Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN 4/3
Tor 4/3-2010 10.00


CO-SØFART KALENDER

OK-forhandlinger - Rederi Foreningen for Mindre Skibe (JI + OS)
Bjarne M. Olsen (SK) - Tillidsmandskonference Metalskolen i Jørlunde
Christian Petersen - formiddag Københavns Universitet

FRA MEDIER

Offshoren på Nordsøen mister 400 jobs
Ca. 400 ansatte på Safe Esbjerg og Atlantic Rotterdam har mistet deres job på Nordsøen, deriblandt smede, elektrikere, stilladsarbejdere og rørlæggere. Arbejdspladserne forsvinder, fordi Mærsk Olie & Gas tager de to platforme ud af drift.
Safe Esbjerg ventes dog tilbage til Nordsøen efter reparation i Polen. I mellemtiden går aktørerne omkring beboelsesplatformene glip af meget store penge, oplyser en kilde til Jydske Vestkysten. Ifølge avisens oplysninger drejer det sig om bl.a. Danbor, Q-Star, YIT og ikke mindst Semco Maritime A/S. Ebjerg-afdelingen har alene afskediget 140 mand, som firmaet har lejet ud til Mærsk.
Formanden for Metal i Esbjerg, Dan H. Rasmussen, er bekymret over udsigten til øget ledighed blandt medlemmerne, da afdelingen i forvejen har 9 % ledighed, svarende til ca. 200 mand.
Jydske Vestkysten, 4/3, 08.29 http://www.jv.dk/artikel/837788

To dræbt af kæmpebølger på krydstogtskib
Onsdag blev et krydstogtsskib, på vej fra Barcelona til Genoa, ramt af tre bølger på op til 8 meter. Ifølge oplysninger fra den spanske søredningstjeneste, smadrede kæmpebølgerne vinduer ind til loungeområdet da de ramte skibet. 6 mennesker blev kvæstet og heraf afgik 2 senere ved døden. De omkomne er angivelig en tysker og en italiener.
Krydstogtskibet >Louis Majesty< der er indregistreret på Malta, var på vej fra Barcelona til Genoa, da det blev ramt af tre bølger på op til 8 meter. Efter ulykken sejlede krydstogtskibet sig tilbage til Barcelona. Der var 1350 passagerer og 580 besætningsmedlemmer om bord på skibet.
Fyns.dk, 4/3, 06:00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=7298

Sømænd gemmer deres skader
Hvis udenlandske søfolk får en arbejdsskade, så er det svært at få øje på i statistikkerne. De melder nemlig kun halvt så mange arbejdsskader som deres danske kollegaer, oplyser 3F. De er bange for at miste deres arbejde, lyder det fra både søfolk og fagforbund. Lidt over halvdelen af besætningen på danske skibe kommer fra udlandet - de fleste fra Filippinerne.
Tal fra Søfartstyrelsen viser, at en udenlandsk sømand i gennemsnit har 5,6 arbejdsulykker pr. million timer, han arbejder.
En dansk sømand har over dobbelt så mange - nemlig 12,1.
Henrik Berlau fra 3F/Sømændene, udtaler til P3-Nyhederne at han har set mange eksempler på filippinske sømænd, der efter en arbejdsulykke er blevet fyret, sat i land og blacklistet, så de ikke længere kunne få arbejde på et skib.
Danmarks Rederiforering erkender, at rederierne bør sørge for, at søfolkene kender deres rettigheder - og bruger dem - men har ikke nogen forklaring på, hvorfor der er så stor forskel på tallene.
DR.DK 4/3, 05.48, http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/03/04/153617.htm

Fragtrater trækker Norden-aktier op
Baltic Dry-indekset, der måler rateudviklingen, er steget for femte dag i træk, og det endda markant med 4,3 pct. til niveau 2911 mod niveau 2707 for en uge siden. Det skaber kraftig investorinteresse om D/S Norden, der uden selskabsspecifikke nyheder, lå hele 6,3 % højere i kurs 249 ved 14.45-tiden onsdag.
Rederiet Norden gør sig hovedsageligt i fragt af tørlastprodukter som kul og jernmalm.
Nyhedsbureauet Direkt 3/3, 15.30 http://borsen.dk/investor/nyhed/177971/

