Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Tir 29/9-2009 10.00
29/9-2009
28 09
CO-SØFART KALENDER
 
Henrik Mikkelsen - medsejlads "Pearl of Scandinavia", København-Oslo
Ole Philipsen - 14.00 Kronborg
John Ibsen - 10.30 møde
Ole Strandberg - arbejder hjemme
Bjarne M. Olsen (SK) - redaktionsmøde i Slagelse
Carsten Melhaven (SK) - redaktionsmøde i Slagelse
 
FRA MEDIER
 
Pirateri
 
Situationen i Somalia
To mænd er i offentlighed blevet skudt på en markedsplads på foranledning af al-Shabaab. De to blev fundet skyldige i at have været spioner for CIA og for de fredsbevarende styrker fra Den Afrikanske Union, og de blev henrettet foran flere hundrede mennesker.
 
IMB Live Piracy Report update
27/9 16.00 UTC psn 22:15.4N 091:43.5E Chittagong red, Bangladesh
Vagthavende officer spottede en røver på poopdækket nær stores-rummet for tovværk. Da vagthavende kom nærmere dukkede to andre røvere op bevæbnede med lange knive som begyndte at jagte ham. Vagthavende fortrak til hoveddækket og alarmerede andre besætningsmedlemmer. Da besætningsmedlemmerne ankom til poopdækket bevæbnede med koben, hoppede røverne overbord og forsvandt med stjålent tovværk.
 
27/9 0002 LT psn 22:11.22N 091:43.24E Chittagong red "B", Bangladesh
Otte røvere bevæbnede med lange knive entrede en produkttanker på reden fra en smal fiskebåd af træ. Vagthavende bådsmand observerede røverne og informerede vagthavende officer som slog alarm. Røverne truede en vagtmand med lange knive og skar noget fortøjningsreb over, hoppede i vandet og forvandt med det stjålne reb. Havnekontrollen informeret.
 
26/9 0120 UTC 13:11.57N 049:25.1E Adenbugten
Otte pirater bevæbnede med skydevåben forsøgte at entre en bulkcarrier fra to hurtige speedbåde. Kaptajnen slog alarm, foretog undvigemanøvrer, affyrede nødblus, aktiverede SSAS-alarmen og informerede koalitionens krigsskibe. Havvand løb permanent over dækket og besætningen låste sig inde i apteringen. Piraterne begyndte at skyde mod apteringen og et koalitions-skib meddelte at de var tæt på positionen. Piraterne afbrød angrebet da de fik øje på krigsskibet. En helikopter undersøgte skibet fra alle positioner og konstaterede at ingen pirater var ombord. Skibet genoptog sin kurs.
 
26/9 01.15 UTC psn 13:11.95N 049:19.14E Adenbugten
Pirater i en skiff forfulgte en bulkcarrier. Kaptajnen foretog undvigemanøvrer, øgede hastigheden og informerede koalitionens krigsskibe. Ankomst af et krigsskib og en helikopter forhindrede piraterne i at entre. Ingen skader på personer eller skib.
 
DFDS nedbemander i Lisco-skibene
Som et nyt led i spareplanen Projekt Lightship har DFDS analyseret bemandingsituationen i Lisco-flåden, og konstateret at besætningen kan reduceres med gennemsnitligt 4 besætningsmedlemmer pr. skib. Det betyder at 23 sø-stillinger nedlægges i Lisco-flåden. Samtidig nedlægges 5 stillinger på kontoret i Klaipeda, hvorfra opsigelserne af de 23 sø-stillinger løbende vil ske i den kommende tid.
DFDS extra news, 28/9
 
Situationen i Manila
80% af byen står under vand efter en tropisk storm som foranledigede den værste oversvømmelse i 40 år. Mindst 100 er omkommet og 32 savnes. Folk er druknet i deres egne huse og 435.000 mennesker er tvunget til at forlade deres hjem. El-forsyninger og telefonforbindelser er afbrudt i store dele af byen.
 
