Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN 24/3
Ons 24/3-2010 10.00

Dagen hedder "Ulrika". I 1814 blev der indført tvungen skolegang for børn mellem 7 og 14 år. I 1848 blev der indført pressefrihed og samme år bryder den slesvig-holstenske opstand ud, som fører til den slesvigske krig i 1848-50. I 1971 dør arkitekten Arne Jacobsen.
Sol op 06.04 ned 18.29.

CO-SØFART KALENDER

10.00 møde i forligsinstitutionen (AOP, JI, KOJ, BMO)
Christian Petersen - 13.00 møde med medlemmer

FRA MEDIER

Pirateri
Aldrig før så langt fra land
Det tyrkiske fragtskib "Frigia" er kapret omkring 1.800 kilometer fra land hvor det følte sig langt uden for farezonen. Ifølge IMB kan denne seneste kapring opfattes som et tegn på piraternes desperation.
Politiken, 23/3 18.25, http://politiken.dk/udland/article931380.ece

USA's kræver stop for løsepenge
Dele af løsepengene på op mod 500 millioner kroner årligt havner i lommerne på terrororganisationen al-Shabaab, og derfor vil amerikanerne kræve at verdens rederier fremover nægter at udbetale løsesum ved kapringer af deres skibe. Amerikanerne truer med, at hvis rederier fremover udbetaler løsepenge, vil rederierne risikere at blive forment adgang til anløb af amerikanske havne. Ifølge rederiernes internationale lobbyorganisation ICS vil konsekvenserne af den amerikanske holdning være, at skibsfarten må opgive at sejle gennem Suez-ruten.
Politiken, 23/3 10.30, http://politiken.dk/udland/article930871.ece

Opbakning til at betale løsesum
I diskussionen som er rejst af USA om internationalt at enes om nul løsepenge ved gidseltagninger, udtaler Søfartens Ledere at de bakker op om det synspunkt som tilsiger, at søfolkenes liv er det vigtigste og udbetaling af løsepenge den mest sikre vej til at gidsler kan løslades.
Søfartens Ledere, 23/3, http://www.soefartensledere.dk/WEB/Templates/Normal.aspx?Page=5d0be7cd-1805-4589-9bf4-dd8ced11a8a5&Module=09a83502-4949-4c1e-be6e-a0b52438340a&Item=bca4ae41-a4b5-415b-bc29-2f0d5bfe718b

Rederiforeningen afviser det amerikanske forslag
Danmark er modstander af at indføre et forbud mod at betale løsesum. "Det kan vi ikke leve med" udtaler vicedirektøren for Danmarks Rederiforening, som henviser til at Danmark foreslår der oprettes en kompetent afrikansk kystvagt. Også den internationale rederiforening afviser blankt det amerikanske udspil.
Maritime Danmark, 23/3 13.21, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=7483

IMB Live Piracy Report update
23/3 0901 UTC psn 05:16N 106:30E Sydkinesiske Hav
Bevæbnede pirater i en 15 meter lang båd forfulgte og beskød to fiskeskibe. Det lykkedes fartøjerne at undvige angrebet ved øget fart. Ingen tilskadekomne.

23/3 0137 UTC psn 11:41.53N 066:05.38E 670 nm øst for Socotra - 1350 nm NE for Mogadishu.
Bevæbnede pirater angreb, entrede og kaprede en bulkcarrier med 21 besætningsmedlemmer.

22/3 1200 UTC psn 14:56.4N 055:01.6E Adenbugtem
Seks bevæbnede pirater i en speedbåd forfulgte og beskød et tankskib. De forsøgte at entre skibet mens de beskød apteringen. Kaptajnen slog alarm, affyrede nødraketter, hævede hastigheden og foretog undvigemanøvrer. Piraterne opgav kapringsforsøget efter ca. 20 minutter. Ingen besætningsmedlemmer såret. Skibet fik nogle skader.

