Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Man 21/9-2009 10.00
21/9-2009
CO-SØFART KALENDER
 
John Ibsen - 11.00 møde
Ole Strandberg - arbejder hjemme
Christian Petersen - ferie til og med 24/9
 
FRA MEDIER
(opdateret fra fredag morgen)
 
Pirateri
Sag mod fængslet pirat i USA udsat
Retssagen mod den eneste overlevende pirat fra "Maersk Alabama"-kapringen er udsat til 12. januar 2010. Udsættelsen begrundes i manglende oversættelse af dokumenter.
Maritime Danmark/WCAX, 20/9 08.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5678
 
Situationen i Somalia
Den islamiske leder Hassan Dahir Aweys opfordrer befolkningen til at udføre flere angreb mod de afrikanske styrker. "Dræb dem på enhver mulig måde og gør det med selvmordsangreb", siger han. Opfordringen kom i en bøn omkring 18 kilometer vest for Mogadishu.
Jyllandsposten/ritzau, 20/9 12.16, http://jp.dk/udland/article1822857.ece
 
Den Afrikanske Union ønsker styrket mandat
Efter 21 soldater fra den afrikanske mission er blevet dræbt ved et selvmordsangreb torsdag i Mogadishu, ønsker styrkerne et revideret mandat, så den nødvendige magt kan bruges når der opstår behov. Siden 2007 er i alt 29 soldater fra Burundi blevet dræbt.
 
IMB Live Piracy Report updates
16/9 14.00 UTC psn 15:20.0N 056:27.8E ud for Oman
En båd på styrbords siden af et containerskib øgede farten og nærmede sig skibet.
På grund af skibets højere fart lykkedes det ikke og piraterne opgav.
 
16/9 10.20 UTC psn 15:29N 041.34E Rødehavet
To speedbåde sejlede mod et tankskib. Tankskibet ændrede kurs for at holde bådene i kølvandet. Senere afbrød speedbådene angrebet.
Brandene på "Scandinavian Star"
De to svenske ingeniører tilknyttet universitetet i Lund, som netop har offentliggjort en ny rapport om katastrofebranden, oplyser til radioavisen at de udelukker den mistænke afdøde dansker Erik Mørk Andersen for at have antændt brandene. I alt blev der konstateret seks af hinanden uafhængige ildspåsættelser og tilhørende brande. Erik Mørk Andersen omkom ifølge obduktionsrapporten i sin kahyt, på det tidspunkt hvor brand nummer to hærgede. Ifølge brandteknikerne var brand nummer 1, 2, 4 og 5 med sikkerhed påsatte. Brand nummer 3 sandsynligvis påsat og brand nummer 6 med største sandsynlighed påsat. De to ingeniører håber FBI vil granske ulykken på ny, så den rigtige baggrund for katastrofen kan blive endeligt opklaret.
 
Danske Mike Axdal, som selv var ombord på ulykkesnatten, og hvis far og bror omkom, har forfulgt sagen lige siden april 1990. Han antager at den egentlige baggrund var forsikringssvindel.
Århus Stiftstidende, 19/9 08.33,
 
Baltisk aktionsuge mod diskriminering og underbetaling
ITF iværksætter en aktionsuge under parolen "United we stand", hvor alle skibe i Østersølandene vil blive besøgt. Under besøgene vil der blive sat fokus på løn efter overenskomster, og om internationale konventioner og hviletidsbestemmelser overholdes.
Maritime Danmark/ITF, 21/9 08.30, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5687
 
"Nord Esplorer" har reddet 13 søfolk
Et tysk containerskib er fredag sunket ud for Gabon på den vestafrikanske kyst. German Maritime Rescue Coordination Centre udsendte opfordring til alle skibe om
at komme til undsætning, og "Nord Explorer" fra rederiet Norden var først fremme
ved positionen og fik reddet alle 13 stærkt chokerede søfarende. Det lykkedes at få alle mand i redningsbåden før skibet sank på 2.000 meter vand.
 
Brand i fiskekutter ud for Hirtshals
Skipperen var den eneste ombord på kutteren "Bico" og han nåede i redningsbåden fredag middag før kutteren sank på 32 meters dybde. SOK oplyser at flere fiskerbåde observerede branden og slog alarm til Lyngby Radio. Redningsbåden fra Hirtshals kom ud og fik reddet skipperen i sikkerhed.
Jyllandsposten/ritzau, 18/9 13.22, http://jp.dk/indland/article1821318.ece
 
Bådflygtninge druknet
En skrøbelig båd med mindst 60 afrikanere ombord er kæntret på vej til Spanien. Redningsfolk har indtil videre fundet 4 omkomne og omkring et dusin i live.
Danmarks Radio, 19/9 14.57,
 
Eftersøgningen indstillet
I alt 11 er fundet i live og 8 er fundet druknet. Den spanske flåde har nu sluttet eftersøgningen efter ovelevende. De fleste flygtninge kom fra Nigeria og var på vej til spanske besiddelser i Nordafrika.
 
