Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Man 2/11-2009 10.00
2/11-2009
30 10
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - ITF-møder i London
John Ibsen - arbejder hjemme
 
FRA MEDIER
(opdateret fra fredag morgen)
 
Pirateri
Thailandsk fiskefartøj kapret
Et thailandsk fiskefartøj, "Thai Union 3", med 27 besætningsmedlemmer er kapret omkring 200 sømil nord for Seychellerne oplyses det fra EU's flådestyrke i området. Besætningen er 23 russere, 2 filippinere og 2 ghanesere. Det vurderes at pirater for øjeblikket tilbageholder 9 skibe med 200 besætningsmedlemmer.
 
Yemenitisk fiskefartøj meldes kapret
Somaliske pirater oplyser de har kapret et fiskefartøj fra Yemen som var ved at tage fangst ved den somaliske kystby Eyl. En pirat oplyser at besætningen under angrebet dræbte en pirat og sårede en anden.
Folketidende.dk/ritzau/AFP, 31/10 09.53, http://www.folketidende.dk/fartoj-fra-yemen-meldes-kapret
 
Kina sender flåde
Kineserne er blevet trætte af piraterne og har nu for fjerde gang siden ultimo 2008 sendt to fregatter til Adenbugten med en styrke på mere end 700 mand. Fregatterne skal støtte et forsyningsskib som har patruljeret i området i tre måneder. Styrken involverer to helikoptere.
 
Det britiske par
Pirater som har taget et britisk par som gidsler efter at have kapret deres sejlbåd i Det Indiske Ocean, kræver syv millioner dollar i løsesum. Det er bekræftet af en talsmand for det britiske udenrigsministerium efter BBC har afspillet en båndoptagelse hvor kravet fremsættes.
 
Ægteparret er overflyttet til et kapret spansk fragtskib, fordi ældrerådet i Haradhere ikke ville acceptere de blev bragt i land. I en telefonsamtale oplyser manden at de har det godt og at maden er OK.
Maritime Danmark/CNN, 30/10 14.51, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6131
 
Parret er flyttet til en landsby uden for Haradhere og piraterne skændes om hvorvidt de vil kræve løsepenge eller fangeudveksling, siger en talsmand for piraterne. Det britiske udenrigsministerium har tidligere oplyst at piraterne kræver 7 millioner dollar i løsesum. Ifølge talsmanden drejer uenigheden sig om hvorvidt piraterne i stedet for penge skal kræve syv tilfangetagne pirater løsladt, som tilbageholdes af den internationale flådestyrke efter angreb på et Singapore-registreret containerskib.
Jyllandsposten, 31/10 17.26, http://jp.dk/udland/article1869960.ece
 
IMB Live Piracy Report update
29/10 0247 UTC psn 01:55S 055:53E Somalia
Bevæbnede pirater i to skiffs nærmede sig et fiskefartøj fra begge sider. Skibet foretog undvigemanøvrer og sendte nødsignal som blev opfanget af IMB Piracy Reporting Centre, og videresendt til koalitionen. Et krigsskib afgik mod positionen. Det lykkedes piraterne at entre og kapre fiskeskibet.
 
26/10 2222 UTC psn 02:30S 080:04W Guayaquil, Ecuador
Fem pirater bevæbnede med skydevåben og knive entrede et containerskib i fart. De brød ind i containere og stjal gods, hvorefter de forsvandt i deres båd. Kystvagten informeret. To patruljebåde sendt afsted som indfangede piraterne.
 
25/10 1500 LT psn 09:25.4N 013:43.3W ud for Guniea
Fem røvere bevæbnede med skydevåben entrede en bulkcarrier på reden og stjal skibsproviant og besætnings-ejendele. Røverne forsvandt efter 40 minutter. Lokale autoriteter informeret.
 
Dramatiske søredninger
Den amerikanske kystvagt har samlet videoklip fra de ti mest dramatiske redningsaktioner ngennem tiderne. Videoen er udlagt på youtube.com og kan kan ses:
Maritime Danmark, 31/10 07.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6134
 
Flygtningebåd sunket og 20 frygtes omkommet
En båd med formodet 40 flygtninge er i hård sø næsten 2000 kilometer fra det australske fastland omkring Cocosøerne i Det Indiske Ocean. 17 af pasagererne er reddet af en olietanker fra LNG Pioneer. Olietankeren og en fiskekutter søger efter flere overlevende og en helikopter og en redningsbåd er på vej fra Australien. Ulykken skete mens en eller anden form for interaktion mellem trawleren og flygtningebåden stod på.
Jyllandsposten/ritzau/AFP, 2/11 07.13, http://jp.dk/udland/article1870760.ece
 
Læk boreplatform i brand
En boreplatform ud for Australiens vestkyst som sprang læk for et par måneder siden, brød søndag i voldsom brand. Det frygtes at branden kan blive vanskelig at slukke. I de sidste to måneder er der sendt store mængder råolie i havet som nu dækker et område på næsten 10.000 kvadratkilometer.
 
