Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Man 14/9-2009 10.00
14/9-2009
14 09
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - kongres Dansk Metal
John Ibsen - syg
Ole Strandberg - arbejder hjemme
Christian Petersen - ferie til og med 24/9
 
FRA MEDIER
(opdateret fra fredag morgen)
 
Pirateri
Nye våben mod pirater
Mange rederier foretrækker lav-teknologiske våben mod piraterne fremfor dyre højteknologiske våben såsom laserkanoner og lignende, skriver Ingeniøren. De fleste løsninger som virker er low-tech. Den mest effektive løsning er at sejle hurtigt nok. Torm benytter sig af flamingo-figurer placeret langs rælingen som søfarende, som skal illudere et skib i beredskab. Et andet trick er oversvømmelse af skibets ballasttanke, som får vandet til at vælte ud over siderne og besværliggør entring. Mærsk benytter sig af NATO-pigtråd som glinser i solen. For tiden overvejes små dyser på skibssiderne som kan sprøjte vand tilsat chilipulver ud over pirakskibene.
 
Massebegravelse efter færgeforlis
Myndighederne i Sierra Leone har begravet 120 efter færgeforliset onsdag nat ud for kysten. Nogle er begravet i massegrave fordi ligene er gået i forrådnelse. Der er fundet 37 overlevende og der antages at have været 300 ombord på færgen, som mest medbragte skolebørn. Ulykkesårsagen var stærk blæst kombineret med at færgen medbragte alt for mange passagerer. Der er erklæret landesorg i Sierra Leone i dag mandag.
Jyllandsposten/ritzau, 12/9 21.45, http://jp.dk/udland/article1814495.ece
 
Formanden for Søfartens Ledere trækker sig
Peer Bøje Brandenborg som nu i to år har været valgt formand for bestyrelsen, har besluttet at trække sig fra posten ved næste generalforsamling i marts 2010. Han føler de opsatte mål er nået, med at vende tilbage til den struktur foreningen havde i Styrmandsforeningens tid, og at konstruktionen med en valgt formand og en leder af sekretariatet er den rigtige. Frem til generalforsamlingen fortsætter arbejdet som hidtil, med fokus på fastholdelse af danske officerer i handelsflåden, medlemsmøder og oplæg til overenskomstfornyelsen i 2010. Per Bøje Brandenborg forventer der vil være afklaring på skattereformspørgsmålet inden nytår og dermed i god tid inden generalforsamlingen.
 
En samlet bestyrelse indstiller den nuværende næstformand, skibsfører Jens Naldal, 45 år, til kommende formand.
 
Mulig statsstøtte til danske rederier
Venstre og De Konservatve åbner for en statsstøtte i form af lånegarantier som bliver formidlet af kommercielle pengeinstitutter samt Vækstfonden. Direkte statsstøtte vil kun medføre ineffektivitet og unfair konkurrence, siger erhvervspolitisk ordfører for Venstre Jacob Jensen. Han ser med stor bekymring på planerne for tysk og fransk støtte til deres rederier, fordi den danske statskasse ikke vil kunne konkurrere om at give mest i støtte.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 14/9 08.10, http://borsen.dk/transport/nyhed/165688/
 
Mærsk vil have international kredit-rating
Selskabet vil formentlig søge en international rating af kreditværdigheden, med henblik på senere udstedelse af erhvervsobligationer.
 
Nippon Yusen forudser tab på 282 millioner kroner
Japans største rederi forudser et tab på 5 milliarder yen i dette regnskabsår. Rederiet vil spare i omkostningerne med 100 milliarder yen, heraf 80 milliarder i containerafdelingen, allerede i dette regnskabsår. Nippon Yusen har reduceret 25% af kapaciteten på ruterne Asien-Nordamerika, og dermed kunnet hæve raterne med 500 dollar pr. 40 fods container, som del af Transpacific Stabilization-aftalen. Yderligere prisstigninger er dog nødvendige hvis fragten skal kunne betale sig. Tabet i indeværende regnskabsår er det første tab i 23 år.
 
Hapag-Lloyd får hjælp fra staten
Det tyske containerrederi, som er verdens sjettestørste, får et statslån på 7,6 milliarder kroner efter den tyske transportminister har sagt god for lånet. Ministeren forventer lånet kan blive realiseret hurtigt. Statslånet efterfølges af at ejerne har skudt 750 millioner euro ind i rederiet. Lånet antages at være begrundet med at rederiet er en vital hjørnesten og reklamesøjle for helde den tyske maritime sektor. Ifølge Financial Times kan lånet betyde at andre europæiske stater må yde deres rederier nødhjælp. Også verdens tredjestørste rederi, CMA-CGM, har tigget den franske regering om hjælp.
 