"Maersk Kendal" stadig ikke fri af grunden
Containerskibet der grundstødte ud for Singapore sidste onsdag var fredag eftermiddag stadig ikke fri af grunden. Det vil formentlig være nødvendigt at fjerne et større antal containere.
Maritime Danmark, 18/9 14.01, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5675
 
"Kanhave" tog bunden
På grund af kraftig tåge berørte "Kanhave" bunden under indsejlingen til Hou Havn søndag morgen. Dykkere undersøgte efterfølgende skroget og kunne konstatere at det ikke havde taget skade. Færgen blev erklæret sikker og kunne genoptage sejladsen, dog ikke uden forsinkelser for resten af dagens sejladser.
 
Maersk Line vil slå alle konkurrenter på omkostninger
Eivind Kolding fortæller i nyhedsbrev fra Klaus Lund & Partnere at rederiet vil konkurrere skarpt på de laveste omkostninger. Mere end 4.500 ansatte måtte i 2008 sige farvel til jobbet i rederiet som følge af den nye strategi, og i år er der varslet besparelser for en milliard yderligere. De ansatte har måtte lære at forskellige LEAN og Sig Sigma-begreber er blevet hverdag. Den samlede strategi indebærer også forøget kundefokus og rederiet vil lade sig inspirere af helt andre brancher. Turn-around processen har været vanskelig afslører rederichefen, som særlig peger på opgør med selvforståelse og konventionel tankegang.
 
Danske rederier vil bekæmpe statsgaranterede lån til rederier
"Statsstøtte er et skråplan at komme ud på. Problemet er, at der er for mange skibe i markedet, og hvis ikke det bliver tilpasset, bliver det aldrig sundt igen", siger Jan Fritz Hansen fra Danmarks Rederiforening.
 
Aktuelt er det kriseramte tyske containerrederi Hapag-Lloyd på vej til at opnå et statsgaranteret lån på 8,9 milliarder kroner. Danmarks Rederiforening vil sammen med partnere i Storbritannien og de skandinaviske lande bruge alle muligheder for at bekæmpe disse lån gennem EU-kommissionen. Maersk Line har i øjeblikket oplagt
12 ud af 500 containerskibe, men har varslet at tallet kan stige til 25.
 
"Direkte subsidier af rederier er (ikke) det rette svar på den aktuelle krise".
Rederiforeningen overvåger også at banker, mæglere og rederier benytter de rette principper for værdifastsættelse af skibe.
Danmarks Rederiforening, 18/9,
 
Statsgaranti til Hapag-Lloyd næsten i hus
En statsgaranti som skal sikre rederiets overlevelse ventes vedtaget senere i dag, skriver Bloomberg News. Rederiet har søgt om 1,2 milliarder euro i regeringsstøtte, hvoraf halvdelen skal komme fra Hamborg og den anden halvdel fra Berlin.
 
Containeromsætningen faldt igen i Singapore
Efter stabilt opsving de seneste måneder, med en vækst i omsætningen på 5,6% i juli, dæmpedes væksten til 2,5% i august. I august 2008 var containergennemstrømningen 17,2% højere.
Maritime Danmark/Portworld, 18/9 08.41,
 
Hanjin og Hyundai samarbejder om USA-Asien
De to sydkoreanske containerrederier deler deres kapacitet på ruten fra Asien til USA skriver Bloomberg News.
 
Også spøgelsesflåder i Europa
Det er ikke kun i Asien oplagte skibe placeres, men også flere steder i Europa, oplyser Danmarks Rederiforening. Man kan finde dem i Hamborg, ud for Harwich og i svenske og skotske havne. Men det er ikke noget rederierne skilter med, siger Jan Fritz Hansen fra rederiforeningen. Han anslår at 10% af verdens containerskibe
ligger oplagt og heraf de fleste på strækningen fra Singapore til Hongkong. Der er ikke noget overblik over hvor mange danske skibe som er oplagt.
 
Europæiske rederier kæmper mod statsstøtten til rederierne i Asien, og det vil blive dyrt for Danmark hvis vi skal støtte en relativt stor flåde i forhold til store lande som Tyskland og Frankrig med en relativt lille flåde, udtaler Jan Fritz Hansen.
 
