vi-skammer-os_215053.aspx



BALTIC DRY INDEX
862 (-1) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 01/05, http://www.dryships.com/pages/report.asp

AKTIEKURSER - KØBSKURSER
APM A-aktie: 38.500 (-200)
APM B-aktie: 40.200 (-80)
D/S Norden: 175.10 (+0,10)
Torm: 0.72 (-0,01)
DFDS: 358.00 (+8,50)
Mols-Linien: 23.80 (-0,20)
Børsen, 02/05, http://borsen.dk/kurser/danske_aktier/alle_danske_aktier.html

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 563,64 DKK
100 Euro = 745,58 DKK
Valutakurser, 02/05, http://www.valutakurser.dk/


Barno/Mohni Joy



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Uddannelsen til skibsmaskinist opdateres til fremtiden

Uddannelsen til skibsmaskinist på MARTEC har igennem de seneste p ...

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX