Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN 7/3
Man 7/3-2011 10.00

Dagen hedder "Gotfred" efter kardinal i Rom omkring år 1100

1521: Magellan opdager Guam
1858: Forfatteren gustav Wied fødes
1821: Den græske frihedskrig mod tyrkerne indledes.
1874: Grevinde Danner dør i Genua og begraves senere på Jægerspris.
1899: Lægemidlet "aspirin" patenteres af Felix Hoffman.
1913: Niels Bohr påbegynder sin første afhandling om atomets opbygning som han sender til sin mentor Ernest Rutherford.
1930: For første gang sælges frosne fødevarer i USA.
1946: Frankrig anerkender den hidtidige koloni Vietnam som en fri stat indenfor den indokinesiske føderation.
1949: Storm P dør 66 år gammel.
1965: USA sender 3.500 marinere til Vietnam
1967: Den amerikanske fagforeningsleder Jimmy Hoffa begynder afsoning i Lewisburg Federal Prison. Han var leder af USA's største fagforening "International Brotherhood of Teamsters", og antoges at have tætte forbindelser til mafiaen. Han forsvandt sporløst d. 30. juli 1975. Filmen "Hoffa" fra 1992 har Jack Nicholson i hovedrollen som Hoffa.
1998: Poul Nyrup Rasmussen oplyser at han vil indføre efterlønsgaranti fra det fyldte 60.'ende år.

Sol op 06.48 sol ned 17.54


CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen – hjemrejse fra Manila
John Ibsen - 09.30 forhandling Søfartsstyrelsen om skoleskibet - 13.00 efteruddannelse
Christian Petersen - 09.30 forhandling Søfartsstyrelsen om skoleskibet
Jens Fage-Pedersen - ITF-inspektørkursus i London



FRA MEDIER

Pirateri
Sejlerfamilie i skudlinie
De syv danske lystsejlere bevogtes lige nu af 10-20 pirater i bjerglandsbyen Hul-Anod. Lokale sikkerhedsstyrker oplyses at være parate til at omringe gidsler og pirater med henblik på en løsladelsesaktion. Oplysningerne er givet af borgmesteren i Bander Beyle til Ekstrabladet som siger at viceborgmesteren er sendt ud til piraterne med henblik på at tilbyde dem asyl mod frigivelse af gidslerne. Myndighederne ønsker at frigive gidslerne med militær magt, men det har de pårørende til gidslerne foreløbig forhindret.
Danmarks Radio/ritzau, 8/3 06.59, http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2011/03/06/065146.htm

Ifølge Ekstrabladets oplysninger efter kontakt med borgmesteren i Puntland, er vejen ind til landsbyen og ved kysten nu spærret, så piraterne hverken kan komme den ene eller den anden vej. Eneste vej ud er til fods gennem bjerge. Al telekommunikation i området er også afbrudt, så den eneste kommunikationsvej ud er via en satellit. Ifølge Ekstrabladet har viceborgmesteren tidligere søndag haft kontakt med piraterne som har nægtet ham adgang til gidslerne. Udenrigsministeriets borgerservice har af hensyn til de pårørende ingen kommentarer.
Politiken, 8/3 18.17, http://politiken.dk/udland/ECE1215165/somaliske-myndigheder-presser-pirater-til-dialog-om-danske-gidsler/

Borgmesteren advarer mod at betale løsepenge i en samtale med BT. I stedet bør forhandlinger foregå gennem de lokale myndigheder så gidslerne kan frigives uden løsesum. Alt andet er kun opmuntring til fortsatte gidseltagninger siger borgmesteren. Borgmesteren støttes af Puntlands antipiratenhed. Udenrigsministeriet bekræfter af chefen for antipiratenheden ved hvad han snakker om, og er en af de seriøse samarbejdspartnere i regionen.
Jyllandsposten/ritzau, 7/3 08.28, http://jp.dk/udland/article2360384.ece