Mærsk-oplagte
Mærsk Line har fem skibe liggende stille siden slutningen af juni i en fjord på vestsiden af Clyde-fjorden i Skotland. Den billedskønne fjord blev også under oliekrisen i 1970'erne omdannet til skibsankerplads. De fem Mærsk-skibe er lagt "koldt" op, hvilket betyder at de ikke umiddelbart vil kunne indsættes i fart hvis behovet opstår.
Link til billeder af skibene.
 
Mærsk udvider havnesamarbejde i Vietnam
APM Terminals udvider sit samarbejde med Vinalines i Vietnam med det formål sammen at udvikle havne i Vietnam. I forvejen har de to et samarbejde om en containerterminal i det sydlige Vietnam, hvor der bygges til 1,1 millioner TEU og
klar til at åbne ultimo 2010.
Mc-Kinneys 60 millioner kroners yacht
En Swan 82 RS er kommet til Danmark og ligger nu i Tuborg Havn. Det er bådenes svar på en Rolls-Royce, siger Jyllandspostens journalist og bådkender. Båden har fået navnet "KLEM VIII" og er opkaldt efter Mc-Kinneys døtre, hans afdøde kone og ham selv.
Video-link.
 
DFDS all aboard weekly
Fremgang for Newcastle-Ijmuiden
Ruten havde i august for første gang større overskud på en måned end København-Oslo.
 
Øvelse på "Pearl"
Stor redningsøvelse i Oslo med deltagelse af helikoptere, redningskøretøjer og redningsbåde. I alt 100 figuranter blev evakueret som led i de norske myndigheders øvelse.
 
Rekord for "Lisco Maxima"
Med 476 passagerer og næsten fuldt skib satte "Lisco Maxima" rekord på tur fra Klaipeda til Kiel.
 
"Pearl"-besætning med kanalbådene
I alt fire ture er arrangeret, den seneste d. 22. september, så hele besætningen fra "Pearl of Scandinavia" har været på sommerudflugt med Canal Tours.
DFDS, 18/9
 
Verdens største lystyacht på prøvesejlads og besøg i Frederikshavn
Den russiske oligark Roman Abramovich, som bl.a. ejer fodboldklubben Chelsea, har
i al diskretion fået bygget verdens største private yacht i Hamborg. Yachten har to helikopterdæk og kan medbringe en ubåd. Herudover er den udstyret med eget forsvarssystem som bl.a. omfatter missildetektorer. Herligheden har kostet omkring 2,5 milliarder kroner. Under sin prøvesejlads har yachten været på besøg i Frederikshavn i weekenden.
Offshore-iværksætter må selv finansiere væksten
Paw Cortes, iværksætter og virksomhedsejer, startede sin virksomhed CT Offshore i 2002 og har siden haft årlig vækst og overskud i sin virksomhed. Nichen han arbejder i er nedlægning og vedligeholdelse af kabler på havbunden. Han har netop købt to nye skibe som er ved at blive ombygget i Svendborg, men ombygningen må ske i takt med han har overskud i kassen, fordi bankerne har lukket af for långivning. Paw Cortes siger han spilder en masse tid i bankerne og alligevel får nej til alle størrelser medfinansieringslån. Situationen er grotesk fordi han netop er i gang med sin første større opgave for en britisk vindmøllepark.
Færre olieudslip i Østersøen
En intensiv oliejagt i sidste uge, med deltagelse af fly fra seks lande, afslørede kun tre mindre olieudslip. Flyene udgik fra Gotland og 1812 fartøjer blev observeret i de 100 timer flyene var i luften.
 
Miljøøvelse i Århus Bugt
I denne uge vil fem af Søværnets miljøskibe afholde deres årlige øvelse i Århus Bugt. Onsdag sejler "Gunnar Thorson", "Gunnar Seidenfaden", "Mette"- og "Marie Miljø" og "Miljø 103" ud i bugten og øver formationssejlads. Senere lægges en 400 meter lang miljøspærring ud mellem to skibe som derefter trækkes afsted. I løbet af onsdagen deltager også Flyvevåbnet i øvelsen.
 
Sømændenes Forbund har besøgt lodserier og deres bådmænd i sommers
Formand Søren Sørensen og faglig sekretær Poul Erik Jensen har hen over sommeren besøgt bådmændene hos Danpilot rundt omkring i landet.
 
Vejkaos ved Århus Havn
Etableringen af et Y-kryds ved Århus Havn har gjort trafikken til og fra Mols-Liniens færger kaotiske, og indtil færgerne flytter til den nye havn, vil trafikforholdene være til daglig gene for personbiler og lastbiler. Bilkøen kan vokse så langt tilbage fra det nye kryds at den går hele vejen tilbage og ind i færgen. Vejarbejderne er en del af trafikløsninger til og fra den nye bydel i havnen.
 
