Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Fre 11/9-2009 10.00
11/9-2009
10 09
CO-SØFART KALENDER
 
John Ibsen - 10.00 møde
Ole Strandberg - arbejder hjemme
Christian Petersen - ferie til og med 24/9
Bjarne Mørup Olsen (SK) - ferie
 
FRA MEDIER
 
Pirateri
IMB Live Piracy Report update
9/9 03.30 LT psn 22:10.6N 091:46.4E Chittagong 'C' red, Bangladesh
Vagthavende på et skib på reden bemærkede en speedbåd komme op langs siden. To røvere med lange knive entrede skibet. Røverne stjal skibsproviant og forsvandt. Myndigheder informeret.
 
221 savnes efter skibsulykke
Onsdag kæntrede passagerskibet "Teh Teh" med 268 passagerer ud for Sierra Leone. 39 passagerer er meldt reddet, mens 221 er meldt savnet. "Teh Teh" var på vej fra Shenga til Tombo nær Freetown, med overvejende skolebørn ombord som var på vej hjem på ferie. Årsagen til ulykken er endnu ukendt, men der formodes at være tale om stærk vind kombineret med overlast. Skibet er fundet flydende og der ledes fortsat efter forsvundne passagerer.
Jyllandsposten, 10/9 16.10, http://jp.dk/udland/article1812289.ece
 
Bulkcarrier sunket ud for den indiske havneby Paradip
"Black Rose" på 37.657 DTW sank onsdag tre sømil fra havnebyen, på vej til Kina med jernmalm. "Black Rose" ankrede op ud for kysten onsdag i hårdt vejr, og hvad der derefter skete er uvist, men skibet endte med at synke efter det kæntrede. Besætningen var på 27 mand hvoraf de 26 er reddet, medens skibets maskinmester savnes og frygtes omkommet.
Maritime Danmark/Odishatoday.com, 10/9 15.04, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5579
 
Mærsk Line part i 20 priskarteller
Samtidig med at Danmarks Rederiforening tager afstand fra et fransk ønske om at genindføre såkaldte linjekonferencer i EU, deltager Mærsk Line aktivt i en snes kartellignende samarbejder udenfor Europa. EU forbød linjekonferencerne sidste år, som typisk fastsætter priser og koordinerer kapaciteten. Mærsk Line oplyser at de ikke har nogen entydig opfattelse vedrørende deltagelse eller ikke deltagelse i konferencer, men rederiet ønsker kun at deltage hvis det er lovligt.
 
Norden sælger 3 bulk carriers
Tre handymax-skibe sælges for i alt 103 millioner USD. Salget har ikke indflydelse på forventningerne til 2009, men styrker rederiets finansielle position. Alle tre skibe er solgt til mere end markedsprisen og salgsprisen overstiger mæglernes forventninger med 4,3 millioner USD.
Skibene er:
* En nybygning som Norden modtager fra værft d. 16/9 og herefter opererer indtil overtagelse ved årsskiftet.
* En nybygning som forventes leveret 20/11 og leveres direkte til ny ejer.
* M/V "Norden", bygget i 2005 og overtaget af rederiet i 2008. Forventes leveret til nye ejere i november 2009.
 
Fart på skibsophugninger
Der er rigtig mange skibe som for tiden sendes ud på deres sidste rejse. I årets første otte måneder er der sammenlagt skrottet 833 skibe, de fleste tørlastskibe og containerskibe, mens også antallet af tankskibe som sendes til ophugning stiger. Grækerne har sendt flest skibe til ophugning, i alt 139, efterfulgt af kineserne som skrottede 103 skibe, japanerne 71 og nordmændene 37. Af de 833 skibe var 300 tørlastskibe, 281 containerskibe og 107 tankskibe.
Maritime Danmark/Hellenic Shipping News, 11/9 08.28, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5582
 
Samsø og "Kanhave"
Vi er simpelthen blevet snydt, siger formand Per Hullestrup fra NFS til Samsø Posten. Snydt så det basker. Bestillingen lød på en limousine og leveringen var en folkevogn. Men konceptet er i orden og færgen skal nok komme til at levere. Vendetid på 10 minutter kan dog ikke opfyldes før havneanlægget i Hov er færdigt. På et spørgsmål om rapportens tilgængelighed svarer Mads Kofod at hele rapporten vil blive lagt på hjemmesiden.
 