"Esbern Snare" er blålys
Socialdemokratiets forsvarspolitiske ordfører, John Dyrby Paulsen udtaler, at det danske krigsskibs tilstedeværelse ved Somalia ingen jordisk betydning har for frigivelse af de danske sejlere, og skibets fortsatte piratjagt har kun politisk signalbetydning. Hvis de danske soldater ville foretage en befrielsesaktion ville det være livsfarligt for gidslerne.
Jyllandsposten/Kalundborg Folkeblad, 4/3 13.08, http://jp.dk/indland/indland_politik/article2358714.ece

Lukrativ forretning
One Earth Furture Foundation anslår i et forsigtigt estimat at piraterne sidste år tjente i omegnen af 1,3 milliarder kroner. For tiden er den gennemsnitlige pris for frigivelse af et kapret skib mere end 25 millioner kroner.
Jyllandsposten/ritzau, 6/3 10.17, http://jp.dk/udland/article2359896.ece

Gør piraterne til fiskere
Foreslår tidligere SOK-chef, kontreadmiral Nils Wang i en analyse i Politiken. Piraternes hærgen skal bekæmpes på samme måde som bandekriminaliteten i København. Der er en tendens til at tro at fængslinger hjælper på at få problemet til at forsvinde. Men det er en særlig indsats mod bagmændene og den sociale indsats som hjælper. I kommende dage samles flere danske ministre for at drøfte strategi.

Fremmed skibe ved Somalia stjæler årligt for milliarder af kroner fisk påpeger Nils Wang, som siger at disse skibe enten skal jages væk eller betale for fiskekvoter. FN bør stille sig i spidsen for en ny effektiv kystvagt. Nils Wangs kritik bakkes op af kommandør Dan Termansen fra Naval War College i USA, som siger at indsatsen ved Somalia har været blottet for indsats mod pirateriets bagvedliggende faktorer. Udviklingsminister Søren Pind mener grundtanken om en kystvagt er god.
Politiken.dk, 7/3 03.00, http://politiken.dk/udland/ECE1215344/admiral--goer-pirater--til-fiskere/

Alt tyder på rekordmange kapringer i 2011
Med 89 kapringsforsøg i årets to første måneder tyder meget på rekordstor aktivitet i år. Antallet af kapringsforsøg er næsten tre gange så mange som i 2010. Det langt større antal kapringsforsøg kan tilskrives at piraternes aktionsradius er væsentligt forøget. Også mere vold er en bekymrende udvikling, som er underbygget af besætningsmedlemmer og sejlere som er blevet dræbt de sidste par måneder.

Den samlede regning for pirateriet (incl. forsikringer m.v.) er af One Earth Future tidligere opgjort til globalt set at ligge mellem 38 og 66 milliarder kroner i 2010. I 2010 var den gennemsnitlige løsesum 36 gange højere end i 2005 hvor den var på 150.000 dollar.
Danmarks Radio, 4/3 07.00, http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2011/03/03/03095155.htm

Senator erklærer krig mod pirater
Senator Mark Kirk har i USA's senat præsenteret en plan til bekæmpelse af pirateri ved Somalia:

* Etablering af et pirat-frit område, med tilladelse til at borde eller sænke ethvert skib som forlader somaliske farvande uden tilladelse fra de allierede styrker.
* Etablering af et hurtigtarbejdende system til domfældelse af pirater som er fanget i internationalt farvand.
* Blokering af pirat-dominerede havne som Hobyo i Somalia.
* Udvide den amerikanske flådes mandat til at kunne angribe og arrestere pirater der sejler ud over Somalias 12-sømiles grænse.
Save our Seafarers, 4/3, http://www.saveourseafarers.com/senator-declares-war-on-pirates.html

