Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Fre 29/8-2009 10.00
29/8-2009
Faglig afdeling på farten
28 08
CO-SØFART KALENDER
 
John Ibsen - 14.00 reception
Ole Strandberg - 14.00 reception
Christian Petersen - MSSM konference i Nyborg
Bjarne Mørup Olsen (SK) - ferie
 
FRA MEDIER
 
Ny DIS-Hovedaftale indgået af DIS-Kontaktudvalget
"DIS Kontaktudvalget, der består af på den ene side de faglige, organisationer indenfor søfartsområdet, og på den anden side de 3 rederiforeninger, der organiserer rederier med skibe på langfart i Dansk Internationalt Skibsregister, har på sit møde i går underskrevet en ny DIS Hovedaftale. Med aftalen har parterne sikret, at det overordnede samarbejde om Dansk Internationalt Skibsregister kan fortsætte og derved medvirke til at værne om det danske flag, og styre erhvervet igennem en periode med mange udfordringer, herunder den globale finanskrise.
 
Aftalen er en fortsættelse og udbygning af det samarbejde, der tog sin start i 1997, og som senere er udviklet til gavn for Dansk Skibsfart. Med aftalen har parterne også sikret, at der fremover satses på uddannelse af danske søfolk til gavn for Det Blå Danmark. Endvidere har parterne cementeret tidligere aftaler om hjemrejsegaranti, således at der er skabt økonomisk grundlag for på aftalebasis at sikre hjemrejse for søfarende fra såkaldte risikoområder.
København den 27. august 2009
 
Maskinmestrenes Forening, Søfartens Ledere, Dansk Sø-Restaurations Forening, Metal Søfart, Danmarks Rederiforening, Rederiforeningen for Mindre Skibe og Rederiforeningen af 1895."
Danmarks Rederiforening, 27/8
 
"Arctic Sea" - mystikken breder sig vidt omkring
Nu oplyser det russiske udenrigsministerium at både russiske og internationale myndigheder havde et præcist kendskab til skibets position, i de to uger hvor det angiveligt var forsvundet fra havets overflade. Udover al andet mystik, er det nu også et mysterium, hvorfor skibets kaptajn efter den påståede kapring ved Sverige, skulle have oplyst at skibet var det nordkoreanske fartøj "Chongdin 2" på vej fra Cuba til Sierra Leone med tømmer. Et skib som ifølge nordkoreanske myndigheder på samme tid skulle ligge i havn i Angola. Der er ikke meget i historien som den spreder sig, der hænger fornuftigt sammen.
 
Formel tiltale
En russisk anklager har rejst formel tiltale mod otte personer som mistænkes for at have kapret det finsk-ejede skib, og holdt besætningen som gidsler i tre uger. De otte er tiltalt for gidseltagning og piratvirksomhed. Militæreksperter tror at skibet udover tømmer, også havde en ulovlig våbenlast.
Berlingske Tidende/ritzau/dpa, 27/8 15.50, http://www.berlingske.dk/article/20090827/verden/908270419/
 
Stena Line opsiger 200
Med henvisning til et trafikfald på 30% for de skandinaviske færgeruter, har Stena Line sendt opsigelse til 200 medarbejdere. Opsigelserne rammer både i land og på færgerne. Stena Line havde forud 3.700 ansatte.
Maritime Danmark/TV4 Karlskrona, 28/8 07.26, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5462
 
Mærsk-konkurrenter reducerer kapaciteten på Europa
Kinesiske Cosco og koreanske Hanjin reducerer fra oktover kapaciteten på Asien-Europa ruterne med 20%.
 
Nordic Tankers hårdt ramt
Nordic Tankers må nedjustere som følge af det kollapsede shippingmarked. Det første halvår af 2009 gav et underskud på 28 millioner dollar, og forventningen for hele 2009 er nedjusteret til et underskud mellem 6 og 10 millioner dollar. En af grundene til halvårets store minus er nedskrivning af værdi på flåden med 25,8 millioner dollar. De sidste halvandet år har været sand rutschetur for rederiet som i en periode havde finansmanden Steen Bryde som både storaktionær og formand for bestyrelsen.
 