....og fra dagens læserbreve
"Så længe "Kanhave" sejler går mine ture til Jylland via Sjælland. Medmindre jeg skal med rustvognen så er det OK. I må gerne græmme jer på energikontoret, men hvad kan man ellers gøre?"
Samsø Posten, 10/9
 
Flere afgange
Fra 19. oktober og året ud vil der blive indlagt flere afgange på Jyllandsruten, både på hverdage og i weekender. Alle kunder som har booket og opgivet mobiltelefonnummer vil få oplysninger om ændret sejltider direkte. Ny sejlplan offentliggøres om få dage.
 
Scandlines weekly news
Decentralisering
Med virkning fra 15. september decentraliseres den nuværende controlling-afdeling.
 
Skibsklub "Prins Joakim"
Klubben har ca. 35 medlemmer og den bruges flittigt til en lang række sociale aktiviteter.
 
Nye lokaler i Rødby næsten klar
Bygningen som tidligere husede politi og toldere renoveres i denne tid og er snart klar til at modtage op til 30 medarbejdere, som primært er ansatte fra Dampfærgevej i København.
Scandlines, 9/9
 
Miniubåde på jagt efter zarens guld
Mir 1 og Mir 2 som blev berømte da de blev anvendt til at fotografere "Titanic" på havets bund, skal nu jagte den sidste russiske zars guldskat som formodes at ligge på bunden af Bajkalsøen. Guldskatten forsvandt da admiral Alexander Kolchaks forsøgte at flygte over den frosne sø fra de røde styrker. Styrkerne blev fanget af ekstreme temperaturer ned til minus 60 grader og mange af soldaterne omkom. Guldskatten som admiralen medbragte, formodes efterladt og gået til bunds da isen smeltede.
Maritime Danmark/Nyteknik.se, 10/9 14.07, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5574
 
Maritim fokus på klima
"Den internationale brancheorganisation Chamber of Shipping (ICS) har netop udsendt pressemeddelelse om internationale rederiers fokus på klimaet".
 
MSSM konferencen vel overstået
Med 270 deltagere, rederifolk, sejlende, journalister og oplægsholdere, er årets MSSM-konference løbet af stablen i Nyborg i sidste uge af august med stor succes. Fra arrangørernes side takkes for engagementet og inviteres til at fremsende input til næste års konference.
Søfartens Arbejdsmiljøråd, 10/9, http://www.seahealth.dk/nyheder/1257.html
 
Konference om fast Kattegat-forbindelse
En konference i København skal overbevise politikerne om det rigtige i en fast forbindelse over Kattegat. Arrangementet løber af stablen 5. oktober i Diamanten. En britisk professor som bl.a. vil holde et indlæg, har tidligere udtalt at København og ikke Århus mister mest ved den manglende broforbindelse.
 
Fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg
Af en ny rapport fra to trafikforskere på Danmarks Tekniske Universitet fremgår, at det er på tide politikerne begynder at planlægge nye trafikinvesteringer for mindst 50 milliarder kroner, som bl.a. indeholder en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. I modsat fald kan vi imødese massive flæaskehalsproblemer på Øresundsforbindelsen, Kastrupbanen og Kystbanen.
 
Første flydende vindmølle
StatoilHydro har søsat verdens første flydende vindmølle som er forbundet med land ved et 13 kilometer langt kabel. Hele teknologien bag den flydende vindmølle er endnu på begynderstadiet og der er lang vej til nyskabelsen kan bidrage til verdens energiproblemer. Der er investeret 340 millioner kroner i projektet som kommer til at løbe over to år.
Maritime Danmark/StatoilHydro, 10/9 13.31, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5575
 
Rekorderstatning for mangelfuldt ansættelsesbevis
Københavns Byret har tilkendt en medarbejder 100.000 kroner for mangelfuldt ansættelsesbevis, og det er den suverænt største erstatning til dato. Indtil 2007 lå niveauet typisk på 5-10.000 kroner, men en lovændring muliggjorde herefter højere godtgørelser. HK som førte den pågældende sag for byretten, vil bruge drommen i kommende sager.
 