Dansk Folkeparti ønsker to skarpskytter på hvert dansk skib
Nu må det være slut med at snakke og der skal ske noget, siger Hans Kristian Skibby fra Dansk Folkeparti. To skarpskytter til hvert dansk skib skal fremskaffes ved hjælp af tidsbestemte rådighedskontrakter, gerne med ex Afghanistan-veteraner. Der skal affyres varselsskud mod mulige pirater hvis disse kommer tættere end to kilometer på et dansk skib. Derefter skal piraterne standses eller sænkes og udstyres med en redningsbåd, så de senere kan samles op af et krigsskib. Skibby vil tage tankerne op med partierne bag forsvarsforliget.
Transportmagasinet/ritzau, http://www.transportmagasinet.dk/artikel/VisArtikel.aspx?SiteID=TM&Lopenr=110304001

5-10% af danske rederier sejler i dag med bevæbnede vagter
Rederiforeningen forhandler for tiden med Justitsministeriet om en lettere procedure for tilladelser til at sejle med bevæbnede vagter. Foreløbig er der kun givet tilladelse i tre tilfælde. Men for alle danske skibe under udenlandsk flag er det betydeligt lettere at sikre sig på denne måde. I løbet af ugen lanceres en sikkerhedsplan.
Borsen.dk/ritzau, 5/3 08.50, http://borsen.dk/nyheder/transport/artikel/1/202777/regeringen_ja_til_bevaebnede_vagter.html

Jan Fritz Hansen fra Danmarks Rederiforening siger "Hvis dine naboer har tyverialarm, og du ikke har det, er du mere udsat for at få indbrud. Det er det samme med pirater og våben". Clipper siger at de er parat til at skifte flag på et skib hvis det er nødvendigt for at få beskyttelse ombord. Det vurderes at mellem 15 og 20% af alle rederier internationalt set benytter sig af bevæbnede vagter, og der er hastig vækst i efterspørgslen.
Maritime Danmark/Jyllandsposten, 4/3 08.45, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10281

Regeringen vil give tilladelser til bevæbnede vagter
Udenrigsminister Lene Espersen udtaler nu til Berlingske, at regeringen er parat til at give tilladelser til bevæbning af danske skibe i stort omfang, og tilhørende våbentilladelser til private godkendte sikkerhedsfirmaer.

Vejen banet for piratfængsler i Somalia
På et international møde i København var der enighed om det juridiske grundlag for at overføre dømte somaliske pirater til fængsler i Somalia. Problemet er at stater der er parat til at retsforfølge pirater også hænger økonomisk og menneskeligt på piraterne bagefter. I dag sidder 820 pirater fængslet i lande som Kenya og Tanzania og det er en tung byrde for de pågældende lande. Der bliver nu behov for at sikre ny fængselskapacitet i somaliske områder som Puntland og Somaliland.
Politiken, 4/3 21.54, http://politiken.dk/udland/ECE1214249/vejen-er-banet-for-at-faengsle-flere-pirater-i-somalia/

Danmark vil betale til nye fængsler i Somalia
I løbet af et år kan to nye fængsler være parat i Somalia skriver Jyllandsposten. Oplysningerne kommer fra Thomas Winkler, der udover at være chef for Udenrigsministeriets juridiske kontor også er formand for en international arbejdsgruppe, nedsat fra en konference med 45 lande og 10 internationale organisationer som har holdt møder i Danmark. Nu skal der blot samles 160 millioner kroner til byggeriet af to fængsler med plads til 1.000 pirater. Danmark er allerede i gang med at renovere og bygge nye fængsler i Puntland for to millioner kroner.
Politiken.dk/ritzau, 4/3 06.58, http://politiken.dk/udland/ECE1213165/danmark-vil-betale-til-to-nye-faengsler-til-1000-pirater/

Rederiforeningen glade for planer om lokale fængsler
Efter et stort antal lande torsdag aften nåede et gennembrud i forhandlinger om nye fængsler i Somalia, udtrykker Danmarks Rederiforening stor opbakning til udviklingen. Indtil de nye fængsler er parat må vi leve med lappeløsninger, siger Jan Fritz Hansen fra rederiforeningen, der ikke ser nogen grund til at piraterne skal havne i danske luksusfængsler.
Danmarks Radio, 4/3 12.03, http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/03/04/115921.htm