Der vil blive gjort et forsøg på at stoppe olieudledningen ved at lede tungt mudder ned i borebrønden, men opgaven vurderes som en vanskelig operation. Siden lækagen opstod er der strømmet 400 tønder olie ud i havet om dagen, og eksperter vurderer at forureningen kan sammenlignes med Exxon Valdez-udslippet ved Alaska i 1989.
Maritime Danmark/The Australian, 2/11, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6153
 
Ace Link fyrer alle
Alle tilbageværende ca. 70 medarbejdere får i løbet af november deres opsigelse fra norskejede Ace Link, som allerede er i betalingsstandsning mens det forsøges rekonstrueret. Medarbejderne betales for tiden fra det svenske ACE Link Sweden AB som ikke er i betalingsstandsning, men det forlyder at flere ansatte har feriepenge og tillæg til gode. Bestyrelsesformanden regner med at mange vil blive genansat hvis rekonstruktion af selskabet lykkes, men det bliver med markant mindre bemanding på ruten mellem Helsingør og Helsingborg.
 
"Oasis of the Seas"
Verdens største passagerskib sejlede lørdag aften omkring midnat under Storebæltsbroen med kun en meter fra skibets top til broens underkant, på vej fra værftet i Finland til USA. Kaptajn William Wright på 55 år var før kaptajn på verdens tidligere største passagerskib, Freedom of The Seas", og har ofte sejlet under broen med samme sejlhøjde.
 
Når "Oasis of The Seas" sænker sine skorstene med seks meter, har det nemlig samme sejlhøjde som "Freedom of the Seas". Skibet har været seks år undervejs og blev bestilt under højkunjunkturen, men kaptajnen er ikke nervøs, tiderne skifter og skibet skal nok holde sig i arbejde omkring 30 år.
 
Drama med måleudstyr
Efter chefen for VTS Storebælt lørdag aften var mødt på arbejde fik han oplyst at skibets højde var 64,85 meter og det var i orden fordi brohøjden var 65 meter, men da skibshøjden blev målt med VTS-stationens varmefølsomme kameraer, viste det sig pludselig at skibet tilsyneladende var for højt, hvorfor brochefen besluttede at lukke broen af mens "Oasis of the Seas" passerede med 20 knob. Det viste sig at være den varme røg fra skorstenene som snød kameraerne og alt gik fint. Om et år vil et nybygget søsterskib "Allure of the Seas" på samme højde passere broen.
(link med video over passagen samt grafik over "Oasis of the Seas")
 
Et overflødighedshorn af et skib
Jyllandsposten, 1/11 12.17, http://jp.dk/rejser/article1870238.ece
 
Britisk minister skuffet over Mærsk-beslutning
Søfartsminister Paul Clark er skuffet over Mærsk-beslutningen om at udflage 15 skibe fra Storbritannien. Ministeren konstaterer imidlertid at rederier er private selskaber, og Mærsk-beslutningen er en konsekvens af hårde økonomiske tider.
 
Mærsk spekulerer i CO2-bortskaffelse med oliegevinst
Det kan vise sig at der udvikles en rigtig god forretning for Mærsk, hvis de kan bortskaffe CO2 og bruge kuldioxyden til at presse den sidste olie ud af oliebrøndene i Nordsøen. Michael Engell-Jensen fra Mærsk Olie & Gas siger, at det kan betyde at man kan få yderligere 5-15 procentpoint ud af den eksisterende mængde olie. Mærsk er i dialog med store energikoncerner rundt i Europa som påtænker at opføre kraftværker som baserer sig på en teknologi hvor CO2 trækkes ud af røggasserne fra kraftværkerne. Direktøren slår fast at der vil blive tale om voldsomme investeringer, men potentialet kan retfærdiggøre dem.
Maritime Danmark, 30/10 10.45, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6126
 
