Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Tor 10/9-2009 10.00
10/9-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Christian Petersen - 10.00 jurastudie
Ole Strandberg - arbejder hjemme, Rødovre eftermiddag
Bjarne Mørup Olsen (SK) - ferie
 
FRA MEDIER
 
Pirateri
 
"Danica White" og den somalisk-danske tolk
Rederiet H. Folmer & Co. afviser at kende tolken som påstår, at der umiddelbart efter kapringen blev givet et tilbud fra piraterne om, at besætningen alene kunne frigives umiddelbart mod betaling af et mindre beløb, og de afviser at de på noget tidspunkt skulle have fået tilbud om at købe besætningen fri efter kun 3 dage. Rederiet har udsendt en pressemeddelelse som gengives her:
 
"Besætningen på Danica White kunne ikke være frigivet efter 3 døgn
Ifølge flere medier hævder den dansk-somaliske tolk Musse Sheikh, at kaprerne af Danica White tilbød at løslade besætningen allerede efter 3 døgn. Et sådant tilbud er aldrig blevet præsenteret for Rederiet H. Folmer & Co.
 
Af hensyn til fremtidige forhandlingssituationer som andre rederier måtte komme til at stå i, ønsker Rederiet H. Folmer & Co. fortsat ikke at udtale sig om forhandlingsløbet i forbindelse med kapringen af Danica White.. Rederiet følger dermed den praksis, der er blandt virksomheder, som har været ramt af en kapring eller kidnapningssag.
Rederiet H. Folmer & Co. kan dog oplyse, at rederiet ikke har modtaget et tilbud fra piraterne, som det tolken beskriver.
 
- Rederiet H. Folmer & Co. har ikke fået tilbudt at købe besætningen fri efter kun 3 dage. Vi har ikke hørt om Musse Sheikh før i dag, og vi kender intet til, at han på noget tidspunkt skulle have været involveret i forhandlinger om Danica White, oplyser Jørgen Folmer, direktør i Rederiet H. Folmer & Co.
 
- Jeg har fuld tillid til, at myndighederne, som vi har samarbejdet med i denne sag, ville have orienteret os om et tilbud, som det tolken beskriver, hvis de havde vurderet, at det var seriøst, og kom fra rette vedkommende, siger Jørgen Folmer."
 
"Nikita" erklæret totalhavareret
Containerskibet som søndag kolliderede med "Nirint Pride" ud for Hoek of Holland, kommer ikke ud at sejle mere efter forsikringsselskabet har erklæret det for "constructive total loss". Skibet bliver nu slæbt i havn for nødreparationer så det kan bugseres til ophugning som flere forventer bliver i Tyrkiet. Alle 1.400 containere er bragt i land i Rotterdam.
Maritime Danmark/Nieuwblad Transport, 9/9 09.53, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5557
 
Opløftende nyt om aktiviteten i kinesiske havne
De kinesiske myndigheder meddeler at aktiviteterne i landets ti største havne overordnet viser tegn på bedring. Således er faldet i Shenzhen i det sydlige Kina for årets seks første måneder registreret til 21,2% til sammenligning med de første seks måneder i 2008, medens faldet for de otte første måneder nu er registreret til 20,4%. Der er altså tale om relativ bedring og analytikere vurderer at bunden blev nået i juli. Syv af de ti største havne viste fremgang i august. Fremgangen er dog endnu ikke slået igennem i Shanghai som er Kinas største havn.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 9/9 08.41, http://borsen.dk/transport/nyhed/165393/
 
Fransk rederiforening beder om statshjælp
Rederiforeningen Armateurs de France beder den franske regering om en statsstøtte på 1,2 milliarder euro, i form af en lånegaranti overfor kreditorer. Rederiforeningen har allerede indsendt et udkast til en aftale og håber forhandlinger kan indledes i denne måned.
Tidligere på ugen anmodede CMA CGM EU om at holde hånden under europas tre største rederier, et forslag som fik en kold skulder fra Danmarks Rederiforening.
Maritime Danmark/Lloyds List, 10/9 09.03, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5571
 
Hapaq-Lloyd afskediger
Inden april næste år vil 120 af de 1.100 landansatte blive afskediget i det kriseramte tyske rederi. Afskedigelserne er del af en spareplan som skal reducere omkostningerne med 600 millioner euro og bane vej for en offentlig hjælpepakke.
Maritime Danmark/Bloomberg, 9/9 13.24, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5563
 
Tørlastrater står for nye fald mener Sydbank
Fem dages plus i Baltic Dry Index er slet ikke nok til at illustrere en opadgående tendens, mener Sydbanks senioranalytiker Jacob Pedersen. Tværtimod forventer analytikeren at pilen peger nedaf for de kommende måneder og årets slutrater forventer han bliver lavere end årsgennemsnittet.
 