Ultimatum til SamsøTrafikken
På møde onsdag eftermiddag mellem Mads Kofod og Samsøs udvidede trafikudvalg, har rederiet modtaget et ultimatum. Før 4. september skal en af kommunen udpeget teknisk konsulent gennemgå "Kanhave" og vurdere for kommunen om skibet kan opfylde kontraktforpligtelserne. Samtidig skal rederiet fremlægge en kommunikationsplan som overbeviser kommunen om vilje og evne til at forbedre den katastrofalt dårlige kommunikation. Hvis "Kanhave" ikke kan opfylde forpligtelserne, vil kommunen forlange anden tonnage indsat. Endelig forlanger kommunen en større reservefærge som kan indsættes med tre timers varsel. Hvis SamsøTrafikken ikke kan opfylde betingelserne vil kommunen søge anden løsning, f.eks. drive overfarten selv. Med mødet har det udvidede trafikudvalg udtrykt dyb mistillid til såvel "Kanhave" som rederiets ledelse.
Samsø Posten, 27/8 10.20, http://www.samso.dk/Np.asp?Id=3365
 
Redericheferne forlod mødet
Bølgerne gik så højt på mødet mellem øens politikere og erhvervsfolk, at de to chefer for SamsøTrafikken, Mads Kofod og Jørgen Jensen, forlod mødet. Overfartsleder Jørgen Jensen udtaler til P4 at "Årsagen var, at ingen i forsamlingen havde tillid til os. Det har vi taget til efterretning, og nu går vi hjem og forsøger at få genskabt tilliden til overfarten".
 
Spørgsmål til overfartschef Jørgen Jensen SamsøTrafikken fra Ingeniøren
Hvorfor længere overfartstid end annonceret?
Indkøringsfase hvor besætningen skal vænne sig til skib og arbejdsrutiner.
 
Hvorfor er underste vogndæk ikke i brug?
Det er ikke bygget færdigt og det er svejset til. Når der er bedre tid skal hydraulik og alle andre mangler udbedres.
 
Hvorfor sejler færgen ikke så hurtigt som den kan?
Ved 15-16 knob er der rystelser i skibet som hverken er godt for passagerer eller skib. Det skyldes at de fire thrustere suger luft ned i vandet. Det skete ikke i tankforsøgene, men når skibet kommer på åbent vand.
Der arbejdes på en teknisk løsning.
 
Den beskadigede opkørselsrampe som følge af en menneskelig fejl?
Der er bestilt fuldautomatisk lukkesystem så der kun skal trykkes på en knap.
 
Branden i maskinrummet?
Ilden opstod ved en elektrisk vandvarmer til brugsvand. Brandårsagen bliver efterforsket af myndighederne.
 
Hvornår bliver driften normal?
Ingen løfter, men nu kommer en rolig vinterperiode hvor alting vil blive bragt under kontrol.
 
Modvind for Samsøs erhvervsliv
Færgeproblemerne gør det svært at drive erhvervsliv på Samsø udtaler en erhvervsmand fra øen, og med den skarpe konkurrence er der ingen kære mor hvis leveringen glipper ret mange gange. Færgens afgangstider er ikke stabile og kommunikationen som har hjemme på Bornholm er alt for dårlig. "Det er helt urimeligt. Vi skal have en trafikmaskine, der virker hver dag."
 
