Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Man 16/11-2009 10.00
16/11-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Alle faglig afdeling i Rødovre
 
FRA MEDIER
(opdateret fra fredag morgen)
 
Pirateri
Stigende succesrate for piraterne
De somaliske pirater har optrappet aktiviteterne og angriber længere og længere væk fra de somaliske kyster. Ifølge IMB er der indberettet 17 angreb i de seneste par uger hvoraf 8 er endt med en fuldbyrdet kapring.
Maritime Danmark/Lloyds List, 13/11 09.50, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6278
 
Franske marinere har stormet moderskib for pirater
Den franske hær oplyser at 12 bevæbnede mænd er anholdt. Aktionen fandt sted torsdag efter et rekognoseringsfly havde spottet en dhow med to motorbåde på slæb, 500 sømil nordvest for Seychellerne. En fransk fregat opbragte efterfølgende det somaliske skib, mens piraterne kastede belastende materiel overbord. Der blev fundet gribehager, GPS-udstyr og geværer ombord.
Politiken/ritzau, 13/11 15.55, http://politiken.dk/udland/article834784.ece
 
IMB Live Piracy Report update
13/11 0446 UTC psn 00:42S 047:58E ca. 220 nm SE for Mogadishu, Somalia
Bevæbnede pirater i en hvid skiff forfulgte og beskød en fragtbåd. Skibet slog alarm, kontaktede koalitionsstyrkerne, øgede hastigheden, foretog undvigemanøvrer og det lykkedes at afværge angrebet.
 
13/11 0720 UTC psn 11:26S 043:42E ca. 810 nm syd for Mogadishu, Somalia
Bevæbnede pirater i to smalle både forfulgte et ro-ro skib med intentioner om at kapre det. Skibet slog alarm, informerede flagstatens myndigheder som videregav informationerne til koalitionsstyrkerne. Skibet øgede hastigheden, foretog undvigemanøvrer og det lykkedes at undvige forsøg på entring.
 
Mærsk
Nils Smedegaard: Job er simpelthen for dyre i Danmark
Mærsk-chefen udtaler til Jyllandsposten af virksomheden vil støtte Danmark og dansk økonomi så meget som muligt, men det er klart at der flyttes arbejdspladser fra Danmark til Fjernøsten, ellers kan Mærsk ikke konkurrere. "Det er, fordi nogle job er for dyre at udføre i Danmark, simpelthen" siger Nils Smedegaard til Jyllandsposten og tilføjer, at Danmark de seneste år har mistet konkurrenceevne fordi lønningerne er steget mere end produktiviteten.
 
Mærsk klar til at investere
Salg af egne aktier har givet stærkt finansielt beredskab, og Mærsk ser sig nu omkring efter ekspansions muligheder, siger Nils Smedegaard. Der vil blive prioriteret investeringer i: olie, containerterminaler, udbygning af supermarkeder, og der hvor der kommer nogle røverkøb på markedet. Det udelukker ikke container-forretningen, men pengene bliver investeret hvor udbyttet er størst.
 
Ny kapitalreserve allerede brugt
De seneste kapitalindtægter efter salg af aktier og udstedelse af obligationer for i alt 13 milliarder kroner, dækker kun kassedrænet for 2009. Baggrunden er især at anlægsaktiviteterne har været 12 milliarder større end pengestrømmen fra driften.
 
Nu skal der kommunikeres og kun arbejdes 37 timer på Esplanaden
HR-direktør i Mærsk Line, Peter S. Linnemann, siger at man hos Mærsk nu forsøger at gøre op med en virksomhedskultur hvor der ofte blev uddelt skideballer. Nu skal cheferne kunne kommunikere så folk kan forstå budskaberne. Fra april næste år ændres også den ugentlige arbejdstid på Esplanaden fra 39 timer til de normale 37 timer.
 