20/3 1200 UTC psn 11:10.0N 062:22.9E 780 nm NE for Eyl, Somalia
Fem bevæbnede pirater forfulgte et containerskib med henblik på at entre. Kaptajnen slog alarm, øgede hastigheden til 25,5 knob og satte sirenen i gang. Piraterne beskød skibet og kom så nær som 0,2 nm før de afbrød angrebet. Under angrebet sejlede piraternes skiff omkring 24,5 knob.

20/3 0500 LT psn 01:18.9N 104:14.6E 2,4 nm SE for Tanjung Ayam, Malaysia
Fem røvere bevæbnede med knive entrede et tankskib for anker. Vagthavnende observerede at røverne forsøgte at tiltvinge sig adgang til maskinrummet. Vagthavende officer informeret. Alarm udsendt og besætningen mønstret og sendt på eftersøgning i skibet. Ingen røvere observeret og intet stjålet. Kaptajnen adviserede myndigheder og senere entrede malaysisk kystvagt skibet for nærmere undersøgelse.
ICC Commercial Crime Services, 23/3, http://www.icc-ccs.org/index.php?option=com_fabrik&view=table&tableid=534&calculations=0&Itemid=82

Norden tankskib til undsætning for havkapsejlads-yacht
Tankskibet "Nord Nightingale" kom tirsdag morgen yachten "California" til undsætning. Den amerikanske yacht som deltog i havkapsejlads og var på vej fra Kina til Californien, blev ramt af en voldsom storm i Stillehavet hvor masten knækkede og et besætningsmedlem blev kvæstet. Yachten udsendte nødsignaler og "Nord Nigtingale" dirigeret til positionen af den amerikanske kystvagt. På grund af meget uroligt vand tog det mere end en time at få overført to sejlere til tankskibet, hvorefter yachten fortsatte mod Californien.
Maritime Danmark/Clipper Round The World Race og Norden, 23/3 17.11, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=7487

Skat kan tvinge Color Line til Danmark
Med udgangen af i år står den norske ordning fra 2002 med tilbagebetaling af søfolkenes indbetalte skat til rederierne, til at ophøre eller blive rederiet. En fællestillidsmand hos Color Line frygter at konsekvenserne vil være at Color Line fyrer alle de norske søfolk og flytter hele butikken til Danmark.
Nordjyske.dk, 23/3 21.23, http://www.nordjyske.dk/udland/forside.aspx?ctrl=10&data=3%2c3528929%2c5%2c3

Erria underskud
Rederiet kom ud af 2009 med et underskud på 155,5 millioner kroner. I 2008 var underskuddet på 24,6 millioner. Rederiet tror alligevel på det går fremad og på et overskud i 2011.
Maritime Danmark/Erria, 23/3 15.48, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=7486

Containerrater falder igen
Efter stigninger gennem tre måneder oplever containerraterne igen et fald på ruterne fra Asien til Europa. Baggrunden er indsættelse af yderligere skibskapacitet. Herudover har et enkelt rederi trodset konkurrenternes ratestigninger fra begyndelsen af marts.
Maritime Danmark/sydinvest.dk, 23/3 11.28, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=7482

Fortsat uro om overenskomst for Scandlines-ansatte
Der stadig uvished om den ny overenskomt for de mange hundrede ansatte ved Scandlines og  nu skal de ansattes fagforeninger møde op i Arbejdsretten. Det sker efter krav fra Bilfærgernes Rederiforening, som mener, at fagforeningerne skal dømmes for organisationsansvar i forbindelse med strejkerne på både Gedser- og Rødby-ruten fredag og lørdag.
Det var de ansatte i catering, på 3F overenskomst, og de HK-ansatte, der fredag nedlagde arbejdet i protest mod de forliste overenskomstforhandlinger. Sammen med CO-Søfart havde man ellers i sidste uge lavet en lokal aftale for de færgeansatte.
Men aftalen blev senere forkastet af Scandlines´ branche- og arbejdsgiverorganisation Bilfærgernes Rederiforening.
Det er specielt de særlige skatteforhold for personalet på de dansk-tyske færger, der har skabt uenighed. De nye skattelettelser skule udløse en højere nettoløn. Men rederiforeningen har ikke ønsket at regulere fuldt ud.
Det har udløst vreden, som også har resulteret i et i meget skarpt udfald fra fagforeningerne i et “åbent brev” til rederiforeningen. Men fagforeningerne afviser ethvert organisationsansvar i forhold til strejkerne
Folketidende, 23/03 17:10, http://folketidende.dk/fagforeninger-hives-i-retten-efter-faergestrejke

