Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Man 26/10-2009 10.00
26/10-2009
23 10
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - møder DIS-Kontaktudvalget hele dagen
Christian Petersen - 09.00 møde med medlem
 
FRA MEDIER
(opdateret siden fredag morgen)
 
Søfartens Ledere og Maskinmestrenes Forening indgået aftale med Mærsk
Fredag indgik de to foreninger aftaler med Mærsk om indhold og vilkår for frivillige fratrædelsestilbud. Der er følgende hovedelementer i aftalen:
* Tilbuddet vil blive givet til 497 danske officerer
* Tilbud sendes ud pr. e-mail og pr. brev i næste uge (startende med 26/10)
* Dem som ønsker at acceptere tilbuddet skal tilkendegive dette senest 29/1-2010.
* Fratrædelsestilbud vil afhænge af ancienniteten. Detaljeret indhold om økonomien vil blive fremsendt.
* Ifølge aftalen skal en officer, der anmoder om anvendelse af tilbuddet, inden 14 dage modtage accept fra rederiet. Såfremt rederiet ikke ønsker at modtage tilbuddet, skal rederiet meddele et begrundet afslag med information om fremtidige planer.
* Rederiet forventer processen afsluttet ultimo juni 2010.
Aftalen indeholder elementer om: feriepenge, pension, kontanterstatning af fridage, ekstern karriererådgivning og evt. jobmuligheder andre steder i koncernen.
 
De to foreninger har understreget at de med aftalen ikke har forpligtet sig til generelt at anbefale medlemmerne at acceptere tilbuddet. Foreningerne har også understreget at de med aftalen ikke fraskriver sig retten til at forfølge hele sagen politisk, og argumentere imod rederiets dispositioner i forhold til beskæftigelse af danske officerer.
 
Mærsk søger 100 filippinske kaptajner
Filippinernes nye ambassadør i Danmark, som til dagligt arbejder i Oslo, har haft møde med repræsentanter for Mærsk. Ifølge ambassadens hjemmeside oplyste Mærsk at rederiet i første omgang søger filippinske kaptajner til at erstatte 100 danskere.
 
I ambassadørens beretning hedder det i øvrigt at Mærsk vil flytte deres logistiske operationer fra Singapore i 2010, og deres uddannelsescentre for global logistik til Manila. Oplysningerne blev lagt på ambasadens hjemmeside fredag.
 
Uddrag fra pressemeddelelse på ambassadens hjemmeside:
"Among the many business leaders the Ambassador met were those from the A.P. Moller-Maersk Group of Companies, one of the biggest, most respected names in the world in the area of container shipping and logistics, energy exploration and production, ship-building, retail and manufacturing. She briefed them about current improvements in the investment climate and encouraged them to expand their investments in the country, particularly in the area of BPO, maritime training centers and asked them to continue hiring Filipino seafarers, especially at the officer level. In response, Director for Recruitment Leif Nielsen told her that their company is extremely satisfied with the proficiency and skill and discipline of Filipino seafarers. Despite the global economic crisis, crewing of Filipino seamen has not slackened. On the other hand, the company is poised to replace their Danish captains (around 100 in the immediate term), with Filipino skippers. They also plan to relocate in 2010 their logistical operations in Singapore making it easier for our workers to find employment. Next year, they intend to relocate in Manila their training centers for their worldwide logistics requirements."
 
Mærsk er blevet misforstået
Siger Henrik Sloth, chef for marine i Mærsk. "Der er på ingen måde tale om at udskifte danske kaptajner. Det, vi har informeret om, er vores hensigt om at tilbyde 170 frivillige officerer fra Mærsk Line en fratrædelsesordning". Det beror også på en misforståelse at Mærsk vil flytte sit uddannelsescenter for global logistik til Manila. Derimod er der informeret om øget aktivitet for bemandingskontoret i Manila, i forbindelse med flytning af visse aktiviteter fra Singapore til Manila.
Business.dk/ritzau, 25/10 15.28, http://politiken.dk/erhverv/article817073.ece
 
Spekulationer om Clippers manøvrer
Ifølge Børsen spekulerer Clipper i at skifte skattelyet Bahamas ud med Børsen i København. Manøvren er dog ikke lige til at gennemskue fordi Clipper ikke ønsker at overtage hele Nordic Tankers, som i dag har en børsværdi på 250 millioner kroner efter et kraftigt løft fredag, hvor nyheden om Clipper-interessen kom ud.
 