Antallet af registrerede døde efter tyfonen er nu opgjort til 240.
Jyllandsposten/ritzau, 29/9 06.17, http://jp.dk/udland/asien/article1832755.ece
 
"Estonias" forlis - ingen fik skylden
Mandag nat var 15-årsdagen for den estiske passagerfærge "Estonias" forlis i et stormvejr over Østersøen. I voldsomme bølger og en isnende vind kæmpede 989 passagerer for livet, hvoraf kun 137 overlevede. Bagefter fastslog en havarikommission at forliset skyldtes skader på bovporten forårsaget af kraftige bølger. Bovport og rampe til bildækket rev sig løs og bildækket blev oversvømmet.
 
Det tog ifølge kommissionen kun 50 minutter fra bovporten rev sig løs til skibet var sunket. Kommissionen fandt at hængslerne på bovporten var underdimensionerede. Efterfølgende blev der hverken lagt ansvar på værftet eller søfartsmyndigheder som havde godkendt skibet som sødygtigt. Heller ikke mod kaptajnen som ikke satte farten ned, men forsøgte at overholde fartplanen trods vejret. En ny undersøgelse i 2005 bekræftede konklusionerne fra den oprindelige havarikommission.
 
Estisk anklager kræver ny undersøgelse
Den estiske statsanklager Margus Kurm kræver en ny undersøgelse af vraget for at sikre, at der ikke er foregået noget ulovligt i forbindelse med forliset. Anklageren undrer sig blandt over at der gik to måneder efter forliset før de første dykkerundersøgelser blev foretaget. Kun bovvisiret er hentet op fra dybet og skibet vil ikke blive bjærget.
Berlingske Tidende/ritzau/FNB, 28/9 21.47, http://www.berlingske.dk/article/20090928/verden/909280423/
 
Mærsk får bøde for britisk eksport af 2.000 tons skrald til Brasilien
Brasilianerne er rasende på englænderne som under varebetegnelsen "genbrugsplast" har eksporteret 2.000 tons husholdsningsskrald til Brasilien, og Mærsk som har har været involveret i transporten har fået en bøde på 1,2 millioner kroner. Affaldet befinder sig i komprimerede baller i fragtcontainere i havnen i Felixstowe ved Harwich, som er blevet midtpunkt i en efterforskning af hvordan det kunne gå til, at store mængder kommunalt affald er blevet eksporteret til Brasilien som genbrugsplast.
 
Et brasiliansk datterselskab til Mærsk er et af fem shippingselskaber som risikerer millionbøde for affaldstransporten. Mærsk erkender at have deltaget i transporten, men vil gå rettens vej for at undgå bøden. Mærsk sammenligner med en lufthavn hvor det ikke er SAS der er ansvarlig for hvilken baggage der kommer ombord på flyene, men toldmyndighederne.
Information, 28/9 side 8-9
 
Hapag-lloyd kan se frem til seks milliarder stats-kroner
Ifølge det tyske nyhedsburea DPA kan rederiet se frem til et statstilskud på 1,2 milliarder euro. DPA henviser som kilde til regeringskredse i Berlin. Dammarks Rederiforening frygter situationen, fordi den danske statskasse aldrig vil kunne konkurrere med den tyske eller den franske statskasse på egentlige tilskudsordninger.
 
Jan Fritz Hansen fra rederiforeningen vil imidlertid lige se hvad der overhovedet er tale om. Er det en pengegaranti eller er det statsmidler som udbetales i subsidier. Vicedirektøren for rederiforeningen siger selv nej tak til direkte statsstøtte, mens det franske storrederi CMA-CGM har foreslået statsstøtte til f.eks. Hapag-Lloyd, Mærsk og rederiet selv.
 
Containerskibene skal øge indtjeningen med 20%
Hvis tabene skal vendes, kræver det at flere skibe lægges i mølposen og raterne sættes op med 20%, siger shippingrådgiverne Marsoft Inc. Omkring 5% flere skibe skal oplægges hvis overkapaciteten skal fjernes.
 
