Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Man 19/10-2009 10.00
19/10-2009
Fredag eftermiddag
CO-SØFART KALENDER
 
Alle faglig afdeling i Rødovre
 
FRA MEDIER
(opdateret fra fredag morgen)
 
Pirateri
 
Somalia internt
Et somalisk radioprogram udsendt af al-Shabaab udlovede i et quizprogram AK-47 geværer, håndgranater og panserminer i præmier. Førsteprisen gik til et hold fra havnebyen Kismayos Farjano-distrikt.
 
IMB Live Piracy Report update
16/10 03.00 LT psn Lagos red, Nigeria
Seks røvere bevæbnede med skydebvåben entrede en kemikalietanker på reden. De overførte en ladning gasolie til deres båd og forsvandt. Ingen besætningsmedlemmer skadet.
 
14/10 10.25 LT psn 06:29N 107:43E Sydkinesiske Hav
Pirater bevæbnede med maskingeværer forfulgte et fiskeskib og åbnede ild mod skibet. Skibet øgede hastigheden, iværksatte anti-pirat foranstaltninger og kontaktede IMB piratcenteret for assistance. Centeret kontaktede øjeblikkeligt myndigheder og anodede om assistance til besætning og skib. På grund af skibets øgede hastighed og undvigemanøvrer lykkedes det at undslippe piraterne og fortsætte mod destinations-havnen.
 
EU ind i sagen om mafiaens sænkning af giftskibe
Ifølge den angrende italienske mafioso Francesco Fonti, har mafiaen sænket en række skibe til Middelhavets bund med giftigt og radioaktivt affald. Oplysningerne har været kendt siden 2006, men den italienske miljøminister har været larmende tavs om sagen. EU har nu lagt pres på den italienske regering og i næste uge placeres et inspektionsskib på en position ved Cetraro i Calabrien hvor et skibsvrag er identificeret på 470 meters dybde.
 
Vraget er blevet robotfilmet og det er angiveligt russiske "Cunsky" der forsvandt i 1993. Vraget skal nu undersøges nærmere ligesom marinebiologer skal undersøge farvandet ud for Livorno i Toscana, der også er udpeget som begravelsesplads for giftskibe. Ifølge den italienske efterretningstjeneste ligger mere end 50 tikkende miljøbomber under havoverfladen.
 
Efter vidneudsagn fra Francesco Fonti havde den calabresiske mafia en lukrativ forretning i årene 1987 til 1992 med transport af våben og med at skaffe giftigt affald af vejen i forskellige afrikanske lande, særlig i Somalia. Det antages at drabet på en italiensk TV-journalist og hendes kameramand i Mogadishu i 1994, kan have sammenhæng med at journalisten var på sporet af afløringer til en reportage om ulovlige transporter.
Information, 17/10, side 11
 
"Stena Baltica" tørnede fredag mod kajanlæg i Karlskrona
Det var formentlig kraftig blæst som forårsagede kollisionen med kajen hvor en gangbro blev væltet ned over en tankvogn. Færgen der var to timer forsinket havde for meget fart på da den ankom fra Gdynia med 170 passagerer og 18 biler. Ingen personer kom alvorligt til skade, men færgen fik flere skader. Tankvognen forsøgte at bakke væk da føreren observerede den havde for meget fart på. Da den blev ramt af gangbroen sprang den læk og 800 liter olie strømmede ud på havneanlægget.
Maritime Danmark/SVT, 16/10 15.24, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5969
 
Krydstogtsskib tog chancer under Grønlands-sejlads
Det tyske krydstogtsskib "Deutschland" sejlede i august ind mellem store isfjelde ved Ilulissat med næsten 800 passagerer ombord. Søfartsstyrelsen skal nu undersøge om skibet har overtrådt reglerne for sejlads i isfyldt farvand. Skibets ejer har ikke ønsket at kommentere hændelsen.
Maritime Danmark/Sermitsiaq.gl, 19/10 06.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5987
 
Evergreen muligvis parat med ordre på 100 nye containerskibe
Formanden for det Taiwan-baserede containerrederi, den 82-årige Chang Young-fa, kan i udtalelser til avisen United Daily forstås således, at Evergreen i 2010 vil bestille 100 nye containerskibe i 2010. Formanden ønsker før han afgår ved døden at gøre Evergreen til verdens største containerrederi, hvor rederiet i dag ligger nummer 4 på verdensranglisten.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 19/10 08.25, http://borsen.dk/transport/nyhed/168186/
 
CMA CGM vil udskyde levering af skibe
Repræsentanter for rederiets banker vil rejse til Korea og forsøge at forhandle en udskydelse af planlagte leverancer. Rederiet har 42 skibe i ordre til levering før 2012. Første halvår i år havde rederiet et underskud på 515 millioner dollar og en omsætning på 4,8 milliarder dollar.
 
