Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Tor 19/11-2009 10.00
19/11-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - 14.00 Hovedbestyrelsesmøde STA
John Ibsen - arbejder hjemme
Ole Strandberg - arbejder hjemme
Carsten Mølhaven (SK) - møder
 
FRA MEDIER
 
Pirateri
"Maersk Alabama" angrebet igen
Onsdag morgen blev "Maersk Alabama" angrebet ud for Somalias kyst og var for anden gang tæt på at blive kapret. "Maersk Alabama" blev angrebet med automatiske våben 350 sømil øst for Somalia, men angrebet blev afværget af sikkerhedspersonale ombord. I april blev skibet også angrebet og midlertidigt kapret i en spektakulær historie hvor skibets kaptajn blev holdt som gidsel i skibets redningsbåd, hvorfra han efter fem dage blev befriet i et angreb på piraterne hvor tre pirater blev dræbt.
Business.dk/RB-Børsen/ritzau/nist, 18/11 11.59, http://www.business.dk/article/20091118/transport/91118032/
 
Mærsk har flere gange advaret mod at have bevæbnede vagter ombord på skibene, men angrebet på Maersk Alabama" blev afværget af bevæbnede vagter som besvarede beskydning fra piraterne. Ifølge rederiets presseafdeling er det i orden med principperne, fordi der rettes ind under flagstatens anbefalinger, som i dette tilfælde er USA. Mærsk har tidligere advaret mod våben ombord af frygt for at eskalere situationen.
 
IMB Live Piracy Report update
16/11 01.20 LT psn 03:12.4N 105:29.1E Indonesien
10 pirater bevæbnede med knive og koben entrede en bulkcarrier. De truede vagthavende officer og en matros på broen og beordrede til ikke at udløse alarmen. Besætningen blev tvunget til at føre dem til kaptajnens kahyt. Piraterne bandt kaptajnens hænder, truede ham med knive og stjal skibets pengebeholdning samt personlige ejendele, hvorefter de forsvandt. Det hele varede omkring 10 minutter.
 
Grand Alliance fjerner kapacitet fra ruten Asien-New York
De syv samarbejdende containerrederier fjerner med virkning fra december kapacitet svarende til 4.000 TEU ud af ruten fra Asien til New York.
 
Mærsk
Indiske havnearbejdere anklager Mærsk
Anklagen lyder på at APM Terminals i Mumbai i ugevis har kendt til voldelige overfald mod fagligt aktive havnearbejdere, men har afvist at tage affære. Et overfald blev således rapporteret 29. oktober og først 17. november blev henvendelsen besvaret med, at selskabet ikke ønskede at besvare henvendelsen, men at den ville blive sendt videre til Thakur.
 
Mærsk vurderer at der er tale om private personopgør i en meget kompliceret verden. En Mærsk-repræsentant udtaler at anklagerne vil blive undersøgt, og hvis overfaldene har relation til faglige rettigheder vil den involverede underleverandør Thakur blive fyret. Havnearbejderne mener Mærsk holder hånden over Thakur. Mærsk har tidligere krævet at Thakur anerkendte fagforeningen TDWU, ellers ville kontrakten blive ophævet, men Thakur har aldrig anerkendt TDWU.
 
Bedring af arbejdsmiljø i Kina
På containerfabrikken i Dongguan som for et halvt år siden var grundigt udskældt for arbejdsmiljø og arbejdsvilkår, konkluderer uafhængige kilder nu at forholdene er forbedret så meget, at fabrikken anses for at ligge over gennemsnittet med kinesisk målestok, selvom der stadig er plads til forbedringer. Der er ryddet op i røgproblemer og der er givet uhindret adgang til sikkerhedsudstyr. Samtidig er der indført et slankere ledelsessystem med kortere kommandoveje, hvor mellemledergruppen tidligere var under hårde angreb.
 
Eivind Kolding tror på en lysende containertrafik i 2013
Mærsk-skibsrederen forventer balance mellem udbud og efterspørgsel i 2013 og en vækst i containertransporterne itil næste år på 3-8%. Meldingen kommer efter et år hvor fragtmængderne er faldet med 10% og transportprisen med 30%. Vækst i 2010 vil derfor alene medvirke til en mere stabil situation. Ifølge rederiet er omkostningerne ved transport af containere faldet så meget, at rederiet igen er konkurrencedygtig.
 
Satser på olie i Irak
Irak har verdens fjerdestørste oliereserver og Mærsk Olie & Gas er klar hvis Mærsk vinder en udbudsrunde om oliudvinding. Jacob Bo Thomasen udtaler til Børsen, at Irak er interessant, meget interessant endda. Mærsk tabte i sommers en anden udbudsrunde i Irak.
 
