Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

DAGEN
Fre 9/10-2009 10.00
9.10-2009
CO-SØFART KALENDER  
 
Ole Strandberg arbejder hjemme (fagblad)

John Ibsen - møde LO

Bjarne M. Olsen - møde LO

 
FRA MEDIER
 
Pirateri 
IMO skærper vejledninger til skibe og maritime administrationer med fokus på erfaringerne i forbindelse kapringer af skibe ud Somalia. Opdateringen af IMO’s anbefalinger til skibe og stater mv. i forbindelse med sørøveri blev afsluttet på mødet. Revisionsarbejdet blev ledet af Danmark.
 
Nigeria overvejer at oprette en Kystvagt
Den nigerianske regering overvejer at etablere en Kystvagt, der skal forsøge at komme de talrige overfald på skibe, offshore installationer og havne i Nigeria til livs. Pengene skal delvist komme fra en ny afgift, der vil blive pålagt brugerne af landets vandveje. ShipTechnology (Maritme Danmark): http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5893
 
Revisorer sætter lup på
Mærsk-rival Det franske containershippingselskab CMA CGM er hårdt presset på pengepungen, og selskabets revisorer begynder nu angiveligt at stille spørgsmålstegn ved selskabets overlevelsesmuligheder. Nyhedsbureauet Direkt (Børsen): http://borsen.dk/transport/nyhed/167606/
 
Opfordring til rederierne: installer LRIT sendere inden næste radiosyn
I løbet af 2009 skal alle passagerskibe og større lastskibe i international fart udstyres med sendere, der automatisk fortæller om skibets position til et overvågningssystem i land. Systemet kaldes for LRIT. Søfartsstyrelsen:http://www.sofartsstyrelsen.dk/nyheder
 
Norfolkline sejler fra alle konkurrenterne
Det Mærsk ejede færgerederi Norfolkline, der er sat på salgslisten fordi det ikke passer ind i resten af forretningen, klarer sig forrygende godt på rederiets kerneområde, biltrafikken over Den Engelske Kanal. Breakingtravelnews (Maritme Danmark): http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5892
 
Norfolkline ser lys i mørket
Som de fleste andre rederier kæmper A.P. Møller - Mærsks færgerederi Norfolkline med svære markedsvilkår og et betydeligt fald i fragtvolumenerne. Børsen: http://borsen.dk/transport/nyhed/167613/
 
Norden lægger administrative opgaver ud
Rederiet Norden lægger nu håndteringen af bl.a. havneafregninger ud til en ekstern partner, det Dubaibaserede firma Dadesk. Outsourcingen skal smidiggøre arbejdsgangene og samtidig spare både tid og penge. Norden News (Maritime Danmark) : http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5886
 
Kalundborg Tank Terminal udvider
Tank Terminal, der opbevarer flydende bulkvarer på Kalundborg Havn, har overdraget et færdigt tankanlæg til Attcon Nordic.
 
Tank Terminal udvider CMA
CGM øger trafikken via Helsingborg Havn Det franske containerrederi CMA CGM øger trafikken via Helsingborg Havn og etablerer direkte service blandt andet til havnene i Middelhavet. Port.helsingborg.se: http://www.havneogskibsfart.dk/Nyheder/nyhed.aspx?NewsID=3557&Titel=CMA
 
CGM øger trafikken via Helsingborg Havn
Forsvarsminister vil omlægge isbrydningForsvarsministeren vil se på muligheder for effektiv lodsning og nedlæggelse af istjenesten.
 
Besøg Søværnet på kulturnatten
Fredag den 9. oktober er der kulturnat i København, og derfor holder museer og udstillinger længe åbent. Men det er ikke kun kulturen, der har åbent hus - Marinestation København vil også summe af liv.
 
Det er bare en bøje
I Storebælt nord for Storebæltsbroen ligger der en bøje, der slet ikke ligner de andre. Farvandsvæsnet: http://www.soefartensledere.dk/WEB/Templates
 
Gade fastholder at jægerbogen er farlig.
Forsvarsminister Søren Gade (V) fastholder, at Thomas Rathsacks bog "Jæger - i krig med eliten" udgør en sikkerhedsrisiko.
 
20.000 unge på offentlig forsørgelse tre år i træk.
Arbejdsmarkedsstyrelsens nyhedsbrev: http://www.samspil.info/forside/vis+artikel?id=200
 
Ungepakke: Regeringen straffer de forkerte.
Regeringens såkaldte ungepakke er et forsøg på at piske unge ud på arbejdsmarkedet eller ind på skolebænken. Men regeringen risikerer at ramme de forkerte.
 
Søfart nr. 41-42
Indeholder b.l.a.: 
Tiden er inde til Blå Tænketank
Meddelelsen i sidste uge fra Maersk Line om at reducere antallet af danske officerer i containerskibene med 170 har ført til reaktioner og overvejelser i Det Blå Danmark. I Foreningen til Søfartens Fremme, hvor rekruttering og profilering af erhvervet er i fokus, har meddelelsen åbnet for en lang række spørgsmål. -I Foreningen til Søfartens Fremme opfordrer vi nu økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen til at nedsætte en Blå Tænketank. De helt overordnede spørgsmål er, hvad der skal til for at Det Blå Danmark fortsat er attraktivt for de unge mennesker, og hvad der skal til for at Det Blå Danmark fortsat er konkurrencedygtigt med dansk arbejdskraft, siger Steen Sabinsky, direktør i Foreningen til Søfartens Fremme.

