Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN 28/4
Ons 28/4-2010 10.00

Dagens navn er Vitalis – som blev martyrdræbt under Kejser Nero

1770 - Den britiske opdagelsesrejsende James Cook ankommer sammen med sin besætning til Botany Bay i Australien.

1772 - Johan Friedrich Struensee, tyskfødt fremsynet dansk statsmand henrettes af sine politiske modstandere.

1789 - Besætningen på det britiske orlogsfartøj Bounty gør mytteri.

1945 - Benito Mussolini, Italiens premierminister og diktator henrettes af partisaner.

1947 - Ombord på "tømmerflåden" Kon-Tiki sejler den norske antropolog og forfatter Thor Heyderdahl sammen med 5 besætningsmedlemmer fra Callao i Peru med kurs mod Polynesien.

Solopgang: 05:36 Solnedgang: 20:44 Dagen er tiltaget 8 timer og 6 min.

CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen – møde STA
John Ibsen – bestyrelsesmøde Metal Søfart
Bjarne M. Olsen – møde AP Pension

FRA MEDIER

Flådestation Korsør truet af lukning
En lukning af Flådestation Korsør er en af de sparemuligheder, som Forsvaret selv lægger op til, i et forsøg på at få Forsvarets økonomi til at hænge sammen. Kassen er blandt andet blevet drænet af den dyre deltagelse i krigen i Afghanistan. Flådestationen er sammen med Flyvestation Aalborg og kasernerne i Høvelte og Haderslev udpeget af Forsvaret i et oplæg til de politiske forhandlinger om et nyt forsvarsforlig, som Forsvaret tirsdag præsenterede for forsvarsminister Gitte Lillelund Bech. Forligspartierne i Folketinget mødes den 25. maj for at diskutere oplægget.
DR.dk, 28/4, http://www.dr.dk/Regioner/Sjaelland/Nyheder/Slagelse/2010/04/27/130054.htm

Mærsk klar til offensiv
En god start på året får A.P. Møller-Mærsk til at lægge an til en ny offensiv efter et hårdt 2009, hvor virksomheden tabte 5,5 mia. kr. Efter flere år med barske spareprogrammer og neddroslede investeringer vil man nu satse mere på de muligheder, der opstår i kølvandet på krisen. Og rederi- og oliegruppen har den finansielle styrke til at gøre det, pointerer bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen. "Opstår der nogle interessante muligheder, kan vi øge investeringsprogrammet. Og vi har kapacitet til at gøre det, hvis vi synes, det er forretningsmæssigt fornuftigt," siger Pram Rasmussen til dagbladet Børsen.

Han fastslog, at A.P. Møller-Mærsk fortsat vil investere i alle sine forretningsområder, men erkendte samtidig, at koncernen har en særlig udfordring, når det gælder oliereserverne. "Vi vil gerne sikre vores oliereserver og kigger derfor både på mulige køb af felter og efterforskning. Men vi vil også vedligeholde vores øvrige forretning," sagde han. Det gælder ifølge formanden ikke mindst containerskibsforretningen Maersk Line, som har været hårdt ramt af den globale økonomiske afmatning med et dramatisk fald i omsætning og indtjening til følge. Det resulterede i et samlet tab på 11,2 mia. kr. i 2009, men ledelsen vil arbejde hårdt på igen at gøre Maersk Line til et profitabelt forretningsområde.
Børsen, 28/4, http://borsen.dk/investor/nyhed/181884/

Hovmester på talerstolen ved generalforsamling
Mangeårigt medlem af Dansk Sø-Restaurations Forening og snart forhenværende hovmester i Mærsk Line, Poul Lindberg, var i går på talerstolen ved koncernens generalforsamling. Budskabet fra Poul Lindberg var ifølge Business.dk, at han som mangeårig medarbejder føler sig uanstændigt og uværdigt behandlet i forbindelse med sin opsigelse. ”Jeg og mine kolleger hørte, at vi ville blive fyret via radioen. Vi hørte det ikke fra rederiet, fik ingen besked fra HR-afdelingen før dagen efter. Synes I, at det er en ordentlig måde at sige en mangeårig medarbejder op på?” spurgte Poul Lindberg generalforsamlingen.