Torm
Regnskabet lidt bedre end ventet
Resultatet af 3. kvartal blev et overskud før skat på 4 millioner dollar, og for årets første ni måneder på 11 millioner dollar. Resultatet for 3. kvartal var begunstiget af en fortjeneste på 21 millioner dollar ved salg af to tørlastskibe. Ved kvartalets udgang har Torm afdækket 49% af årets resterende indtjeningsdage for tankskibsflåden til 19.227 dollar pr. dag og 85% af tørlastflåden til 17.050 dollar pr. dag.
Maritime Danmark/Torm/epn.dk, 18/11 09.27, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6317
 
Værdien af Torm-flåden
Der har i forbindelse med kvartalsregnskabet været en del fokus på den bogførte værdi af rederiets flåde. Torm udtaler at værdien er opgjort på baggrund af langsigtet indtjeningspotentiale og at der indhentes vurderinger fra tre internationalt anerkendte skibsmæglere på kvartalsbasis. Torm mener at realværdien modsvarer den bogførte værdi.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 18/11 09.33, http://borsen.dk/transport/nyhed/170440/
 
Norden
Kvartalsregnskabet som offentliggøres til morgen ventes ikke at overraske. Norden har meget høj dækningsgrad for flåden resten af året til pæne rater. Nettoresultatet ventes for hele regnskabsåret at blive på 157 millioner dollar, hvor Norden selv tidligere har udtalt at de forventede et årsresultat på mellem 122 til 172 millioner dollar, incl. avancer fra salg af skibe på 67 millioner dollar.
Maritime Danmark/sydinvest.dk, 18/11 15.52, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6323
 
Færgerne og onsdagsstormen
Færgeoverfarten mellem Tårs og Spodsbjerg blev indstillet i går ca. kl. 16.00 og Scandlines indstillede afgangene Rostock-Gedser fra kl. 19.00.
 
En afgang har været aflyst og der har været og planlægges ekstra afgange onsdag aften.
SamsøTrafikken, 18/11 21.05, http://www.samsoetrafikken.dk/1we.aspx
 
BHT har haft en del rokader og aflysninger. På et tidspunkt har "Povl Anker" ikke kunne anløbe Ystad og har ligget udenfor havnen og ventet på bedringer i vejret. Også Ropax-færgerne har været aflyst.
 
Søværnet deltager i mission til Libanon
Når Danmark sender 150 mand på mission i Libanon 1. december, deltager 12 mand fra Søværnet. De danske soldater skal deltage i en UNIFIL-mission i Libanon, og de skal deltage i opgaver med transport af materiel og soldater, brandbekæmpelse og vedligeholdelse af køretøjer. De 12 fra Søværnet kommer fra flådestationerne i Frederikshavn og Korsør, fra det lokale støtteelement fra Holmen og fra Forsvarets personeltjeneste.
 
RAL: Isen nærmer sig
Isudfordringer for Royal Arctic Line og Bygdeservice begynder tidligt i år. Allerde nu er der is i Uummannaq-fjorden og ved Upernavik. Det kan komme til at betyde problemer for de sidste planlagte anløb til området i år.
RAL, 18/11, http://www.ral.dk/
 
CMP (Copenhagen Malmö Port) får rekordår med krydstogtsanløb
Der har været 10% fremgang overordnet set og når året er gået har der været 335 anløb med mere end en halv million passagerer i København. Der arbejdes på flere anløb til Malmø i 2010. Af de 335 skibe i København var 156 turnaround-skibe hvor der skiftes passagerer. I alt 68 krydstogtsskibe har anløbet København en eller flere gange. I 2010 forventes 310 anløb med et forventet antal passagerer på 630.000.
 
Socialdemokratiet tabte valget i Fredericia på grund af værftsstrid
Alt tyder på at 90 års socialdemokratisk bystyre i Fredericia er slut, og det antages at være striden om flytning af Fredericia Skibsværft som er baggrunden for nederlaget hvor S tabte 3 mandater. Striden endte med at skibsværftet helt opgiver Fredericia fra 2012 og dermed forsvinder 450 arbejdspladser fra byen foruden en række jobs hos underleverandører.
Maritime Danmark/VAF og Transporttidende, 19/11 07.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6325
 