Hælder man vand ud af ørerne - kommer man på dybt vand
Debatten om DIS-registeret raser. Søfolk og rederier beskylder gensidigt hinanden for at være på dybt vand i striden om det påtænkte lovforslag som vil fjerne nationalitetskravet til skibsførere på danske skibe. Efter Berlingske torsdag bragte en række historier om lovforslaget har Danmarks Rederiforening skrevet et indlæg på Maritime Danmark med beskyldninger mod Berlingske om at "være på dybt vand" (fordi berlingeren refererer synspunkter fra CO-Søfart). Svadaen fra rederiforeningen har fået John Ibsen fra CO-Søfart til at reagere, og afslutningsvis skrive "Hvis man hælder nok vand ud af ørerne, så kommer man jo på dybt vand".
Business.dk, 4/3 14.11, http://www.business.dk/transport/haelder-man-vand-ud-af-oererne-kommer-man-paa-dybt-vand

Kosten til de søfarende - ost i opløsning og rådden hvidkål
Efter Berlingske Business forrige mandag bragte billeder af en række råvarer som er blevet leveret til skibskokke i Mærsk, er det strømmet ind med reaktioner til avisen. Flere hovmestre har henvendt sig med historier om uspiselige og sundhedsskadelige råvarer. Heriblandt en Mærsk-hovmester som står bag ny billedserie.
Business.dk, 4/3 12.53, http://www.business.dk/transport/vil-du-lave-mad-af-det-her

Konference om søfarendes velfærd
Den 14. april er København værtsby for en stor international konference om de søfarendes velfærd, særlig set i lyset af de mange søfarende som i dag holdes som gidsler af pirater. Konferencen arrangeres af The International Committee on Seafarers Welfare, hvor Søren P. Sørensen, direktør for Handelsflådens Velfærdsråd, er formand.
MaritimeDanmark.dk/seafarerswelfare.org, 6/3 10.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10285

Mærsk
Tager nettet og sociale medier i brug for at tiltrække de bedste unge
To gange årligt rekrutterer Maersk Line 100 unge til uddannelse som skibsofficer. For at tiltrække de bedste har rederiet allieret sig med flere konsulenthuse, for at skabe en strategi som når de unge bedst muligt og udnytter de sociale medier mere aktivt. På et karrieresite kan man interaktivt se en film med et karriereforløb, sætte sit eget kontrafej ind, skrive ansøgning, være til jobsamtale, gå på skole og være ude og sejle.
Business.dk, 5/3 08.46, http://www.business.dk/medier-reklamer/se-din-maersk-karriere-her

Langt mere værd end aktiekursen afspejler
Frasalg af et selskab i koncernen kan frigive store formuer og en opsplitning i selskaber kunne frigive 72 milliarder kroner vurderer Nordea, som når frem til en samlet pris på 291 milliarder hvis selskaberne tælles sammen et for et. Mærsk oplyser at de har forståelse for rationalet ved en opsplitning men intet tyder på at der er aktuelle planer om noget sådant.
Børsen, 7/3, side 1, 4-5

Ny dynamik
De nye kæmpeskibe som kommer i fart fra 2013 og 2014 vil give anledning til radikale ændringer i havne- og shippingindustrien, vurderer den administrerende direktør for APM Terminals Kim Fejfer. Høj produktivitet, høj pålidelighed og høj fleksibilitet bliver langt vigtigere end pris. Vinderne bliver de havneoperatører som kan levere sand værdi til rederierne. Fremtiden vil vise præstationsdrevent forhold mellem rederi og havn.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 7/3 07.38, http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/202803/maersk_kaempe_containerskibe_vil_give_ny_dynamik.html