Men hvordan Clipper kan blive børsnoteret ad bagvejen med en ejerandel på 30% er usikkert. Clipper ejer også 30% af Mols-Linien og 15% af DFDS. På grund af placeringen af rederiet på Bahamas, er der ikke megen offentlig indsigt i Clippers formueforhold, men hvis rederiet bliver registreret på Børsen antages det at det vil blive som Danmarks næststørste rederi.
 
Mærsk Line har indgået ny aftale med Charleston
Efter måneders forhandlinger har rederiet indgået aftale med havnemyndighederne om at forlænge kontrakten fra 2010 til 2014. Mærsk Line er havnens største kunde.
 
Mærsk udsteder euroobligationer for 750 millioner euro
Løbetiden er på 5 år og kuponrenten på 4,875%. Transaktionen har skabt stor efterspørgsel hos investorer over hele Europa og obligationerne blev overtegnet 6,5 gange. Mærsk meddeler at dette er første skridt mod at anvende virksomhedsobligationer som finansieringskilde. Midlerne vil blive benyttet i selskabets generelle drift. Udstedelsen vil ikke have indflydelse på allerede meddelte forventninger til regnskabsåret 2009.
 
Rift om obligationerne
Omkring 400 institutionelle investorer har tilbudt at købe Mærsk-obligationer for ca. 5 milliarder euro og det er langt flere end både Mærsk og de involverede banker forventede. De involverede banker som er Danske Bank, Nordea, HSBC, JP Morgan og ING, har konsekvensmæssigt haft problemer med at fordele de obligationer til 750 millioner euro som var udbudt.
 
Nordic Tankers bekræfter
Bestyrelsen for Nordic Tankers har i en fondsbørsmeddelelse fredag morgen bekræftet at rederiet forhandler med Clipper om en alliance, partnerskab eller fusion (meddelelsen betød et større kurshop opefter fredag for Nordc Tankers-aktien).
Maritime Danmark/Nordic Tankers, 23/10 08.20, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6043
 
Flere tyske rederier søger statsstøtte
To af de største charterrederier i Tyskland, Peter Döhle og Claus Peter Offen, søger nu statsgarantier så de kan låne lavtforrentede penge gennem Deutschlandsfond. Claus Peter Offen har ca. 130 skibe og Peter Döhle har mere end 280 containerskibe og begge rederier har mange skibe i ordre. Ingen af rederierne har oplyst hvor meget de søger, men markedsforlydender vil vide at Peter Döhle har søgt om 100 millioner euro.
Maritime Danmark/Lloyds List, 24/10 09.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6058
 
DFDS all aboard weekly
Bedste i Europa
DFDS Seaways er for tredje år i træk kåret som Europas ledende "Long Sea Ferry Operator in the European Section" af World Travel Awards 2009. Der var 1500 nominerede i 177 kategorier. DFDS-direktør Carsten Jensen bukker og takker til personalet som har muliggjort prisen på trods af besparelser gennem Project Lighthouse og Project Ligtship.
 
Trivselsundersøgelsen
Svarprocenten for hele gruppen er nu oppe på 42,3%.
 
Kødannelser i Oslo
Fra oktober til april er der tunnelarbejder i Oslo centrum som forventes at skabe større kødannelser og kan give forsinkelser på vejen til og fra skib. Alle kunder i Danmark og Norge får direkte besked om at køre i ekstra god tid.
DFDS weekly nr. 43, 23/10
 
Samsø og "Kanhave"
Forhandlingsoplæg parat
Torsdag kommer formnanden for NFS Per Gullestrup til Samsø for at gennemgå et forhandlingsoplæg om færgetrafikken. Et stort flertal i det udvidede trafikudvalg prioriterer en varig løsning før andre forslag kommer på tale. Borgmesteren mener ikke opgaven er nem og der er stor skuffelse over udsigter til udsolgte afgange igen i 2010.
 
En læser mener det er ærgerligt trafikproblemerne har fyldt så meget i debatten omkring kommunalvalget, og mener iøvrigt der skal etableres bedre og hurtigere forbindelser mellem Samsø og Århus.
 
Et medlem fra økonomiudvalget vil gerne henlede opmærksomheden på perspektiverne i at supplere Sælvig-Hou forbindelsen med en morgen- og aftentur mellem Samsø og Århus. En sådan forbindelse kan give et betydeligt løft til turisme og bosætning på øen. Det er både økonomisk og teknisk realisabelt at anløbe Århus. For rederiet vil det være en mulighed for at afprøve et marked som i samarbejde med Molslinien ikke vil kræve de store investeringer.
Samsø Posten, 23/10
 
Ubådsbyggere er primitive
Siger danske Peter Madsen om de sydamerikanske narko-gangstere som er snuppet med ti tons kokain. Peter Madsen har selv bygget en ubåd som ikke har kostet en brøkdel af den pris myndighederne hævder den konfiskerede sydamerikanske ubåd har kostet.
 
