Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Ons 2/12-2009 10.00
2/12-2009
 
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - ferie
John Ibsen - ITF-møde Singapore
 
FRA MEDIER
 
Pirateri
Ingen kontanter ombord
En lods fra Hasselø har udviklet betalingssystem via Mastercard som kan bruges ombord på alle skibe. Det kan gøre skibene fri af kontanter, og hvis der samtidig opsættes iøjenfaldende meddelelser om "ingen kontanter ombord", så menes det at kunne afskrække en del traditionelle røverier mod skibene. Lodsen, Ditlev Gert Ditlevsen, er i kontakt med Danmarks Rederiforening om initiativet.
 
IMB Live Piracy Report update
29/11 1212 UTC psn 03:09.39N 061:30.30E ca. 970 nm ExN for Mogadishu, Somalia
Bevæbnede pirater angreb og kaprede et tankskib. De 28 besætningsmedlemmer er taget som gidsler og skibet sejles til kysten af Somalia.
 
28/11 0900 LT psn 03:42S 132:00E øst for Ceram Islands, Indonesien
Fire personer i en speedbåd nærmede sig en bulkcarrier med en hastighed på 20-25 knob. Kaptajnen slog alarm, aktiverede hylesirene og besætningen aktiverede brandslangerne. Kaptajnen ændrede kurs flere gange for at undslippe angrebet, og efter to angrebsforsøg afbrød piraterne forsøget kl. 0925 LT.
 
24/11 0120 UTC psn 06:08.1N 002:40.6E 18,5 nm fra Cotonou på grænsen mellem Nigeria og Benin
Otte til ni røvere bevæbnede med skydevåben og knive entrede en olietanker på reden. Røverne entrede via poop-dækket og angreb vagtmanden, hvorefter de tvang ham til broen. Røverne forlangte skibets kassebeholdning og også personlige ejendele fra besætningen.
 
Røverne var aggressive og slog kaptajnen og andre besætningsmedlemmer. Nogle besætningsmedlemmer blev bundet og tvunget til at ligge på dækket. 3. styrmanden aktiverede skibets alarm og SSAS-alarmen. Da røverne hørte alarmen gik de i panik og forsøgte at flygte. Under flugten skød og dræbte de overstyrmanden. En af røverne blev fanget af 2. og 3. styrmanden og overgivet til politiet fra Benin. De fleste af pengene blev fundet på den tilfangetagne pirat.
 
15/11 2100 LT psn 06:12.8N 003:23.7E Lagos red, Nigeria
Røvere bevæbnede med skydevåben og knive entrede en bulkcarrier fra en speedbåd ved hjælp af bambusstænger og kroge. Da besætningen forsøgte at fjerne bambusstængerne affyrede de advarselsskud. Røverne opførte sig voldsomt overfor besætningen. Elleve besætningsmedlemmer såret efter slag med kabler og andet. Røverne ødelagde kommunikationsudstyr og stjal kontanter fra skib og besætning samt skibsproviant og forsvandt. Røverne var ombord i mere end to timer. Ved kontakt til Lagos havnemyndigheder fik skibet oplyst at ingen ville assistere.
 
Lad os få alternativ til DIS
Søfartens Ledere, Maskinmestrenes Forening og CO-Søfart er på vej med et politisk oplæg, hvor der bakkes op om DIS, men også peges på mulige ændringer. Bl.a. foreslås det at se på mulighederne for at ændre det danske sømandsfradrag sålededs at det vil være muligt at sejle i skibe under fremmed flag og samtidig oppebære en hyre som kan sammenlignes med lønnen i DIS. I en tid hvor det drejer sig om at fastholde de maritime kompetencer giver det god mening. Siden DIS-ordningens indførelse har de søfarende været en brik i rederiernes planøkonomi, nu er tiden kommet til at de søfarende genvinder deres selvstændighed.
 
Udflytning skal sikre velfærden
Bestyrelsesformand for Mærsk og Coloplast, Michael Pram Rasmussen, mener udflytning af virksomhederne i Danmark skal sikre vores velstand. På kort sigt er det forfærdeligt med job der flyttes, men på længere sigt er fleksibiliteten på arbejdsmarkedet så høj at jobbene erstattes af nye. "Rejsen er lige begyndt".
Børsen, 2/12, side 4-5
 
Fem britiske sejlsportsfolk arresteret i Iran
De fem sejlsportsfolk er øjensynligt ved en fejltagelse kommet ind i Iransk territorium på en rute fra Bahrain til Dubai, hvor de skulle deltage i en sejlsportskonkurrence. Den iranske præsident udtaler at jurister nu må vurdere sagen, men det er klart at der vil blive tale om hårde straffe hvis det afsløres at der var tale om onde hensigter. Både i 2007 og i 2004 har britiske marinesoldater været tilbageholdt af de iranske myndigheder.
Maritime Danmark/Wall Street Journal, 1/12 13.37, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6449
 
Sejlerne frigivet
Efter Iran har fået nogle nødvendige garantier fra det britiske udenrigsministerium er de britiske sejlere nu frigivet. "Vi er nået til den konklusion, at de kom ind i Irans territorialfarvand ved en fejltagelse".
Jyllandsposten/ritzau, 2/12 07.38, http://jp.dk/udland/mideast/article1905725.ece
 
Sejerøfærgen sejlede ind i kajen
Tirsdag morgen kl. 07.40 sejlede Sejerøfærgen ind i bolværket i Havnsø med for høj fart. En kvinde faldt ned af en trappe og brækkede et ben, mens andre passagerer kom lettere til skade. I alt var der ca. 50 passagerer ombord da uheldet skete. Politiet tilkaldte Søfartsstyrelsen og der er ikke umiddelbart flere oplysninger.
 