Eivind Kolding fylder 50
Skibsrederen i Mærsk der har overlevet de store udskiftninger i toppen af selskabet, og stadig sidder ved højbord, er advokat og startede i 1989 i Mærsk. Første chefpost var i Hong Kong hvorefter han blev hjemkaldt som finansdirektør af Jes Søderberg.
Børsen, 16/11, side 31
 
Ingen overraskelser i vente fra Torm-regnskab mener analytikere
På onsdag offentliggøres regnskabet for tredje kvartal. Der ventes et marginalt underskud på 1 million dollar, og ikke så slemt som andet kvartal. For hele året ventes et underskud på 6,6 millioner dollar, hvilket er tæt på rederiets egne estimater. Økonomisk er fokus på flådens værdi, hvor Torm ikke har oplyst tal siden første kvartal. Nordea vurderer at Torm kan tåle et fald i flådens værdi på 600 millioner dollar før der kommer konflikter med gældsbetingelser. Heraf er værdien allerede faldet med de 361 millioner dollar.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 14/11 12.11, http://borsen.dk/transport/nyhed/170179/
 
Verdens største færge er nået til USA
"Oasis of The Seas" passerede for godt en uge siden Storebæltsbroen - med nød og næppe - på sin jomfrufærd fra Finland til USA, og ankom fredag aften dansk tid til havnen Everglades i Florida. Turen har taget 14 dage. Skibet er med sine 220.000 bruttotons cirka 40% større end noget andet eksisterende krydstogtsskib.
Jyllandsposten, 13/11 22.46, http://jp.dk/udland/usa/article1885558.ece
 
Fragtfærge bukket under i storm ved Japan
Fragtfærgen "Ariake" bukkede fredag under for en storm og færgen drev efterfølgende i land ved Kumano i det centrale Japan. 3.300 tons last forsvandt i bølgerne sammen med 28 gæster og besætningsmedlemmer. Ifølge den japanske kystvagt skulle alle ombordværende være blevet reddet.
 
Scans Trans involveret i omfattende sag om cigaretsmugling
Et skib chartret af Næstved-rederiet Scan Trans, blev afsløret i en irsk havn med 120 millioner smugler-cigaretter i en last som var angivet til at være dyrefoder. Hele besætningen blev anholdt men frigivet dagen efter, uden yderligere mistanke om at have været involveret i smuglingen. Derimod blev anholdelse af et antal lastbilchauffører opretholdt. Skibet var blevet lastet i Filippinerne og havde været skygget under hele rejsen til Irland. Rederiet ærgrer sig over sagen.
Maritime Danmark/sn.dk, 13/11 14.35, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6283
 
Søværnets Konstabelforening kræver brug af korporalgrad i Søværnet
I dag findes en række dygtige og specialuddannede medarbejdere i konstabelgruppen, hvoraf særlig de ældre af dem kaldes marinespecialister med funktioner indenfor: IT-support, materiel-regnskab, økonomistyring, personaleforhold, sanitet og militærpolitiet.
 
Hvis Søværnet vil stoppe udvandringen af disse dyrt tillærte specialister, må der gøres et eller andet.
 
Konstabelforeningen finder det naturligt at Søværnet, tilsvarende det gøres i Hæren, udnævner en række af konstablerne til korporaler. Formanden for foreningen, Bjarne Krogh-Pedersen, understreger at der ikke er tale om udnævnelse til befalingsmænd, men udelukkende om udnævnelser som har til formål at holde på en række marinespecialister som det vil koste mange kroner og rigtig mange års oplæring at erstatte.
 
Foreningen rejser sagen overfor ledelsen i SOK og har givet bolden op til samarbejde, fordi det er blandt foreningens medlemmer korporalerne skal findes.
Pressemeddelelse, Søværnets Konstabelforening, 13/11 14.00, http://www.maks.dk/
 
Eksportkreditlån på 2,6 milliarder til bygning af Mærsk-skibe
Eksport Kredit Fonde udbetaler gradvist 2,6 milliarder kroner som skal gå til mere end 30 danske virksomheder som skal være underleverandører i forbindelse med bygning af nye Mærsk-skibe på værfter i Asien, Europa og Sydamerika. Pengene indgår som del af samlet finansieringsaftale med Mærsk som låntager og ydes på markedsvilkår og en kredittid på 8,5 år.
Maritime Danmark/ekf.dk, 14/11 08.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6288
 
