Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN 27/5
Tor 27/5-2010 10.00

Dagens navn er ”Lucian”

1936 – ”Queen Mary” begynder sin jomfrurejse fra Southampton til New York

1941 – Det tyske slagskib ”Bismarck” sænkes af britiske hangarskibsfly

1986 - Færgerne "Sprogø" og "Romsø" kolliderer i tæt tåge ved indsejlingen til Halskov Havn

1990 – I Polen afholdes det første frie valg i mere end 50 år

CO-SØFART KALENDER

Ole Strandberg – fagblad, hjemme

FRA MEDIER

Pirateri
SOK tester anti-pirat udstyr
Søværnets Operative Kommando arrangerede onsdag en test af anti-pirat udstyr om bord på miljøskibet Gunnar Seidenfaden i Storebælt. Testen havde til formål at undersøge, om f.eks. røgkanoner er et brugbart våben i kampen mod piraterne. Opfindsomheden er stor, når det gælder udstyr der skal gøre livet surt for pirater. Og markedet er vokset i takt med, at stadig flere handelsskibe udsættes for angreb. Mærsk er blandt de store købere på markedet, og med om bord på Gunnar Seidenfaden. Bag dagens test stod, ud over Søværnet, de deltagende leverandører og A.P. Møller - Mærsk, også Danmarks Rederiforening. "Vi har naturligvis en interesse i, at der udvikles så effektive våben mod piraterne som muligt", siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen.
Maritime Danmark, 26/5, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=8038

Engelsk krigsskib redder søfolk
Den britiske fregat HMS Chatman har reddet 23 søfolk fra det panamansk registrerede ro/ro fragtskib ”Dubai Moon”, der kom i vanskeligheder under en orkan ud for Somalias kyst, torsdag i sidste uge. Den britiske fregat er i øjeblikket flagskib for NATOs stående styrke i farvandet. "Normalt sejler vi tæt på kysten, men på grund af piraterne er vi nød til at søge længere til havs, og her er der ingen ly at hente, når det blæser op", siger kaptajnen til for ro/ro skibet, Hassan Madar. "Hvis ikke krigsskibet havde været der, så var vi druknet alle sammen. Vi skylder dem vores liv", sagde Dubai Moon's etiopiske kaptajn efter den vellykkede redningsaktion.
Maritime Danmark, 26/5, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=8037

Dansker dræbt på mølleprammen Sea Jack
En 42-årig dansk ingeniør ansat hos Siemens Wind Power blev fredag morgen dræbt ved en arbejdsulykke om bord på den danske møllepram Sea Jack, mens den lå i Harwich. Endnu en Siemens medarbejder er hårdt kvæstet. Ifølge engelske medier indtraf ulykken tidligt om morgenen, mens en kran var ved at løfte mølledele over på den avancerede jack-up pram der tilhører rederiet A2SEA. Kranen brød sammen, hvorved de to mænd kom i klemme.

Den 42-årige dansker døde på stedet, mens en 43-årig tysker hårdt kvæstet blev fløjet til et hospital i Cambridge. Hans tilstand er fortsat alvorlig, men ifølge Siemens danske informationschef, Tanja Thorsteinsson, er han ikke i livsfare. Informationschefen ønsker ikke at gå i detaljer med, hvordan ulykken skete. Heller ikke A2SEA, der ejer mølleprammen, ønsker at kommentere sagen. A2SEAs direktør Jens Frederik Hansen siger, at det britiske politi, sammen med det britiske arbejdstilsyn HSE, er ved at undersøge ulykken. Indtil disse undersøgelser er afsluttet, er arbejdet indstillet.
DR Nyheder, 27/5, http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2010/05/27/084606.htm

Ventet underskud i Nordic Tankers
Med et underskud før skat på 12,1 millioner dollar i 1. kvartal og udsigt til et underskud på mellem 28 og 33 millioner dollar på årsbasis, ser den nærmeste fremtid ikke alt for lys ud for det børsnoterede tankskibsrederi Nordic Tankers. "Vi forventer ikke væsentlige forbedringer af markedet i 2010", siger administrerende direktør Tommy Thomsen. Han karakteriserer resultatet som 'utilfredsstillende', men samtidig 'som forventet'. Direktøren glæder sig samtidig over den netop gennemførte emission, som har styrket selskabets kapitalgrundlag.
Maritime Danmark, 27/5, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=8033

PFA: Firmaer stjæler pensionspenge
Virksomheder snupper deres egne medarbejderes hårdt opsparede pensionspenge med hjælp fra pensionsmæglere. Så hård lyder beskyldningen fra PFA Pension, der nu har bedt Finanstilsynet undersøge, om virksomheder og pensionsmæglere ulovligt beholder en del af de penge som medarbejderne betaler for rådgivning.
Børsen Online, 27/5, http://borsen.dk/privatokonomi/nyhed/183872/

BALTIC DRY INDEX
4209 (+22) (rekord: 20/5-2008 11.793).
Dryships.com, 26/5, http://www.dryships.com/pages/report.asp

BANKENS - SALGSKURSER
100 USD = 619,58 DKK
100 Euro = 757,06 DKK
Danske Bank, 27/5, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER - KØBSKURSER
APM A-aktie: 42.740 (+2140)
APM B-aktie: 43.900 (+2330)
D/S Norden: 230,60 (+13,50)
D/S Torm: 44,50 (+2,30)
DFDS: 342 (-33)
Mols-Linien: 46 (-4,50)
Børsen, 27/5

(Christian P)

THORA LUND

012-brugt



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1