Nu smelter Nordpolen langsommere end forventet
En analyse fra et amerikansk datacenter viser at der er forsvundet langt mindre is fra Nordpolen i sommeren 2009 end forventet. Årsagen er endnu uklar, men det har helt sikkert været koldere end i 2007. Rekordstore mængder is forsvandt i 2007 som endnu ikke er blevet genskabt i vinterperioden. Endnu en varm vinter og så vil isen for alvor forsvinde, og noget sådant forventer forskerne i løbet af et par års tid.
Jyllandsposten, 18/9 13.00, http://jp.dk/nyviden/article1821278.ece
 
Kamp for at få sygedagpenge
En jord- og betonarbejder faldt i 2004 syv meter ned fra et stillads og fik alvorlige kvæstelser i ryg og en skulder. Hans tilstand er stadig forværret og i 2008 sagde både kroppen og to læger stop. Trods de to lægers erklæringer om at den pågældende er uarbejdsdygtig, har jobcentret i Slagelse meldt ham rask, hvorefter kommunen har stoppet hans dagpenge. Kontanthjælp er heller ikke muligt fordi han bor i eget hus med friværdi.
 
Danskeres pensionsformue er højere end kapitalen i nordmændenes oliefomd
Norske Bank har opgjort guldbeholdningen i den norske oliefond til 2522 milliarder norske kroner. Den seneste opgørelse fra danske SKAT viser at den samlede danske pensionsformue, incl. ATP, SP osv, beløber sig til 2649 danske kroner.
 
Skal vi have mere tvungen pensionsopsparing
Topforhandler for CO-Industri, Thorkild E. Jensen, formand for Dansk Metal, har netop på metals kongres givet udtryk for at han ønsker de tvungne pensionsopsparinger sat yderligere i vejret ved de kommende overenskomstforhandlinger.
 
Det advarer til gengæld Kim Valentin, privatøkonomisk rådgiver og direktør i det uafhængige Finanshuset Fredensborg, mod. Der er stor forskel på Peter og Poul, på at have eget hus eller lejlighed, og det giver forskellige behov for opsparing, siger han. I stedet for at tvinge alle til en bestemt opsparing, skal nogle måske spare 8% op og andre 15%. Man risikerer også modregninger i offentlige pensioner og det kan måske bedre betale sig at vælge andre former for opsparing eller gældsafvikling. Kim Vslentin tror der i de næste 10-20 år vil komme stort pres på ikke at være med i tvungne opsparingsformer.
Danmarks Radio, 18/9 05.00,
 
Fagbevægelsens konfliktkasser skal betale til skattereformen
Det er kommet chokerende bag på fagbevægelsen at en del af skattereformen skal finansieres ved mistede fradrag i fagbevægelsens regnskaber. Ugebrevet A4 oplyser at det for LO-forbundene vil komme til at koste 162 millioner kroner. SF's skatteordfører er forarget og siger at først laver man en skattereform som giver store skattelettelser til de rige, og så stjæler man fra de almindelige lønmodtageres fælles opsparing med den anden hånd til at betale gildet. Skatteordfører for S, Nick Hækkerup, mener ikke Folketinget er informeret ordentligt om sagen. Skatteministeren kalder anklagerne for "konspirationsteorier".
 
Flere partier ønsker opgør med tvungen mødepligt under arbejdsdeling
Både Dansk Folkeparti, S og SF ønsker den tvungne mødepligt på jobcentret afskaffet når der arbejdes med arbejdsdeling. Beskæftigelsesministeren siger imidlertid "Nej". Man pådutter de pågældende to identiteter mener de tre partier og en professor og arbejdsmarkedsforsker, og det er en kontrast når man både skal bevare sit arbejde og optræde som arbejdsløs. 3F ønsker ordningen lavet om fordi ordningen er iværksat med forudsætningen er at der er reel begrundelse for at jobbene kan bevares.
Business.dk, 21/9 06.27,
 
Arbejdsfordeling bevarer job
Ifølge en undersøgelse fra 3F har 28.000 lønmodtagere i 2009 haft en eller anden form for arbejdsfordeling indtil nu. Det betyder at de i en periode over maksimalt 26 uger har været på nedsat arbejdstid. Samlet set er det under hver sjette som bliver fyret efter at have været berørt af arbejdsfordeling, og det er en klar succes mener 3F.
 