CMA CGM vil sælge ud
Det kriseramte rederi vil sælge ud af ældre skibe, levere lejede skibe tilbage og sænke farten, skriver Tradewinds. Bestyrelsesformanden udtaler at der vil ske yderligere konsolideringer i containersektoren, fordi startomkostningerne for sejladser mellem Europa og Asien er for byrdefulde for mindre rederier.
Maritime Danmark/Sydinvest, 11/9 13.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5587
 
Norden afbestiller 4 skibe til langtidscharter
Uden omkostninger er det lykkedes Norden at få aflyst charterkontrakter på 4 post-panamax-skibe (118.000 TDW) som skulle have været leveret i 2010. Aflysningerne er sket ved gensidig aftale med modparten (som havde problemer med at levere skibene). Aftalerne er indgået i juni 2008 for en treårig periode til 35.750 USD om dagen, og med de nuværende fragtrater har aflysningerne en værdi for Norden på 60-70 millioner USD.
 
Rederiet har stadig 4 egne og 4 langtidschartrede skibe i den pågældende klasse, og gennemsnitsomkostninger vil være mere end halveret uden de nu aflyste skibe.
 
Nyt Mærsk-kontor
Mærsk Terminals har indviet sit nye regionale kontor i Dubai. Byen er valgt på grund af sin strategiske beliggenhed med en stor lufthavn. Mærsk Terminals har forretninger i 13 havne i regionen.
 
Nyt koncept for bilskibe
Det japanske rederi MOL lancerer et nyt koncept for bilskibe som vil reducere CO2-udledningen med 41%. Skibene er endnu ikke klar til bygning, men det vil kun vare kort tid udtaler japanerne. Skibene vil have store solpaneler og genopladelige batterier og under lastning og losning vil der ikke udledes CO2, mens mængden reduceres med 41% ude på havet. En stor del af CO2-reduktionen opnås ved modsat rettede skruer, mindre vind- og vandmodstand samt et avanceret navigationsudstyr. Rederiet begynder nu at designe andre skibstyper baseret på samme principper.
Maritime Danmark/MOL, 11/9 09.27, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5584
 
Samsø Posten og "Kanhave"
Grækenland
Samsø Posten har haft sin reporter på besøg i Grækenland, landet med utallige småøer og færgeforbindelser. Reporteren har besøgt ferieøen Thassos med 13.000 indbyggere, som har to helt forskellige færgeforbindelser. Om sommeren sejler otte færger mellem fastland og ø på to ruter med sejltider på henholdsvis 75 og 40 minutter. Kravene til færger i Grækenland er helt anderledes end i Danmark. Landgangen som foregår over bildækket er absolut ikke for handicappede. Bildækket bliver tæt pakket og det er ikke alle der kan komme ud. Færgerne har ikke bestemt færgeleje men ligger hvorsomhelst på en skrånende havnekaj, ofte fire færger side om side. Der er flotte saloner, hvor "Kanhaves" ligner en discountudgave, og der er møbleret soldæk.
Samsø Posten, 11/9
 
Inspektionsskibe på pionersejlads
"Hvidbjørnen" og "Ejnar Mikkelsen" nåede næsten frem til Hans Ø på nordvestkysten af Grønland, da de som de første nogensinde sejlede langs Humboldt Gletcheren i Peabody Bay. Sejladsen var bestilt af Grønlands Kommando som har ansvaret for redningsaktioner, hvis civile skibe kommer i problemer i de isfyldte farvande. "Hvidbjørnen" er udstyret med en computer som har lagret alle data om sejladsen, og senere kan bruges af andre skibe til at sejle i samme spor. Under sejladsen mødte inspektionsskibene et ti meter langt lystfartøj med fem personer ombord, som illustrerer at farvandene er ved at blive besejlede i risikobetonet sejlads.
 