Kinesiske Cosco mener tørlastrater kan stige 80% i 2009
Rederiet mener en sådan stigning kan blive støttet af stigende kinesisk behov for shipping.
 
Kriseramt Norden-kunde i finansiel bedring
Den russiske aluminiumsproducent Rusal som er storkunde hos rederiet Norden, er nu ved at få mere styr på den økonomiske situation, og det kan gavne Norden, som tidligere på året har valgt at fjerne intægtsforventninger fra selskabet for 2009 fra årsprognosen, med et beløb på over 100 millioner dollar. Norden har indbragt flere sager mod Rusal for domstole og voldgiftsretter.
 
Kvinder på vej i amerikanske ubåde
Den amerikanske flåde overvejer om kvinder skal have mulighed for at sejle med amerikanske ubåde, og også fra politisk hold støttes en ophævelse af et gældende forbud. I dag udgør kvinder ca. 15% af de 336.000 som gør tjeneste i den amerikanske flåde, men kvinder har kun haft adgang til overfladefartøjer. På grund af de trange forhold i ubådene har der visse steder kun været en seng pr. to besætningsmedlemmer.
Maritime Danmark/clippimgnews.nl, 29/9 06.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5770
 
EU-kommissionen forlænger fritagelsesregel for rederier
En fritagelse fra EU's konkurrenceregler som har været gældende siden 1995 forlænges nu til 2015. Regelforlængelsen giver rederierne mulighed for at fortsætte deres linjesamarbejde uden at kunne blive anklaget for karteldannelse. Virksomheder med over 30%'s markedsandele har dog ikke lov til at deltage i forhandlingerne. Denne grænse var tidligere sat til 35%. Den nuværende fritagelse udløber 25. april 2010 og kommissionen havde overvejet ikke at forlænge fristen.
Maritime Danmark/Wall Street Journal, 28/9 14.13, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5765
 
Den britiske flåde konfiskerer kokain for to milliarder kroner
For to uger siden opbragte den britiske flåde en colombiansk fiskerkutter ud for den sydamerikanske kyst, og fandt 212 baller med kokain på hver 26 kilo. De britiske flådeskibe blev assisteret med assistance fra US Coast Guard, og kokainen blev fundet i et hemmeligt lastrum under et betongulv.
Jyllandsposten, 28/9 11.31, http://jp.dk/udland/article1831690.ece
 
Foreningen af Havnefogder i Danmark nedlægges
På et årsmøde i HAFO som blev afholdt i seneste weekend i Helsingør/Helsingborg, besluttede deltagerne på bestyrelsens anbefaling, at nedlægge den 94 år gamle forening pr. 31/12-2009 og overføre forhandlingsretten til Søfartens Ledere. Årsmødet blev suspenderet hvorefter en ny forening "Netværket Havn" blev dannet. HAFO-årsmødet blev efterfølgende genoptaget.
 
Det blev besluttet at overføre HAFO's formue på 700.000 kroner til den nye forening. Foreningen skal afholde mindst et årligt netværksarrangement, og der blev afsat 250.000 kroner af formuen til at afholde en 100 års jubilæumsfest i 2016. I Netværket kan optages alle nuværende eller pensionerede havnedirektører, havnekaptajner, havnechefer, havnemestre, havnefogder, havneassistenter og tilsvarende, som er medlem af Søfartens Ledere.
Redningsstation i Helsingør har holdt 5 års jubilæum
Redningsstationen blev oprettet som den første lokal-station i Dansk SøRedningsSelskab i 2004. Mange har arbejdet hårdt for afdelingen og en række fonde har støttet med ydelser og sponsorater.
Søulykkesrapport vedr. arbejdsulykke på havundersøgelsesskibet "Dana"
En skibsassistent blev 2. maj 2009 alvorligt kvæstet under arbejde med flytning af en trawlskovl.
Konklusion:
* Skibsassistenten gik ind på trawlbanen for at hjælpe uden at reflektere over eller være sig riskoen bevidst.
* Skibets fart var medvirkende årsag.
* Planlægningen af arbejdet var sket uden at give melding til broen om at få reduceret farten.
* Der var støj på dækket som vanskeliggjorde en melding til fiskemesteren om at assistenten var kommet og ville hjælpe.
* Dårlige oversigtsforhold bevirkede at fiskemesteren ikke så skibsassistenten komme og gå ind i trawlbanen.
 
