Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Tir 22/9-2009 10.00
22/9-2009
21 07
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - 11.00 møder resten af dagen
John Ibsen - 15.00 møde i forening for arbejdsret
Ole Strandberg - arbejder hjemme
Christian Petersen - ferie til og med 24/9
 
FRA MEDIER
 
Pirateri
 
CEC "Future" atter gennem Adenbugten
Den russiske kaptajn Andrey Nozhkin som var ombord da det danskejede fragtskib blev kapret sidste år, er atter på vej gennem området med det samme skib. Han kan fra broen skue ud over et solrigt vejr og et roligt hav. Desværre de ideelle betingelser for pirater.
 
De seneste døgn har skibet været beskyttet af fire svært bevæbnede russiske marine-soldater, som del af en stor konvoj, og kaptajnen udtaler, at det nok er den mest sikre tid han har haft som kaptajn. På spørgsmålet om det ikke er utrygt at sejle med soldater ombord svarer han, at han gerne havde beholdt dem længere, og om hvordan han vover at sejle igennem igen, at han kunne være blevet hjemme, men hans job er at sejle skibe og før eller siden må han alligevel igennem.
 
Han sejler normalt otte måneder om året, men han er startet op med en periode på tre måneder. Efter kapringen har han følt sig som i en tom luftboble, han kunne flyve umiddelbart efter frigivelsen, men samtidig var al energi suget ud af kroppen. Fire af officererne og en sømand er også gengagere fra kapringen og kaptajnen udtaler at de arbejder som i en famlie. Sin familie hjemme har han ikke informeret om at han igen er på vej gennem Adenbugten.
 
IMB Live Piracy Report update
20/9 15.45 LT psn 12:49.48N 048:11.82E Adenbugten
En speedbåd med syv bevæbnede pirater nærmede sig et fragtskib med hensigt om at entre. Skibet aktiverede anti-pirat midler og bevæbnede vagter ombord udvekslede skud med piraterne, som afbrød angrebet og fortsatte mod Yemens kyst. Alle skibe i området og koalitionens krigsskibe informeret via VHF.
 
19/9 06.00 UTC psn 13:54.2N 051:09.8E Adenbugten
Seks bevæbnede pirater i en speedbåd forsøgte at angribe en bulkcarrier i en konvoj med to andre skibe. Kaptajnen ændrede kurs og kontaktede koalitionens krigsskibe for assistance, og besætningen aktiverede anti-pirat hjælpemidler. Piraterne forfulgte skibet i 20 minutter og flygtede da en helikopter fra koalitionen ankom til positionen.
 
19/9 0550 UTC psn 13:52.10N 051:04.17E Adenbugten
Fire pirater i en smal båd udsat fra et moderskib, og bevæbnede med maskinpistoler, beskød en kemikalietanker. Kaptajnen slog alarm, øgede hastigheden, foretog undvigemanøvrer, informerede skibe i nærheden og kontaktede kolaitionens krigsskibe for assistance. Besætningen mønstrede og aktiverede anti-pirat hjælpemidler. En helikopter fra koalitionen ankom og piraterne opgav angrebet. Ingen sårede. Et brovindue ødelagt.
 
19/9 0605 UTC psn 13:52N 051:07E Adenbugten
Omkring syv bevæbnede pirater i en speedbåd beskød en bulkcarrier. De forsøgte at entre skibet men det mislykkedes på grund af undvigemanøvrer og anti-pirat hjælpemidler taget i anvendelse af besætningen. Kaptajnen kontaktede koalitionen for assistance. Ved synet af en helikopter som ankom afbrød piraterne angrebet og undslap. Ingen tilskadekomne.
 
18/9 19.27 UTC 03:55.2N 098:45.8E Belawan ydre red, Indonesien
Tre røvere bevæbnede med lange knive entrede et skib på reden fra forstavnen. Røverne truede den vagthavende AB som slog alarm og undslap i apteringen. Besætningen mønstrede og gik forud for at tjekke situationen. Røverne sprang overbord og forsvandt med skibs-ejendele. Forsøg på at kontakte myndighederne var forgæves.
 
18/9 1720 UTC psn 03:23.7N 105:22.1E Ud for Anambas Island, Sydkinesiske Hav
Seks pirater bevæbnede med knive og macheter entrede en kemikalietanker undervejs fra agter, De kom ind i apteringen og op på broen hvor de tog vagthavende officer som gidsel, slog ham i ansigtet, bandt hans hænder og forlod broen ubemandet, mens de førte ham til kaptajnens kahyt. Piraterne stjal kontanter og personlige ejendele fra kaptajnen og den vagthavende officer. Derefter fortsatte de til overstyrmandens kahyt hvor de stjal personlige ejendele. De fortsatte med kaptajnen som gidsel til dækket hvorefter de undslap i deres båd og forsvandt.
 