Flyvbjerg kæmper fortsat
Skibsreder Svend Flyvbjerg i Nørresundby arbejder fortsat på en finansiel løsning for at undgå, at rederiets eneste skib, »Saxo«, sælges på tvangsauktion. Skibet er annonceret på tvangsauktion 24. november ved retten i Aalborg, efter at det siden 1. august har ligget oplagt i Skagen. Paradokset for Svend Flyvbjerg er, at oplægningen ikke som mange andre oplægninger for tiden skyldtes manglende beskæftigelse til skibet.

Netto-container rederi sat i søen
Det er ingen nyhed, at det er småt med rateniveauet indenfor containerfarten i tiden, men det ultralave bundniveau åbner til gengæld op for nye måder at lave forretning på. Og det faktum forsøger et nyt dansk-norsk rederiselskab nu at etablere sig på. Med base i Lysaker i Norge vil selskabet The Containership Company således forsøge at trænge ind på markedet med et nyt koncept, baseret på deci¬deret lavpris.

Konkurs skal uddybes
Uenighed om bl.a. værdiansættelsen af en ejendom betyder, at afviklingen af boet efter Svendborg-rederiet Casani Sø Entreprise kan ende med et retsligt efterspil. Rederiet gik konkurs sidste efterår, men de fleste af aktiviteterne blev videreført i et nyt selskab, Svendborg Uddybning. Her er der nu god gang i forretningen, som blev markant styrket af en kapitaltilførsel fra Dansk Bjergning og Bugsering, som ejer 50 pct. af det nye selskab.

Indonesere vil overtage teten i Eitzen-gruppen
En ny gigant med et stærkt dansk islæt inden for kemikalie- og gastank er godt på vej til at blive skabt. Det står klart, efter at den store, børsnoterede indonesiske rederigruppe PT Berlian Laju Tanker (BLT), har afgivet tilbud på Camillo Eitzen & Co. (CECO). Det samlede selskab vil ifølge de to rederier være verdens største kemikalietank-rederi.
HH-samarbejdet oplægger færge
Som en følge af samarbejdet mellem HH-Ferries og Scandlines-overfarten mellem Helsingør og Helsingborg har HH-Ferries i denne uge varslet opsigelse af ca. 100 medarbejdere, der fordeler sig med ca. 60 om bord og ca. 20 i hver af havnene. Rederierne stiler mod en fartplanstruktur med en afgang hvert kvarter fra hver side det meste af året, hvilket kræver fire færger i drift, mens alle fem færger forudses brugt i højsæsonen. Endnu er det uafklaret hvilken færge, der lægges op uden for sæsonen.
 
Rederier vil se nærmere på biobrændstof
Danmarks Rederiforening vil sende teknisk delegation til Lolland for at undersøge mulighederne for fremstilling af biobrændstof. Det lollandske bio-projekt rummer dog en lang række af aspekter med maritim forbindelse.
 
Nicon Industries satser på vækst nu og fremover
- Det kunne være interessant at oprette en filial på Lindø. Tanken indgår i vore overvejelser om fremtidig vækst som en mulighed, lyder det fra direktør Anders Hecht-Pedersen, Nicon Industries i Frederikshavn. Som iværksætter med en rivende udvikling bag sig, er han vant til at tænke i videreudvikling. En tankegang, som fortsat er dagsordenen i Nicon Industries, helt uanset det seneste års finanskrise.

Krisen ingen hindring for nyt ventilprojekt
En shippingverden i dyb krise er ikke ensbetydende med, at der ikke startes nye firmaer. Det gælder også på udstyrssiden, selvom der ikke er udsigt til at blive inkluderet på Makers List på mange nybygningsordrer de nærmeste år. Men de udsigter skræmmer ikke de tre mand bag firmaer Scanvent, der tværtimod agter at udnytte ventetiden frem mod bedre tider til at blive helt klar til at erobre markedet, pointerer direktør Eric Sørensen.

Flere artikler i det trykte blad med følgende overskrifter:
· Fortsat beskæftigelse skal på dagsordenen i Norden
· Studerende på ny kurs på SIMAC
· Usikkerhed om tal over ansatte
 
Baltic Dry Index  
2647 (+101) (rekord: 20/5-2008 11.793)
 
Bankens salgskurser 
100 USD = 516,88 DKK
100 Euro = 757,48 DKK
Danske Bank, 9/10, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - aktuelle købskurser 
D/S Torm: 53,00
APM A-aktie: 37.700
APM B-aktie: 36.900 D/S Norden: 206,25
DFDS: 339 Mols-Linien: 64
Penge & Privatøkonomi, 9/10 09.00,
 
Thora Lund
030(4)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Hovmester om ækvatordåb i TV2-artikel

Da Hans Sønderborg i 1962 på sin første udmønstring var messelærl ...

Pirateri: Dansk indsats i Guineabugten

Regeringen har i dag offentliggjort sit "Prioritetspapir for Danm ...
bottom banner1