Den Maritime Pris 2009
Frist for nominering af en virksomhed, person eller organisation som har ydet en særlig indsats for at skabe innovation og vækst i den maritime sektor i Danmark, til gavn for danske virksomheder eller det danske samfund, udløber torsdag den 1. oktober 2009.
 
Falske jobannoncer bruges som markedsføring
Blandt jobannoncer er der begyndt at florere nogle såkaldte spøgelsesannoncer fra firmaer der søger mange flere medarbejdere. Der er bare ikke noget reelt indhold bag annoncerne, som udelukkende indrykkes som et markedsførings-kneb. Karrierådgiver og adm. direktør i JobMaker A/S bekræfter at firmaet i gennemsnit finder en spøgelsesannonce ud af 10-12 annoncer. Søger man jobbet afvises den med en standardskrivelse og en måned efter dukker annoncen op igen.
 
Stadig dyrt at fejle med ansættelsesbeviser
Lovændringen fra 2007 havde til formål dels at nedsætte godtgørelseniveauet for mangler i ansættelsesbeviser og dels at nedbringe antallet af sager. Men loven har fejlet mener Dansk Arbejdsgiverforening som kræver handling af beskæftigelsesministeren. Det stik modsatte er nemlig sket. Både antallet af sager og godtgørelsernes størrelse er siden lovændringen steget. Niveauet er simpelthen eksploderet mener en advokat og specialist i ansættelsessager. For nylig er en sag endt med en godtgørelse på 100.000 kroner hvor alle sager tidligere endte på 5.-10.000 kroner.
 
Dansk Arbejdsgiverforening mener der igen skal lovændring til.
Lovændringen i 2007 blev støttet af Dansk Arbejdsgiverforening, mens 3F og HK klart var imod ændringerne som førte til større uoverskuelighed. Inger Støjbjerg mener ikke der på nuværende tidspunkt kan tegnes et klart billede af ændringernes betydning, og en lovændring koster dyrt fordi der efterfølgende skal føres en række principielle sager for at finde et passende godtgørelsesniveau.
 
Plastarbejdere har sværere ved at få børn
En omfattende undersøgelse for arbejdsmiljø viser at kvinder i plastindustrien oftere får behandling mod ufrivillig barnløshed end andre. Forskningscenteret bag undersøgelsen opfordrer sammen med 3F til at gå arbejdsmiljøet i branchen efter i sømmene, og direktør Peter Skov i brancheforeningen vil med det samme indkalde til et møde.
 
Antal præsterede arbejdstimer
Der var 54.000 færre beskæftigede i 2. kvartal af 2009 til sammenligning med samme kvartal i 2008. Mens beskæftigelsen dermed faldt 1,9%, faldt de præsterede arbejdstimer 5,3%. I alt præsterede 2,8 millioner personer 1.096 millioner arbejdstimer i 2. kvartal (30 timer i gennemsnit om ugen). Branchemæssigt var det største fald i beskæftigelsen inden for industrien, mens der blev flere beskæftigede i det offentlige.
Danmarls Statistik, 28/9, http://www.dst.dk/nytudg/11652
 
5% af alle arbejdstagere er syge hver dag
Omkring 150.000 danskere er dagligt sygemeldt fra deres arbejde, og det koster årligt samfundet 37 milliarder kroner. Specielt de offentlige arbejdspladser er udsatte hvor der i forvejen er mangel på sygeplejersker, skolelærere og socialrådgivere. Arbejdsmarkedsordfører for Venstre, Peter Juel Jensen, mener den enkelte ansatte skal tildeles større ansvar, og arbejdsmarkedsordfører for SF Eigil Andersen foreslår en arbejdsskadeafgift på 500 millioner årlige kroner, hvor virksomheder med det dårligste arbejdsmiljø skal betale mest.
 
