Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

DAGEN 8/4
Tor 8/4-2010 10.00

Dagens navn er Janus - efter den italienske biskop Januaris. Han blev kastet for løverne for sin tro, men da de ikke ville røre ham, blev han i stedet halshugget.
Hans blod blev opsamlet på flasker, og når krig eller anden ulykke siden truede, blev det størknede blod igen flydende.
1682: Thomas Kingo udnævnes til dr. theol. i følge kongeligt brev.
1713: Danmark får sine første seddelpenge; de kan dog ombyttes med guld.
1818: Christian den 9. fødes på Gottorp.
1875: Efter to års fængsel benådes socialistlederne Pio, Brix og Geleff og løslades fra Vridsløselille.
Solopgang: 06:30. Solnedgang: 20:05 Dagen er tiltaget 6 timer og 23 min

CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen - 13:00 Møde Bilfærgernes Rederiforening
John Ibsen - 13:00 Møde Bilfærgernes Rederiforening
Ole Strandberg - Fagblad
Christian Petersen - Ferie
Bjarne Mørup Olsen - Ferie

FRA MEDIER

19 medarbejdere afskediges på DFDS skibe
DFDS har som bekendt udchartret >Tor Suecia< og >Tor Britannia< til Norfolkline samt >Queen Of Scandinavia< til sejlads mellem Helsinki og Skt. Petersborg. I den forbindelse ændres bemandingen på >Tor Suecia< og >Tor Britannia<, der får en bemandingsmodel svaredene til >King Of Scandinavia< og >Princess Of Norway<. Og i forbindelse med udchartringen af >Queen Of Scandinavia< overgår det tekniske management af skibet til DFDS Lisco A/S.
Ændringen har desværre betydning for beskæftigelsen på skibene. Der afskediges i alt 19 rederiansatte fordelt på 4 styrmænd, 6 maskinmestre, 3 elektrikere, 2 hovmestre og 4 skibsassistenter.
Overgangen til de nye bemandingsprincipper sker pr. 11. april for >Tor Suecia< og >Tor Britannia<, mens overgangen til ny besætning på >Queen Of Scandinavia< er startet og forventes afsluttet 6. maj.
All Aboard DFDS, nr. 4, 7/4 2010 

>Hammerodde< retur fra værftophold
Efter et knap 2 måneder langt værftsophold i Helsinki, hvor færgen er blevet bygget om, er Bornholmstrafikkens færge >Hammerodde< er nu vendt tilbage.  Færgen har fået en ny hvilesalon, som har erstattet nogle af kamrene.
Der er specialdesignede køjer, som kan slås ud, så en køje både kan fungere som tre siddepladser og som to liggepladser. Handicappede og patienter får bedre vilkår på den nye Hammerodde. De to handicapkamre har hver plads til 1 patient eller handicappet plus 3 medrejsende. En ny rampe op til det øverste vogndæk vil først og fremmest blive brugt til førerløse biler og trailere. Nye ror og propeller samt en såkaldt "duck tail" er ligeledes monteret . De nye ror vil få Hammerodde til at manøvrere bedre end tidligere, og duck tailen sørger for, at Hammerodde vil bruge mindre brændstof på at sejle lige så hurtigt som før. >Hammerodde< er blevet tungere, så alternativet til at bygge denne nye del af Hammerodde ville være at bruge mere brændstof. Den ekstra vægt på Hammerodde svarer til 2 knob mistet, hvis man ikke kompenserede for den højere vægt.
Bornholmstrafikken,  7/4, 13:02, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=7597

Aflyste ordrer fra Dannebrog Rederi
Dannebrog Rederi - der har til huse i København - har valgt at anullere en ordre på 2 MR kemikalietankskibe som rederiet havde bestilt på det koreanske værft SLS Shipbuilding i maj 2007. De to skibe er blevet væsentligt forsinket af, at værftet er løbet ind i store økonomiske problemer og det medfører nu at ordren helt aflyses.
Dannebrog Rederi betalte i 2007 en pris på 51 millioner dollar for hver af de 2 skibe.
Lloyds List, 7/4, 14:03, http://lloydslist.com/ll/news/dannebrog