Mærsk
Forventninger til Mærsk skruet i vejret
Når Mærsk præsenterer regnskab i dag, rettes fokus mod containerdelen. Såfremt forventningerne indfries, kan potentialet i aktiehandler blive stort. Det vil komme bag på mange, hvis ikke Mærsk præsenterer et tab på 1 milliard dollars på bundlinjen, når rederivirksomheden i dag kommer med regnskab. Fokus er derfor rettet mod forventningerne til 2010 og containerdelen, hvor der er sket en væsentlig udvikling alene inden for de seneste par måneder. Årsagen til den forventelige positive udvikling er, at de såkaldte spotrater er steget kraftigt i årets 2 første måneder.
Containerdelen af Mærsk skal altså ud og afspejle de positive forventninger på markedet. Og går det sådan, kan der være store perspektiver i at investere penge i Mærsk-aktier.
Nyhedsbureauet Direkt 3/3, 13.06 http://borsen.dk/transport/nyhed/177950/

Vil signalere optimisme
Positiviteten skal være til at få øje på, når rederi- og oliekoncernen A.P. Møller-Mærsk offentliggør sit årsregnskab efterfulgt af en analytiker- og pressekonference. Aktieanalytiker i Handelsbanken Dan Togo Jensen forudser, at det kan være sparsomt, hvad A.P. Møller-Mærsk vil oplyse på skrift, og at analytikerne må afvente den efterfølgende konference for at se den positive udvikling skinne rigtigt igennem. Han bemærker yderligere, at trafiktal fra havnene og meldinger fra konkurrenterne og containerbranchen generelt peger på, at det går hurtigere fremad end ventet for blot nogle få måneder siden.
For 2010 venter flere analytikere et overskud i containerforretningen på 1 mia. kr. ud af en omsætning på 136 mia. kr. Og på gruppeniveau ventes et overskud på 10 mia. kr. ud af en omsætning på 282 mia. kr. A.P. Møller-Mærsks B-aktie har allerede taget forskud på forårsfornemmelserne og præsterer i dagene op til regnskabet de højeste kurser siden årsskiftet 2008/09.
RB-Børsen, 3/3, 12.09 http://www.business.dk/transport/maersk-skal-signalere-optimisme

Afslutter samarbejde med Horizon på Stillehavet
Maersk Line, slutter i december 2010 sit slot-samarbejde med rederiet Horizon på ruten TP1 over Stillehavet. Der er tale om en rute med anløb af havne i Yantian, Xiamen, Kaohsiuing, Los Angeles, Oakland, Honolulu og Guam. Når kundernes forventninger er kendt, vil Maersk Line lancere en erstatningsplan for kapaciteten på TP1, udtaler direktør Lars Mikael Jensen.
RB-Børsen 3/3, 18.39, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article1998708.ece

Plejer sit grønne image
I 2009 nedbragte Mærsk sit CO2-udslip med 6,9 % i forhold til 2008. Der er ikke alene regnskabsdag i dag på Esplanaden. Mærsk vil også komme med sin første årsberetning om bæredygtighed. Beretningen giver oplysninger og statistik om sundhed, sikkerhed, miljø og arbejdsforhold i hele koncernen, som har 115.000 medarbejdere.
Nedbringelsen i udledning af drivhusgasser kan dels tilskrives den økonomiske krise, dels Mærsks investeringer i innovation og energibesparende teknologier.
I 2009 kunne koncernen ligeledes notere et fald i antallet af dødsulykker til 15 i forhold til 20 i 2008.
Business.dk, 3/3, 14.29 http://www.business.dk/transport/maersk-plejer-sit-groenne-image