Hæver rater
Raterne mellem Australien og Nordøstasien hæves fra 4. april med 250 dollar for tyvefods og 500 dollar for 40 fyrrefods containere, skriver Lloyds List.
Euroinvestor/RB-Børsen, 7/3 07.56, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=11638770

Brud på oliekabel i Nordsøen
En undervandsrobot har fredag observeret et hul i havbunden under det 17 kilometer lange oliekabel mellem platformene Gorm og Rolf. Hullet indikerer at olie og vand er blæst ud af olieledningen. Undersøgelsen er sket efter en helikopter sidste onsdag konstaterede en oliepøl på havoverfladen på mellem 500 og 1.000 liter. Indtil hullet er lappet vil produktionen på de to platforme være indstillet. Et dykkerhold er nu rekvireret til en nærmere inspektion og reparationen efterfølgende forventes at vare uger eller måneder.
Ingeniøren.dk, 4/3 15.51, http://ing.dk/artikel/117083-undervandsrobot-finder-hul-i-maersks-oliekabel

DFDS update
Jagten på oliebesparelser
Udviklingen i Mellemøsten og afledte prisstigninger på olie har understreget behovet for fortsatte bestræbelser på at spare olie. Indtil videre er let tilgængelige frugter af forskellige bestræbelser høstet og investering i nye propellere giver besparelser op til 12-13%. Nye propellere er indtil videre installeret på "Pearl Seaways". Der skal fortsat tænkes innovativt og ny teknik tages i brug.

Seaplanner
Instrumentet til at optimere sejlruten er nu installeret på 23 skibe. Der har været en del softwareproblemer særlig på de ældre skibe. Fart og rute skal ikke korrigeres ret meget før olieforbruget ændres med op til 10%, og blot en besparelse på 1,5% i hele DFDS svarer til en årlig besparelse på 20-30 millioner.

"Crown"
"Crown" bliver alligevel malet blå under dokopholdet, men navnet skiftes først i 2013. Skibet er planlagt retur i København 10. marts.

De fire marketings-elementer
Alle reklamer, annoncer osv kommer fremover til at indeholde 4 universelle DFDS-elementer:

* Malteserkorset
* Den særlige 30 grader vinkel
* Et særligt DFDS-farvespektrum
* En unik DFDS-skrifttype

TUI sælger ud af Hapag-Lloyd aktier
Rejsekoncernen forsøger at komme ud af engagementet i containerrederiet og har solgt 11,33% af aktiekapitalen til Albert Ballin-konsortiet for 315 millioner euro. Herefter ejer TUI 38,4% af aktierne mens Hamburg-konsortiet ejer resten.
TransportTidende, 4/3 15.51, http://www.transporttidende.com/index.php/dtt/artikel/hapag-lloyd-aktier_solgt/

Beluga Shipping i vanskeligheder
Det tyske rederi som er specialiseret i transport af sværgods, er i alvorlige økonomiske vanskeligheder, og topchefen og stifteren af rederiet, Niels Stolberg, er fratrådt efter at flere skibe er taget i arrest. Angiveligt er der udsendt 100 fyresedler til medarbejdere. Beluga var i danske mediers søgelys tidligere på året, efter miljøministeren havde valgt netop Beluga til transport af giftigt affald fra Australien. Den pågældende transport blev aflyst af miljø- og sikkerhedsmæssige grunde, og samtidig var der mange forlydender om dårligt sikkerhedsniveau på rederiets skibe. Rederiet rådede ultimo 2009 over 72 skibe.
Maritime Danmark/Handelsblatt og Radio Bremen online, 4/3 13.44, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10286

Der er indledt forundersøgelse mod en eller flere medarbejdere for fusk med regnskaberne oplyser Radio Bremen. Rygterne siger at eksisterende gæld ikke er bogført. Rygterne kan være forklaringen på at rederiets stifter og en række topchefer er bortvist af investeringsbanken Oaktree. Banken bekræfter at der er indledt intern undersøgelse af regnskaberne.
Maritime Danmark/thb.de, 7/3 07.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10298