Dansk Metal kræver højere dagpenge
Ledige metalarbejdere modtager kun 57% af deres indtægt hvis de går på arbejdsløshedsunderstøttelse. Den kompensationsgrad skal hæves til de 70% som var gældende for ca. 20 år siden, siger metal-formanden Thorkild E. jensen. Ellers må der kræves længere opsigelsesvarsler som flere talere efterlyste på den netop afholdte metal-kongres. Herudover ønsker Dansk Metal at ledige skal kunne uddanne sig på dagpenge, ligesom mange for en snes år siden fik HF- eller studentereksamen på dagpenge.
Borsen.dk/ritzau, 28/9 14.35, http://borsen.dk/okonomi/nyhed/166715/
 
SF ikke afvisende over for reform af efterlønnen
Principielt mener partiet dog at andre tiltag f.eks. vedrørende sygefravær, spildtid i trafikken, afbureaukratisering af den offentlige sektor og flere gennem uddannelsessystemet, bør kunne levere den ekstra arbejdskraft fremtidens arbejdsmarkeds antages at kunne bruge. Men skal efterlønsreglerne ændres også, vil partiet ikke afvise at indskrænke gældende ret til efterløn. De Radikale som opfordrer til at ændre efterlønsreglerne så hurtigt som muligt, hilser udmeldingen fra SF velkommen og håber S kommer efter.
 
3F vil bruge overenskomstforhandlinger til at stoppe arbejdsfordeling ud over 13 uger
På grund af dagpengelovens regler om supplerende dagpenge, vil 3F have bremset adgangen til at en virksomhed kan få dispensation til arbejdsfordeling ud over 13 uger om året. Det meddelte industrigruppens Børge Frederiksen til 400 tillidsmænd som var forsamlet til landsmøde i Esbjerg. Målet er af få ændret dagpengereglerne.
 
Et par forbudsplaner fra alkoholpolitisk råd
Ingen alkohol: Arbejdspladser, sportshaller, forældremøder og daginstitutioner.
Kortere åbningstider for værtshuse, forbud mod "happy hour", lavere promillegrænser og ingen alkoholsalg fra tankstationer.
 
Import af mødomme bør resultere i dødssstraf
Et billigt kinesisk produkt kan klare behovet for underlivsblod fra bruden på bryllupsnatten, og et sådant produkt forhandles ifølge BBC lige nu på det arabiske marked. Produktet er et simpelt alternativ til hemmelige kirurgiske operationer. En professor ved al-Azhar universitetet i Cairo mener importører af det pågældende produkt bør straffes med døden, fordi det underminerer islams moral om ikke at bedrive hor som han betegner som en iskamisk dødssynd. Det kinesiske produkt kan i Syrien erhverves for 76 danske kroner.
 
Skoleskibet "Danmark"
Ankommet Flådestation Frederikshavn 28/9 15.00 LT. Den sejlende del af årets uddannelsestogt er forbi. Skoleskibet bliver liggende i Frederikshavn indtil næste togt i juli 2010.
 
Baltic Dry Index
2192 (+9) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 28/9, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 520,72 DKK
100 Euro = 757,27 DKK
 
Aktiekurser - aktuelle købskurser
D/S Torm: 51
APM A-aktie: 34.200
APM B-aktie: 35.200
D/S Norden: 193,75
DFDS: 350
Mols-Linien: 60
Nordnet.dk, 29/9 09.00,
 
Thora Lund
022(4)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Gratis onlinekurser for medlemmer

Bliv klogere hjemme i sofaen og få papir på din viden. Dansk Meta ...

"DIS-regnemaskine" opdateret på hjemmesiden

Dagpenge- og DIS til brutto-beregnerne her på hjemmesiden er opda ...
bottom banner1