De mexicanske ubåde er primitive på den måde at det ikke er rigtige ubåde, men blot overfladeskibe som stikker så dybt at kun en minimal del af båden er over havoverfladen. Havde det været en rigtig ubåd havde den været langt vanskeligere at opdage. Ifølge Peter Madsen kan man lære at sejle en ubåd på et par dage, men så har man ikke lært hvordan man klarer vanskelige situationer.
 
Narkotransporter
Søvejen er den foretrukne transportvej for større mængder narkotika. De største danske rederier mener ikke det er det store problem, men på et Mærsk Line skib blev der dog beslaglagt et ton kokain i Mexico som var gemt mellem frosne hajer i sommers, og Mærsk har også haft et andet tilfælde. J. Lauritzen tager risikoen meget alvorligt og hyrer private vagtværn til at forhindre indsmugling af narkotika i en række havne i Syd- og Mellemamerika. Danske rederier vælger i høj grad også besætningsmedlemmer fra risikolande fra, og det gælder afrikanske og syd- og mellemamerikanske lande som helhed.
 
Ifølge FN er det samlede marked for narkotika på årsplan på størrelse med Danmarks Nationalprodukt og den årlige eksport større end eksporten af både kød og kornprodukter. FN-tallene fordeler markedet estimeret således:
* Hash - 700 milliarder kroner
* Heroin - 325 milliarder kroner
* Kokain - 350 milliarder kroner
* Amfetamin, metamfetamin, esctasy - 220 milliarder kroner
Børsen, 26/10, side 10-11
 
Ny Tid nr. 2-2009 udkommet
Sømændenes Forbunds fagblad er udkommet bl.a. med artikler om:
* Fyringer i DFDS
* Nyt i retssagen om "Danica White"
* Nyt om superfærgen "Kanhave"
 
Verdens største krydstogtsskib under Storebæltsbroen
Søndag den 1. november sejler nybyggede "Oassis of the Seas" op gennem Storebælt. Man er nød til at fjerne topudstyr og i øvrigt sejle med fuld fart for at stikke så dybt som muligt, for at komme under. Der vil kun være 1-2 meter fra toppen af skibet til broen. Skibet har plads til 5.400 passagerer og en besætning på 2.200. Det er på 220.000 bruttotons hvilket er 40% større end noget andet krydstogtsskib.
Maritime Danmark/Ekstrabladet, 25/10 08.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6059
 
Sidste overlevende fra "Titanic" bisat ved afgangskajen
Milvina Dean var ni uger gammel da hun 10. april 1912 blev båret ombord på "Titanic" ved kajplads 44 i Southampton, på en rejse som skulle føre familien til USA. Hun var den sidste overlevende efter forliset og hendes efterladte har spredt hendes aske ved det kajanlæg i Southampton hvor "Titanic" lå i 1912.
Om et par år vil Fred. Olsen Lines gennemføre en mindesejlads hvor et krydstogtsskib vil ankomme til positionen for forliset på 100 års-dagen.
 
Danske Havne tilfreds med trafikforlig
Formanden for Danske Havne er tilfreds med den trafikaftale alle partier minus Enhedslisten indgik fredag. Aftalen "indeholder gode og vigtige projekter, som vil give større tilgængelighed og trafiksikkerhed". Forhandlingerne vil blive genoptaget om nogle uger, hvor der skal tages stilling til en række større vejprojekter, herunder motorvej til Kalundborg og en havnetunnel i København.
 
Intern utilfredshed med ny form for LO-partistøtte
Dennis Kristensen mener det er "usmart", når fagbevægelsen efter beslutningen i 2002 om at stoppe partistøtten, nu igen begynder at udbetale kontante millionbeløb til bestemte politiske partier i forbindelse med den kommunale valgkamp.
 
Problemet er at mange medlemmer stemmer på andre partier og derfor med rette kan føle sig voldført. LO's formand Harald Børsting udtaler at han ikke har noget at gøre med de lokale aftaler, og han udelukker at noget tilsvarende kan ske på landsplan.
 