Mols-Linien er presset
Gælden er fordoblet til mere end 100 millioner kroner og likviderne er på 42 millioner. Bundlinjen for 2010 viste minus 77,5 millioner og i 2011 forventes et underskud op mod 65 millioner. Bestyrelsen (som er under hårdt pres for at gå af fra Clipper som ejer 30% af aktierne) vil på generalforsamlingen 15. marts aflevere en samlet redegørelse for situationen, og bestyrelsesformanden Franz Palludan udtaler at rederiet kan tåle meget røde tal på bundlinjen.
Business.dk, 4/3 11.55, http://www.business.dk/transport/mols-linien-er-presset-paa-kapitalen

Samsø - tilbageblik på en forlist hurtigrute til Århus
I et læserbrev i SamsøPosten ser Arne Jonsson tilbage til år 2000 hvor et debatmøde med 250 deltagere, om etablering af en hurtigrute til Århus, afstedkom nedsættelse af et lille udvalg som skulle arbejde videre med ideerne. Udvalget holdt møde med Scandlines og en vognmand om planerne, og barslede med en konkret plan om en hurtigrute Kalundborg-Kolby Kås-Århus og retur. Projektet gik i vasken på grund af de økonomiske tilskudskrav fra Samsø Linien. Dengang som nu er det læseren (som var med i udvalget i 2000) en gåde at kommunen ikke viser nok interesse, men antager at det skyldes partiet Venstre som kun ønsker udvikling der kommer landbruget til gode.
SamsøPosten, 4/3

"Lilla Dan" fylder 60
Den 16. marts er det 60 år siden J. Lauritzen søsatte "Lilla Dan" som øvelsesskib. "Lilla Dan" er bygget på Ring Andersens træskibsværft i Svendborg og opkaldt efter skibsrederens datter. I dag indgår skibet hos De Forenede Sejlskibe der udlejer tre historiske træskibe.
Maritime Danmark/De Forenede Sejlskibe, 5/3 10.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10291

Skib med 870 millioner kroner til Gaddafi opbragt
Skibet sejlede fra Storbritannien i forrige uge med kurs mod Tripoli og medbringende libyske kontanter svarende til 870 millioner kroner. På grund af situationen vendte skibet imidlertid om og er nu blevet opbragt omkring Harwich. Embedsmænd har beslaglagt pengene ombord. Flere lande har besluttet at indefryse store kapitalbeløb fra Libyen, og det er anden gang Storbritannien forpurrer en flytning af penge.
Jyllandsposten, 4/3 16.23, http://jp.dk/udland/mideast/article2358923.ece

Nakskov sælger deres russiske ubåd
Gennem flere år har en russisk ubåd været en af Vestlollands største turistattraktioner, men pengenød har nu fået Lollands Kommune til at sælge ubåden for 1,2 millioner kroner til ophugning. Der var simpelthen ikke råd til fortsat renovering og vedligeholdelse.
Folketidende.dk, 4/3 16.03, http://www.folketidende.dk/nakskovs-ubad-solgt-til-ophugning

Flere sovjettiske ubåde ligger på havbunden i skandinaviske farvande
Efter et nyt opsigtsvækkende fund kendes nu til flere tilfælde af sovjettiske koldkrigs-ubåde som er endt på havbunden i skandinaviske farvande, heraf to ved Bornholm, en i Skagerrak og en i Østersøen, fortæller en svensk marinekommandør. Alt tyder på at de pågældende ubåde er sænket til skrotning. I 1981 var der drama ved Bornholm da en sovjettisk ubåd efter fejlnavigering gik på grund. Planer om at en svensk indsatsstyrke skulle borde ubåden blev opgivet og båden blev bugseret ud på åbent vand hvor et sovjettisk fartøj ventede.
Jyllandsposten, 4/3 17.43, http://jp.dk/udland/europa/article2359121.ece