Samsingerne får en "Trafikbizz"
Den nuværende Ø-kortordning suppleres fra den 22. marts med en såkaldt Trafikbizz, der gør det lettere at rejse med bil og motorcykel mellem Samsø og Jylland. Hvor der tidligere er betalt fuld pris på rejsen ud fra Samsø og returen var gratis, vil man fremover betale en fast lav pris for hver rejsestrækning – både ud og hjem!
Med en Trafikbizz kører man blot frem til check-in-automaten og taster på skærmen hvor mange personer der rejser, hvorefter der udskrives en billet og så er man klar til at køre om bord på færgen. Betaling trækkes herefter automatisk på kreditkortet.
SamsøTrafikken.dk, 3/3, 14.28, http://www.samsoetrafikken.dk/Trafikbizz/399we.aspx?_m=3

Fagforeninger vil stoppe billige it-folk
Virksomheder betaler for lidt for udenlandske specialister, mener LO.
Derfor går en samlet fagbevægelse nu til angreb på importen af højtuddannet arbejdskraft til Danmark.
Det sker, efter at it-virksomheden CSC de seneste tre år har hentet op mod 900 indiske it-folk til landet og betalt dem lønninger langt under det, deres danske kolleger får. De indiske it-folks løn er stykket sammen af en indisk månedsløn på 3.000 til 5.000 kroner, diæter på 8.500 kroner og en fri bolig. Det skulle give den månedsløn på godt 31.000 kroner, en udenlandsk specialist skal tjene for at få lov at arbejde i Danmark.
Hovedorganisationerne LO, FTF og Akademikernes Centralorganisation (AC), der til sammen repræsenterer 1,7 millioner danske lønmodtagere kræver, at integrationsministeren sætter en stopper for importen af højtuddannede til lavpris. Ellers vil fagbevægelsen aktivt bekæmpe importen af højtuddannet udenlandsk arbejdskraft.
Politiken.dk, 3/3, 03.00, http://politiken.dk/erhverv/article915365.ece

Får dusør for at skaffe nye medlemmer
5000 kroner for at skaffe tre nye medlemmer. Sådan lyder lokkemaden fra fagforeningen Business Danmark.
Med en ny kampagne vil fagforeningen åbne danskernes øjne for værdien af medlemskab af en fagforening og a-kasse. Første nye medlem udløser en belønning på 800 kr., derefter er der 1200 kr. til nr. 2, og yderligere 3000 kr., hvis man skaffer en 3. person. Fagforeningen forventer at udbetale flere millioner kroner til medlemmerne i kampagneperioden. Men hvert nye medlem tjener sig selv ind på mindre end et år, så det er en fornuftig forretning, lyder det fra fagforeningen. Hos Business Danmark sætter man sin lid til, at kommende medlemmer vil lytte særligt efter, når de får råd fra en ven eller kollega.
DR.DK, 3/3, 15.21, http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2010/03/03/03151453.htm

BALTIC DRY INDEX
2911 (+119 (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 3/3, http://www.dryships.com/pages/report.asp

BANKENS - SALGSKURSER
100 USD = 533,02 DKK
100 Euro = 734,16 DKK
Danske Bank, 3/3, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx

AKTIEKURSER - KØBSKURSER
APM A-aktie: 41.800 (+560)
APM B-aktie: 43.790 (+590)
D/S Norden: 248,50 (+14,10)
D/S Torm: 59,50 (+1)
DFDS: 410 (+3)
Mols-Linien: 49 (-0,70)
Børsen, 3/3

(Barno)

THORA LUND

Image28906__fieldImage



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Slår et ekstra slag for skibsmekaniker-uddannelsen i høringssvar

Omlægningen af uddannelserne til sætteskipper- og skibsfører, hvo ...

-Velfortjent IMO-pris til Birgit Sølling Olsen

-Det er mere end velfortjent, at Birgit Sølling Olsen modtager IM ...
bottom banner1