Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Tor 15/10-2009 10.00
15/10-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - 12.30 møde
John Ibsen - ferie denne uge
Søren V. Nielsen - ferie denne uge
 
FRA MEDIER
 
Pirateri
IMB Live Piracy Report update
13/10 03.55 LT psn 01:17.0N 104:10.5E Singapore EPOL, Singapore Straits
En smal båd med seks røvere kom langs em produkttanker for anker fra styrbords side. To røvere entrede skibet og stjal skibsproviant. De blev observeret af skibsbesætningen som slog alarm og besætningen mønstrede. Røverne undslap i deres båd.
 
Svensk rederi indflager i DIS
Tankskibsrederiet Tärntank udflager flåden fra svensk til dansk flag og får Skagen som ny hjemstavn. Alle skibe indledes med stavelsen Tärn og rederiet har gennem længere tid ønsket at udskifte Tärn til Tern, hvilke ikke kan ske i Sverige hvor Tern er registreret som familienavn. Det første af skibene omflagede i mandags.
Maritime Danmark/shipgaz.se, 14/10 13.18, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5950
 
Sikkerhed i Malacca Strædet bekymrende
På mindre end et år er der registreret otte større ulykker i det stærkt befærdede stræde, og Malaysia, Singapore og Indonesien indleder nu et samarbejde for at øge sikkerheden. Singapore foreslår at der oprettes et fælles redningscenter. Malacca Strædet og Singapore Strædet er 520 sømil langt. En tredjedel af verdenshandelen og halvdelen af al olieeksport passerer de to stræder.
Maritime Danmark/Lloyds List, 14/10 16.08, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5954
 
Ændringer af bygdesejladsen i Grønland
Krav fra Søfartsstyrelsen om benyttelse af termiske dragter når passagerer transporteres i land med særlige landgangsfartøjer i perioden oktober-april, medfører nu en omlægning af sejladsen på flere bygder. Det har nemlig i praksis vist sig at anvendelsen af de termiske dragter betyder større risiko for ulykker i form af f.eks. faldulykker.
 
Det er heller ikke muligt at skaffe dragterne til børn og overvægtige, ligesom handicappede og ældre har vanskeligheder med at iføre sig dragterne. Sejladsen på visse bygder er indstillet midlertidigt og Royal Arctic Line arbejder på at finde mere praktiske løsninger i samarbejde med myndighederne.
Maritime Danmark/RAL, 14/10 15.41, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5953
 
Motorbåd i vanskeligheder ved Egernsund
En motorbåd med syv personer ombord kom onsdag eftermiddag i vanskeligheder efter skruen havde ramt en genstand i vandet. Båden drev mod Tyskland og begyndte at tage vand ind. Der blev slået alarm til SOK som rekvirerede en redningsbåd fra Falck, der uden problemer lykkedes at bugsere båden ind til Rendbjerg.
JydskeVestkysten, 14/10 21.02, http://www.jv.dk/artikel/754434
 
Dramatisk narkojagt i Stillehavet
Omkring 70 sømil fra den mexicanske kyst fangede politiet den 7. oktober nogle smuglere efter en dramatisk jagt hvor smuglerne smed narkoen overbord, satte ild til båden og sprang i havet. Politiet fiskede imidlertid både narko og smuglere op fra Stillehavet.
(incl. filmoptagelse)
Jyllandsposten, 14/10 12.54, http://jp.dk/udland/article1850961.ece
 
Danmarks Rederiforening kræver indgreb mod rederistøtte
Rederiforeningen kræver at de europæiske konkurrencemyndigheder griber ind, og tvinger de to store konkurrenter til Mærsk i Europa, til at reducere deres kapacitet med baggrund i en statsstøtte som vil "forvride markedet betydeligt". Vicedirektør Jan Fritz Hansen har anmodet kommissionen om at se nøje på planerne, således at tilstandene ikke udvikler sig til en statsstøttekonkurrence.
 
Baggrunden er at Hapag-Lloyd har fået et lån af den tyske stat på 1,2 milliarder euro og at CMA CGM søger kapitalindsprøjtning fra den franske stat. Der bør følge betingelser med til sådan statsstøtte mener den danske rederiforening. I Danmark har Mærsk afvist at søge om tilsvarende statsstøtte og har rejst 8 milliarder kroner ved udsalg af egne aktier.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 15/10 08.09, http://borsen.dk/transport/nyhed/167998/
 
Mærsk-chef i amerikansk racismesag
En chief officer på et Mærsk Supply skib som i november 2007 arbejdede i Den Mexicanske Golf, er anklaget ved distriktsdomstolen i Houston, Texas, for grov racisme. Sagen er berammet til september-oktober.
 
Tre sorte arbejdere er angiveligt kaldt "niggere" og andre race-diskriminerende udtryk. Ifølge anklageren kom kulminationen da den danske medarbejder bandt en galgeløkke og hængte på de sorte arbejderes skab i et omklædningsrum. En chefjurist hos Mærsk Supply Service har undersøgt sagen og kan ikke få historien til at hænge sammen.
Business.dk/Jyllandsposten, 15/10 06.53, http://www.business.dk/article/20091015/borsnyt/91015011/
 
Gennemsnitlig charterperiode for containerskibe er faldet
Ny undersøgelse fra Alphaliner viser at gennemsnitsperioden for charterperioder er faldet til 4,5 måneder. Charterraterne er faldet med 68% det sidste år hvorfor skibsrederne tøver med længere udlejninger. Tidligere var det almindeligt med charterkontrakter på et til to år. 568 containerskibe er nu oplagt svarende til 10,4% af den globale flåde.
 