Den store joker for udviklingen set flere år frem er, hvor mange af nybygningerne som er i ordre, der rent faktisk vil ende på havet. En væsentlig motor fremover vil være når efterspørgslen kommer fra andre områder end Kina, som for tiden trækker læsset.
 
Samsø og "Kanhave"
Det udvidede trafikudvalg har nu gennemgået planen fra SamsøTrafikken. Efter mødet udtalte borgmesteren at kontrakten med rederiet var super, men det har været en hård sæson hvor rederiet ikke har levet op til forpligtelserne. Han savner flere konkrete datoer og deadlines i rederiets plan for forbedringer. Det vil være bedst med færgen helt væk og i dok et par måneder så den kan blive færdig. Der vil nu blive stillet yderligere krav til rederiet efter gennemgang af planen med en teknisk konsulent. Nyt møde med SamsøTrafikken er aftalt til den 22. september.
 
Den nye formand for Nordic Ferry Services har i interview lovet bod og bedring og det modtages som et godt tegn.
 
Pressen har nu modtaget kopi af rederiets plan. Planen gennemgår alle tekniske problemer og påtænkte forbedringer og udbedringer. Selvstændigt beskrives en informations- og kommunikationsplan og mulighederne for erstatningsfærger. Endelig gennemgås sejlplaner hvor overgang til timedrift forventes i februar 2010 når havneanlægget i Hov er færdigt.
Samsø Posten, 9/9 11.05, http://www.samso.dk/Np.asp?Id=3428
 
Den nye formand for Nordic Ferry Services, Per Gullestrup, har onsdag været på charmeoffensiv på Samsø. Til Samsø Posten siger han at han vil gøre noget ved kommunikationen mellem rederi og øboerne. Færgen vil blive taget ud af drift i 4-5 dage for at få monteret streamliners som gerne skulle fjerne sejlgenerne for passagererne. Det vil formentlig ske i november.
Samsø Posten, 9/9
 
"Kanhave" blev dobbelt så dyr som forventet
Oprindeligt budgetterede NFS med en færgepris på mellem 80 og 90 millioner, men regningen mærmer sig nu det dobbelte. Allerede under bygningen steg prisen med 45 millioner og de ni måneders forsinkelse betød en ekstraregning på 20-25 millioner, hvoraf halvdelen er brugt til reparationer og resten er gået til reservefærger.
 
Den seneste plan løber op i 2-5 millioner og måske mere. Direktør Mads Kofod udtaler at rederiet har været ramt af Murphys lov og håber nu den onde spiral vender. Borgmester Carsten Bruun fra Samsø siger at han ikke imponeres over den enorme ekstraregning og det egentlig er øen uvedkommende. Han forventer et stort firma som NFS lever op til det aftalte og ønsker bare færgen i dok hurtigst muligt. "Samsø har brug for en succeshistorie", siger Carsten Bruun.
 
Første skib nogensinde med brændselsceller
Supportskibet "Viking Lady" fra det norske rederi Eidesvik, har fået installeret en brændselscelle som skal forsyne skibet med billig og miljøvenlig energi. Direktøren for rederiet kalder det en historisk begivenhed, at skibet har fået installeret den første maritime brændselscelle nogensinde. Konceptet er testet på landjorden og skal nu stå sin prøve til søs i Nordsøen.
Maritime Danmark/Eidesvik, 9/9 15.42, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5565
 
BornholmsTrafikken sponsor for kulturuge
I perioden 11. til 20. september løber en kulturuge på Bornholm af stablen under overskriften "Bornholmerdrømme". BornholmsTrafikken er igen i år hovedsponsor for kulturugen.
 
Nearmiss databasen
Der er nu indberettet over 900 nearmiss tilfælde fra danske rederier.
Søfartens Arbejdsmiljøråd, 9/9, http://www.seahealth.dk/nyheder/1254.html
 
EU presser for maritim miljøregulering
Medmindre IMO senest om to år frivilligt har vedtaget regler om begrænsninger af skibsfartens udledning af drivhusgasser, vil EU gribe ind og indføre regionale regler.
Maritime Danmark/Lloyds List, 10/9 08.21, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5569
 
Lindø deler sig i to
Odense Stålskibsværft deles op i to organisationer, Lindø Industripark, som skal udvikles, og Lindø Skibsværft, som skal lukkes. Adm. direktør Finn Buus Nielsen, som nu er 60 år, har i den forbindelse valgt at fratræde sin stilling pr. 1. november 2009. Lindø Industripark har foreløbig FAYARD - ex Fredericia Skibsværft - som lejer.
 