Nye problemer for RAL's bygdeservice
For nylig blev "Anguteq Ittuk" taget ud af sejladsen på grund af konstatering af skimmelsvamp ombord, og nu trækkes også "Angaju Ittuk" ud af servicen, fordi der her er problemer med en nødgenerator. Det er et lovkrav at generatoren skal være i orden i henhold til tilladelsen for at sejle med passagerer. Fordi "Anguteq Ittuk" forventes at være ude af drift en længere periode, og reservedelene til nødgeneratoren på de ældre skibe skibe skal fremstilles specielt, vil der blive brugt reservedele fra "Anguteq Ittuk" til en nødreparation af "Angaju Ittuk", hvorefter skibet igen ventes at være sejlklar mandag d. 16/11. Royal Arctic beklager problemer for bygderne og ser frem til nybygningsprogram som skal levere skibe med anderledes og mere moderne forhold for skibene.
 
SamsøTrafikken og SamsøPosten
Fra læserbrev:
"Den nuværende færgeforbindelse er der ikke grund til, at spilde mere tid på, vi ved jo alle hvilken katastrofe den har været for øen".
SamsøPosten, 13/11
 
NFS og SamsøTrafikken
Informationschef
Nordic Ferry Services ansætter journalist Jakob Marschner som informationschef fra 1. januar 2010. Marschner kommer fra en stilling som journalist på TV2 Bornholm, og tidligere fra diverse danske dagblade.
SamsøTrafikken, 11/11
 
Kørestole
Der er indkøbt to kørestole til M/F "Kanhave".
SamsøTrafikken, 13/11
 
Nyt rensningssystem for NOx til Søværnets patruljeskibe
Dansk Teknologi har udviklet en type af SCR-systemet (Selective Catalytic Reduction) specielt til Søværnets patruljeskibe af Diana-klassen, som skal kunne bekæmpe mere end 80% af NOx-udledningen. SCR-teknologien har været brugt af Haldor Topsøe i 20 år, men selskabets katalysatorer bruges i dag kun på ca. 20 skibe. Det forventes at teknologien bliver mere udbredt de kommende år når lovgivningen strammes.
 
LO og DA har indgået årets rammeaftale for overenskomstfornyelsen i 2010
Aftalen omfatter 600.000 lønmodtagere på det private arbejdsmarked. Der er enighed om at aftalerne skal indgås gennem et decentralt forløb, og at begge parter medvirker til at der skabes realistiske forventninger til resultatet.
 
Overenskomsttemaer må ikke behandles parallelt i andre fora. Enighed om at afslutning skal søges så DA-LO området er færdigt før overenskomsterne udløber. Eventuelle konfliktvarsler bør ikke fremsendes før årsager er drøftet mellem parterne. Oplysningsmateriale i forbindelse med eventuelle afstemninger skal loyalt afspejle det der skal stemmes om.
 
LO-formand modstander af lokale LO-aftaler med politiske partier
Harald Børsting kalder det tåbeligt at lokale LO-afdelinger har lavet økonomiske aftaler med partierne på venstrefløjen på baggrund af et aftalt program, og får støtte fra 58% af vælgerne som ikke mener sådanne aftaler er i orden, mens kun 28% mener det er OK. Også Socialdemokratiets politiske ordfører er skeptisk over for de skriftlige aftaler, mens Ole Sohn fra SF ikke kan se de store problemer i aftalerne.
 
Fyringer for at ryge udendørs ved Hvidovre Hospital
For ca et år siden blev to kvindelige sosu-assistenter fyret for at ryge på hospitalets parkeringsplads i arbejdstiden. De havde begge en advarsel for samme forseelse i forvejen. Også en portør er endnu længere tilbage fyret for at trodse røg-forbuddet. Historierne har ikke tidligere været offentliggjort. Tillidsrepræsentanten finder det ærgerligt, men har ingen gode argumenter imod fyringerne.
Politiken/ritzau, 13/11 07.49, http://politiken.dk/indland/article833854.ece
 
Tyskland fortsætter økonomisk optur
Danmarks største eksportmarked fortsætter sin økonomiske fremgang og det er gode nyheder for danske virksomheder og lønmodtagere. I tredje kvartal viste væksten 0,7%. Nordea advarer dog mod springende champagnepropper og forudser fortsat stigende arbejdsløshed herhjemme.
 
