Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Ons 9/9-2009 10.00
9/9-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - møde i With-fonden
John Ibsen - 09.00 møde - 10.00 møde
Ole Strandberg - 10.30 møde om hjemmeside - arbejder hjemme
Carsten Melhaven (SK) - 10.30 møde om hjemmeside
Bjarne Mørup Olsen (SK) - ferie
 
FRA MEDIER
 
Pirateri
Somalisk pirat dræbt i skudduel
Mandag morgen skød og dræbte marinesoldater fra den tyske fregat "Brandenburg" en somalisk pirat, efter den formodede piratbåd nægtede at stoppe. Efter det tyske krigsskib havde afgivet varselsskud som ikke havde nogen effekt, fik det tilladelse fra EU-kommandoen til at åbne ild direkte mod båden for at stoppe den. Da båden blev ramt opgav piraterne flugten og overgav sig. Den ene af fem pirater døde kort efter han var bragt ombord på krigsskibet.
Maritime Danmark/News 24, 8/9 10.05, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5546
 
Håndbog i pirateri til 15.000 kroner
På foranledning af den norske rederiforening, har Risk Intelligence i 2008 udgivet en håndbog om pirateriets realiteter til brug for rederiorganisationer. Norske rederier får 5.000 kroner i rabat på håndbogen som er opdateret i en 2009-udgave. Håndbogen gemmengår de seks faser af en kapring. Ifølge Maersk Training Centre giver bogen en ekseptionel indsigt i sørøveri i somaliske farvande, og anses for at være tvangslæsning for rederier som har skibe i passage. Håndbogen fremhæver at den typiske omkostning ved en kapring er tre til fire gange højere end selve løsesummen. Bogen er baseret på mere end 15 kapringer som har fundet sted i 2007, 2008 og 2009 hvor en række involverede fra rederisiden er interviewet.
 
"Arctic Sea" - lever stadig i historiestrømmen
Den russiske udenrigsminister betegner rygter om at skibet medbragte luftværnsraketter som usande. Sunday Times har med henvisning til militære kilder i såvel Rusland som Israel, bestridt oplysninger om at skibet kun fragtede tømmer. Ifølge kilderne var den egentlige last avancerede luftværnsraketter som skulle være solgt af tidligere russiske ex-militære til kriminelle, og den israelske efterretningstjeneste Mossad havde tippet de russiske myndigheder om fragten. Rusland har en gammel kontrakt fra 2005 med Iran om salg af missiler, men raketterne er endnu ikke leveret.
Jyllandsposten/ritzau, 8/9 13.20, http://jp.dk/udland/europa/article1809073.ece
 
Alle store rederier tabte penge
En fransk analyse over halvårsregnskaberne for 2009 viser, at de 17 største rederier alle tabte penge i perioden. Sammenlagt er der tale om et tab på 6 milliarder dollar på rederidriften. Næsten alle har søgt efter ny kapital gennem aktieudvidelser, frasalg eller egentlig låntagning.
Tab i millioner dollar:
NYK (-694), Hapag (-680), COSCC (-671, APMM (-540), CSCL (-499), CSAV (-412), NOL (-391), MOL (-354), Hanjin (-325), ZIOM (305), KLine (-272), HMM (-245), OOIL (-232), YML (-210), Evergr. (-143), WHL (-37), RCL (-28).
Maritime Danmark/AXS-Alphaliner, 8/9 08.21, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5555
 
Mærsk Line er bedst
Handelsbanken vurderer at Mærsk Line efter salget af Mærsk-aktier for 8,3 milliarder kroner, er det bedste containerrederi på verdensmarkedet, fordi Mærsk er mindre bankafhængig hvis der opstår lukrative investeringsmuligheder i de næste seks måneder. Herudover forventer banken at den frie pengestrøm i selskabet vil være positiv fra næste år, så der kan skæres af nettogælden som for tiden er på 100 milliarder kroner.
 
Samsø og "Kanhave"
Transportministeren har svaret på spørgsmål fra Kirsten Brosbøl. Om kontrakten fastslår han at ministeriet ikke er part i kontrakten. Problemerne er beklagelige, men det er hans opfattelse at rederiet gør alt hvad de kan for at udbedre fejl. Som ejer af BornholmsTrafikken A/S er han heller ikke tilfreds med den leverede færge og det vil fortsat blive drøftet på kommende kvartalsmøde med rederiet. Kirsten Brosbøl finder svarene utilfredsstillende og mener ministeren svarer udenom. Hvis ministeren ikke har ansvar for kontrakten er konstruktionen med NFS problematisk.
Samsø Posten, 8/9 09.59, http://www.samso.dk/Np.asp?Id=3423
 
Læserbrev som efter en historie om en ambulancepatient som må køres flere gange frem og tilbage med uforrettet ærinde afsluttes med:
"Det er det mest skandaløse og udover logisk fatteevne at en færge med så mange fejl og mangler har kunnet få lov at sættes ind, og at trafikken til og fra Samsø har kørt på pumperne så længe...."
 