Formand for CMA CGM fortørnet over bank-krav
Bankernes krav om at bestyrelsesformand Saadé skal gå af, som betingelse for at yde hjælp til refinansieringer af rederigælden, får formanden til at udsende en usædvanlig pressemeddelelse. Saadé minder om at han har bygget rederiet op fra bunden til et af verdens største rederier med 17.000 ansatte. Han har svært ved at tro at nogle finansielle partnere vil udnytte situationen, når selskabet er ved at komme på ret køl og har brug for al den erfaring og ekspertise bestyrelsen besidder.
Maritime Danmark/Lloyds List, 30/10 13.22, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6127
 
Danmarks Rederiforening bange for statsstøtte
Et stigende antal europæiske rederier søger om statsstøtte som modvægt til den internationale situation og en tilsvarende statsstøtte til rederier og værfter i Asien. Men Danmarks Rederiforening er bange for det er en Pandoras æske hvor alle vil "forsøge at få fat i skatteborgernes penge", siger vicedirektør Jan Fritz Hansen fra rederiforeningen. Statsstøtte nu er farlig fordi den blot vil forlænge krisen med overkapacitet på markedet. I EU-sammenhæng presser foreningen på for at koble eventuel statsstøtte sammen med et krav om mindskelse af flådestørrelse.
Børsen, 2/12, side 11
 
Torm roses for klimarapportering
Torm har opnået en flot placering blandt ledende nordiske selskaber for sin klimarapportering. Rosen kommer fra Carbon Disclosure Project, som repræsenterer 475 institutionelle investorer som kontrollerer aktiver for 55 billioner USD.
Maritime Danmark/Torm, 30/10 09.11, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6124
 
Samsø og "Kanhave"
Rederiet har forpligtet sig til at have reservefærge parat for "Kanhave", men det giver nye problemer fordi der skal etableres helt nyt færgeleje. Økonomiudvalget har sagt ja til etablering af et nødleje som kan bygges til "Kanhaves" leje, men borgmesteren fastslår at regningen bliver sendt til SamsøTrafikken. Prisen vurderes til 3 millioner kroner.
 
Færgenyt
Økonomikudvalget m.fl. har torsdag forhandlet med Per Gullestrup og Jens Stephensen i flere timer. Borgmesteren betegnede forhandlingerne som vanskelige og foreløbig meldes ikke ud om opnåede resultater. Udkast til en aftale skal videreforhandles. Der satses på et resultat før 1. december.
SamsøPosten, 30/10
 
"Villum Clausen" til sit årlige hovedeftersyn
I perioden 2.-13. november er hurtigfærgen på værft og "Povl Anker" overtager turene med ændret sejlplan til følge.
 
Ven med Tordenskjold
Hvert år fejrer Søværnet og Frederikshavns Kommune Tordenskjolds fødselsdag. Den norske søhelt blev født for 319 år siden, men spiller stadig en rolle i dag med sin heltestatus. En af de priser som uddeles ved lejligheden er prisen som "Ven af Tordenskjold" som gives til nogle personer som repræsenterer Tordenskjolds dyder. I år blev prisen givet til forfatteren Troels Kløvedal, Henrik "Røde" Jensen og kommandørkaptajn Cris Sørensen.
 
Internt notat til medlemmer af Søfartens Ledere
Foreningen har udarbejdet et fakta-notat til de medlemmer i APMM som får tilbudt en fratrædelsesordning. Der er mange henvendelser til foreningen om rådgivninger, men det er op til den enkelte om vedkommende vil sige ja eller nej. Til hjælp for beslutningen har foreningen udarbejdet et notat som kun kan læses af medlemmer.
 
Sømændenes Forbund holder medlemsmøder
16/11 Rønne
18/11 Nakskov
20/11 Korsør
24/11 Århus
25/11 Ålborg
26/11 Esbjerg
30/11 Svendborg
 
Lodsning skal være billigere
På et møde mellem Danske Havne og Forsvarsministeren var der enighed om at lodsning både skal være mere effektiv og billigere. Særlig for mindre havne og mindre skibe er det blevet dyrere fra 1. oktober, hvor nye satser trådte i kraft for den statslige lodsning. Der er behov for gennemgang af reglerne for lodspligt, uddannelse, tilsyn og igangsættelse af nye forsøg med landbaseret lodsning. Forsvarsministeren har lovet at kickstarte en evaluering af ordningen.
 