Nyhedsbrev fra ESPO oktober 2009
Indhold:
* ESPO Awards vinderprojekt ”Gijón City and Port Together”
* ESPOs generalforsamling om bl.a. arbejdsprogrammet for næste år
* MEP, Matthieu Grosch, skriver parlamentarisk rapport om fremtidens transport
* Ny MEP, Peter van Dalen, bliver ansvarlig for strategi 2018 om maritim transport
* Første portion af i alt Euro 500 mio. til TEN-T midler er fordelt
* Nyt call til Motorways of the Sea Projekter i Nordsøregionen
* Den europæiske investeringsbank giver lån til havnen i Las Palmas
* Strategi for Østersøen vedtaget
* The European Transport Workers’ Federation (ETF) præsenterer rapport om ”Training and Qualification Systems for EU Port Workers”
* Klage over Italien for ikke at implementere EU’s lovgivning om havnestatskontrol
* GreenPort 2010 konference holdes den 24.-25. februar 2010 i Stockholm
* Gun Rudeberg er udpeget som formand til ESPO’s Sustainable Development Committee
 
Dansk Metal tabte sag i Højesteret om tabt arbejdsfortjeneste
På vegne af et medlem har Dansk Metal ført en sag først ved Landsretten og efterfølgende i Højesteret om erstatning for tabt arbejdsfortjenesten under et revalideringsforløb. Sagen blev tabt ved begge retsinstanser. Medlemmet havde under en revalideringsuddannelse til urmager et konstateret tab i arbejdsfortjeneste på 114.000 kroner.
 
Uden en lovændring i loven om erstatningsansvar i 2002, ville medlemmet have været berettiget til erstatning for tabt arbejdsfortjeneste indtil revalideringsforløbet var afsluttet og Dansk Metal kræver nu loven ændret igen. Metal-medlemmet faldt i 2003 fire meter ned fra en stige og kom omfattende og alvorligt til skade.
 
For dårlig til fleksjob og for god til pension
Hillerød Kommune kræver at en person som har været udsat for en arbejdsulykke i 2004, skal tabe sig før kommunen kan hjælpe ham i fleksjob. Den pågældende har efter arbejdsulykken kronisk rygskade og smertetilstand. Kommunen mener han sagtens kan arbejde hvis han taber sig fra sine 150 kilo som er fordelt på 190 centimeter i højden.
 
Beskæftigelsesankenævnet har accepteret kommunens afgørelse. En speciallæge har advaret mod hård fysisk træning og han finder det tvivlsomt om et vægttab vil have indflydelse på smertetilstanden.
 
Analyse af arbejdsløsheden
Risikoen for at blive ledig er fordoblet siden 2008, mens den forventede varighed af ledighedsforløbene er steget med 43%. Specielt i industrien samt bygge- og anlægssektoren er risikoen for ledighed tredoblet.
Danmarks Statistik, 18/11, http://www.dst.dk/nytudg/15217
 
Bredside mod FTF fra privatansatte
Fiansforbundet med 55.000 medlemmer af hovedorganisationen FTF, har forud for en FTF-kongres som er åbnet onsdag, langet ud mod hovedorganisationens snævre interesse-fokus på de offentligt ansatte. De fleste medlemmer af FTF er lærere, pædagoger, sygepelejersker, pædagoger og andre offentligt ansatte, og Finansforbundets formand Allan Bang mener hovedorganisationen helt glemmer at interessere sig for de privatansatte.
 
FTF vil gerne diskutere efterløn mens LO vil have pause og fred for diskussionen
LO's formand Harald Børsting forstår godt FTF vil diskutere efterlønsændringer fordi FTF's medlemmer ikke på samme måde som LO's slides ned gennem arbejdslivet. LO derimod mener at nu har forringelser af efterlønsvilkår været diskuteret rigeligt, og så sent som 2006 er der indgået et bredt forlig også om efterlønnen. Det er stadig spørgsmålet om den "nødvendige arbejdskraft" som spøger i FTF-retorikken.
 
Træet i paradisets have
En 29-årig kvinde er stenet til døde i landsbyen Eelbon i det sydlige Somalia for utroskab, mens den ugifte partner blev straffet med 100 piskeslag. Tidligere på måneden blev en mand stenet til døde efter en affære i havnebyen Marka.
Politiken/ritzau, 18/11 11.44, http://politiken.dk/udland/article838259.ece
 
Fra Folketingets dagsorden torsdag:
17) Forespørgsel nr. F 1:
Forespørgsel til beskæftigelsesministeren og finansministeren om mangel på arbejdskraft og sikring af velstand.
Af Anders Samuelsen (LA) m.fl.
 
Baltic Dry Index
4643 (+262) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 18/11, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 512,74 DKK
100 Euro = 757,12 DKK
 
Aktiekurser - aktuelle købskurser
D/S Torm: 49,30 (-0,30)
APM A-aktie: 35.500
APM B-aktie: 37.000
D/S Norden: 244
DFDS: 345
Mols-Linien: 51
Nordnet.dk, 19/11 09.00
(OleS)
 
Thora Lund
059(4)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1