Skraldemænd arresteret og sat på fri fod
I fredags blev flere skraldemænd som er fritstillet fra HCS arresteret for at forstyrre den offentlige orden og modsætte sig anholdelse. Arrestationerne skete på grund af blokader fra Vestforbrændingen i Glostrup. Skraldemændene kan nu imødese bøder men ellers vil politiet gerne undgå konfrontationer, og vurderer hele tiden hvilken indsats der er nødvendig. Uden politi ingen skraldekørsel til Vestforbrændingen.
 
Mulig støtte til de fyrede skraldemænd
De tidligere skraldemænd fra HCS opererer for øjeblikket med blokade af Vestforbrænding i Glostrup og Amagerforbrænding på Amager. Deres tillidsmand Ronni Larsen siger det vil være en kæmpe opmuntring hvis de får støtte fra skraldemænd overalt i Danmark. Det forlyder at skraldemænd i en række selskaber vil holde fagligt møde mandag morgen, for at beslutte om de skal støtte op om de tidligere HCS-medarbejdere. Ifølge tillidsmanden er de nye selskaber udpeget af HCS og underleverandører til dette selskab, hvilket afvises af HCS, og iøvrigt er arbejdsmiljøet i de nye selskaber lige så dårligt som i HCS siger Ronni Larsen.
 
Håb for de fyrede at skraldemænd fra R98 sympatikonflikter
Talsmanden for de ca. 50 fyrede skraldemænd fra HCS, Ronnie Larsen, siger at meldingen fra kollegaerne i hovedstadens renovationsselskab R98 giver nyt håb for de fyrede. Det er en kæmpe opbakning som markerer at det skraldemændene kæmper for er kampen værd. Også skraldemændene i Århus og Randers har valgt at gå i sympatikonflikt. Det må sende et budskab til borgmestre og borgere om at der ikke blot er tale om bølleoptøjer, siger Ronnie Larsen, der mener konflikten har bevæget sig op på et højere niveau hvor det ikke blot handler om skraldemændene på Vestegnen af København.
 
Politiet vil kun bryde blokade en gang dagligt
Til vognmandsfirmaet som har overtaget ruterne på Vestegnen efter HCS har politiet oplyst, at de kun en gang dagligt vil bryde blokaden ved Vestforbrændingen. Mere har politiet ikke ressourcer til. Og det er ad helvede til siger vognmand Michael Mühring. Politiet selv siger at det ikke nødvendigvis bliver sådan i denne uge.
 
EF-dom: Fuld løn i opsigelsesperiode under barsel
Dommen som omhandler en belgisk kvinde der blev fyret mens hun var på deltidsorlov, har principiel betydning for alle EU-lande. Hidtil er barslende i Danmark blevet henvist til dagpenge hvis de har befundet sig i en opsigelsesperiode, og det har mange arbejdsgivere spekuleret i udtaler advokat i Teknisk Landsforbund Byrial Bjørst.
 
Allerede i foråret førte Teknisk Landsforbund en sag om løn i opsigelsesperioden hvor den pågældende var på barsel. Med en udtalelse fra EF-domstolens generaladvokat blev der indgået forlig, som gav det kvindelige medlem mere end 600.000 i godtgørelse. Teknisk Landsforbund fører for tiden to sager om samme emne og venter nu dommen fra EF vil få afgørende betydning.
 
Næstved Kommune afviser igen at give førtidspension til syg
På trods af at kommunens lægekonsulent og kommunens eget revalideringscenter gentagne gange har vurderet, at en 59-årig kvinde kun er i stand til at udføre "ikke-rygbelastende arbejde", og det kun i tre timer om ugen, afviser kommunen at give den pågældende førtidspension. Kommunen begrunder afslaget med at revalideringscenteret ikke direkte har henvist til lægekonsulentens vurdering. 3F har anket sagen til kommunen. Uden medhold er den pågældende uden indtægt fra ultimo oktober.
 
Interview-ofre og tv-personale til pisk og fængsling for sexuelt frisprog
En libanesisk sattellit-kanal med kontor i Saudi Arabien er blevet lukket. En interviewet mand er idømt 5 års fængsel og 1.000 piskeslag. Programmet "Dristige Røde Linjer" har også fået tre andre mænd til at tale om seksuelle emner og de er hver idømt to års fængsel og 300 piskeslag. Kameramanden er idømt 2 måneders fængsel. Endelig skal en 22-årig journalist have 60 piskeslag, selvom hun forklarer at hun slet ikke var på arbejde den dag udsendelsen blev optaget.
 
