Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Man 23/11-2009 10.00
23/11-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - møde med ITF/Clipper
John Ibsen - sygemeldt
Carsten Melhaven - hjemmearbejdsdag
 
FRA MEDIER
(opdateret fra fredag morgen)
 
Pirateri
Våbenskib løsladt
Skibet - som angiveligt hedder "Al-Mizan", er løsladt med de 18 besætningsmedlemmer som er 15 indere, to pakistanere og en somalier, mod en ukendt løsesum. Det 2000 GT store skib som er registreret i Panama blev kapret den 8. november i Adenbugten. Piraterne afrviser at skibet medbragte store mængder våben herunder missiler, men krævede en løsesum på 3 millioner dollar, som er et usædvanligt højt beløb for et skib af den størrelse.
Maritime Danmark/tradewinds.no, 20/11 15.23, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6351
 
Somalia internt
Indbyrdes kampe mellem de to oprørsgrupper Shebab og Hezb al-Islam har kostet 14 mennesker livet i Afmadow, cirka 100 kilometer nord for den vigtige havneby Kismayo.
Jyllandsposten/ritzau, 22/11 19.18, http://jp.dk/udland/article1895102.ece
 
Færgeforlis ved Indonesien
Natten til søndag sank færgen "Dumai Expressen" ud for Sumatra med (mindst) 213 passagerer og 13 besætningsmedlemmer ombord. Årsagen er angivet til at være dårligt vejr med voldsom regn og store bølger, hvorfor det er vanskeligt for redningsmandskab at nå frem.
 
Redningsarbejdet pågår og der er endnu ingen meldinger om antal omkomne. Indonesien med et indbyggerantal på 234 millioner består af 17.000 øer, som er stærkt afhængige af færgetrafikken. Færgerne har ry for elendig sikkerhed. I januar døde op mod 335 ved et færgeforlis ud for øen Sulawesi.
Politiken/ritzau, 22/11 08.35, http://politiken.dk/udland/article841275.ece
 
232 mennesker er bragt i sikkerhed og 31 er døde, oplyser en distriktschef for øen Karimun. Eftersøgningen fortsætter.
 
Kaptajnen fra den forliste færge forklarer at en uventet og pludselig storm var skyld i forliset, og afviser at der var for mange passagerer ombord. Færgen sank på 27 minutter med fronten først. Der blev søsat fire lette redningsbåde med plads til 65 i hver og alle fik besked på at iføre sig redningsveste. Der var panik og alle skreg.
Jyllandsposten/ritzau/AFP, 23/11 06.52, http://jp.dk/udland/asien/article1895312.ece
 
De fire strandede østeuropæiske søfolk
Fire østeuropæiske søfolk er strandet på coasteren "Lis Weber" i Svendborg, hvis danske reder er gået konkurs. Skibet er indregistreret på St. Vincent og de fire søfolk er fra Litauen og Ukraine. Ifølge ITF har søfolkene ikke fået løn i to måneder og er efterladt på skibet i Svendborg for 14 dage siden. Der er nu taget arrest i skibet for at sikre søfolkene løn og hjemrejse. 3F Sydfyn hjælper søfolkene med noget kost. Både ITF og 3F anklager erhvervet og myndighederne for ikke at tage affære.
 
Søfolkene mangler vand, mad og løn
Det er rederiet C.J. Helt som ejer skibet og som er gået konkurs.
 
Hapag-Lloyd forventes også at være tabsgivende i 2010
Aktionæren Klaus Michael Kuehne forventer fortsat tab for containerrederiet, men han mener dog at rederiet har lagt den værste storm bag sig.
 
Mærsk har lånt flere milliarder
Helt ubemærket har Mærsk optaget et lån på 2,6 milliarder kroner fra eksportlåneordningen som er en del af bankpakke II. Lånet skal bruges til at finansiere nybygninger. Lånet er optaget fordi det har været svært at skaffe penge fra traditionelle finansieringskilder oplyser finanschef Jan Kjærvik.
 
Dødsulykke på Mærsk-platform havde baggrund i udstyr til tryktest
Det er sikkert at udstyr som involverer et stigrør og en sikkerhedsventil i noget tryktestudstyr, har haft betydning for dødsulykken, selvom årsagsforløbet ikke er endeligt afklaret. Udstyret er nu taget i land for nærmere undersøgelser, og arbejdet med udstyret bliver ikke genoptaget før undersøgelserne er færdige. Der var ingen vidner til dødsulykken.
 