18/9 01.20 LT psn 14:20.2N 049:47.1E Adenbugten
Pirater i en smal båd kom så tæt som 5 meter til et skib. Alarm aktiveret og besætningen mønstret. Piraterne afbrød angrebsforsøget.
 
18/9 04.40 LT psn 21:41.80N 088:01.00E Sagar red, Kolkata, Indien
Røvere bevæbnede med knive entrede et containerskib fra styrbords side mens vagtmanden tog en runde. Da vagtmanden kom til styrbords side truede røverne ham med knive. De stjal skibsproviant og forsvandt. Myndigheder informeret.
 
Baltisk aktionsuge
I DAGEN mandag havde vi en nyhed om en baltisk aktionsuge arrangeret af ITF. Imidlertid manglede en dato for hvornår ugen egentlig var. Vi kan nu oplyse at der er tale om indeværende uge. Herunder gengives hele meddelelsen fra ITF:
 
Baltisk aktionsuge også i Danmark
Under parolen ”United we stand” indleder ITF, Det internationale transportarbejderforbund, fra mandag den 21. september og ugen ud den Baltiske Aktionsuge.
Under aktionsugen, der foregår i alle Østersølandene, vil skibe under såvel nationale flag som bekvemmelighedsflag (FOC) blive besøgt.
Aktionsgrupper bestående af havnearbejdere og søfolk vil besøge skibene rundt om i havnene.
Formålet med den årlige aktionsuge er at sætte fokus på den diskriminering, underbetaling og udnyttelse, som især søfolk fra den 3. Verden og de tidligere østlande udsættes for.
Under besøgene på skibene vil ITF folkene tale med mandskabet ombord og undersøge om søfolkene får løn i henhold til overenskomsten og om internationale konventioner og omkring søfolks arbejdsforhold og hviletider m.m. overholdes.
Eventuelle spørgsmål om aktionsugen i Danmark kan rettes til ITF inspektør Morten Bach på tlf. 21649562
DAGEN, 22/9
 
"Maria Soltin" tilbageholdt i 13 dage i august
Efter en havnestatskontrol i Antwerpen har den norsk ejede, men dansk drevne og indregistrerede 37 år gamle kemikalietanker, været tilbageholdt i 13 dage på grund af alrige fejl og regel-overtrædelser. I marts i år sprang skibet læk ud for Bergen hvor kun en hurtig redningsindsats fik skibet til at overleve. I alt er mindst 8 skandinaviske skibe tilbageholdt under Paris Mou i august måned.
Maritime Danmark/Shipgaz, 22/9 07.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5704
 
Mærsk har truffet beslutning om ny finansdirektør
Der er gået næsten fire måneder siden Søren Thorup Sørensen fratrådte stillingen som finansdirektør, men nu er det offentliggjort at nordmanden Trond Westlie er blevet udpeget som efterfølger. Det er den første udlænding i koncernens absolutte top. Westlie har været finansdirektør i telekoncernen Telenor Group og han vil tiltræde 1. januar 2010. Westlie har baggrund fra en række erhverv, herunder offshore- og energisektoren og det maritime erhverv.
 
Når han tiltræder indgår han samtidig i koncernens Executive Board som består af seks eksklusive medlemmer.
Selskabsmeddelelse Mærsk, 21/9, 
 
Mærsk Supply får nye skibe
Supply Service modtager to nye skibe, ankerhåndteringsfartøjerne "Maersk traveller" bygget i Norge, og "Maersk Logger" bygget på Volkswerft i Stralsund.
Maritime Danmark, 21/9 16.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5695
 
Det har været en pest med kun to færger til tre øer
Efter et møde mellem øerne Fejø, Femø og Askø udtaler Hanne Norup Carlsen, at det har været en stor belastning for øerne i de perioder hvor der kun har været to færger til rådighed fremfor tre. "Færgesituationen er et mangehoved uhyre. Dels for de turister der kommer til øerne om sommeren, men også for de erhvervsaktive på øerne". Landmændene har ikke kunnet komme af med deres korn, og der nævners særligt en landmand på Femø som har måtte opgive leverencer af mælk til Arla. Også skolebørn og beboere som har deres arbejde udenfor øerne har haft det svært med længere transporttid.
 