Peter Gast regatta
Europas største private regatta, opkaldt efter og arrangeret af rederiet Peter Gast, finder for 27. gang sted 30.-31. august. Distancen er fra Schleimunde til Æreskøbing. Deltagelse fra hele verden, men flest deltagere fra Tyskland. De store både kommer ind i løbet af eftermiddagen og lørdag aften er der stor sejler-festivitas i Ærøskøbing.
Ærø Turist- og Erhvervsforening
 
Verdens første partikelfiltre til skibe skal testes af Mærsk
Haldor Topsøe, DTU og Mærsk har brugt tre år på at udvikle et effektivt partikelfilter til skibenes hjælpemotorer. Hjælpemotorerne producerer bl.a. elektricitet til skibene når de ligger i havn, og skibene anses for at have stor betydning for partikelforurening med dårligt helbred og fremrykket død i de kystnære områder. Det anses derfor for sandsynligt at skibene i nær fremtid, enten vil blive pålagt at slukke motorerne og hente strøm fra et landkabel, eller alternativt kunne dokumentere at de med partikelfiltre lever op til udledningskrav som de f.eks. gælder for lastbiler. Udvordringen når det gælder skibe er langt større end når det gælder lastbiler. Ifølge projektleder Jesper Schram fra DTU er problemerne løst så der kan opnås reduktioner på mellem 60 og 85%. Det er endnu ikke taget beslutning til hvornår de nye filtre skal afprøves på åbent hav.
 
MSSM-Konferencen i Nyborg
Danmark skal spille aktiv rolle i arktisk sejlads
Sagde direktør for Søfartsstyrelsen, Andreas Nordseth, på den første dag af søfartens årlige konference om maritim sikkerhed, sundhed og miljø. De grønlandske farvande hører under Danmarks resort, og turistbranchen ønsker at komme hvor ingen har været før. Derfor ses mange krydstogtsskibe komme til de grønlandske farvande med uerfarne operatører i arktisk sejlads. Danmark forsøger at sætte internationale standarder.
 
Pirater, penge og vejret
Andreas Nordseth opsummerede de tre store emner som for tiden præger søfarten.
* De amerikanske husstande kunne ikke betale husleje, og med et var søfarten hårdt ramt og verden i økonomisk krise.
* Piraterne i afrikanske farvande ødelægger den frie handel.
* Vejrudsigter peger i retning af en varmere klode hvor skibsfarten må bære sin del af ansvaret for at reducere CO2-udslippet.
Andreas Nordseth fastholder at Danmark skal være Europas førende søfartsnation og for tiden flytter vi 10% af verdenshandelen. Vi skal sikre rammevilkår og holde øje med protektionisme. Vi skal ikke mindst sikre at vi har stærke kompetencer på danske hænder. Det går nu godt med elevrekrutteringer og f.eks. har vi lige nu det højeste optagelsestal nogensinde på maskinmesterskoler.
 
Ledigheden faldt fra juni til juli
Den samlede fuldtidsledighed faldt fra juni til juli med 200 personer til 103.300 svarende til 3,7% af arbejdsstyrken. Det er første gang siden juni 2008 at den sæsonkorrigerede ledighed ikke stiger. Antal fuldtids-dagpengemodtagere faldt med 4.300 fra juni til juli. Da ledigheden var lavest i juni 2008 var der 45.900 fuldtidsledige.
Danmarks Statistik, 27/8, http://www.dst.dk/nytudg/12187
 
Søfart nr. 35
Indhold:
Noget at bygge videre på
Mens uret tikker for Odense Staalskibsværft i takt med at de sidste nybygninger afleveres - her i skikkelse af den seneste af slagsen »Humber Viking« - præsenterede moderselskabet et historisk (halvårs)regnskab. Et milliardminus venter A.P. Møller - Mærsk i 2009, men gruppen er stærk og nye erobringer venter forude, lyder vurderingen. Det gælder dog næppe i regi af Norfolkline, der har taget »Humber Viking« på charter fra Pacific Basin. APM forhandler således stadigt om frasalg af Norfolkline.
 