Norden vil spekulere i tankmarked
D/S Norden har en pengetank som hastigt nærmer sig en milliard dollar og rederiet tænker nu på at investere i tankskibe fordi priserne på tankskibe er styrtdykket.
 
Nye ratestigninger
Sydkoreanske Hanjin hæver raterne på Asien-Europa ruterne fra 14. december, og Orient Overseas Lines meddeler at raterne mellem Sydøstasien og Australien hæves fra 15. december.
 
Orion fusionerer
Dampskibsselskabet Orion vil fusionere med Shipholding Holding og danne et selskab under navnet Eitzen Bulk Shipping A/S inden årets udgang. For to år siden overtog norske Camillo Eitzen & Co. 93% af aktierne i D/S Orion. Den norske ejer har gennem fusionen planer om at udnytte Orions danske børsnotering. I 2008 havde de to rederier tilsammen 50 skibe.
 
Transportmagasinets shipping-noter:
Stena øger kapacitet til Irland
Fra 11. november er Stena Line skiftet til vinterplan for sejlads på Irland. Ruten mellem Belfast og Stranraer i Skotland udvides med en ekstra færge og Stena tilbyder nu 14 daglige overfarter på ruten og større fragtkapacitet.
 
Ærøs fire færgeruter
Der er lange udsigter for en halvering af de fire færgeruter.
 
Læsø-analyse
Indenrigs- og socialministeren vil bruge en million kroner til at undersøge behovet for en ny færge til øen. En investering i en ny færge kan løbe op i 140 millioner kroner.
 
Forenkling af meldepligt ved havneanløb
EU-kommissionen foreslår at meldepligten forenkles ved elektronisk indberetning på kun et sprog, som skal være engelsk.
 
Fortsat indtjeningspres hos DFDS
Aktieugebrevet mener DFDS måske har nået bunden med et omsætningsfald på 26% i 2009. Der vil imidlertid fortsat være pres på indtjeningen, som vil sluge værdien af besparelser fra "Projekt Lightship" på kort sigt. Aktieugebrevet forventer at 2010 bliver overgangsår med et nulresultat, og mener fortsat at DFDS-aktien er overvurderet.
 
DFDS weekly news
Ny infoportal til skibene
Udvekslingen af data mellem skib og land bliver nu helt elektronificeret via en ny skibspotal på intranettet, hvor alle daglige informationer fra skibene kan placeres. Det vil betyde langt færre forespørgsler fra kontor til skibe. Portalen er blevet åbnet og skibene har fået informationer med vejledning om brugen.
 
"Crowns" udtjente madrasser givet til de hjemløse
Business Leader Accommodation på "Crown", Jette F. Krog, har overleveret udtjente madrasser til Foreningen for de Hjemløse i København, som bl.a. driver herberg for de hjemløse og et kollegium for mennesker med behov for bofællesskab. Madrasser skiftes løbende og normalt smides de i en container som affald.
 
Ny stilling i personaleafdelingen
DFDS søger ny HR-konsulent som bl.a. skal disponere medarbejdere uden fast skibstilknytning, koordinere uddannelse og administration, vedligeholde og udvikle personalesystemet, IT systemer og afdelingens manualer. Stillingen forventes besat af en person med både skibs- og IT-erfaring.
DFDS weekly nr. 47, 20/11
 
Svenskerne kræver vinterdæk fra 1. december af alle køretøjer
Hidtil har udenlandske køretøjer været undtaget fra svensk lovgivning om brug af vinterdæk på svenske veje, men fra 1. december i år omfatter loven alle køretøjer. Reglerne gælder hvis der er sne, is, slud eller frost på en del af vejbanen. Bornholmerne protesterer og kræver politisk aktion for at få undtaget trafik mellem Ystad og Øresundsbroen. Generelt antages det at 60% af alle danske bilister kører med vinterdæk, mens 40% kører med sommerdæk hele året.
Bornholms Tidende, 20/11, side 3
 
SOK-seminar om maritim logistik
Sørværnets Taktiske Stab har i dagene 16.-18. november afholdt seminar på Flådestation Frederikshavn om maritime logistik udfordringer. Seminaret har behandlet en bred vifte af logistik-emner fra grundlæggende principper til kulturforståelse og logistik i et internationalt miljø.
 
Vestas "Sailrocket" kunne ikke slå verdensrekorden
Efter flere ugers forsøg ud for Namibia på at slå den franske verdensrekord for sejlbåde på 51,36 knob, har Vestas måtte opgive at komme helt op over rekorden. Selvom "Sailrocket" lejlighedsvis har været oppe på højere hastigheder, er det ikke lykkedes at få gennemsnitsfarten i to sejladser op over verdensrekorden. "Sailrocket" har været under udvkling i otte år.
 