Danske Havnes nyhedsbrev
Indhold:
* Leder - Havne kan skabe vækst
* 10.000 nye arbejdspladser på 10 år
* Når der kommer et skib
* En havnehistorie om samarbejde
* Havnelovudvalget - hvor langt er arbejdet?
* Regionale valgmøder for havne
* Folkevindmøller på havne
* Havne i EU's infrastruktur
* Ecoports - ny netportal om havneudsigt
* ESPO-konference på Cypern 5.-6. maj
* Kusrus om nye momsregler
* Kalenderen marts-maj 2011
Danske Havne, 4/3, http://www.danskehavne.dk/dk/Menu/Nyheder/Nyheder/Danske+Havnes+nyhedsbrev+2-2011

BALTIC DRY INDEX
1.346 (+29) (rekord 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 4/3, http://www.dryships.com/pages/report.asp



Afskedigelse på grund af højt sygefravær var ikke saglig
Dansk Metal har vundet en sag i Afskedigelsesnævnet med en erstatning til medlemmet på 25.000 kroner. Virksomheden - Crocus - havde fyret medarbejderen med henvisning til at sygefraværet var for højt. Den pågældende havde haft 41 sygedage på lidt over et år.

Afskedigelsesnævnet lagde vægt på:
* at 12 af sygedagene var forårsaget af en arbejdsskade
* at frekvensen af sygefraværet var lavere end gennemsnittet i virksomheden når de 12 dage blev trukket fra
* at virksomheden ikke havde udstedt en konkret advarsel eller påtale til medarbejderen.
Dansk Metal, 4/3, http://www.danskmetal.dk/Nyheder%20og%20presse/Nyheder/2011/Marts/Hoejt%20sygefravaer%20ikke%20nok%20til%20afskedigelse.aspx

10 arbejdsløse for hvert ledigt job
En analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser at ti ledige kæmper om hvert job som udbydes fra arbejdspladserne. Ledigheden er på 167.900 fuldtidspersoner svarende til 6,1% og rådet forventer at ledigheden vil stabilisere sig på 6%.
Avisen.dk, 4/3 15.23, http://avisen.dk/ti-arbejdsloese-kaemper-om-hvert-ledigt-job_142807.aspx

Tvangsauktioner
I februar blev der bekendtgjort 441 tvangsauktioner mod 436 måneden før. Over de seneste 12 måneder har antallet af tvangsauktioner været svagt faldende.
Danmarks Statistik, 4/3, http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2011/NR100.pdf

Ugebrevedt A4
Indhold:
* Ekstrem nedslidning i rengøringsjob
* Danmark går glip af kinesisk guld
* Demokrati i mellemøsten kan gavne dansk eksport
* Amerikansk fagbevægelse slås for livet
* Finansverdenen benytter overtro og mystiske formler
Somaliske pirater truer globaliseringen
* Er Brian Mikkelsen på jobjagt
* Jeg stiller gerne op som fjols
LO, 7/3, http://www.ugebreveta4.dk/

VALUTAKURSER – når du køber kontanter
100 USD = 548,98 DKK
100 Euro = 758,74 DKK
Danske Bank, 7/3, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

AKTIEKURSER

APM A-aktie: 50.350 (-1.150)
APM B-aktie: 51.800 (-900)
D/S Norden: 187 (-6,20)
DFDS: 450 (-1)
D/S Torm: 37,32 (+0,32)
Mols-Linien: 28,50 (+0,50)
Børsen, 3/3

OleS

THORA LUND

028-brugt



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Gratis onlinekurser for medlemmer

Bliv klogere hjemme i sofaen og få papir på din viden. Dansk Meta ...

"DIS-regnemaskine" opdateret på hjemmesiden

Dagpenge- og DIS til brutto-beregnerne her på hjemmesiden er opda ...
bottom banner1