Mærsk indfører afgift for skadede containere
Mærsk Line vil fremover pålægge skadede containere faste afgifter på 150 dollar pr. almindelige container og 350 dollar pr. kølecontainer. Det er en såkaldt 'out of service' afgift, som skal dække udgiften til blandt andet den transport og administration, som rederiet har i forbindelse med reparation af den enkelte container. Afgiften bliver lagt oven i en fast reparationsafgift på 50 dollar pr. beskadiget container, så minimumsafgiften fremover bliver 200 dollar.
Nyhedsbureauet Direkt/Borsen.dk, 7/4, 15:23, http://borsen.dk/investor/nyhed/180230/

Sydbank forudser fremgang på shippingmarkedet
Tørlast-markedet har oplevet både stigninger i rater og brugtpriser i marts. Sydbank vurderer, at 2010 ser svær ud, men udfasningen af enkeltskrogede tankere kan holde hånden under markedet. I bedste fald venter banken gennemsnitsrater lidt højere end break-even i 2010 - men med store udsving. Indenfor containere har der i marts været ratestigninger og mængdefremgang. Banken ser stadig potentiale for flere spotratestigninger, men meldinger om, at den inaktive flåde hastigt flyder ind i markedet, bekymrer. En klar forbrugsstigning i den vestlige verden ligner også en stadig mere kritisk forudsætning for store ratestigninger.
Effekten for A.P. Møller - Mærsk, D/S Torm og D/S Norden af bevægelserne i marts er positive for alle tre rederier
RB-børsen, 7/4, 09:03, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article2031056.ece

Eksport Kredit Fonden havde rekordår
Som følge af VK-regeringens tiltag til at hjælpe Danmark gennem den økonomiske krise, bl.a. gennem øget adgang til eksportkreditter og kautioner, øgedes Eksport Kredit Fonden (EKF) præmieindtægter sidste år fra 228 til 969 mio. kr., mens det samlede engagement med danske virksomheder steg til 43 mia. kr. fra 31 mia. kr. året før.
Dermed EKF fik i 2009 sit hidtil bedste år og satte rekord i forretningsomfang, omend det er sket på en trist baggrund med vanskelige eksportforhold og et hensygnende privat marked for eksportkreditter.
Business.dk, 8/4, 06:51, http://www.business.dk/oekonomi/krisen-udloeser-rekordaar-hos-eksport-kredit-fonden

Værnepligtige tager certifikat i Grønland 
Under normale omstændigheder ville Søværnets værnepligtige allerede have gennemgået de nødvendige gummibådsøvelser i Frederikshavn, så de kunne få speedbådscertifikat, men det blev denne vinter forhindret af store mængder is i havnebassinet.
Nu tager nogle af dem det i Grønland.
Ironisk nok er det også dårlige vejrforhold, der nu har givet de værnepligtige muligheden for at indhente hængepartiet. Kraftig blæst og høj sø på Grønlands vestkyst har inden påske holdt inspektionsskibet TRITON inde i fjorden ud for Narsarsuaq. Her har skibets 15 værnepligtige haft rig mulighed for at gennemgå teori og praksis under ledelse af skibets gummibådsførere.
Forsvaret.dk, 7/4, 10:56, http://forsvaret.dk/SOK/Nyt

Fiskerne risikerer at miste fiskedage i Kattegat
Fødevareminister Henrik Høegh vil sikre danske fiskeres muligheder for at fiske i Kattegat og kontakter nu EU-Kommissionen.
Det sker for at hindre, at fiskerne får reduceret antallet af fiskedage i Kattegat i år. Danmark er også på vej med en samlet plan for forvaltningen af fiskebestandene i Kattegat, der fremover vil sikre mindre reduktioner af fiskedagene, end der ellers er lagt op til, oplyser Fødevareministeriet. Torskebestanden har i årevis været nedadgående, og som en del af EU's forvaltningsplan, der skal genopbygge torskebestanden, står danske Kattegatfiskere i år til at miste 25 procent af de såkaldte kilowattdage, der udgør de dage, fiskerne må fiske.
Fødevareministeren fremlægger i løbet af nogle måneder en samlet plan for, hvordan bestanden af fisk og jomfruhummer i Kattegat skal forvaltes.
Ritzau, 7/4, 13:18, http://folketidende.dk/fiskere-vil-beholde-fiskedage-i-kattegat