Og læserbrevene fortsætter og fortsætter i
Samsø Posten, 8/9, mens SamsøTrafikkens hjemmeside noterer at der sejles planmæssigt.
 
En skønhedssag til en halv milliard kroner
Luksusyachten "Corsair Nero" som blev bygget på kinesisk værft for to år siden af 400 værftsarbejdere på et halvt år, er nu sat til salg for omkring en halv milliard kroner. Forbilledet er JP Morgans berømte yacht "Corsair IV" som blev bygget sidst i 30'erne og gik ned i 1949.
Billedserie - Maritime Danmark/powerandmotoryacht.com, 8/9 15.40, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5553
 
Planlagt storhavn kan komme til at oversvømme Venedig
Hverken havnemyndigheder eller Silvio Berlusconi lader sig stoppe af en trussel om at smadre lagunen ved Venedig endnu mere end den er i forvejen. Planen om en ny storhavn i en industrizone rundt om Margherahavnen, skal indfri ønsker om et trafikalt knudepunkt mellem Vendig, Centraleuropa og Balkan. I forvejen giver havnen god indtjening til Venedig med 10% af byens turistindtægter, og tidligere udsugning af havnen har ændret den tidligere lagune til åbent hav med et saltindhold så de antikke paladser rådner.
 
I sidste århundrede er vandstanden steget 11 cm mens byen er sunket 12 cm. Nye anlægsarbejder vil få vandstanden til at stige yderligere, og en italiensk forsker forudser at byen yderligere vil synke 17-53 cm i dette århundrede og at højvande vil lægge byen under vand 20 til 250 gange årligt.
 
Arbejdsmarkedets Feriefond skal betale for praktikpladser for unge mener regeringen
De planlagte 5.000 nye praktikpladser vil komme til at koste en rund milliard kroner, og beskæftigelsesministeren mener det vil give god mening at hente 450 millioner af beløbet fra Arbejdsmarkedets Feriefond (som skovler uafhentede feriepenge ind som bruges til ferieformål for svage børn og familier). 3F's forbundssekretær Per Christensen som er medlem af feriefondens bestyrelse, kalder regeringens plan amoralsk og betegner planen som tyveri.
 
Massefyring i Ålborg Industries
Selskabet har varslet 100 af 500 ansatte i produktionen fyret. De ansatte blev orienteret på fællesmøde tirsdag. Fyringerne kommer ikke som en overraskelse, men omfanget kommer bag på mange fordi virksomheden havde et rekordoverskud i 2008 på 292 millioner kroner. Koncernen er en af de største i Nordjylland med 2.800 ansatte verden over og en omsætning i 2008 på 3,4 milliarder kroner. Den nye massefyring kommer kun et par uger efter MAN Diesel varslede fyring af 540 som efterfølgende blev reduceret til 400.
 
Så holdt Sudans mænd ikke længere til den benhårde kvinde.
Journalisten Lubna Hussein som nægtede at modtage 10 piskeslag for at have været iført bukser på en restaurant i Sudan, blev sat på fri fod dagen efter hun fik konverteret sin straf til en måneds fængsel. Straffen på en måneds fængsel blev givet fordi hun også nægtede at betale en bøde som piskeslagene i første omgang blev konverteret til.
 
Det var det sudanske journalistforbund som uønsket og uopfordret betalte bøden for Lubna Hussein, og selv beklager hun frigivelsen. Journalistforbundet ses af mange som værende tæt allieret med den islamiske regering i Khartoum.
Jyllandsposten/ritzau, 8/9 18.12, http://jp.dk/udland/article1809464.ece
 
Skoleskibet "Danmark"
Middagspsn 8/9 12.00 UTC 46:45N 024:33V
Sejler med for sejl i retning mod Irland med god fart på ca. 7 knob. Der er en del dønninger som efterveer af et passeret lavtryk.
På rejse fra Baltimore til Bantry Bay i Irland. ETA 13/9.

Baltic Dry Index
2462 (+33) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 8/9, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 527,18 DKK
100 Euro = 757,41 DKK
 
Aktiekurser - aktuelle købskurser
D/S Torm: 49
APM A-aktie: 33.700
APM B-aktie: 34.600
D/S Norden: 183
DFDS: 350
Mols-Linien: 75
Nordnet.dk, 9/9 09.00,
 
Thora Lund
008(4)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Slår et ekstra slag for skibsmekaniker-uddannelsen i høringssvar

Omlægningen af uddannelserne til sætteskipper- og skibsfører, hvo ...

-Velfortjent IMO-pris til Birgit Sølling Olsen

-Det er mere end velfortjent, at Birgit Sølling Olsen modtager IM ...
bottom banner1