Ugebrevet A4 nr. 36
Indhold:
Storkommuner skuffer borgerne
Danskerne føler sig snydt af kommunalreformen, der trådte i kraft for snart tre år siden. Kun ni procent af danskerne mener, at storkommunerne har været en fordel for borgerne, viser ny undersøgelse. Størst utilfredshed findes blandt de borgere, der bor i kommuner, der er blevet sammenlagt med de tidligere nabokommuner.
 
Ledige aktiveres som vinden blæser
Der er meget stor forskel på, hvordan kommunerne behandler arbejdsløse. Kommunernes udgifter til at aktivere ledige varierer nemlig uhyre meget. Bundrekorden er 7.000 kroner per aktiveret i Fanø til 252.000 kroner per aktiveret i Vallensbæk. Fra flere sider rejses der nu krav om, at kommunerne får mere styr på aktiveringen.
 
Unge holder fast i kvindefag og mandefag
Kønsrollerne lever i bedste velgående, når de unge vælger uddannelser. Drenge uddanner sig til tømrere og smede, mens piger vælger uddannelser indenfor social- og sundhedsområdet. Nu vil fagbevægelsen have både politikere, arbejdsmarkedets partere og vejlederne i folkeskolen til at sætte fokus på de unges uddannelsesvalg for at komme det kønsopdelte arbejdsmarked til livs.
 
Medarbejdere høster frugten af Lean
Trods chok og modvilje gik medarbejderne på rensningsanlægget Lynetten selv i gang med at trimme virksomheden, da direktøren ville indføre Lean. Medarbejderne har sikret sig, at rationaliseringsgevinsterne nu resulterer i bedre kvalitet i deres eget arbejde - og ikke i fyresedler til kollegaer.
 
Danmark står over for enorm handicapopgave
Staten, regioner og kommuner skal løfte en enorm opgave for at leve op til FN's nye Handicapkonvention, mener flere handicaporganisationer. Nye boliger og tilgængelighed til uddannelse og arbejdspladser er bare nogle af opgaverne. Forsker mener, at de handicappede sætter forventningerne for højt, og at konventionen bliver udvandet på grund af dårlig økonomi i kommunerne.
 
Danmark taber kapløb om uddannelse
En række OECD-lande haler ind på eller overhaler Danmark på uddannelse. Siden 2002 er det gået langsomt med at få danske unge til at uddanne sig, mens Asien har haft fart på. Danmark vil blive udsat for stadig hårdere konkurrence på viden, og det kan trykke lønnen nedad, advarer en uddannelsesforsker.
 
Utætheder i den russiske gasmagt
Rusland har stadig magt over energien i Europa, men krisen har sendt Ruslands økonomi til tælling, og russerne er dybt afhængige af gaskunderne i EU. Korruption og nye gasfund kan true russisk gaseksport på længere sigt.
 
Nu skal reformregningen betales
LEDER: Vælgerne er voldsomt utilfredse med kommunesammenlægninger. Modsat reformens hensigt er servicen blevet dårligere og kommet længere væk fra den enkelte borger. Den 17. November kan vælgerne protestere mod den faldende service ved at straffe de borgmestre, der har gennemført reformen. Spørgsmålet er om borgmestrene er i stand til at forklare vælgerne, at det egentlige ansvar for reformen ligger på Christiansborg.
 
Borgmesterkandidat bryder reglerne
Borgmesterkandidaten for de konservative i Århus Marc Perera Christensen indrømmer at have brudt reglerne ved at overklæbe plakater for kulturelle arrangementer med sine valgplakater. Han har beklaget og rettet fejlen. Alligevel vil borgmesterkandidaten fortsætte med at overtræde retningslinjerne.
 
Baltic Dry Index
3043 (+42) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 23/10, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 507,98 DKK
100 Euro = 757,41 DKK
 
Aktiekurser - aktuelle købskurser
D/S Torm: 54,50 (-0,50)
APM A-aktie: 37.200 (+1300)
APM B-aktie: 38.300 (+1300)
D/S Norden: 211,50 (+3,50)
DFDS: 347 (+3)
Mols-Linien: 61 (0)
Børsen, 26/10
 
Thora Lund
041(3)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Slår et ekstra slag for skibsmekaniker-uddannelsen i høringssvar

Omlægningen af uddannelserne til sætteskipper- og skibsfører, hvo ...

-Velfortjent IMO-pris til Birgit Sølling Olsen

-Det er mere end velfortjent, at Birgit Sølling Olsen modtager IM ...
bottom banner1