Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Man 5/10-2009 10.00
5/10-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Strandberg - arbejder hjemme (fagblad)
Carsten Melhaven – arbejder hjemme (fagblad)
 
FRA MEDIER
 
Mærsk
Flåden nædskæres kraftigt
Mærsk Line går nu i gang med at skære kraftigt ned i sin flåde. Op mod 35 containerskibe vil enten blive lagt op eller sendt til ophugning i år. Samtidig arbejder rederiet på at udskyde leveringen af nye skibe. "Tilpasningen af flåden er helt klart forårsaget af den økonomiske krise, som blandt andet giver sig udslag i flere oplagte skibe. Som operatør er det selvfølgelig noget skidt at have skibe lagt op, for man vil jo hellere have skibene til at sejle og tjene penge. Men i et marked, som det vi befinder os i nu, er det et tegn på, at vi bruger vores flåde så effektivt, som vi kan", siger vicedirektør Søren Andersen, Maersk Line.
 
Britiske officerer fyres
Sparerunden i Mærsk rammer nu også 113 af rederiets britiske officerer. På linje med 170 danske officerer vil briterne få tilbudt en frivillig fratrædelsesaftale. De 113 britiske officerer svarer til 20 procent af samtlige britiske officerer i Mærsk. "Vores flåde har i mange måneder haft et overskud af officerer, i håb om en hurtig bedring af containermarkedet. Men det er desværre ikke sket", skriver Maersk Line i en meddelelse, sendt til de britiske skibsofficerers fagforening Nautilus UK. "Vi kan bare ikke fortsætte med et enormt overskud af officerer", siger AP Møller - Mærsks head of marine human ressource. Og det er ifølge Lloyd’s List ikke sikkert, at de britiske officerer er de sidste der vil blive forsøgt udskiftet med billigere asiatisk arbejdskraft.
 
Tysk statsstøtte vedtaget
Den tyske Forbundsdags budgetudvalg har nu godkendt statsstøtte, i form af en garanti på 1,2 milliarder euro, til det kriseramte tyske containerrederi Hapag-Lloyd. Udvalget stillede dog en række betingelser for at godkende støtten. Betingelser som stop for udbytte og loft over ledelsens løn har været nævnt. Ifølge en tysk avis står Hapag-Lloyd til at tabe 900 millioner euro i år og 500 millioner euro næste år.
 
Danske rederier klar til klimaaftale
Danmarks Rederiforening er klar til en konkret aftale på klimatopmødet i København til december. Rederierne håber på, at man beslutter sig for at gøre alvor af forslaget om en kompensationsfond, hvor man betaler en slags afgift for hver gang man køber et ton olie."Jeg håber og tror, at vi får en aftale. Hele oplægget ligger på den flade. Andre må tage ansvaret, hvis det ikke sker", siger Jan Fritz Hansen, vicedirektør i Danmarks Rederiforening, til Jyllands-Posten.
 
Lavpris-containterrederi på vej til Danmark
Et nyt containerrederi, der vil udfordre giganter som Maersk Line med et enkelt lavpriskoncept, er under stiftelse i København. Bag det nye rederi The Containership Company (TCC) står danskerne Jakob Tolstrup-Møller, som i øjeblikket er partner i det norske skibsmæglerfirma Boxton Maritime, og Franck Kayser med en mangeårig fortid hos A.P. Møller-Mærsk og senest hos Scandlines og franske CMA CGM. The Containership Company har adresse i Københavns Frihavn og forventer at være klar til drift i 2010, fortæller Jakob Tolstrup-Møller, der har omkring 25 års erfaring fra rederibranchen. "Vi er i gang med at forhandle med nogle ejere af containerskibe, og vi har diskussioner med flere investorer, herunder John Fredriksen," siger han.
 
Kokainfangst i Fredericia Havn
En specialgruppe fra SKAT har fundet 23 kilo kokain om bord på et bulgarsk fragtskib i Fredericia Havn. Hele den 25 mand store besætning er anholdt og bragt til politigården i Fredericia.
Siden er to bulgarske sømænd ved Retten i Kolding blevet fængslet, sigtet for indsmugling af 23 kilo kokain til Danmark. En tredje sømand blev fremstillet i retten, men løsladt efter at have afgivet forklaring. Han er dog fortsat sigtet. Den øvrige besætning er også sat på fri fod igen.
 
Bornholm: Villum Clausen i kollision med havn
Bornholmstrafikkens hurtigfærge Villum Clausen fik to huller i skroget, da den lørdag blev taget af vinden og kastet mod kajen i Rønne Havn, mens den var ved at lægge til. Også spidsen af den ene ponton er slået af.
 
Redningsaktion i Nordsøen
En dansk redningshelikopter var søndag i gang med at evakuere 10 besætningsmedlemmer fra det nødstedte fragtskib Maestro Sun i Nordsøen. Skibet, der befinder sig ud for Thorsminde, var ude af stand til at manøvrere, efter at styremaskinen er gået i stykker.
 
Kanhave igen-igen
Samsøtrafikkens mislykkede færge, den græskbyggede Kanhave, fortsætter med at skabe problemer for rederiet. Lørdag måtte passagerer fra Samsø vente syv timer om bord på færgen, før det lykkedes den at gå til kaj i Hou."Jeg tør snart ikke tage telefonen", siger bestyrelsesformand Per Gullestrup fra Nordic Ferry Services. Kanhave forsøgte først på aftenen lørdag at gå i havn i Hov, men måtte opgive på grund af ekstraordinær lav vandstand. Tilmed havde færgens ene motor tidligere på lørdagen ramt bunden, da den forsøgte at anløbe havnen. Først med syv timers forsinkelse lykkedes det færgen at komme i havn. Søndag morgen skulle Kanhave så atter sejle. Men blæsten var taget til i løbet af natten - og kombineret med endnu et teknisk uheld på en af Kanhaves fire motorer, måtte færgen returnere til Hou. For at undgå flere gener har rederiet valgt også at sætte den gamle færge Vesborg ind på ruten - indtil Kanhave fungerer optimalt.
 
Indonesisk rederi overtager Camillo Eitzen
Berlian Laju Tankers har afgivet et overtagelsestilbud på Camillo Eitzen, der i givet fald vil skabe verdens største kemikalitankskibsrederi. Ejere der repræsenterer 76 procent af aktierne i Camillo Eitzen har på forhånd accepteret tilbuddet. BLT og Camillo Eitzen skriver i meddelelsen, at det fusionerede rederi vil være godt positioneret til at drage fordel af en kommende bedring af markedet. Det nye selskab vil eje og drive en flåde på 157 kemikalietankskibe, 14 tankskibe, 42 gastankskibe, 50 tørlastskibe og en FSOP.

Bankens salgskurser
100 USD = 524,94 DKK
100 Euro = 757,52 DKK
Danske Bank, 5/10, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 49.90 (-0,10)
APM A-aktie: 32.800 (-700)
APM B-aktie: 33.900 (-500)
D/S Norden: 183,50 (-5)
DFDS: 342 (-10)
Mols-Linien: 63,50 (0)
Børsen, 5/10
 
THORA LUND
026(4)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Gratis onlinekurser for medlemmer

Bliv klogere hjemme i sofaen og få papir på din viden. Dansk Meta ...

"DIS-regnemaskine" opdateret på hjemmesiden

Dagpenge- og DIS til brutto-beregnerne her på hjemmesiden er opda ...
bottom banner1