Connie Hedegaard vil have skibs-afgift
Den danske klima- og energiminister siger ved en konference for Offshore Europe i Aberdeen, at en international afgift på rederiernes olieforbrug, vil kunne give et betydeligt bidrag til at skaffe milliarder af dollar til de fattige lande, og dermed få dem med på at deltage i kampen mod klimaændringer. Den årlige finansieringskløft er på 100 milliarder dollar, hvoraf en stor del skal komme fra kuldioxyd-handel som det kendes efter Kyoto-aftalen, men skibsfarten kan også bidrage med en mærkbar post. Internationale rederiorganisationer har tilsluttet sig ideen om en afgift.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 11/9 14.27, http://borsen.dk/transport/nyhed/165616/
 
Verdens største havne omsætter mindre
Verdens 20 største havne omsatte i gennemsnit 15,5% mindre i første halvdel af 2009. Hamborg blev hårdest ramt med et fald på 28,7% og Rotterdam har mistet sin placering blandt de 10 største.
1) Singapore: -18,1% til 12,2 mil TEU
2) Shanghai: -15,6% til 11,6 mil TEU
3) Hong Kong: -17,3% til 9,9 mil TEU
4) Shenzhen: -21,1% til 8 mil TEU
5) Busan: -17,8% til 5,6 mil TEU
6) Los Angeles-Long Beach: -21% til 5,5 mil TEU
7) Dubai: -7% til 5,4 mil TEU
8) Qingdao: +2% til 5,1 mil TEU
9) Quangzhou: -14% til 5,1 mil TEU
10) Ningbo: -11% til 4,6 mil TEU
11) Rotterdam: -15,1% til 4,6 mil TEU
15) Hamburg: -28,7% til 3,6 mil TEU
Maritime Danmark/Schednet, 13/9 08.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5595
 
Odense Havn fik sin miljøpris
Havnen er præmieret med Climate Cup Reduktionsprisen på erhvervslivets klimakonference i København. Havnen har i perioden 2006-2008 bl.a. reduceret el-forbruget med 19%, CO2-udledningen med 25% og affaldsmængden med 41%.
Maritime Danmark/Odense Havn, 11/9 11.29, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5586
 
Kina har fortrængt Japan som skibsbyggernation
Kina er rykket op som verdens næststørste skibsbyggeration efter Sydkorea, med en markedsandel på 23% mod 22% til Japan. Sydkoreas førerposition er dog urørlig.
Maritime Danmark/The Motorship, 11/9 16.04, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5592
 
Ingen erstatning efter invaliderende arbejde
Efter ni års arbejde med at samle hætter til spraydåser var en kvinde som 29-årig livsvarigt invalideret og sendt på førtidspension. Hvert tredje sekund skulle hun samle en spraydåse, svarende til 7.000 om dagen. Både arbejdstilsyn og BST fatslog at arbejdet var skadeligt og at en rotationsordning på fabrikken ikke fungerede. Retslægerådet mente imidlertid kun at det var "sandsynligt" at kvindens erhvervsevnetab på 70% var forårsaget af arbejdet, og derfor blev virksomheden frifundet ved en dom i Højesteret.
 
Revalidering langt bedre end aktivering
En LO-undersøgelse viser at der bør slås en tyk pæl igennem den uacceptable nedprioritering af revalidering. Revalidering som er skræddersyet til den enkelte er langt mere effektivt end overfladisk aktivering. Undersøgelsen viser at 43% af dem som har været i revalidering er i arbejde efterfølgende, medens det kun gælder 18% af dem som har deltaget i aktivering. Efter 4 år er tallene 47% for revalidering og 36% for de aktiverede. Antallet af personer i revalidering er styrtdykket siden 2000 fra 24.000 til 14.000 i 2008. Baggrunden er en lov om at kommunerne skal anvende den kortest mulige vej til arbejde.
 
Dansk Metal's 54. kongres 12.-18. september
Lørdag 12/9:
* Thorkild E. Jensen åbnede kongressen med klar opfordring om at sætte ny kurs for Danmark.
* Harald Børsting vil involvere arbejdsgivere og regering i kampen mod social dumping.
* Henrik Lykkegaard og Ditte Hansen fra Cirkusrevyen leverede underholdende indslag med alvorlige holdninger bag.
Dansk Metal, kongressektion, http://www.danskmetal.dk/sw59684.asp
 
Søndag 13/9:
Formandens beretning og efter frokost debat om beretningen, resolutioner og handlingsplaner.
 
Mandag 14/9
Afslutning af debat om beretningen, herunder behandling af forslag fra regioner og afdelinger vedrørende udtalelser m.v. Resolutionsudvalget indleder sit arbejde.
 