Mads Kofod: Samsinge er hidsigpropper og pengegridske
I et indslag i TV2 Bornholm, udtaler direktøren for BornholmsTrafikken sig bramfrit om samsingerne. Mads Kofod indleder med at udtale sig om bornholmske forhold, hvor det ikke altid er morsomt at gå tur på torvet efter færgeraflysninger. Men det er, siger Mads Kofod, peanuts mod hvordan samsingerne opfører sig. "De er hidsige, personlige, charmen er væk, og de vil kun have penge" og selv den argeste kritikker af BHT kan gå hjem og lægge sig i forhold til den gennemsnitlige samsing. Nu konstaterer SamsøPosten så at øboerne nu ved hvad direktøren mener om samsingerne og der blot mangler en noget længere udsendelse med udtalelser om hvad de samme samsinger mener om Mads Kofod.
SamsøPosten, 23/3

Læserbrev
I et læserbrev i samme nummer af SamsøPosten konstaterer en læser at NFS er ved at affolke øen, så der i sidste ende kun vil være rederi og byråd tilbage. Nu kan man nemlig efter 22/3 ikke købe billet med rabat hvis man ikke er ejer af et kreditkort. Hallo byrødder - vågn op, skriver læseren. Samsøboerne er blandt landets fattigste med landets højeste kirkeskat og landets højeste færgepriser, så hvor mange har gyldige kreditkort?
SamsøPosten, 23/3

Barsø skal have sine ekstra færgesejladser
Øboernes sidste mulighed for at komme hjem til Barsø er kl. 17.15, og det efterlader ikke mange muligheder for at deltage i foreningslivet i Aabenraa og omegn. Borgerne søgte derfor om 25.000 kroner, som ville kunne give 80 ekstra færgesejladser i 2010. Det blev dog kun til 21, da forvaltning i kommunen snuppede 75 procent af de 25.000 for at dække deres udgifter i forbindelse med de ekstra færgeoverfarter.
"De unge mennesker på øen skal ligestilles med andre unge, men det er klart, at vi er nødt til at undersøge, om det er en ekstraudgift for forvaltningen"  var udmeldingen fra formand for Plan- og Trafikudvalget i Aabenraa Kommune, Jan Riber (K). da han mandag mødtes med udvalgsformanden for Kultur og Fritid, Poul Kylling (S). Parterne er enige om at der kan og skal findes en løsning. Der er møde igen i dag
jv.dk, 24/3 07:35, http://www.jv.dk/artikel/849796:Aabenraa--Politikere--Barsoe-skal-have-sine-ekstra-faergesejladser

Mols-Linien leverer gratis internet også på havnen
Et trådløst netværk gør det nu muligt at anvende internettet gratis på havneområderne i Århus, Ebeltoft, Sjællands Odde og Kalundborg, ligesom det kan benyttes med hurtigfærgerne over Kattegat. Det er nu også muligt at downloade Mols-Linien på GPS'en så det altid er muligt at finde vej til færgerne og få oplyst distance.
Transportmagasinet, 23/3 16.30, http://www.transportmagasinet.dk/artikel/VisArtikel.aspx?SiteID=TM&Lopenr=100323003