Thy Ferries upåvirkede af Fjord Lines planer om hurtigrute
Fjord Lines planer om en hurtigrute mellem Hirtshals og Kristiansand fra sommeren 2010, ændrer ikke ved Thy Ferries projekterede rute mellem Hanstholm og Kristiansand fra 23. april 2010. Thy Ferries projekterer med 300.000 rejsende årligt, og det tror projektmagerne stadig på uanset den kommende hurtigrute.
 
Thy Ferries mener Fjord Line spekulerer i at gøre det vanskeligere at rejse kapital til projektet, samt en reel frygt for at Thy Ferries er i rute fra den 23. april, siger Svein Olaf Olsen fra Thy Ferries. Svein Olaf Olsen vælger at se situationen med modsat fortegn og mener Thy Ferries vil være en alvorlig konkurrent for Fjord Line.
 
Chefer fra kollapsede Atlas-shipping køber op i konkursboet
En storaktionær og en tidligere regnskabschef har med en stor pose penge købt op i det krakkede rederi. Atlas Shipping efterlader formentlig et tab på 800 millioner kroner, hvortil kommer 400 millioner i to andre konkursramte Atlas-selskaber. Konkursboet har solgt Atlas Rederi som har nybygninger på vej fra værft i Kina. Køberne er storaktionæren Bo Kristensen og regnskabschefen Per Møller. Kurator i boet oplyser at de to's budafgivelse var det bedste der kunne opnås.
Business.dk, 22/9 06.50,
 
Ny vejledning til navigatører om Vessel Traffic Services (VTS)
VTS anvendes til forskellige kategorier af service. IALA har netop udgivet en ny brochure om VTS.
 
Danske rederier fortsætter fokus på klimaarbejde
Unifeeder har tilsluttet sig Danmarks Rederiforenings klimacharter, og har indført brugen af en CO2-kalkulator, som kan beregne udledningen af CO2 og sammenligne udledninger fra landtransport med kombinationen af land- og søtransport.
Danmarks Rederiforening, 21/9,
 
Misforståelser mellem jurister og læger bør give anledning til revurderinger
Erstatningssager efter arbejdsulykker, trafikuheld eller i sundhedssystemet, ender ofte med afslag på grund af sprogtekniske misforstårelser afslører Politiken. Dommerforeningens formand udtaler i den forbindelse at sådanne sager bør tages op til revurdering. Hvis en borger skal opnå erstatning skal det være "overvejende sandsynligt" at skaden er opstået på grund af arbejdet, trafikuheldet eller en fejlbehandling. For en læge betyder det at det er "meget sandsynligt", mens det for en jurist betyder at det er mere end 50% sandsynligt. Den sprogforbistring kan give anledning til mange urigtige afslag.
 
Den udenlandske arbejdskraft kommer og går som der er brug for den
Danske Bank har analyseret tal fra myndighederne om udstedelse af arbejdstilladelser, og analysen viser at udenlandsk arbejdskraft var en vigtig faktor for vækst under højkunjunkturen. og også nu hvor 10.000 færre bliver ledige fordi den udenlandske arbejdskraft rejser igen under lavkonjunkturen. Analysen bekræftes af cheføkonom i Handelsbanken Jes Asmussen.
 
Skoleskibet "Danmark"
Middagspsn 17/9 12.00 UTC 52:49N 010:40V
Under besøget i Irland var der arrangeret bustur rundt i landskabet. Sejlads ud gennem Bantry Fjord for sejl og med god fart på 7 knob. Udenfjords startet op for maskinen som har kørt siden. I løbet af formiddagen er diverse sejl sat.
ETA Frederikshavn 28/9
 
Baltic Dry Index
2318 (-38) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 21/9, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 520,36 DKK
100 Euro = 757,16 DKK
 
Aktiekurser - aktuelle købskurser
D/S Torm: 53
APM A-aktie: 33.900
APM B-aktie: 35.100
D/S Norden: 196,75
DFDS: 358
Mols-Linien: 64
Nordnet.dk, 22/9 09.00,
 
Thora Lund
017(4)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Gratis onlinekurser for medlemmer

Bliv klogere hjemme i sofaen og få papir på din viden. Dansk Meta ...

"DIS-regnemaskine" opdateret på hjemmesiden

Dagpenge- og DIS til brutto-beregnerne her på hjemmesiden er opda ...
bottom banner1