Førtidspensionssagen fra Næstved
Sagen hvor et 3F-medlem fik nægtet førtidspension efter udløb af sygedagpengeperiode, og hvor Næstved Kommune havde tiddelt den pågældende 41-årige både rollator og hjemmehjælp, men ellers blot fortsatte med en række nyttesløse arbejdsprøvninger, er nu endeligt afgjort af Ankestyrelsen. Styrelsen afviser nemlig at optage sagen til principiel prøvelse, efter Beskæftigelsesankenævnet allerede havde givet 3F medhold. Sagen har været kørende siden 2003 hvor den pågældendes ret til sygedagpenge udløb.
 
A-kasser populære hos politikere og upopulære hos journalister
A-kassernes Samvirke (AK-samvirke) har ladet et konsulentfirma gennemføre en undersøgelse blandt politikere, embedsmænd og jourmalister, for at undersøge holdningen til de danske a-kasser. Det viser sig at politikere og embedsmænd er særlig positive i relation til kasserne, og mener at de er et vigtigt element i den danske model.
 
Tidligere politiske ønsker om en statslig a-kasse med tvungent medlemsskab er tilsyneladende skrinlagte. Til gengæld er det en udbredt opfattelse blandt journalister at a-kasserne ikke er omstillingsparate, at de er ineffektive og at de er usynlige.
 
Får stewardesserne også bonuspoint?
402 flyvninger tur/retur Helsinki-Hongkong udløser bonuspoint hos Finnair som kan konverteres til nye bryster hos Finlands mest kendte plastickirurg. Det svarer til 3.180.000 point hos flyselskabet og hvis man har ca. halvanden million flere, kan man få et ansigtsløft.
Borsen/Nyhedsbureaet Direkt, 13/11 14.31, http://borsen.dk/light/nyhed/170133/
 
Ugebrevet A4 - nr. 39
Indhold:
* Millioner til aktivering hældes i et hul
* Folketingsmedlemmer på dobbeltarbejde
* DF-bagland vil scanne flygtninge og invandrere
* Traditioner blokerer for indvandrerkvinders karriere
* CO2-kvoter er den nye handelsvare
* Exodus, version 2
* Ryg uden fake og fiduser
 
Konjunktur og Arbejdsmarked uge 46
Indhold:
* OECD mener at øget produktivitet og et fleksibelt arbejdsmarked skal sikre den danske velstand.
* Finansloven understøtter vækst og beskæftigelse
* Fald i september 2009 i både import og eksport, men handelsbalancen stadig i plus
* Ledigheden steget til over 10 pct. i USA
* Dansk inflation steg svagt i oktober
* Den amerikanske beskæftigelse er faldet med over 6. mio. personer det seneste år.
* Stigende overskud på betalingsbalancen.
 
Baltic Dry Index
4111 (+157) (rekord: 20/5-2008 11.793) Dryships.com, 13/11, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 512,97 DKK
100 Euro = 757,10 DKK
 
Aktiekurser - aktuelle købskurser
D/S Torm: 48,50 (-0,80)
APM A-aktie: 34.600 (0)
APM B-aktie: 35.600 (0)
D/S Norden: 213 (-1,75)
DFDS: 352,50 (-1)
Mols-Linien: 53 (-1)
Børsen, 16/11
(OleS)
 
Thora Lund
056(5)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Slår et ekstra slag for skibsmekaniker-uddannelsen i høringssvar

Omlægningen af uddannelserne til sætteskipper- og skibsfører, hvo ...

-Velfortjent IMO-pris til Birgit Sølling Olsen

-Det er mere end velfortjent, at Birgit Sølling Olsen modtager IM ...
bottom banner1