Krydstogtsskib uden aircondition i 36 timer i 30 graders varme
"Norwegian Dawn" sejlede rundt uden strøm overhovedet i 5-6 timer i Caribien, hvorefter et nødanlæg kom i gang. Det varede imidlertid 36 timer før den almindelige strømforsyning og airconditioneringen var tilbage. Mange passagerer valgte at sove på dækket.
 
Overkapacitet i containermarkedet på 15-20%
På en konference i Shanghai udtalte direktøren for shippingmægleren Clarksons at den globale flåde af containerskibe har en overkapacitet på mellem 15 og 20%. Tilsvarende tal for tank- og tørlastmarkederne antages at være 3-5%.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 2/12 08.42, http://borsen.dk/investor/nyhed/171468/
 
China Shipping Group oplægger syv containerskibe
Det kinesiske containerrederi offentliggjorde på shippingkonference i Shanghai at syv containerskibe vil blive trukket ud af driften som følge af mangel på efterspørgsel.
 
Hanjin Shipping venter mindre tab
Det sydkoreanske containerrederi forventer et mindre tab i 2010. Rederiet vurderer at handelsvolumen vil begynde at stige ultimo 2010.
 
Mærsk sælger plastvirksomhed
Mærsk har afsluttet salget af den underskudsgivende plastvirksomhed Rosti, som overtages af Stella Plastic Holding. Transaktionen forventes realiseret i første kvartal af 2010.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 2/12 08.40, http://borsen.dk/investor/nyhed/171467/
 
BornholmsTrafikken går mod stort underskud grundet NFS
BHT ejer 50% af Nordic Ferry Service og Clipper de øvrige 50%. I år forventes det samlede underskud i det fælles rederi at blive på 150 millioner kroner, og med de 75 millioner som skal dækkes af BHT, regnes der med et samlet tab i BHT på omkring 50 millioner. BHT i sig selv har haft et rigtigt godt regnskabsår med et resultat på den primære drift i 3. kvartal på plus 64,3 millioner kroner (mod 54,8 i 3. kvartal 2008).
 
De to rederier har iværksat et arbejde med at samordne aktiviteterne i et fælles selskab med administrationen fortsat beliggende i Rønne, og med Sydfynske A/S, som ejes af Clipper, som en del af samordningen.
BornholmsTidende, 30/11 side 1
 
Stena Line fik markant regnskabsfremgang
Nettooverskuddet i 3. kvartal blev på 1,2 milliarder svenske kroner til sammenligning med 414 millioner svenske kroner i samme kvartal i 2008. Sammenlagt for de tre første kvartaler er overskuddet på 2,27 milliarder svenske kroner mod 2,41 milliard i 2008.
Maritime Danmark/Tradewinds, 1/ 12 09.30, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6447
 
Nordic Tankers vil retsforfølge Steen Bryde
Den nye bestyrelse i Nordic Tankers vil søge aktionærernes opbakning til at retsforfølge Steen Bryde og medlemmer af den tidligere bestyrelse. Det fremgår af indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling. Herudover skal generalforsamlingen tage stilling til planlagt kapitaludvidelse i forlængelse af at Clipper kommer ind som storaktionær.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 1/12 18.33, http://borsen.dk/transport/nyhed/171434/
 
SamsøPosten
I SamsøPosten lørdag og tirsdag raser nu en læserbrevskrig mellem erhvervschauffører og skibsassistenterne i SamsøTrafikken. Det handler om røggasser og bremser og .....
SamsøPosten, 1/12
 
Rapport fra Opklaringsenheden
Rapport om brand ombord på fiskeskibet "Bico" hvor fiskeskipperen måtte forlade skibet den 18. september 2009.
 
Julekalenderen
Søfartens Arbejdsmiljøråd reklamerer for deres julekalender under decemberbudskabet "alt godt med måde".
 
Metal opfordrer til at bygge alle tre planlagte fregatter
Dansk Metal tager kraftigt afstand for den mulige afbestilling af en af de tre fregatter som er bestilt på Lindø. Materialerne er allerede indkøbt og en afbestilling vil kun give minimale besparelser. Prisen er i øvrigt bestemt af en bestilling på tre fregatter og hvis en afbestilles, ryger en del af rabatten.
 