Godt nyt til tørlast fra Kina og Rio Tinto
Importen af jernmalm steg i september til rekordniveau i Kina med 64,6 millioner metric tons. Også importen af kul steg med 23% til sammenligning med måneden før. Også den britiske minekunde Rio Tinto har offentliggjort rekordhøje produktionstal for tredje kvartal.
 
Scandlines News
Border Shoppen
Scandlines grænsebutik i Puttgarden skal indrettes efter Space Management-principper, som betyder at kunderne ledes hele vejen rundt på hvert dæk, således at ingen varer undgår kundernes opmærksomhed. Der bliver også indført anderledes skiltning så f.eks. svenske kunder umiddelbart kan sammeligne priser med "Systembolaget" i Sverige.
 
Thruster til hovedeftersyn
Thruster 1 på "Hamlet" har været afmonteret og på Rolls Royce Marine i Ålborg for overhaling. Eftersynet skete efter 68.000 driftstimer svarende til 7,5 års uafbrudt drift. Lige ud og med servicefart er det 40 gang rundt om kloden.
 
Rødby-lokaler indviet
Renoveringsprojektet i Rødby af 600 m2 i den tidligere politi- og toldbygning, var stort set overstået 25. september. Kantinen som har plads til 60 medarbejdere blev taget i brug 5/10 og de første medarbejdere indrettede sig 9/10. Der er indrettet arbejdsplads til 20 medarbejdere.
 
Lønsedler i e-boks
Fra 1/10 har alle medarbejdere i Scandlines fået deres lønsedler tilsendt digitalt i e-boks. Fra og med november vil lønsedler udelukkende blive fremsendt digitalt.
Scandlines News, 14/10
 
"Kanhave" og Samsø
Læserbreve i Samsø Posten:
En læser beder ministeren oplyse hvilke ansvarsfordeling og økonomiske forpligtelser der er i NFS mellem BHT og Clipper Group. Hvordan stiller ministeren sig til Clippers skattesag, og hvilke konsekvenser kan den få for NFS.
 
En anden læser regner meget på "Kanhaves" spildtid. Med 150 passagerer og 10 minutters forlænget sejltid, er det 1500 minutter svarende til 3 dagsværk pr enkelttur.
 
En tredje læser mener at nu skal samsingenes tid igen spildes på en charmeoffensiv fra en eller anden NFS-direktør og slutter "Se at få den færge ud. Den er jo slet ikke designet til vores klima og vindforhold".
Samsø Posten, 14/10
 
BornholmsTrafikken
BHT har igen i dag ændrede sejltider på grund af bølgegang og hård blæst hvor morgensejlads med "Villum Clausen" er aflyst.
 
Til gengæld var vandstanden 25-40 meter højere
Ny forskning offentliggjort i Science viser at der for 14-20 millioner år siden var den samme mængde CO2 i atmosfæren som i dag. Til gengæld var vandstanden så også 25-40 meter højere end i dag. Dengang eksisterede iskapperne ved Arktis og Antarktis ikke.
 
I stedet for at studere is har forskerne analyseret skaller fra små havorganismer som er fremboret fra Stillehavets bund. En klimaforsker mener vi leger med ilden fordi ingen ved hvor den kritiske tærskel for CO2 eller temperaturer ligger, før iskapperne bryder sammen.
Ingeniøren, 14/10, http://www.ingeniøren.dk/
 
Langtidsledigheden er stigende
I juni 2009 havde næsten 22.000 ledige været uden arbejde i en periode på mellem et halvt og et helt år. Det er en fordobling på et år. Også antallet af ledige som har været uden arbejde mellem et og to år er hastigt stigende.
 
Det er ærgerligt for den enkelte fordi kompetencer og attraktivitet for arbejdsgiverne forsvinder. Det største problem er forbundet med at flere forlader arbejdsmarkedet i utide eller går på efterløn. Længevarende arbejdsløshed øger den såkaldte struktur- eller bundledighed.
 
Mere end en milliard sulter
Der er i dag flere sultende mennesker på kloden end der har været i fire årtier. FAO og WFP anslår at 1,02 milliarder mennesker er underernærede. Både den økonomiske og tekniske viden til at fjerne sult eksisterer, men den politiske vilje mangler, siger FAO's generalsekretær.
 
Men man kan ikke vente til man bliver ædru
En ny kvajefunktion i Google's mailfunktion Gmail betyder, at man i de første 10 sekunder efter man har trykket "send" kan fortryde og trække mailen tilbage. Mailprogrammet indeholder også andre kvajefunktioner som f.eks. en "glemt vedhæftnings-detektor".
Borsen.dk, 14/10 15.15, http://borsen.dk/it/nyhed/167959/
 
Baltic Dry Index
2597 (-49) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 14/10, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 512,73 DKK
100 Euro = 757,40 DKK
 
Aktiekurser - aktuelle købskurser
D/S Torm: 53,50 (+1)
APM A-aktie: 38.300 (+1700)
APM B-aktie: 39.700 (+1900)
D/S Norden: 205,75 (+7,25)
DFDS: 338 (-6)
Mols-Linien: 64,50 (+0,50)
Børsen, 15/10
 
Thora Lund
034(4)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Slår et ekstra slag for skibsmekaniker-uddannelsen i høringssvar

Omlægningen af uddannelserne til sætteskipper- og skibsfører, hvo ...

-Velfortjent IMO-pris til Birgit Sølling Olsen

-Det er mere end velfortjent, at Birgit Sølling Olsen modtager IM ...
bottom banner1