Mærsk flytter rundt på flåden
Mærsk flytter 32 skibe, heraf 15 containerskibe, fra engelsk flag, samt 17 forsyningsskibe fra Isle of Man-flag til DIS. Samtidig overføres 20 andre containerskibe til engelsk flag. Ændringerne vil ikke påvirke beskæftigelsen af britiske søfolk, siger adm. direktør Terry Cornick.
 
Baggrunden for rokeringerne er ønske om at forenkle strukturen, og Mærsk understreger over for britiske myndigheder at intet sker på grund af utilfredshed med det engelske register. Alligevel udtrykker en talsmand for det britiske register skuffelse over at de mister 15 fartøjer på grund af omstruktureringer.
Maritime Danmark/Lloyds List, 16/10 13.59, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5968
 
Mærsk risikerer flere milliarder i miljøregning
Hvis den model som for øjeblikket er på tegnebrættet i IMO vedtages, vil det for Mærsk betyde en årsregning på ca. 3 milliarder kroner. Efter forslaget skal afbrænding af et ton olie koste en afgift mellem 7,5 og 45 dollar. Det vil givetvis betyde højere fragtpriser og spørgsmålet er om det vil flytte transport tilbage til landjorden hvor der forurenes yderligere.
 
Udover den danske model som kaldes kompensationsmodellen, er også en anden model i forhandling, som baseres på et kvotehandelssystem. Den danske model som er kompensationsmodellen nyder opbakning fra 70% af verdens skibsejere.
Børsen, 19/10, side 1, 24-25
 
Mærsk gik glip af aktiegevinst på 1,5 milliarder
For godt og vel en måned siden besluttede Mærsk at sælge egne aktier for at få 8,2 milliarder kontant i kassen. Formålet var at gøre koncernen uafhængig af banker. Siden er aktien steget 17-18 procent.
 
Mærsk er dog næppe utilfredse med situationen fordi aktieudsalget skete til store udenlandske investorer som kan være gjort yderligere sultne til opkøb. Mærsk har givetvis brug for pengene og har netop investeret stort i indkøb af 10.000 såkaldte "Breakbulk"-containere som er velegnede til transport af ukurante varer.
 
"Kanhave" og Samsø
Pressemøde torsdag
Et pressemøde med NFS-ledelsen var inddelt i to etaper. Besigtigelse af Hov Havn og en tur med "Kanhave" og besøg på broen. I Hov Havn vil der yderligere blive bygget et konventionelt leje hvor "Vesborg" eller "Kyholm" kan lægge til. Planer om ny tonnage på Kalundborg-ruten er droppet. En anden stor ændring er af et skarpt sving ind til havnen i Hov. I forbindelse med dokophold af "Kanhave" vil underdækket ikke blive bragt til anvendelse, og sejltiden bliver ikke sænket fra de nuværende 60 minutter. Fejl er lokaliseret og udbedres mens dokning udskydes til februar.
Samsø Posten, 17/10
 
Kommentar fra borgmesteren til ny kontrakt
Der forhandles i øjeblikket med NFS om besejling baseret på 60 minutters overfartstid. Til gengæld vil der indgå nye elementer i en revideret kontrakt, som flere afgange, bedre reservefærgeløsninger mv. Det er også på tale at der kan indsættes en ny og bedre færge fra 2011. Opnås ikke tilfredsstillende ny aftale, vil Samsø Kommune overveje alternativer, som f.eks. oprettelse af kommunalt rederi.
Samsø Posten, 17/10
 
Mange læserbreve både fredag og lørdag. Herunder en cateringassistent som forsvarer hygiegne og madlavning på "Kanhave", efter en anden cateringassistent har sagt sin stilling op for åben TV-skærm med udtalelser om kritisable forhold i køkkenet, gamle madvarer, uuddannede folk mv.
Samsø Posten, 16/10
 
16-årig alene rundt jorden
Efter megen mediedebat i Australien om det forsvarlige i at en 16-årig pige sejler alene rundt jorden, sejlede Jessica Watson ud søndag fra Sydney i en 34 fods sejlbåd. Opgaven er at sejle jorden rundt, 38.000 kilometer, uden hjælp fra nogen. Turen forventes at vare 8 måneder.
(link til pigens hjemmeside som opdateres af forældre i artikel)
 
Nordea tror på den danske transportsektor
Storbanken anbefaler køb af Mærsk og DSV aktier. De følsomme aktier er ifølge banken endnu ikke belønnet i den aktuelle aktieoptur og sektoren hører til de klart største vindere af øget handel. Banken tror specielt på Mærsk som det bedst drevne containerrederi, og mener selskabet kan øge indtjeningen betydeligt.
 