Marineudkigsstation Hellebæk i nøgleposition ved redning af kajakroer
I redningsaktionen mandag hvor en kajakroer havde mistet sin pagaj og drev til havs, spillede marinestationen i Hellebæk en afgørende rolle. Med et termisk kamera tog det kun 10 minutter at lokalisere kajakroerens nøjagtige position hvorefter bådene som deltog i redningsaktionen kunne dirigeres til positionen.
SOK, 23/3 14.08, http://forsvaret.dk/SOK/Nyt%20og%20Presse/oevrigenyheder/Pages/MarineudkigsstationHellebækstyredeslagetsgang.aspx

Præmielotteri i forbindelse med OK-afstemning forargeligt mener LO-formand
HK bruger utraditionelle metoder for at få medlemmerne frem til stemmeurnerne og stemme nej til mæglingsforslaget. De har således udskrevet en præmiekonkurrence blandt de medlemmer som afgiver stemme ved urarstemningen, hvor medlemmerne kan vinde iPods, pc'er og en rejse til 50.000 kroner. Metoden forarger LO's formand Harald Børsting.
Avisen.dk, 23/3 16.51, http://avisen.dk/boersting-undsiger-hk-kampagne_124824.aspx

Tillidsrepræsentant har fået 225.000 i erstatning efter fyring
Kvinden havde været ansat mere end 25 år på en større østjysk virksomhed, og fordi hun var tillidsrepræsentant havde virksomheden pligt til at genplacere hende. Efter et forlig blev medlemmet af Teknisk Landsforbund fritstillet i resten af opsigelsesperioden.
Teknisk Landsforbund, 23/3, http://www.tl.dk/nyheder/nyheder/nyhed?id=21134

Jensens Bøfhus i Århus må betale 250.000 kroner i efterbetaling og bod
På trods af en overenskomsttekst hvorefter deltidsansatte havde krav på det fulde anciennitetstillæg, havde Jensen Bøfhus i flere år kun betalt i forhold til timetal. Det kostede 150.000 i efterbetaling og 100.000 i bod efter forlig med Horesta.
3F nyheder, 23/3 15.49, http://forsiden.3f.dk/article/20100323/NYHEDER/100329977/2140/NYHEDER

Fyringer pr. sms er tarveligt men bør ikke forbydes
Beskæftigelsesministeren mener at fyringer ved brug af mobil og sms er fejt, tarveligt og for ringe. Men ministeren vil ikke gå ud med en kølle og forbyde, og henviser til at organisationerne må forholde sig til problemet. Det er socialdemokraterne ikke tilfredse med og Dansk Folkepartis ordfører er bekymret og undrer sig over ministerens holdning.
(ministeren er kaldt i samråd om spørgsmålet)
Avisen.dk, 23/3 15.01, http://avisen.dk/minister-afviser-forbud-mod-sms-fyring_124819.aspx

FOLKETINGET onsdag
Fra dagsordenen:
26) Til økonomi- og erhvervsministeren af:
Frank Aaen (EL):
Vil ministeren være med til at indføre et forbud mod salg af varer, der er fremstillet ved slavearbejde?
(Spm. nr. S 1624).

BALTIC DRY INDEX
3280 (-57) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 23/3, http://www.dryships.com/pages/report.asp

BANKENS - SALGSKURSER
100 USD = 537,72 DKK
100 Euro = 734,01 DKK
Danske Bank, 24/3, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx

AKTIEKURSER - KØBSKURSER
APM A-aktie: 40.900 (+690)
APM B-aktie: 42.820 (+600)
D/S Norden: 239,50 (+4,80)
D/S Torm: 58 (+1,5)
DFDS: 400 (0)
Mols-Linien: 58 (+0,5)
Børsen, 24/3

(OleS/Barno)

THORA LUND

Image29155__fieldImage



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Slår et ekstra slag for skibsmekaniker-uddannelsen i høringssvar

Omlægningen af uddannelserne til sætteskipper- og skibsfører, hvo ...

-Velfortjent IMO-pris til Birgit Sølling Olsen

-Det er mere end velfortjent, at Birgit Sølling Olsen modtager IM ...
bottom banner1