Erria på vej mod nyt samarbejde
Rederiet Erria er på vej med et omfattende samarbejde med en ikke navngivet udenlandsk partner. Det nye selskab kommer efter planen til at drive 45 kemikalietankskibe kommercielt og ca. 85 skibe teknisk. Nyheden om det nye samarbejde kommer samtidig med præsentationen af et skidt halvrårsresultat, men nye aftaler med rederiets banker sikrer Erria arbejdsro indtil 2011.
 
Tidligere Atlas-mand starter operatørselskab
Endnu en tidligere ansat fra den konkursramte rederi- og operatørvirksomhed Atlas Shipping er startet for sig selv. I samarbejde med en græsk partner har Michael Højsgaard etableret operatørselskabet Nordia Bulk A/S. Planen er nu at udvikle virksomheden, så den inden for et til halvandet år kommer til at råde over last, som på ethvert givet tidspunkt giver arbejde til fem til ti panamax-skibe.
 
»Danica White«-sag udløser ikke erstatning
Rederiet H. Folmer & Co. har ikke pådraget sig erstatningspligt overfor fire søfolk, der i 2007 måtte tilbringe måneder som gidsler på »Danica White« ud for Somalias kyst. Det afgjorde Københavns Byret onsdag. Skibet blev kapret i begyndelsen af juni 2007, og de fire søfolk blev sammen med deres kaptajn holdt som gidsler på skibet i mere end 80 døgn.
 
Færøsk rederi dropper to skibe
Det færøske rederi Supply Service P/F i Leirvik har afbestilt de to sidste af en serie på tre nybyggede supplybåde, som rederiet havde i ordre i Norge. De to skibe var forsinkede fra værfterne, og Supply Service P/F benyttede i den forbindelse sin kontraktmæssige ret til at afbestille - og få det forhånds-indbetalte beløb refunderet fuldt ud.
 
Livet til søs er slet ikke så ringe
Den omfattende undersøgelse af arbejdsmiljøet til søs er afsluttet og Søfartens Arbejdsmiljøråd kan dermed konkludere, at 80 pct. af de søfarende på danske skibe er tilfredse med arbejdet. Overraskende er det, at tilfredsheden er størst hos de unge i erhvervet, mens graden af tilfredshed daler med alderen. Stemningen om bord er ifølge undersøgelsen også god - det finder i hvert fald 85-87 pct.
 
Eksplosiv vækst i tilgang til mesteruddannelsen
Den fælles rekrutteringskampagne WorldCareers lægger næste uge fra land med en ny ombæring af initiativer for at gøre opmærksom på de maritime uddannelses- og karrieremuligheder. Og noget tyder på, at de senere års vedholdende og intensiverede kampagne-indsats bærer frugt. Studie-optaget på de maritime uddannelser med studiestart her i august spænder fra at være "meget fin" til "eksplosivt" - for nu at citere et par af uddannelsesinstitutionernes ledere.
 
Skoleskibet "Danmark"
Middagspsn 27/8 12.00 UTC 38:17N 064:57W.
26/8 var den sejlede distance 224 sømil på 23 timer, og det er rekord i mands minde. Gennemsnitsfarten blev 9,7 knob. Fremdrift for maskine på halv kraft og en kraftig Golfstrøm. Maskinen nu stoppe og sejlene sat for let vind som giver en fart på 4,5 knob.
På rejse fra Baltimore til Bantry Bay i Irland. ETA 13/9.
 
Baltic Dry Index
2425 (-2) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 27/8, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 534,75 DKK
100 Euro = 757,39 DKK
 
Aktiekurser - aktuelle købskurser
D/S Torm: 50
APM A-aktie: 35.400
APM B-aktie: 36.900
D/S Norden: 189
DFDS: 315
Mols-Linien: 79
Nordnet.dk, 28/8 09.00,
 
Thora Lund
079(3)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Gratis onlinekurser for medlemmer

Bliv klogere hjemme i sofaen og få papir på din viden. Dansk Meta ...

"DIS-regnemaskine" opdateret på hjemmesiden

Dagpenge- og DIS til brutto-beregnerne her på hjemmesiden er opda ...
bottom banner1