Det sker også for læger når de skal kappe et ben
En entreprenør som skulle rive et hus i Vorbasse-området ned, tog fejl af adressen og rev en anden mands ejendom ned. Både hus, lade og maskinerne i laden var pist forsvundet, da en mand skulle besøge sin fars ældre ejendom i området. Entreprenør og søn er nu blevet enige om en kompensation.
 
Er det alkohol eller "pornografiske" billeder der nu skal straffes
Alkoholpolitisk Landsråd kritiserer alkoholproducenter for gentagne gange at anvende halvpornografiske billeder (nøgne mennesker) i deres reklamekampagner. Samtlige sundhedsordførere åbner op for der skal udskrives bøder, og landsrådet mener bøderne skal være anseelige.
Epn.dk/Berlingske Tidende, 18/9 07.31, http://epn.dk/brancher/markedsforing/article1820825.ece
 
Motorveje ikke så usunde som man tror
En 36-årig græker dyrkede hash i midterrabatten på en seks-sporet motorvej. Tjalden trivedes åbenbart fint, og han blev først taget da han var i færd med at høste 42 planter, hvoraf nogle var næsten to meter høje.
Jyllandsposten, 18/9 20.07, http://jp.dk/timeout/article1821975.ece
 
Sexforbud
Socialdemokraterne vil nu forbyde købesex, så fremover skal personer som anmoder om ægteskab dokumentere at de er ligeværdige i økonomisk henseende. Tolerencegrænser skal diskuteres på kongressen om en uge.
 
Det skandinaviske svindelnummer
Den økonomiske krise har fået politikere og økonomer til at diskutere, om vores altdominerende målestok for et samfunds tilstand og udvikling, BNP - bruttonationalproduktet, nu også er en sund målestok. F.eks. stiger BNP i et samfund hvor der bliver flere benzinafbrændende bilkøer. BNP stiger også efter en naturkatastrofe på grund af genopbygningens omkostninger. "En tysk økonom, der på et tidspunkt i starten af krisen udgav en artikel med titlen: "Det skandinaviske svindelnummer", argumenterede for det urimelige i, at de nordiske lande havde oppustede tal, fordi de ikke længere passede deres egne børn og gamle. Det asiatiske kongedømme Bhutan har allerede skrottet BNP som målestok for noget som helst, og indført begrebet "Gross National Happiness".
Information, 18/9 side 12-13
 
Ugebrevet A4 nr. 31
Indhold:
* Skattesmæk lænser fagbevægelsen
* Analyse udefra: Skattereform øger beskatning af fagforeningerne
* S og SF drømmer på norsk
* Magtspillet om EU-kommissærposterne er i gang
* Ældreplejen blev deres skæbne
* Boligkrisen tvinger kommuner til besparelser
* Dansk fokus på børns læring i hjemmet
* Leder: Ugens forbud - Politikernes angst for meningsmålinger presser dem til at forbyde alt det, de ikke kan lide. Men det er politikernes pligt at skabe et samfund, hvor der er plads til alle. Det sker ikke med forbud.
* Slut med sygemelding via SMS.
 
Konjunktur og arbejdsmarked - uge 38
Indhold:
* Uddannelse styrker tilknytningen til arbejdsmarkedet.
* 21 procent af de beskæftigede ønsker en anden arbejdstid
* EU: Lidt lysere vækstudsigt for EU i 2. halvdel af 2009
* Antallet af de beskæftigede falder i Europa
* Flere ansøger Lønmodtagernes Dyrtidsfond
* Varslede fyringer stiger markant
 
Skoleskibet "Danmark"
Middagspsn 17/9 12.00 UTC 52:49N 010:40V
Under besøget i Irland var der arrangeret bustur rundt i landskabet. Sejlads ud gennem Bantry Fjord for sejl og med god fart på 7 knob. Udenfjords startet op for maskinen som har kørt siden. I løbet af formiddagen er diverse sejl sat.
ETA Frederikshavn 28/9
 
Baltic Dry Index
2356 (-34) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 18/9, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 518,65 DKK
100 Euro = 757,10 DKK
 
Aktiekurser - aktuelle købskurser
D/S Torm: 54,50
APM A-aktie: 33.400
APM B-aktie: 34.700
D/S Norden: 197,75
DFDS: 349,50
Mols-Linien: 63
Nordnet.dk, 21/9 09.00,
 
Thora Lund
016(4)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Slår et ekstra slag for skibsmekaniker-uddannelsen i høringssvar

Omlægningen af uddannelserne til sætteskipper- og skibsfører, hvo ...

-Velfortjent IMO-pris til Birgit Sølling Olsen

-Det er mere end velfortjent, at Birgit Sølling Olsen modtager IM ...
bottom banner1