Den konkrete sag handlede om opsigelsesvarslet for en butiksansat. Den ansatte hævdede han var funktionæransat, men det fremgik ikke af ansættelsesbeviset. Retten gav ham medhold i at arbejdets art bevirkede at han var omfattet af funktionærloven. Sagen er ikke speciel grov og dommen derfor opsigtsvækkende. I Dansk Arbejdsgiverforening er holdningen at dommen er "skæv", og derfor ikke kan bruges retningsgivende. Den omtalte afgørelse er ikke blevet anket, men en anden sag i Vestre Landsret er anket til Højesteret hvor der ventes dom i 2010.
 
Tillidsfolk skal vejledende prioritere overenskomstønsker
For første gang får 3F's tillidsfolk i industrien mulighed for at meddele hvorledes deres prioritering af overenskomstkrav vil være til de kommende forhandlinger. Bestyrelsen har allerede udtaget kravene som der ikke vil blive lavet om på, men nu får tillidsfolkene mulighed for at pege på hvordan de synes prioriteringen skal være. Løn, tryghed i ansættelsen eller pensionsforbedringer. Kravene er grupperet i syv overordnede kategorier. Bestyrelsen vil ikke selv kommentere de konkrete krav. Der bliver ikke udstedt garantier for at den endelige prioritering bliver som tillidsfolkene ønsker.
 
Bagdad-skokasteren vil vade i tilbud
Når den irakiske skokaster, Muntazer al-Zaidi, løslades 14. september, efter sit skokast størrelse 43 mod præsident Bush, kan han slange sig i guld og kvinder, Hans tidligere chef har f.eks. foræret ham en kæmpelejlighed med fire soveværelser, en emir ved Den Persiske Golf har lovet ham en hest i massivt guld, en iraker som bor i Marokko har lovet ham sin datter, en iraker har tilbudt ham en stinkende rig ung brud, for ikke at tale om en saudiaraber som har tilbudt 51 millioner kroner for hans sko. Ifølge al-Zaidi's bror er hans plan at åbne et børnehjem når han kommer ud. Journalistjobbet har mistet sin tiltrækning.
 
USA gider ikke turister længere
"Vær venlig at kigge lige ind i dette kamera", "Vær venlig at sætte Deres fingeraftryk her", "Hvad er formålet med Deres indrejse?", "Har De tænkt Dem at indgå ægteskab?", "Vær venlig at komme med herover...". Antallet af oversøiske turister til USA er droppet med omkring 20% siden 11. september 2001, og det har kostet næsten 200.000 jobs og 16 milliarder dollar i tabte skatteindtægter. Næste skud på stammen er en afgift som fremover skal afkræves af europæiske turister på 10 dollar ved indrejsen, som skal råde lidt bod på de tabte turistindtægter. Det forslag ser EU ikke mildt på og truer med tilsvarende afgifter. EU vil herudover overveje om de amerikanske krav om personlig registrering kombineret med en afgift, adskiller sig fra egentlige visumkrav, og vil fundere over om vi også skal kræve visum af amerikanerne.
Rejseliv.dk, 10/9, http://www.rejseliv.dk/
 
Søfart nr. 37
Indeholder bl.a.:
Maersk Line-nybygninger nævnt forhalet i levering
Bekræftelsen af, at Maersk Tankers er i forhandlinger med værfter i Fjernøsten om at ændre vilkårene omkring pris og / eller levering af de skibe, rederiet har i ordre, kan allerede være blevet overhalet indenom af Maersk Line. Ifølge de nybygningsoversigter, der afrapporterer markedet, fremgår det således, at Maersk Lines store portefølje af skibe fra de koreanske værfter Hyundai og Daewoo allerede er skubbet med op til et år i leveringen.
 