Danske Havnes nyhedsbrev nr. 10-2009
Indhold:
* Leder: Ny trafikaftale
* Indhold af ny trafikaftale
* Reception for sekretariatschef Tom Elmer Christensen
* Isbrydning
* Lodsning
* Initiativpris 2009: Fokus på miljø, energi og klima
* Skibe forurener mindre end antaget
* Danske Havnes foretræde for Fødevareudvalget den 25. november 2009
* Drukneulykker i og ved havne
* Lastbilers image skal forbedres
* Kørestolsbrugere på Randers Havn
* Kursus i byggeprocessen
* CMP får EU støtte
* På de syv have
* Møder og konferencer november-december 2009
 
Partistøtte er rigtig smart investering
Politikens chefredaktør forstår godt LO har genoptaget partistøtten, selvom han ikke sympatiserer med den. Erhvervslivet får nemlig rigtig godt afkast af sin partistøtte hvor Mærsk og Danmarks Rederiforening er to af tre navne som går igen. Støtten gives til Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti. Mærsk på sin side har scoret milliarder på at Nordsøolien beskattes lavere end f.eks. den norske olie, og rederierne i Danmarks Rederiforening, med Mærsk som største medlem, scorer hvert år milliarder på positiv særbehandling. Staten har også hældt hundredvis af millioner kroner i det Mærsk ejede Lindø-værft, som i 2007 fik 341 millioner i direkte støtte og i 2008 247 millioner. Partistøtte er en rigtig god investering konkluderer chefredaktøren.
 
A-kasserne mere digitaliserede
Nyhedsbrev til a-kasserne fra Arbejdsdirektoratet:
En undersøgelse fra 2006 er fulgt op af en undersøgelse i 2009, over a-kassernes brug af selvbetjeningstilbud.
Der indgår 17 digitale tilbud i undersøgelsen. I 2009 tilbød ingen a-kasser alle 17 tilbud. Lærernes a-kasse, Kristelig a-kasse og Ingeniørernes a-kasse tilbyder hver 13 digitale tilbud, mens Faglig Fælles a-kasse, NNF's a-kasse og Danske Lønmodtageres a-kasse, i den anden ende af skalaen, tilbyder henholdsvis 4, 5 og 6.
 
Alle a-kasser tilbyder nye eller andre tilbud end de gjorde i 2006 og flere medlemmer udnytter mulighederne. 57% af alle indmeldelser i a-kasser sker digitalt mens mellem 39 og 49% af alle ydelseskort indsendes digitalt.
 
5 a-kasser har en digitaliseringsgrad på 80% eller derover:
Lærerne, Prosa og Merkonomerne, Magistrene, Ingeniørerne og Akademikerne.
5 a-kasser har en digitaliseringsgrad på mindre end 10%:
FOA, Byggefagene, El-faget, NNF og 3F.
Nyhedsbrev nr. 34, 30/10, http://www.adir.dk/sw33366.asp
 
Skraldekonflikten
De fyrede skraldemænd fra HCS vil mandag genoptage blokaden mod Vestforbrændingen, og såfremt de bliver smidt væk af politiet, vil de tage rundt på villavejene og standse skraldebilerne i Glostrup, Hvidovre, Gladsaxe og Ballerup, advarer tillidsmanden Ronni Larsen. "Så risikerer vi, at gutterne tager konfrontationen op, og det udvikler sig til noget, vi ikke kan styre", udtaler Ronni Larsen.
 
Skraldemænd kan søge arbejde på lige fod med andre hos ny vognmand
Vognmanden som har overtaget HCS's gamle ruter har tidligere afvist at kunne ansætte de fyrede skraldemænd fra HCS. Men det er en misforståelse siger vognmanden, fordi kommunerne havde krævet at der ikke blev brugt HCS-materiel, og heri havde vognmanden inkluderet skraldemændene. Nu siger vognmanden at de er meget velkomne og kan søge på lige fod med alle andre. Tillidsmand Ronni Larsen fra HCS stoler imidlertid ikke på vognmanden over en dørtærskel.
 
Skraldemændenes forklaring
I den løbeseddel de tidligere HCS-skraldemænd har delt ud til en række husstande skriver skraldemændene at de gennem mange år har lidt under dårligt fysisk og psykisk arbejdsmiljø. Konkret nævner skraldemændene to forhold:
1) De fik ikke udleveret åndedrætsværn og vandtætte dragter når bilerne skulle vaskes.
2) Dem som blev betragtet som de dårligste medarbejdere blev hængt ud i HCS's nyhedsbrev.
Husstandsomdelt løbeseddel, 30/10
 
Skraldekonflikten handler om noget helt andet siger DI
I virkeligheden handler det om at det private firma HCS er trængt ind i hovedstadsområdet og udgør en trussel mod renovationsselskabet R98, som har haft monopol på indsamling af skrald i hovedstadsområdet. R98 er kendt for at betale skraldemændene mere og give dem bedre forhold end de vilkår som gælder under landsoverenskomsten. Private firmaer udfordrer de lukrative vilkår skraldemændene har i København.
 