Lindø's fremtid er grøn
Skykon som producerer vindmøller åbner antageligt til foråret på Lindø og det anslås at give 300-500 nye arbejdspladser. Også en bestyrelse for selskabet LORC som skal sikre grøn udvikling for Lindø, er nu faldet på plads med repræsentanter for Vattenfall, Siemens, DONG, Vestas, Danfoss og Mærsk.
Avisen.dk, 1/12 14.44, http://avisen.dk/mindst-300-nye-job-sikret-paa-lindoe_118771.aspx
 
Stor forskel i a-kassers udgifter til IT
I alt brugte a-kasserne 500 millioner kroner til IT i 2008, men der er stor forskel på udgifterne fra kasse til kasse. De er f.eks. fem gange højere i Dansk Metal end i Danske Sundhedsorganisationers a-kasse. Mens Danske Sundhedsorganisationer og ASE havde udgifter på ca. 100 kr pr. medlem i 2008, havde Træ-Industri-Byg og Dansk Metal henholdsvis 443 og 559 kr pr. medlem.
 
A-kasser med egne IT-systemer er ofte de billigste. Investeringer i IT i sig selv anses for en nødvendighed, men de store forskelle er bemærkelsesværdige.
Beskæftigelsesministeriet, 1/12, http://www.bm.dk/Aktuelt/Nyheder/Nyt%20fra%20BEM/Arkiv/2009/12/Stor%20forskel%20paa%20a-kassernes%20udgifter%20til%20it.aspx
 
Danske Havnes nyhedsbrev 11-2009
Indhold:
* Leder: Tænk globalt
* Isbrydning igen, igen
* Danske Havnes initiativpris 2009
* Mindre CO2-udledning - konkrete eksempler fra havne
* Beregn CO2-udslippet fra transport
* Mindre TBT = bedre havmiljø
* Nye regler begrænser svovl
* Finanslov 2010
* Ny runde for ansøgninger til Motorway of the Sea
* Modulvogntog til flere havne
* Foretræde for Fødevareudvalget
* Fiskerihavnsudvalgets workshop og møde 11.-12. november i Strandby
* Nye EU-kommissærer
* Spændende opgaver for de nye bestyrelser i havne
* Møder og konferencer december 2009-marts 2010
 
Konfliktstatistik 3. kvartal 2009
Der var 22 overenskomststridige arbejdsstandsninger i 3. kvartal med 792 tabte arbejdsdage til følge. Det samlede omfang af arbejdsstandsninger var således markant lavere end i samme kvartal de foregående år.
Dansk Arbejdsgiverforening, 1/12, http://www.da.dk/
 
Spådomme om konflikt 2010
Flere arbejdsmarkedsforskere peger på at historiske erfaringer siger der er gode chancer for konflikt i 2010. I 70'ernes krisetider var der således konflikter i 1973, 1975, 1977 og 1979, og i de sidste 50 år har der været en karakteristisk konfliktcyklus med konflikter efter 12-13 år.
CO-Industri, 1/12, http://www.co-industri.dk/sw48082.asp
 
Fra Folketingets dagsorden onsdag
10) Til indenrigs- og socialministeren af:
Line Barfod (EL):
Hvad vil ministeren tage af initiativer for at hjælpe de mange tusinde børn, der lever i familier,
der ikke har råd til at holde jul?
(Spm. nr. S 489).
 
11) Til indenrigs- og socialministeren af:
Line Barfod (EL):
Indgår det i ministerens visioner at afskaffe fattigdom, så alle børnefamilier får råd til at
holde jul?
(Spm. nr. S 490).
 
12) Til beskæftigelsesministeren af:
Bjarne Laustsen (S):
Er ministeren enig med Helge Sander, Tom Behnke og Brian Mikkelsen, som i B 63 fra 1.
samling 1997-98 foreslog en vederlagsmodel for deltidsbrandmændene, der let og elegant
kunne løse de problemer, som blot er blevet større med regeringens indgreb i de supplerende
dagpenge?
(Spm. nr. S 498).
 
13) Til beskæftigelsesministeren af:
Bjarne Laustsen (S):
Hvorfor vil ministeren ikke anerkende, at det faktisk er Landsklubben for Deltidsansatte
Brandfolk, der selv har foreslået en vederlagsmodel, som ikke forringer deltidsbrandmændenes
vilkår, og derfor heller ikke er imod den, som ministeren påstår?
(Spm. nr. S 500).

Baltic Dry Index
3826 (-51) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 1/12, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 506,06 DKK
100 Euro = 757,25 DKK
 
Aktiekurser - aktuelle købskurser
D/S Torm: 53 (+1)
APM A-aktie: 35.500 (+300)
APM B-aktie: 36.700 (+500)
D/S Norden: 213,50 (+8,50)
DFDS: 349 (+5)
Mols-Linien: 52 (-1)
Børsen, 2/12
 
(OleS)
 
Thora Lund
068(3)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Slår et ekstra slag for skibsmekaniker-uddannelsen i høringssvar

Omlægningen af uddannelserne til sætteskipper- og skibsfører, hvo ...

-Velfortjent IMO-pris til Birgit Sølling Olsen

-Det er mere end velfortjent, at Birgit Sølling Olsen modtager IM ...
bottom banner1