Erria-partner måske israelsk
Meget tyder på, at rederiet Errias nye samarbejdspartner er det israelske selskab Gadot Chemical Tankers and Terminals. Oplysningerne er ikke bekræftede af Erria, som for få uger siden offentliggjorde indgåelsen af en hensigtserklæring om et omfattende samarbejde med en ny udenlandsk partner. Ifølge markedsrygter passer Gadot imidlertid på alle områder med de hidtil offentliggjorte oplysninger om den nye samarbejdspartner
 
Nyt inspektionsskib forsinket på kriseramt værft
Det nye fiskeriinspektionsskib, der skal afløse »Nordsøen«, lader fortsat vente på sig. Måneder med strejke på det spanske værft, Astilleros M. Cies i Vigo, er nu afløst af en frivillig betalingsstandsning. Oprindeligt skulle Fiskeridirektoratet have overtaget nybygningen i april. Afleveringen blev i foråret udsat til september, mens skibsinspektør og projektansvarlig Finn Søholt i Fiskeridirektoratet nu afstår fra at sætte et tidspunkt på leveringen.
 
Dansk K/S-skib i økonomisk uføre
Endnu et dansk K/S-skib er endt i økonomisk uføre og er nu arresteret i Singapore med tvangsauktion for øje. Der er tale om general cargo-skibet »Island Express«, som ejes af et Difko-K/S af samme navn. Tidligere er multipurpose-skibet »Thor Harmon« og feederen »Annette S« afsat på samme vis.
 
Vindmøller i pendulfart mellem Esbjerg og Harwich
Englandsfærgen mellem Esbjerg og Harwich har fået selskab. Og ud over nogle få måneder hen over vinteren får den det indtil september næste år. Til den tid forventer det tyske rederi BBC Chartering nemlig at have afskibet i alt 140 Siemens-vindmøller på 3,6 MW, som skal benyttes på Greater Gabbard-vindmølleparken ud for Englands østkyst. De 140 møller til verdens hidtil største offshore-vindmøllepark skal transporteres over 36 afskibninger med multipurpose-skibet »BBC Konan«.
 
Nordeuropæiske søstre til »Kanhave«
Nordic Ferry Services nytiltrådte bestyrelsesformand Per Gullestrup ser med fortrøstning på udsigterne til at få bygget rederiets kommende dobbeltenderfærger i Nordeuropa - og det endda til en pris, der meget vel kan komme til at ligge nogenlunde på linie med den endelige pris for »Kanhave«. Rederiets første dobbeltenderfærge, leveret fra græsk værft, har voldt mange problemer.
 
Manglende stabilitet på »Riverdance« før forlis
Havarirapporten fra den britiske opklaringsenhed MAIB fortæller, at der var grundlæggende problemer med stabiliteten på det danskejede rederi Seatrucks færge »Riverdance«, der forliste 31. januar 2008 på Cleveleys Beach nord for Blackpool. Rapporten udpeger dog ikke én faktor som udslagsgivende, men sætter fokus på flere af dem.
 
Modulvogntog udfordrer søtransporten
Transporteffektiviseringen på landevej tvinger søtransporten til en tilsvarende effektivisering for at være med i konkurrencen på indenlandsk og nordeuropæisk nærtransport. Modulvogntogene kan efter listens seneste udvidelse 1. september nu køre til 36 havne / transportcentre.
 
Hals-Egense - det adstadige alternativ
108 kroner - så meget giver en færgetur fra Hals til Egense i gennemsnit i indtægt. Og det koster heller ikke mere at producere færgeturen, alt inkl. Hals-Egense er Danmarks eneste kommunale genvejsfærge, der giver overskud - trods små og godt brugte færger.
 
Skoleskibet "Danmark"
Middagspsn 9/9 12.00 UTC 47:47N 021:48V
Højtryksvejr med sol og lidt vind. Sejler for maskine. Stadig udprægede dønninger med ordentlige overhalinger.
På rejse fra Baltimore til Bantry Bay i Irland. ETA 13/9.
 
Baltic Dry Index
2492 (+1) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 10/9, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 527,18 DKK
100 Euro = 757,41 DKK
 
Aktiekurser - aktuelle købskurser
D/S Torm: 49
APM A-aktie: 33.700
APM B-aktie: 34.600
D/S Norden: 183
DFDS: 350
Mols-Linien: 75
Nordnet.dk, 9/9 09.00,
 
Thora Lund
010(4)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Gratis onlinekurser for medlemmer

Bliv klogere hjemme i sofaen og få papir på din viden. Dansk Meta ...

"DIS-regnemaskine" opdateret på hjemmesiden

Dagpenge- og DIS til brutto-beregnerne her på hjemmesiden er opda ...
bottom banner1