Mærsk-formand Michael Pram Rasmussen erkendte i sit svar, at han selv er midt i en svær balancegang, hvor han både skal sørge for at effektivere det lyseblå nationalklenodie, men samtidig værne om de værdier, der i mere end 100 år har gjort Mærsk til det, koncernen er i dag. Men mens Pram Rasmussen altså erkender, at det har hårde konsekvenser, når man skal gennem en spare­runde, som den rederiet nu har overstået, så slår han også fast, at den er nødvendig – og skal sikre virksomheden på den lange bane. ”Når vi kommer ud på den anden side af krisen, så står vi meget stærkt og vil kunne udnytte de muligheder, som opstår, langt bedre. Vi står med store opgaver, men jeg mener også, at vi er trimmet til at kunne udnytte de chancer, der opstår,” siger formanden.
Business.dk, 28/4, http://www.business.dk/boersnyt/maersk-formand-fanget-i-kulturkamp

Officerer og Bilfærger langt fra hinanden
Maskinmestrenes Forening og Søfartens Ledere var i går til forhandlinger med Bilfærgernes Rederiforening (BIRE). BIRE har et stærkt ønske om generelt at reducere omkostningerne i forbindelse med indgåelse af en ny overenskomst for færgerfarten. BIRE ser i den forbindelse skattereformen og skattelettelserne i Danmark som en uhensigtsmæssig fordyrelse af nettolønningerne for færgerederierne i DIS. Organisationerne ønsker naturligt, at holde fast i aftalerne med BIRE om omregning af de overenskomstaftalte bruttolønninger, således at skibsofficerer og andre ansatte på færger i Scandlines, HH-Ferries og BornholmsTrafikken fortsat får udbetalt en nettoløn fastsat under hensyntagen til personskatten i samfundet.

Parterne forhandlede denne særlige problemstilling, men uden at nå et gennembrud. Man står således langt fra hinanden på dette vigtige punkt for en samlet aftale mellem parterne. Der er pt. ikke aftalt nye forhandlinger. BIRE har bedt om en pause og vil meddele tidspunkt for nye forhandlinger efter 21. maj 2010.
Søfartens Ledere, 27/4, http://www.soefartensledere.dk/WEB/Templates/Normal.aspx?Page=5d0be7cd-1805-4589-9bf4-dd8ced11a8a5

Forureningskatastrofe lurer i Golfen
Den lækkende olieplatform, som sank i sidste uge i Den Mexicanske Golf kommer til at forårsage et de værste olieudslip i USA's historie, hvis ikke brønden bliver forseglet, lyder det fra den amerikanske kystvagt. ”Jeg siger det rent ud. BP's bestræbelser på at begrænse olieudslippet har endnu ikke været en succes,” siger kontreadmiral Mary Landry. Landry vil ikke sammenligne ulykken direkte med den berygtede 1989 Exxon Valdez-tankskibskatastrofe, men siger, at hvis ikke udslippet standses, vil det være et af de mest betydningsfulde olieudslip i USA's historie.
DR.dk, 28/4, http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2010/04/28/053637.htm

BALTIC DRY INDEX
3203 (+183) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 27/4, http://www.dryships.com/pages/report.asp

BANKENS - SALGSKURSER
100 USD = 573,98 DKK
100 Euro = 757,25 DKK
Danske Bank, 28/4, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER - KØBSKURSER
APM A-aktie: 46.050 (-400)
APM B-aktie: 47.770 (-280)
D/S Norden: 262,90 (+1,70)
D/S Torm: 64 (-0,50)
DFDS: 423 (-1,50)
Mols-Linien: 56 (-1)
Børsen, 28/4

(Christian P)

THORA LUND

Image29523__fieldImage



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Gratis onlinekurser for medlemmer

Bliv klogere hjemme i sofaen og få papir på din viden. Dansk Meta ...

"DIS-regnemaskine" opdateret på hjemmesiden

Dagpenge- og DIS til brutto-beregnerne her på hjemmesiden er opda ...
bottom banner1