Hver tredje 3F'er ikke aktiveret til tiden
1/3 af de dagpengeberettigede 3F'er mellem 30 og 59 år bliver ikke aktiveret til tiden. Det viser tal fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Og det er et brud på ny lovgivning. Efter maksimalt 39 ugers ledighed har dagpengemodtagere over 30 år 'ret og pligt' til at blive aktiveret. 3F har 208.367 a-kassemedlemmer mellem 30 og 59 år, og de udgør den største gruppe i forbundet. Beskæftigelsesminister Inger Støjberg har i forbindelse med lovbruddet tidligere udtalt, at det tager tid at få det administrative på plads, så dagpengemodtagere vil blive aktiveret til tiden.
3F.dk, 7/4, 12:08, http://forsiden.3f.dk/article/20100407/NYHEDER/100409968/2140/NYHEDER

SAS skal betale for, at kunde missede krydstogt
Skibet sejlede uden kunden, da flyveren var forsinket. Men nu får en skuffet feriegæst sine penge retur, da SAS ikke sørgede for, at han ikke fik et andet fly, så han kunnenå at komme med på krydstogtet. Det er Forbrugerklagenævnet, der er kommet frem til, at SAS skal betale omkring 22.000 kroner til manden, der kom for sent. Det skal flyselskabet, da SAS trods gentagne opfordringer ikke sørgede for at ombooke forbrugeren.
I den konkrete sag skulle en mand flyve fra København til Barcelona. Flyet skulle lette kl. 8.30 med ankomst kl. 11.00. Og i Barcelona afgik krydstogtskibet klokken 18.00. Men flyet var forsinket. Og selv om manden gentagne gange bad om at blive ombooket til et andet fly og fortalte, at han skulle nå et krydstogtsskib, blev han afvist af SAS, oplyser Forbrugerrådet.
Ritzau, 7/4, 09:34, http://epn.dk/brancher/turisme/ferie/article2031094.ece

Køb en brugt skibsanpart - og spar skat
Som noget nyt anbefaler Difko, at man som investor tjekker markedet for brugte anparter. Her er gennemsigtighed nemlig i fokus, selvom det er ofte omgæret med en smule mystik at investere i anparter i kommanditselskaber.
Skibsmarkedet helt i bund i øjeblikket, og fragtomsætningen har i længere tid været grundstødt som følge af den økonomiske krise. Der er store udsving på denne front, det er risikobetonet, men når det går godt, får man også en meget stor indtjening. Har man is i maven og kan finde et projekt nu og her, kan man godt foretage en rigtig god investering, lyder det fra Difko.
Borsen.dk, 7/4, 12:51, http://borsen.dk/investor/nyhed/180216/

HKKF utilfreds med forsvarets kompensation
Der er intet i kompensationen, som soldaterne ikke i forvejen har lovmæssigt krav på, lyder det fra soldaternes fagforening, Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF). Soldaterne har ret til den såkaldte kompensation på 3 dage.
Den dækker over, at de 3 fridage, som soldaterne har optjent under tjeneste i Afghanistan - og som de ikke har afholdt, fordi de sad og ventede i Kabul lufthavn - vil de få på et andet tidspunkt. Enten som afspadsering eller ved udbetaling. Derudover har forsvaret erklæret, at "dokumenterede tab" vil blive dækket. Havde der været tale om en civil flyvning, så ville HKKF's medlemmer jf. EF-forordningen nr. 261/2004 om passagerrettigheder have fået 600 euro i ulempegodtgørelse.
DR.dk, 7/4, 15:22, http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/04/07/151438.htm

BALTIC DRY INDEX
2.947 (-34) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 7/4, http://www.dryships.com/pages/report.asp

BANKENS - SALGSKURSER
100 USD = 545,15 DKK
100 Euro = 734,31 DKK
Danske Bank, 8/4, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx

AKTIEKURSER - KØBSKURSER
APM A-aktie: 41.140 (+140)
APM B-aktie: 42.820 (+70)
D/S Norden: 247,90 (+3,50)
D/S Torm: 59,00 (+0,50)
DFDS: 397,50 (-2,50)
Mols-Linien: 57,00 (+0,50)
Børsen, 8/4

(Barno)

THORA LUND

Image29235__fieldImage



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Hovmester om ækvatordåb i TV2-artikel

Da Hans Sønderborg i 1962 på sin første udmønstring var messelærl ...

Pirateri: Dansk indsats i Guineabugten

Regeringen har i dag offentliggjort sit "Prioritetspapir for Danm ...
bottom banner1