Beskæftigelsesindikator
Ifølge DA's BeskæftigelsesIndikator faldt beskæftigelsen på DA-området med 9,8% fra 3. kvartal 2008 til 3. kvartal 2009. På hovedområder fordelte faldet sig som følger:
Fremstillingsvirksomhed: 13,0%
Bygge- og anlægsvirksomhed: 8,8%
Serviceprægede erhverv: 7,4%.
Dansk Arbejdsgiverforening, 20/11, http://www.da.dk/
 
Forbrugerforventninger
Den samlede indikator for forbrugertilliden var i november -2,4 mod -0,9 i oktober.
Danmarks Statistik, 20/11, http://www.dst.dk/nytudg/12359
 
FTF: formandsløn sat ned af kongressen
Torsdag besluttede FTF's kongres at formandens løn skulle sættes ned fra 1,65 millioner kroner om året til 1,5 million kroner.
 
Guddommelig indgriben fra fremtiden
Fredag blev der igen fyret op under verdens største partikelgenerator i Schweiz, også kaldet Big Bang-maskinen, som er bygget til det europæiske atomforskningscenter CERN. I en tidligere opstartsfase i september 2008 sprang dele af partikelrøret læk og først nu er accelleratoren klar til at indlede forsøg, som skal afsluttes med at to protonstråler bringes til at kollidere ved en hastighed nær lysets.
 
Den internationalt respekterede danske fysikprofessor Holger Bech Nielsen mener imidlertid, at fremtiden vil gribe ind i nutiden og forhindre eksperimentet i at lykkes. Hvis hans teorier er rigtige kan de forklare uheldet på CERN i fjor. Den flyvske danske professor har formuleret sin teori i samarbejde med en japansk fysiker.
 
Holger Bech Nielsen peger på andre dyre højenergi fysikforsøg som har måtte opgives, og forklarer fiaskoerne med at fremtiden blander sig i nutidern. En anden dansk fysikprofessor respekterer Bech Nielsen, men forklarer hans teorier som ultrafilosofiske spekulationer.
 
Røget sig til alderdom i velstand
De få år en 61-årig kvinde i Florida antages at have tilbage, og som hun skal tilbringe i rullestol, bliver ikke plaget yderligere af pengenød. Hun er tilkendt en erstatning på 1,5 milliarder kroner af tobaksfirmaet Philip Morris, på baggrund af en såkaldt lungeemfysem som i tre ud af fem tilfælde skyldes rygning, og hvor den gennemsnitlige levetid efter udbrud er mellem 5 og 10 år.
 
Ugebrevet A4 nr. 39
Indhold:
* Millioner til aktivering hældes i et hul
* Folketingsmedlemmer på dobbeltarbejde
* DF-bagland vil scanne flygtninge og invandrere
* Efteruddannelse af ufaglærte får hug
* Traditioner blokerer for indvandrerkvinders karriere
* CO2-kvoter er den nye handelsvare
* Exodus, version 2
* Ryg uden fake og fiduser (forbud mod vandpibetobak)
 
Konjunktur og arbejdsmarked uge 47
Indhold:
* Dansk eksportråd forventer stor eksportfremgang i 2010
* De fleste nyledige er tilbage i arbejde indenfor et halvt år
* Fortsat aftagende lønvækst på DA-området i 3. kvt. 2009
* Lille stigning i den europæiske inflation
* Færre på den udvidede arbejdsfordelingsordning
* Forbrugerforventninger falder en smule
* Forbrugerne forventer stigende ledighed næste år
 
Baltic Dry Index
4507 (-154) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 20/11, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 514,86 DKK
100 Euro = 757,19 DKK
 
Aktiekurser - aktuelle købskurser
D/S Torm: 52,50 (+0,50)
APM A-aktie: 35.300 (-200)
APM B-aktie: 36.200 (-300)
D/S Norden: 220,50 (-3,75)
DFDS: 347 (-6)
Mols-Linien: 53 (+0,50)
Børsen, 23/11
 
(OleS)
 
Thora Lund
061(4)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Gratis onlinekurser for medlemmer

Bliv klogere hjemme i sofaen og få papir på din viden. Dansk Meta ...

"DIS-regnemaskine" opdateret på hjemmesiden

Dagpenge- og DIS til brutto-beregnerne her på hjemmesiden er opda ...
bottom banner1