R98 har haft monopol i København siden 1970, men efter 2006 er det blevet pålagt kommunen at bryde monopolet og sende indsamlingen i udbud. Forsvindende få private firmaer har dog ønsket at byde ind. Fællestillidsmanden for R98 mener at Dansk Industri ser spøgelser. Fra årsskiftet overtager et datterselskab til HCS indsamlingen af skrald fra dele af København.
 
3F tabte fem år gammel sag ved Arbejdsretten
En sag anlagt ved Arbejdsretten af 3F om manglende løn i firmaet Emmelev A/S, er efter fem år blevet afvist af Arbejdsretten. Virksomheden havde indgået aftale med medarbejderne om betaling for 37 timer om ugen og samtidig afspadsering af 3 timer. Kravet fra 3F var efterbetaling af knap 7 millioner kroner, og det bliver der altså ikke noget af.
 
Satspuljemidler
På Beskæftigelsesministeriets område er der for perioden 2010-2013 afsat 220,5 millioner kroner. De er fordelt med:
88 millioner - svage grupper på arbejdsmarkedet
41,6 millioner - handicapområdet
33,4 millioner - ligestillingsområdet
32 millioner - seniorer på arbejdsmarkedet
18 millioner - førtidspensionister
7,5 millioner - arbejdsskadede
 
Spøgelse fra dødsdømt spænder ben for Texas-guvernør og kan koste jobbet
For fem år siden blev en mand henrettet med dødssprøjte i Texas, dømt for at have sat ild til sit hus og brændt sine tre døtre ihjel. Men allerede på tidspunktet for henrettelsen smuldrene beviserne, og efterfølgende peger alt på at manden var uskyldig. Guvernøren holdt imidlertid stædigt fast i at den dømte skulle henrettes, og efterfølgende har han udskiftet ledende medlemmer af en undersøgelseskommission som blev nedsat for at afgøre om beviserne holdt eller ikke. På trods af at journalistiske og videnskabelige undersøgelser efterfølgende viste, at den dømte formentlig var uskyldig, fastholdt guvernøren at den henrettede var et monster.
 
Bagefter kommer tophuerne
Forskere fra Københavns Universitet skal tælle hvor mange kvinder i Danmark som bærer burka og også forhøre sig om hvorfor kvinderne gør det. Ordren kommer fra et burkaudvalg som er nedsat efter Det Konservative Folkeparti har stillet forslag om at indføre et forbud i Danmark.
 
Ugebrevet A4 nr. 37
Indhold:
* Gamle mænd i nye borgmesterkæder
* Kommuner udliciterer børnesager ulovligt
* Mudret økonomi i valgkampen
* Protektionisme er vejen frem til velfærd
* Milliarder af skattekroner forsvinder
* Røde tal plager HK
* Forenet men forarmet
* Politisk utroskab saboterer kriseløsning
* Mere politik, mindre bullshit
 
Konjunktur og arbejdsmarked uge 44
Indhold:
* Ledigheden steg med 9.200 personer i september
* En tidlig og målrettet indsats hjælper ledige hurtigt i arbejde
* Fald i det samlede udlån til erhvervsvirksomheder
* Ledigheden falder i Tyskland
* Varslede afskedigelser
* Konjunkturbarometer
* Positiv amerikansk vækst
 
Baltic Dry Index
3103 (+90) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 30/10, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 519,49 DKK
100 Euro = 757,33 DKK
 
Aktiekurser - aktuelle købskurser
D/S Torm: 54,50 (+1)
APM A-aktie: 33.900 (-300)
APM B-aktie: 34.800 (-500)
D/S Norden: 191,50 (-5)
DFDS: 347 (-1,50)
Mols-Linien: 57,50 (-0,50)
Børsen, 2/11
 
Thora Lund
046(4)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Gratis onlinekurser for medlemmer

Bliv klogere hjemme i sofaen og få papir på din viden. Dansk Meta ...

"DIS-regnemaskine" opdateret på hjemmesiden

Dagpenge- og DIS til brutto-beregnerne her på hjemmesiden er opda ...
bottom banner1