NY EU-frist for de polske værfter
Fristen for salg af værfterne i Gdynia og Szczecin, som formelt set allerede er overskredet, forlænges nu frem til årsskiftet. Forlængelsen sker efter en tidligere salgsaftale er faldet i vasken.
Maritime Danmark/Lloyds List, 10/9 08.30, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5570
 
Mærsk underskriver "Charter for flere kvinder i ledelse"
Fra i dag sættes der mål for hvor mange kvindelige chefer der skal være i ledelsen om fem år. Maria Pejter, som er chef for talentudvikling i selskabet siger, at manglende opfyldelse af målene vil få konsekvenser, på samme vis som der er sanktioner for ikke at nå alle andre mål.
 
Ligestillingsminister Inger Støjberg udtaler at det er en milepæl i dansk ligestillingspolitik. Cirka 4% af topchefer i dansk erhvervsliv er kvinder, og det samme gælder de såkaldte "vice presidents" hos Mærsk. Tallet skal vokse til 10% i de fem år, og antallet af chefer på næste niveau skal vokse fra 9% til 15%. Antallet af kvindelige mellemledere er i dag 17% og det tal skal vokse til 20%.
 
Mærsk er virksomhed nummer 75 som skriver under på "Charter for flere kvinder i ledelse", og målet er at 100 virksomheder har forpligtet sig inden udgangen af 2010.
 
Højesteret sikrer feriepenge til langtidssyge
Højesteret har stadfæstet en landsretsdom som betyder at en chaufførs forsikringsselskab, Alm. Brand, ikke kan undlade at betale feriepenge under sygdom, hvor han i øvrigt har modtaget fuld løn. Chaufføren havde været sygemeldt i fire år efter en trafikulykke. 3F har ført sagen, og rigtig mange kan nu blive fuldt kompenseret for at de ikke kan afholde ferie mens de er syge, skriver 3F-nyheder.
 
Fagbevægelsen kræver mere i løn til kommende overenskomstforhandlinger
Formanden for Dansk Metal og forhandlingsfællesskabet CO-Industri, Thorkild E. Jensen, advarer arbejdsgiverne mod at misbruge den økonomiske krise ved de forestående overenskomstforhandlinger. Under højkunjunkturen i 2007 misbrugte fagbevægelsen ikke den daværende situation, og det som bliver resultatet af de kommende forhandlinger, skal resultere i en reallønsfremgang. Medlemmerne vil ikke lade sig spise af med ingenting, og de har ikke glemt lønstigningerne på det offentlige område i 2008 siger formanden for HK/Privat.
 
Cheføkonom Steen Bocian fra den Danske Bank advarer mod strategien fordi konkurrenceevnen er under voldsomt pres. Hvis fagbevægelsen kræver mere end inflationen, sker det med fare for yderligere jobtab. Arbejdsmarkedsforsker ved Københavns Universitet Jesper Due, deler ikke bankmandens frygt. Han understreger at fagbevægelsens budskab er at virksomhederne ikke skal presse medarbejderne, med henvisning til en krise som ikke nødvendigvis er en realitet på deres egen virksomhed, og mener ikke tillidsrepræsentanter stiller krav som vil sætte beskæftigelsen i fare.
 
Arbejdskraftundersøgelse
Langt de fleste i alderen 30-54 år er tilfredse med deres arbejdstid, mens 17% ønsker at arbejde mindre og 4% at arbejde mere. Af alle på arbejdsmarkedet ønsker 21% en anden arbejdstid. Af de unge på 15-29 år ønsker 16% at arbejde mere. Kvinderne på arbejdsmarkedet er mindre utilfredse med arbejdstiden end mændene. De statsansatte er mest tilfredse med deres arbejdstid.
Danmarks Statistik, 9/9, http://www.dst.dk/nytudg/14759
 
Skoleskibet "Danmark"
Middagspsn 9/9 12.00 UTC 47:47N 021:48V
Højtryksvejr med sol og lidt vind. Sejler for maskine. Stadig udprægede dønninger med ordentlige overhalinger.
På rejse fra Baltimore til Bantry Bay i Irland. ETA 13/9.

Baltic Dry Index
2491 (+29) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 9/9, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 525,40 DKK
100 Euro = 757,40 DKK
 
Aktiekurser - aktuelle købskurser
D/S Torm: 50
APM A-aktie: 34.200
APM B-aktie: 35.100
D/S Norden: 186,25
DFDS: 338
Mols-Linien: 69,50
Nordnet.dk, 10/9 09.00,
 
Thora Lund
009(3)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Slår et ekstra slag for skibsmekaniker-uddannelsen i høringssvar

Omlægningen af uddannelserne til sætteskipper- og skibsfører, hvo ...

-Velfortjent IMO-pris til Birgit Sølling Olsen

-Det er mere end velfortjent, at Birgit Sølling Olsen modtager IM ...
bottom banner1