Kongressen kan følges live fra Dansk metals hjemmeside
 
Krav om mere sikkerhed i ansættelsen
Meget tyder på at længere opsigelsesvarsler let kan blive et hovedtema i de kommende overenskomstforhandlinger. Formand Jørn Larsen fra Metal Frederikshavn konstaterer efter massefyringerne hos MAN i Frederikshavn, at hos ham er de længste opsigelsesvarsler 4 måneder, mens det kan tage flere år at slippe af med en ansat i Tyskland.
 
Thorkild E. Jensen, som netop har åbnet Dansk Metals kongres i Ålborg, og som er topforhandler ved forårets overenskomstforhandlinger, er personligt ked af kravet, men forstår baggrunden fordi der ikke er større dagpengedækning. Men han advarer mod at længere opsigelsesvarsler har en bagside hvor virksomhederne bliver mere forbeholdne med at ansætte medarbejdere. Han peger på at mere end 700.000 årligt skifter arbejde.
 
Også vismændene peger på at samfundsøkonomien har gavn af et fleksibelt arbejsmarked, hvor der hurtigere ansættes når konjunkturen vender. Vismændene mener vores understøttelsesniveau er højt sammenlignet med udlandets, mens andre påpeger at dækingsgraden på typisk 50-55%, er baggrunden for kravet om længere opsigelsesvarsler.
 
Madonna-koncert nedkaldte guds vrede over turistbåd
En kirkeleder i Bulgarien har fundet forklaringen på hvorfor turistbåden "Ilinden" forulykkede i sidste weekend på Ohridsøen. Ulykken kostede 20 mennesker livet, mens 40 overlevede. Samtlige ombord var bulgarere eller serbere. Ifølge kirkelederen skyldtes ulykken at koncertarrangørerne havde valgt en dag til koncerten i hovedstaden Sofia, som er helligdag for Johannes Døberen og dagen hvor halshugningen af ham mindes. Den ortodokse kirke have opfordret folk til at undlade at gå i byen den dag og hellige sig mindet om Johannes Døberen. Skibsulykken skete en uge efter koncerten og var altså Guds svar på ulydigheden.
 
Englænderne kastrerede en af verdens største matematikere nogensinde
Alan Turing var en af grundlæggerne af datalogi og under 2. verdenskrig havde han afgørende betydning for at bryde tyskernes kodemaskine, hvilket var en vigtig forudsætning for at krigslykken vendte. Han regnes som grundlægger af forskningsområder som kunstig intelligens og var nyskabende for udviklingen af computer-videnskaben. Men han var homoseksuel, og i 1952 blev han dømt til kemisk kastration. Alternativet var fængsel. Hans sikkkerhedsgodkendelse til at arbejde for regeringen blev trukket tilbage, og to år efter begik han selvmord i en alder af 41 år.
 
Ugebrevet A4 - nr. 30
Indhold:
* Flugten fra topskatten er en myte
* Millionfusk med renoveringspuljen
* På rejse for miljøet
* Hård kritik af kendt institut
* Fagbevægelse på vej mod ukendt endestation
* Polske fupfirmaer er svære at tackle
* Praktiplads eller ferie?
* Opfordring til efleksion
 
Konjunktur og arbejdsmarked - uge 37
Indhold:
* Regeringen forebygger ungdomsledighed
* Analyse af unges uddannelse og arbejdsmarkedstilknytning
* Eksporten steg for anden måned i træk
* Flere ledige og færre beskæftigede i USA
* Især de unge ønsker en længere arbejdsuge
* De danske forbrugerpriser stiger svagt
* Tal om konjunktur og arbejdsmarked
* Stabilt overskud på betalingsbalancen
 
Skoleskibet "Danmark"
Middagspsn 13/9 15.00 LT ankret i Bantry Bay, 51:40.9N 009:28.1W
 
Baltic Dry Index
2468 (-24) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 11/9, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 522,77 DKK
100 Euro = 757,34 DKK
 
Aktiekurser - aktuelle købskurser
D/S Torm: 51
APM A-aktie: 33.300
APM B-aktie: 34.700
D/S Norden: 182,50
DFDS: 335
Mols-Linien: 69,50
Nordnet.dk, 10/9 09.00,
 
Thora Lund
011(4)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...

ITF advarer norsk regering i Color Line-sagen

Globalt er den norske regering nu også kommet i modvind med forsl ...
bottom banner1