Opfordrer til fast forbindelse Helsingør-Helsingborg
Et nyt netværk som kalder sig HH-korridoren opfordrer danske og svenske politikere til at indgå aftale om en ny bro over Øresund. Netværket er et samarbejde mellem erhvervsvirksomheder, interesseorganisationer og offentlige operatører fra begge sider af Øresund.
 
Otte år gammel video af skibs-kollision med en løftebro dukket op på internettet
Videoen viser hvordan en bulkcarrier får skrællet styrehus og skorsten af, hvorefter skibet bryder i brand, efter en løftebro på grund af betjeningsfejl pludselig manøvreres den forkerte vej.
Link til videoen på:
Maritime Danmark/wallandca.ca, 18/10 08.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5975
 
Aktivering
Krigsskadet 64-årig kræves i aktivering
Krigsskadet mor på 64 år med bopæl i Mjølnerparken som ikke taler dansk og som ikke kan gå. Hun er på kontanthjælp og har ikke været i arbejde i de 23 år hun har boet i Danmark. En søn og hendes daværende mand blev dræbt i borgerkrigen i Libanon i 1986. Hun har gået på talrige dansk-kurser, men det hænger ikke ved og hun må bruge tolk ved samtaler med danskere. Hun har tidligere været i aktivering, bl.a. som syerske.
 
En ledig skulle kaste med æg på jobkursus
En murersvend som havde været ledig i længere tid blev på et jobsøgningskursus sat til at pakke et æg ind, så det kunne overleve en tur ned af trapperne. Skolelederen for AOF i Ballerup begrunder øvelsen med at det gør deltagerne opmærksomme på skjulte kompetencer når der samarbejdes (der tænkes formentlig på samarbejde med æggene).
 
Jobcentrene skifter til ny inddeling af matchgrupper
Fra udgangen af 1. kvartal 2010 tager jobcentrene en ny model i brug for opdeling af de ledige. Hidtil er anvendt en model med 5 matchgrupper. De erstattes nu af en inddeling med 3 grupper. Alle ledige bliver inddelt i grupperne, uanset om det er dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere eller andre som tilmeldes jobcentret. De nye matchgrupper er:
1) Jobklar
2) Indsatsklar
3) Midlertidigt passiv
 
Stålgigant reducerer arbejdsstyrken med yderligere 15-20.000
Tyske ThyssenKrupp AG som i år har fyret 12.000 medarbejdere, annoncerer nu efter et skuffende regnskab for 3. kvartal med et tab på 772 millioner euro, at den samlede arbejdsstyrke vil blive reduceret med 15-20.000 medarbejdere i løbet af 2010.
 
Hollandsk olieselskab dumper livsfarligt olieaffald i Elfenbenskysten
En rapport olieselskabet selv havde bestilt afslører at Trafigura har dumpet kemisk affald som har gjort tusindvis af indbyggerne i hovedstaden Abidjan syge. Der er konstateret dødsfald, forbrændinger og diarre. Da det viste sig at selskabet på forhånd var advaret om risikoen, forsøgte det at forhindre offentliggørelse af rapporten.
 
Så kan vi tygge sammen med araberne
Britiske forskere har i en omfattende undersøgelse dokumenteret at der stort set ingen, eller måske slet ingen, helbredsmæssig risiko er forbundet med røgfrie tobaksformer som snus og skråtobak. Tidligere undersøgelser har vist sammenhæng til mundhulekræft og kræft i bugspytkirtlen, men denne sammenhæng er ikke fundet i den nye undersøgelse.

Ugebrevet A4 nr. 26
Indhold:
* Unge vinker farvel til uddannelse
* Private firmaer overtager kommuners børnesaager
* Det kommunale selvstyre udhules
* Midt i en forbudstid
* Danske virksomheder sjofler EU's lobby-register
* Køb jord - de laver ikke mere af den
* Vesselbo fik sidste ord
* Sushi udkonkurrerer pølsevognen
LO, 19/10, http://www.ugebreveta4.dk/
 
Baltic Dry Index
2728 (+40) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 16/10, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 513,18 DKK
100 Euro = 757,46 DKK
 
Aktiekurser - aktuelle købskurser
D/S Torm: 52 (-1)
APM A-aktie: 37.100 (-400)
APM B-aktie: 38.300 (-400)
D/S Norden: 206 (-1,50)
DFDS: 343,50 (-3,50)
Mols-Linien: 62,50 (-1,50)
Børsen, 19/10
 
Thora Lund
036(4)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Slår et ekstra slag for skibsmekaniker-uddannelsen i høringssvar

Omlægningen af uddannelserne til sætteskipper- og skibsfører, hvo ...

-Velfortjent IMO-pris til Birgit Sølling Olsen

-Det er mere end velfortjent, at Birgit Sølling Olsen modtager IM ...
bottom banner1